Фрагменти уроків з використанням стратегій «Сенкан», «Методика взаємних запитань», «Фішбоун»»

Про матеріал
Фрагменти уроків з використанням стратегій «Сенкан», «Методика взаємних запитань», «Фішбоун»»
Перегляд файлу

Фрагменти уроків з використанням стратегій «Сенкан», «Методика взаємних запитань», «Фішбоун»»

Впровадження методів критичного мислення – це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, яка пробуджує інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів.

Методика «Сенквейн( сенкан)».

Французи придумали вірш, який назвали «сенквейн» (від франц. п’ять). У вільному перекладі це означає «п’ять натхнень» або «5 удач». Це не звичайний вірш, а вірш, написаний за певними правилами.

«Сенкан» - це форма вільного вірша з 5-ти рядків, що синтезує інформацію, яку отримали під час вивчення нового матеріалу. Цей вид роботи використовують як інструмент, щоб спонукати учня до розмірковування над темою. «Сенкан» - це п’ятирядковий неримований вірш із 11-12 слів.

1 рядок – поняття, якому присвячений вірш, зазвичай іменник.

2 рядок – 2 прикметники, що визначають цей іменник і описують  уявлення про нього.

3 рядок – 3 дієслова, що показують, що «робить» поняття або що з ним відбувається.

4 рядок – фраза з 4 слів, що передає ставлення до поняття.

5 рядок – 1-2 слова, через які людина висловлює свої почуття, асоціації, пов’язані з даним поняттям.

«Сенкан» можна використовувати на стадії актуалізації знань, перевірки домашнього завдання, усвідомлення, закріплення, повторення матеріалу. Розвиває в учнів здатність узагальнювати, систематизувати інформацію, охоплювати складні ідеї та оформлювати їх коротко. Це вимагає ретельного обмірковування на основі глибокого розуміння матеріалу.

Вивчаючи на уроці природознавства тему «Сонце – зоря, центральне тіло Сонячної системи» (4 клас), учні складають «сенкан».


І варіант      ІІ варіант

1 рядок. Сонце.     1 рядок. Сонце.

2 рядок. Величезне, розжарене.  2 рядок. Велике, яскраве.

3 рядок. Обертається, освітлює, гріє. 3 рядок. Світить, випромінює, обертається.

4 рядок. Найближча до нас зоря. 4 рядок. Без сонця не може бути життя.

5 рядок. Життя.     5 рядок. Зоря.

На уроці української мови під час роботи над темою «Мова і мовлення» можна скласти такий «сенкан»:

1 рядок. Мовлення.

2 рядок. Усне, писемне.

3 рядок. Спілкуємося, пишемо, читаємо.

4 рядок. Мовлення має бути культурним.

5 рядок. Рідна мова.

 Тема «Текст».      Тема «Речення».

1рядок. Текст.       1 рядок. Речення.

2 рядок. Художній, науковий. 2 рядок. Поширені, непоширені.

3 рядок. Розповідає, описує, міркує. 3 рядок. Розповідають, запитують, спонукають.

4 рядок. Заголовок виражає тему або мету. 4 рядок. Виражають закінчену думку.

5 рядок. Інформація.      5 рядок. Складають текст.

 

Методика взаємних запитань – вид діяльності, який надає учням можливість виступити в ролі вчителя та керувати процесом читання. Учень готує запитання і ставить його учням класу або сусідові по парті. Отримавши відповідь, він погоджується з нею або коригує її. Потім він сам отримує зустрічне запитання і відповідає на нього.

Текст або матеріал для вивчення поділити на логічно завершені частини. Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять запитання: * одне одному в групах; * одне одному в парах; * одна пара ( група) іншій.

Цю стратегію використовують на етапі усвідомлення змісту. Учні читають текст у парах, зупиняючись після того, як прочитають абзац. Після ознайомлення з абзацом тексту по черзі ставлять одне одному запитання на розуміння прочитаного. Це можуть бути запитання стосовно головної думки тексту, відтворення основних ідей, важливої інформації, що міститься у прочитаному абзаці. Важливо, щоб учні ставили не лише буквальні запитання(Що? Де? Коли?), а й запитання, які стосуються ідей, що не лежать на поверхні (Чому? Що буде далі? Що дає підстави так думати? Як це впливає на наше життя? тощо).

На уроці літературного читання в 4 класі учні читають в парах за частинами текст української народної казки «Ремесло царевича». Ставлять по черзі одне одному запитання:

  •                    Скільки синів було царя? Що надумав царевич? Як він шукав собі наречену?
  •                    До кого посватався царський син? Чому цар відмовляв його?
  •                    Яку умову поставила дівчина царевичу? Якого ремесла навчився царський син?
  •                    Як ремесло допомогло сім’ї царевича? Яка основна думка казки?

Цю стратегію можна використовувати і на уроках природознавства, «Я у світі», «Основи здоров’я» тощо.

Стратегія «Фішбоун»(скелет риби).

Схеми (діаграми) «фішбоун» були придумані професором Кауро Ішикава, тому часто називають діаграмами Ішикава: Проблема Причина Причина Факти Факти Висновок

Схеми можна будувати за варіантами:

Варіант 1. На верхніх кісточках – причини, а на нижніх – певні наслідки.

Варіант 2. На верхніх кісточках – головні факти теми, а на нижніх – самостійна оцінка їх значення.

В обох варіантах завжди : у голові – тема або проблемне питання, на хвості – висновок.

На уроці «Основи здоров’я» під час вивчення теми «Збалансоване харчування» створюємо таку схему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема «Вплив куріння, алкогольних, наркотичних і токсичних речовин на здоров’я»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання стратегій критичного мислення забезпечує такі позитивні зміни в учнів:

  •                    підвищується інтерес до навчання;
  •                    розвивається пошукова спрямованість мислення;
  •                    зникає боязнь зробити помилку;
  •                    виникає прагнення краще зрозуміти інформацію;
  •                    беруть відповідальність за своє навчання на себе;
  •                    прагнуть самостійно здобувати знання;
  •                    вміють працювати в парі та в групі.

Використані джерела.

  1.                Бохан М.А. Розвиток критичного мислення у процесі навчання дітей та молоді. 2018.
  2.                Макаренко В.М., Туманцова О.О. як опанувати технологію формування критичного мислення. – Х.: Основа, Тріада +, 2008.
  3.                Матоніна Р.Д. розвиток критичного мислення в учнів початкових класів: теорія і практика. Чернівці, 2011.
  4.                Пометун О.І. путівник з розвитку критичного мислення в учнів початкової школи/ О.І.Пометун, І.М.Сущенко. – Київ, 2017.
  5.                Садекова О.О., Драннікова Л.В. Застосування методів критичного мислення на уроках української мови в початковій школі. [проект]   
doc
Додано
12 грудня 2020
Переглядів
1436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку