Фрагменти уроків з використанням стратегій «Джигсоу І», «Джигсоу ІІ

Про матеріал
Запропоновані стратегії рекомендовано використовувати на уроках грамоти та в позаурочний час. Практичне спрямування даної роботи – показати, як представлені технології допомагають вчителеві розвивати творчий потенціал особистості учня, працювати в команді, чітко висловлювати власну думку, слухати й чути одне одного, керувати емоціями, креативити, оцінювати ризики.
Перегляд файлу

Вступ          

  Відповідно до нового закону починає стартувати Нова Українська Школа. Школа компетентності ХХІ століття. Компетентнісна  школа  має дати дитині не тільки знання , а й сучасні уміння та навички, а також цінності, які допоможуть формувати ставлення у різних ситуаціях. Саме в цьому полягає актуальність впровадження в процес навчання сучасних технологій, спрямованих на розвиток критичного мислення, співпраці, комунікативних здібностей та креативності.

В роботі представлені приклади використання інтерактивних стратегій навчання, таких як «Джигсоу», «Джигсоу ІІ»,   які не порушують принципів класно-урочної системи та водночас направлені на реалізацію особистісно-зорієнтованого навчання. 

Мета роботи – розкрити основні вимоги до організації інтерактивного навчання на уроках грамоти через використання стратегій «Джигсоу» та «Джигсоу ІІ».

Основна частина

Стратегія «Джигсоу» (теоретична частина)

Стратегія «Джигсоу» нагадує складання пазлів, як частин певної інформації,  для створення картинки, як цілісного уявлення про поняття: об’єкт, явище, ідею, тощо.

Частинками пазлу є частини тексту з інформацією. Як правило є чотири частини:

1. Спершу учні об’єднуються в «Домашні групи», і отримують чотири різні частини тексту.

2. Опрацьовують ці части тексту в «Експертних групах», щоб усі учні найкраще зрозуміли навчальний матеріал.

3. Знову повертаються в «Домашні групи», і кожний учень розповідає свою частину тексту  учасникам своєї групи.

Після того як всі розповіли свою частину тексту, у кожного учасника групи складається цілісне уявлення про об’єкт чи явище яке вивчається.

Алгоритм  роботи за стратегією «Джигсоу» (практична частина)

Приклад використання стратегії «Джигсоу» на уроці в 1 класі (фрагмент уроку).

Читання оповідання І. Прокопенко «Хто розбудив ліс».

1. Поділити текст на чотири логічно завершені частини.

2. Поділити учнів на групи по чотири.( Кількість  учнів може змінюватись в залежності на скільки поділено текст).

3.Наголосити, що ви створили так звані «домашні» групи. Попросити учнів запам’ятати свої групи та місце їх розташування у класі.

4. Попросіть учнів домашньої групи розподілитися за номерами від 1 до 4 та запам’ятати свій номер.

5. Роздати учням фрагменти тексту. Перші номери отримують першу частину, другі – другу, і так далі. Таким чином у домашній групі є чотири учні та чотири фрагменти тексту. Кожен учень має свій фрагмент.

6. Пояснити учням, що спочатку вони будуть читати свій фрагмент у групі учнів з таким самим номером. Це називатиметься «експертна» група. Розказати дітям, що експертами називають знавців з певної галузі знань, а вони мають стати знавцями своєї частини тексту.

7. Створити «експертні» групи. Попросити дітей з номером 1зайняти визначене місце в класі, з номером 2 інше місце. Якщо учнів забагато , можна створити дві групи з номером 1, дві групи з номером 2 і так далі.

8. Дати учням завдання прочитати свою частину тексту в «експертній»  групі, і визначити основні думки, ключові слова тексту. Попросити придумати запитання та відповісти на них, щоб впевнитися що всі зрозуміли зміст прочитаного. Для роботи в  «експертних»  групах можна виготовити картки, у них записати всі кроки які мають зробити діти, щоб опрацювати свою частину тексту. 

Пам’ятка для роботи експертної групи

 

 

 

9. Після завершення обговорення частини тексту в «експертних»  групах, попросіть учнів повернутися в свої «домашні» групи. Там вони мають докладно розповісти про свою частину тексту. Після доповідей, всіх членів групи,  всі учні повинні мати цілісне уявлення про що йшлося в тексті.

10. Перевірити, як учні зрозуміли зміст тексту. (Влаштувати загальне обговорення тексту, запропонувати намалювати картинки до тексту, написати власні думки щодо тексту) . Під час обговорення   залучити тих дітей, які не були експертами з цих питань.

Стратегія «Джигсоу ІІ»

Це різновид стратегії «Джигсоу». При її використанні ротації учнів відбуваються так само, «домашні» групи, «експертні» групи, «домашні» групи. Однак всім учням пропонується цілий, не поділений на фрагменти текст, та експертна картка з переліком запитань, на які потрібно відповісти під час роботи в експертній групі, які записані в експертній картці.  

Після обговорення всіх запитань, кожен учень знає про різні аспекти проблеми, яка описана в тексті. 

  Стратегія  «Джигсоу ІІ» (практична частина)

Фрагмент уроку. Робота над текстом М. Пляцковського «Різнокольорові зайчата» з використанням стратегії «Джигсоу ІІ».

Зразки питань:

  • Чому мама не впізнала ведмедика?
  • Як ти думаєш, а зайчика впізнає мама?
  • Чи допомогла зайчику та ведмедику жабка?

Висновки

Запропоновані стратегії рекомендовано використовувати на уроках грамоти та в позаурочний час. Практичне спрямування даної роботи – показати, як представлені технології допомагають вчителеві розвивати творчий потенціал особистості учня, працювати в команді, чітко висловлювати власну думку, слухати й чути одне одного, керувати емоціями, креативити, оцінювати ризики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

  1. Варзацька Л. Інтерактивні методи навчання: лінгводидактичні засади// Дивослово. – 2005.-№1-С.5-7.
  2. Вашуленко М.С., Науменко В.О., Захарійчук М.Д. Післябукварик, 1клас. – 2012. – С. 14, 76.
  3. Онлайн-курс для вчителів початкової школи [Електронний ресурс]/Educational Era.- Режим доступу: https://courses.ed-era.com/courses/course-v1:MON-EDERAOSVITORIA+ST101+st101/about

 

 

docx
Додано
26 вересня 2019
Переглядів
5795
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку