Фрагменти уроків з використанням стратегій «Сенкан», «Методика взаємних запитань», «Фішбоун»»
Впровадження методів критичного мислення – це передумова активної пізнавальної діяльності учнів: нестандартна, цікава, творча робота, яка пробуджує інтерес до знань і сприяє емоційному, духовному та інтелектуальному розвитку школярів.
Методика «Сенквейн( сенкан)».
Французи придумали вірш, який назвали «сенквейн» (від франц. п’ять). У вільному перекладі це означає «п’ять натхнень» або «5 удач». Це не звичайний вірш, а вірш, написаний за певними правилами.
«Сенкан» - це форма вільного вірша з 5-ти рядків, що синтезує інформацію, яку отримали під час вивчення нового матеріалу. Цей вид роботи використовують як інструмент, щоб спонукати учня до розмірковування над темою. «Сенкан» - це п’ятирядковий неримований вірш із 11-12 слів.
1 рядок – поняття, якому присвячений вірш, зазвичай іменник.
2 рядок – 2 прикметники, що визначають цей іменник і описують уявлення про нього.
3 рядок – 3 дієслова, що показують, що «робить» поняття або що з ним відбувається.
4 рядок – фраза з 4 слів, що передає ставлення до поняття.
5 рядок – 1-2 слова, через які людина висловлює свої почуття, асоціації, пов’язані з даним поняттям.
«Сенкан» можна використовувати на стадії актуалізації знань, перевірки домашнього завдання, усвідомлення, закріплення, повторення матеріалу. Розвиває в учнів здатність узагальнювати, систематизувати інформацію, охоплювати складні ідеї та оформлювати їх коротко. Це вимагає ретельного обмірковування на основі глибокого розуміння матеріалу.
Вивчаючи на уроці природознавства тему «Сонце – зоря, центральне тіло Сонячної системи» (4 клас), учні складають «сенкан».
І варіант ІІ варіант
1 рядок. Сонце. 1 рядок. Сонце.
2 рядок. Величезне, розжарене. 2 рядок. Велике, яскраве.
3 рядок. Обертається, освітлює, гріє. 3 рядок. Світить, випромінює, обертається.
4 рядок. Найближча до нас зоря. 4 рядок. Без сонця не може бути життя.
5 рядок. Життя. 5 рядок. Зоря.
На уроці української мови під час роботи над темою «Мова і мовлення» можна скласти такий «сенкан»:
1 рядок. Мовлення.
2 рядок. Усне, писемне.
3 рядок. Спілкуємося, пишемо, читаємо.
4 рядок. Мовлення має бути культурним.
5 рядок. Рідна мова.
Тема «Текст». Тема «Речення».
1рядок. Текст. 1 рядок. Речення.
2 рядок. Художній, науковий. 2 рядок. Поширені, непоширені.
3 рядок. Розповідає, описує, міркує. 3 рядок. Розповідають, запитують, спонукають.
4 рядок. Заголовок виражає тему або мету. 4 рядок. Виражають закінчену думку.
5 рядок. Інформація. 5 рядок. Складають текст.
Методика взаємних запитань – вид діяльності, який надає учням можливість виступити в ролі вчителя та керувати процесом читання. Учень готує запитання і ставить його учням класу або сусідові по парті. Отримавши відповідь, він погоджується з нею або коригує її. Потім він сам отримує зустрічне запитання і відповідає на нього.
Текст або матеріал для вивчення поділити на логічно завершені частини. Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять запитання: * одне одному в групах; * одне одному в парах; * одна пара ( група) іншій.
Цю стратегію використовують на етапі усвідомлення змісту. Учні читають текст у парах, зупиняючись після того, як прочитають абзац. Після ознайомлення з абзацом тексту по черзі ставлять одне одному запитання на розуміння прочитаного. Це можуть бути запитання стосовно головної думки тексту, відтворення основних ідей, важливої інформації, що міститься у прочитаному абзаці. Важливо, щоб учні ставили не лише буквальні запитання(Що? Де? Коли?), а й запитання, які стосуються ідей, що не лежать на поверхні (Чому? Що буде далі? Що дає підстави так думати? Як це впливає на наше життя? тощо).
На уроці літературного читання в 4 класі учні читають в парах за частинами текст української народної казки «Ремесло царевича». Ставлять по черзі одне одному запитання:
Цю стратегію можна використовувати і на уроках природознавства, «Я у світі», «Основи здоров’я» тощо.
Стратегія «Фішбоун»(скелет риби).
Схеми (діаграми) «фішбоун» були придумані професором Кауро Ішикава, тому часто називають діаграмами Ішикава: Проблема Причина Причина Факти Факти Висновок
Схеми можна будувати за варіантами:
Варіант 1. На верхніх кісточках – причини, а на нижніх – певні наслідки.
Варіант 2. На верхніх кісточках – головні факти теми, а на нижніх – самостійна оцінка їх значення.
В обох варіантах завжди : у голові – тема або проблемне питання, на хвості – висновок.
На уроці «Основи здоров’я» під час вивчення теми «Збалансоване харчування» створюємо таку схему:
Тема «Вплив куріння, алкогольних, наркотичних і токсичних речовин на здоров’я»
Використання стратегій критичного мислення забезпечує такі позитивні зміни в учнів:
Використані джерела.