Урок-подорож з теми: "Вживання багатозначних слів у прямому і переносному значенні"

Про матеріал
Урок-подорож створений для вчителів-словесників, а також всіх, хто цікавиться лексикологією сучасної української мови. Ілюстративним матеріалом для уроку є поетичні твори Ліни Костенко.
Перегляд файлу

1

 

РОЗРОБКА УРОКУ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ 5 КЛАСУ

УРОК - ПОДОРОЖ

Тема. Вживання багатозначних слів у прямому і переносному значенні.

Мета: перевірити рівень знань, умінь і навичок учнів з полісемії, вміння визначати пряме і переносне значення у художньому мовленні; розвивати і збагачувати мовлення дітей; виховання естетичних смаків та культури мовлення.

Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого.

Форми роботи: фронтальна , індивідуальна, робота в групах.

Міжпредметні зв’язки: українська література (поетична творчість Ліни Костенко), астрономія.

Обладнання: Рідна мова. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. О. Глазова, Ю. Кузнецов.-К., 2005.; ілюстрації до зупинок; приклади поезій, роздатковий матеріал.

Випереджувальне завдання: підготувати творчі проекти на тему «Якою я уявляю Країну Космічного світу».

Хід уроку

 

І. Організація класу (хвилинка емоційного настрою).

 Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок

Девізом нашого уроку будуть слова:

Щоб помилки хитрі, спритні

Не ховалися в рядках,

Щоб всі букви в кожнім слові

Опинились на місцях,

Будем дружно працювати,

Свою пильність розвивати.

 Всі: раз, два, три, чотири, п’ять –

                 хочем все на світі знать!

ІІ. Повідомлення мети уроку. Мотивація знань.

  • Оголошення теми, мети уроку.
  • Слово вчителя.

Сьогодні ми відправляємося в подорож по Країні Космічного світу. Стартуємо всі разом, але доїдуть тільки ті учні, які виконають усі завдання і дадуть правильні відповіді.

Оформлення дошки: ілюстрації космосу, саду, господарів будинків, річки.

ІІІ. Подорож до казкової країни «Космічний світ»

Зупинка  «Ситуація»

Вчитель. Отже, умови відомі. Тож вирушаємо. Але щось відсутній попутній вітерець, який підганяв би нашу машину. Як же нам покинути зупинку «Ситуація»?  Ось тут і знадобляться набуті знання. Перевіримо їх:

Фронтальне опитування класу:

  1. З яких причин у мові виникла багатозначність? (Багатозначність слів можлива тому, що між предметами, явищами є чимало спільного, одне явище певними своїми ознаками подібне до інших. Унаслідок цього тим самим словом можуть називатися схожі між собою предмети, тобто певна назва з одного предмета може переноситись на інший).
  2. Що таке пряме значення слів? (Пряме номінативне значення безпосередньо вказує на співвідношення слова з тим чи іншим явищем об'єктивної дійсності, як це історично закріпилось у свідомості мовців).
  3. Поясніть визначення переносного значення слова. (Переносне номінативне значення — це одне зі значень слова, яке виникло внаслідок перенесення найменувань одних явиш, предметів, дій, ознак на інші і закріпилося в ньому як додаткове).
  4. Яке значення є первинним? (пряме)
  5. Яке значення похідне? (переносне)
  6. Які функції переносного значення слова? (робить мову яскравою, поетичною, милозвучною)

Зупинка «У гостях пана Значення»

(робота в групах)

Завдання: із аркушів, які знаходяться на кожній парті перша група виписує приклади, вжиті у прямому значенні, друга група – у переносному значенні.

  1. Дивлюсь на шпиль мечеті.

Відчуваю

Спокійний   рух Землі  навколо Сонця.

 

  1. Нехай підождуть невідкладні справи.

Я надивлюсь на сонце і на трави.

 

  1. Заходить сонце за лаштунки лісу,

Тополя поклонилась вдалині.

 

  1. Творили обрій небо і степи

І сонце,сонце,сонце реготало!

 

  1. Багряне сонце сутінню лісною

у просвіт хмар показує кіно,

і десь на пні під сивою сосною

ведмеді забивають доміно.

 

  1. Сходить сонце, ясний обагрянок

Заглядає у вічі мені:

А чи добрий у мене ранок,

Чи не плакала я вві сні?

 

Зупинка «Сад багатозначних слів»

(робота в групах)

Завдання: перша група прикрашає квітку , де космонім «місяць» у переносному значенні друга -  у прямому.

 

  1. Гульк – найкращий сидить під вербою.

І під місяцем серед ночі

Іншій дівчині дивиться в очі

 

  1.  Стоїть  над  нами  Всесвіт  у  зоряній  кольчузі,

            і  повен  місяць  сходить  над  нами,  ніби  щит

                                              Коли вже люди обляглися спати,

                                              Коли вже місяць вилузнувся з хмар,

 

  1. Неправда, є!  Бо хто у небесах

               На дощ поверне місяця рогами?

 

                      4.Сміється хміль, повитий на балконі.

              Сміється місяць, що іще поет.

  1. Заблуканий місяць знадвору холодним пальцем реготав.

 

  1. Місяць вирізав шпару в небі

                       Ледь помітним серпом з латуні,

                  Мов ховаючись сам від себе,

                  Задивився на сплячу красуню.

 

  1. А  місяць роговим гребенем

                       Солом'яне волосся хат розчісує.

 

                             8.Волочить місяць промінь перетертий,

                   як зав'язку гранітних постолів.

                           Чи хто позаздрив на його Палладу?

 

Зупинка  «Майстерня слів»

Скласти речення, де космоніми «сонце», «місяць» вживаються в переносному значенні на позначення людської праці.

Зупинка «Кабінет «Відгагай»

Вчитель читає поезію Ліни Костенко. Учні мають відгадати у якій з них космонім «зорі» вжиті в прямому значенні:

  1. Останні зорі в небі догорають.

              Ой да на Івана, ой да на Купала

                    Котилася моя зірка да із неба впала.

 

  1. Тут наше небо зорями густе

 

  1. І вицвітали писані тарелі,

                      І плакав батько, і пливли роки,

                        Коли  над нею не було вже стелі,

             А тільки небо, небо і зірки

 

  1. Бог плюне в космос – цілу мить

Здається, що зоря летить.

 

  1. Вогненна зірка в небі пролітала,

  Сичі кричали, вісники біди

      А в ночі теплі, в ночі бірюзові,

          стрекочуть кастаньєтами цикади.

 

  1. І над землею розцвітають зорі,

      солодкі й жовті, як цукати

 

У гості до пані Гуморини

Гра «Хто це?»

  • По синьому небу тарілка пливе.                                                       (Сонце)
  • Вночі ходить, а вдень спить.                                                             (Місяць)
  • Летить жар - птиця, хвостом пишається.                                        (Комета)
  • Має величезний зріст,

           Має голову і хвіст,

           Це не тигр і не ракета.

          Натякну вам по секрету.

( Комета)

 

  • Два стоять, два ходять, два меж них годинник стережуть.

  (Небо і земля, сонце і місяць, день і ніч)

  • Синя шапка вся в латках.

(Небо і зорі)

 

  • Не вогонь, а боляче пече,

         НЕ ліхтар, а яскраво світить,

          НЕ пекар, а пече.

(Сонце)

 

  • Тринадцять разів на рік народжується,

             вдень від людських очей ховається.

(Місяць)

 

  • У космосі крізь роки

          Крижаний летить об'єкт.

          Хвіст його - смужка світла,

           А звати об'єкт ...                                                                                   (комета).

 

Зупинка «З господарями на річку»

Ось настав час вийти на прогулянку, а краще – поїхати за місто. Господарі запрошують нас на рибалку. Рибалка – це справа серйозна. Кому як повезе. Тому рибалити йдуть ті, хто вважає, що фортуна сьогодні на їхньому боці.

Завдання № 1

Учням пропонуються магнітні вудилища, за допомогою яких витягують завдання-картки.

  1. Доведіть, що у реченні  «Зірка впала кристалом на самотні сади,  Вечір котить сонце по стерні» космонім «зірка» вжитий в переносному значенні.
  2. Доберіть слова, за якими космонім «планета» буде вживатися у переносеному значенні.

Завдання №2

Вибірковий диктант

З поданих слів випишіть космоніми:

Осінь, сонце, небо, краса, листя, комета, місяць,  пісня, космос, галактика.

Завдання № 3

З поданих поезій знайдіть ті, де космоніми вживаються в прямому значенні.

  1. Кажуть: зірку щасливу має.

       Провідною зірку зовуть.

                Кажуть: з неба зірок не знімає.

        І по зорях знаходять путь.

 

  1. Летить комета. Бавиться дитя.

 

  1. Щоранку йде в холонучі сузір'я

              Одвічний дим одвічних димарів.

.

 

  1. Він посидить, трохи відпочине,

                 цей мій дивний, нетутешній гість.

Планетарно синіми очима

           про безмежний космос розповість.

 

  1. Страждаю,  мучусь,  і  живу,  і  гину,

 благословляю  біль  твоїх  тенет.

                        Цю  грудочку  тепла  -  у  Всесвіті  -  людину!

   І  Всесвіт  цей  -  акваріум  планет

  1. Якою людство зробило планету! –

                                                       бо щось майструє на світі кожний

 

  1. Люди зіркою з давнини

              називають жінку вродливу,

яхти, квіти й ордени

 

IV. Оголошення оцінок

V. Завдання додому:

Скласти невеличку розповідь, використовуючи слова в прямому і  переносному значенні.

І ряд – про сонце

ІІ ряд – поо місяць

ІІІ ряд – про зорі.

VI. Підсумок уроку

Осі і закінчилася наша подорож до загадкової країни «Космічний світ». Думаю, що вона принесла вам хвилини радості, а не розпачу. Ми вдало відвідали жителів цієї держави, зупиняючись у них в гостях, почерпнули і повторили цікавий матеріал. Бажаю вам і надалі триматися на плаву.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
13 грудня 2020
Переглядів
1244
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку