Франц Кафка – видатний австрійський письменник-модерніст. Концепція світу і людини в творах письменника. «Перевтілення» - розкриття проблеми метафоричного світобачення.

Про матеріал
Урок має на меті ознайомити учнів з австрійським письменником Ф.Кафкою, показати зв’язок його життя і творчості, вчити знаходити в тексті головне, виховувати вміння розуміти близьких людей.
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури

Трагедія Грегора Замзи

(за новелою Франца Кафки «Перевтілення»)

11 клас

Л.В.Кобець, учитель зарубіжної літератури

 Станіславського ЗПЗСО ім. К.Й.Голобородька

 

Тема:  Франц Кафка – видатний австрійський письменник-модерніст. Концепція світу і людини в творах письменника. «Перевтілення» - розкриття проблеми метафоричного світобачення.

Мета: ознайомити учнів з австрійським письменником Ф.Кафкою, показати зв’язок його життя і творчості, вчити знаходити в тексті головне, виховувати вміння розуміти близьких людей.

Теорія літератури: поглиблювати поняття про модернізм в літературі, експресіонізм.

Обладнання: Репродукції картин Едварда Мунка «Крик», Карла Шмідта-Ротлуффа «Автопортрет» та Хаїма Сутіна «Туша бика»; музика груп «Behemoth», “Apocalyptica”, “DimmuBorgir” для презентації теми самотності, зла, роз’єднаності та вини людини. Екран з проектором; портрет письменника; тексти творів Кафки; картки літературознавчих понять (на кожній парті); малюнки учнів.

Хід уроку

І.Повторення пройденого матеріалу

  1. Що таке модернізм?
  2. Коли виник модернізм?
  3. Які течії модернізму ви знаєте?

Демонстрація репродукцій картин під супровід композиції групи Apocalyptica”.

Вчитель Ці картини належать пензлям художників-експресіоністів Едварда Мунка, Карла Шмідта-Ротлуффа та Хаїма Сутіна. Зверніть увагу на колір, що об’єднує ці картини. Який настрій він викликає?

(Картини написані в нереалістичній манері письма, для всіх характерне поєднання червоного, жовтого та похмурих, темних кольорів.)

Чи можемо ми стверджувати, що ці картини викликають передчуття тривоги, страху, напруженості, які автори передають глядачам?

(Всі картини складають враження важке, тривожне, трагічне і викликають передчуття страху, небезпеки, самотності).

  1. Що ви знаєте про експресіонізм?

 (Повторення змісту поняття «експресіонізм» за допомогою екрана з проектором в режимі презентації. Запитання – відповідь.)

Тема уроку: Франц Кафка – видатний австрійський письменник-модерніст. Концепція світу і людини в творах письменника. «Перевтілення» - розкриття проблеми метафоричного світобачення.

Мета: (ставлять учні) ознайомитися з характерними ознаками експресіонізму та основними біографічними відомостями про Ф.Кафку, розвивати уміння співчувати та співпереживати близьким людям.

 

Епіграф:Все, що я написав, - результат моєї самотності

Франц Кафка

Проблемне питання: З чого складається щастя родини?

І. Розповідь про письменника (презентація учня) або розповідь Кафки про себе (учень)

  • Портрет Ф.Кафки, роки життя 1883-1924 (розповідь про Кафку, його оточення, ставлення до німецької мови).
  • Батько Герман Кафка(розповідь про стосунки з батьком, його тиранію, почуття провини за невідомі гріхи).
  • Розповідь про роботу страховим агентом і літературну творчість.
  • Твори, що вийшли за життя.

Учень окреслює тематику творчості.

Презентація «Тематика творчості Кафки» (на тлі музики).

ІІІ. Робота над текстом

Інформація про твір «Перевтілення».

 Тема новели: перевтілення – штучна, екстремальна ситуація. Це символ, метафора, умовність, щоб провести авторську ідею, яка полягає у приреченості героя в зіткненні зі злом. Зображувальні засоби прості, мова ділова, суха, точна.

Повторимо, що таке новела, метафора, символ. (Робота з картками)

  1. Доведіть, що «Перевтілення» належить до експресіонізму. Які ознаки експресіонізму ви можете навести? (Екстремальна ситуація, фантастичний елемент, внутрішній світ героя в момент великої трагедії, ірраціональність, гротеск.)
  2. Визначте сюжет твору і назвіть його складові. (Вихідний пункт сюжету – перетворення пересічного клерка Грегора Замзи на величезну потворну комаху. Ця метаморфоза різко змінює його життя. Герой втрачає навіть жалюгідну можливість «маленької людини» посісти місце на найнижчому щаблі соціальної драбини, тому – випадає за межі людського світу. Історія його поступового виштовхування з кола  близьких людей, що завершилась сімейним судом і смертним вироком, у символічному плані читається як процес безжалісного відторгнення «хворої» людини байдужим оточенням.

 

  1. Кожному елементу сюжету відповідає одна частина, яких у творі три, назвіть їх:

1- конфлікт із повіреним і батьком, спроба довести спроможність і надалі жити як людина. Бунт проти влади. 2 – конфлікт з матірю та сестрою, спроба захистити своє чоловіче «я» і право на внутрішнє життя (накриває жіночий портрет своїм тілом.) 3 – родина засуджує його на смерть, більше не має за що боротися.)

  1. Що є спільного у цих трьох частинах? (Поява Грегора в загальній кімнаті.)
  2. Як ставляться родичі до Грегора в цих епізодах? (Спочатку розгубилися, хоча Грегор сподівається на допомогу; потім він – чужий; пізніше – ворог.)
  3. Скільки разів він з’являється в квартирі? А скільки разів родина мала змогу йому допомогти? (3)Чи використані були ці спроби? (ні)
  4. Ця потрійність нічого вам не нагадує? Де ще ми стикаємося з подібним? (У казці)
  5. А що ще нагадує казку? (Саме перетворення людини на потвору.)
  6. Наведіть приклади таких казок. («Аленький цветочек», «Дикі лебеді» Г.Х.Андерсена, «Красуня і чудовисько»,)
  7. Якою є умова для повернення людини в людську подобу в казці? (Любов, співчуття, доброта.)

Вчитель. Любов і самотність не дуже поєднуються. В усякому разі любов взаємна. В оповіданні немає ні любові, ні взаємоповаги, ні співчуття. Немає любові – людина стає самотньою. І одна з тем оповідання – самотність. Грегор дійсно самотній чи ні?

Давайте запитаємо про це у самого Грегора.

(Заходитьучень у ролі Грегора)

  1. Грегоре, ви дійсно були самотнім?  Якщо так, то коли це сталося?

(Так, я постійно відчував себе самотнім, таким я був ще до перетворення.)

  • Заперті на ключ зсередини двері. Це нормально, коли людина замикається на ключ у власній квартирі, де живуть найближчі люди – мати, батько, сестра? (Це ненормально, але це вже стало потребою і для мене, і для моєї сім’ї)
  • Ким ви працюєте і як ставиться до своєї роботи?(Я працюю комівояжером – постійні роз’їзди, шеф, який відноситься до мене як до пустого місця. Все це не подобається мені, але я мав надію, що зовсім скоро я зможу кинути ненависну роботу і все висказати шефу в обличчя).
  • Чи був у вас вільний час?(Ні. Всі думки, час, бажання забирала фірма)
  • Чи є у вас якесь захоплення, Грегоре? (Я захоплююся  випилювання лобзиком)
  • Ще раз про роботу. Чому ви виконуєте ненависну вам роботу? Чому не покине?

(Я змушений відробити борг батька.)

  • А чи нормально це – коли син змушений віддавати батьків борг?

(Так)

  •  Але в інших сім’ях це роблять всі, а не звалюють цей тягар на одного. Чому так у вашій родині?

(Я не замислювався над цим, думав, що роблю це заради сім' ї, і сім' я мене любить, адже батько старий, мати хвора, сестра мала, то кому ж працювати, як не мені?!)

  • А чи можливий інший вихід? (Як виявилося так, адже після мого перетворення – всі змогли заробляти.)
  • Чому не робили цього раніше? (Бо всі до мене були байдужі.)

Вчитель: Дякуємо вам, Грегоре за відвертість. На жаль, ми нічого не можемо змінити у вашій долі, ваша історія не залишила байдужим нікого з нас. (Грегор виходить)

Ми бачимо, що головний герой самотній, чужий серед своїх. Самотність - це одна із тем твору.

Які ще теми розкриває автор у творі? (Добро і зло.)

Дослідницька робота

Знайдіть у творі приклади  зла, замаскованого під добро.

  • З кімнати Грегора виносять меблі, для чого?

Добро: винесення меблів з кімнати Грегора, щоб звільнити йому місце для повзання.

Зло: йому відрізають шлях до одужання.

Винесення меблів з кімнати – добро для Грегора-комахи. А хіба Грегор – комаха?

  • Догляд за Грегором з боку Грети. Чомувона за це береться?

Спочатку вона дійсно співчуває брату, але це їй швидко набридає.

Добро: нібито догляд за братом.

Зло: щоб піднятися в очах батьків і як помста за те, що раніше Грегор був сильним і вона від нього залежала.

  • Бажання захистити матір від Грегора. Чому Грета не пускає матір до нього?

Добро: щоб не травмувати і без того хвору матір.

Зло: щоб позбавити матір і сина можливості бачитися, а значить – позбавити зворотного перетворення.

  • А чи можливе перетворення Грегора з комахи на людину?

Тільки за умови, що зміниться ставлення до нього з боку сім’ї. А таке неможливо.

  • Все-таки, Грегор – комаха чи людина? Наведіть докази, що він людина.
  • Розуміє прекрасне – рятує картину на стіні, вміє слухати і розуміти музику;
  • Вміє співчувати;
  • Розуміє людську мову;
  • Переживає проблеми сім’ї.

Прийом «Займи позицію»

Хто винен у тому, що Грегор став комахою?

Сім’я. Так, саме тут Грегор не знайшов підтримки в складний період життя. Його залишили на самоті з його проблемами. Грегор став зайвою істотою в родині, і його смерть символізує звільнення  сім’ї від пут, і як не страшно викликає у родині радість, почуття великого полегшення.

Службовці-колеги. Можливо. Адже за весь час його відсутності на роботі так ніхто й не з’явився у нього вдома, не поцікавився його долею. Отже, для суспільства людина -  це один із багатьох. Немає Грегора – знайдеться інший. Грегор самотній і тут – ні друзів, ні приятелів.

Сам Грегор.

Так, Грегор не намагається боротися із своєю комашиною зовнішністю. Він досить швидко усвідомив себе як «я - потвору», «я - комаху». Він бридкий навіть сам собі. Можливо, тому він бридкий і іншим. 

Що він сам зробив для того, щоб не бути самотнім, щоб зблизитися з батьками?

Чому той незначний час, коли він вдома, не спілкується з рідними?

Якщо розглядати тему вини людини, то чи можемо ми сказати, що Грегор покараний за якусь вину, бо кожен винен, кожного можна засудити і винести вирок?

Так, Грегор теж винен, можливо, його перетворення на комаху є карою за якісь невидимі гріхи.

Таким чином, Грегора умертвили всі: сім’я, службовці, він сам.

Чому помер Грегор?

Бо йому винесли вирок: «Я не хочу називати цю потвору своїм братом. Нам треба позбутися його».

Згадайте, яка була оточуюча природа весь час в новелі?

Сутінки, похмурість, сірість – осінь.

Чому в фіналі все змінилося – вагон повен теплого сонця, чудова служба у всіх, є перспективи на майбутнє, пора подумати про хорошого чоловіка для Грети, зникла перешкода у вигляді ненависної комахи? Можна сказати, що фінал оптимістичний? Чому? Чи розуміють ці люди один одного, чи здатні допомогти, зрозуміти? Що буде, якщо подібне нещастя трапиться з ким-небудь іншим?

Погода у фіналі лише підкреслює трагізм ситуації – на зміну душевному доброму синові приходить красива, але жорстока потвора, яка при нагоді так само зречеться кого завгодно – батька, матері, дітей.

Чому після смерті Грегора батько й мати перетворилися на пана і пані Замзів?

Бо тільки для Грегора вони були батьками, тільки з ним це була сім’я, а тепер це просто чужі люди, що чомусь живуть під одним дахом.

Якою є концепція світу і людини у творах Кафки?

(Звернення до словників. Концепція (розуміння, система)- спосіб розуміння, трактовка певних явищ, основна точка зору, керівна ідея.)

Зображення трагічної самотності людини є основною концептуальною засадою експресіонізму.

Світобачення Кафки трагічне. Людина в цьому світі самотня, і їй немає звідки чекати допомоги, тому що її оточує ворожий світ. Кафка все життя був самотній, майже ні в кому не зустрічав розуміння, боявся своєї самотності, ненавидів її, але не міг відмовитися від неї. Пам’ятаєте його слова: «Все, що я написав, - результат моєї самотності»? Грегор, як і автор твору, трагічно самотній, відторгнений від людей, і йому немає звідки чекати допомоги, а значить, зворотний процес  - перетворення в людину – для нього неможливий.

 А найжахливіше те, що при  такому ставленні людей один  до одного, на жаль, - Грегор не остання жертва.

Вчитель Наші художниці створили власні ілюстрації до новели Ф.Кафки «Перевтілення».

(Учні коментують свої ілюстрації)

Читаючи твори Кафки, здається, що він увібрав у себе біль кожної людини(а кожен хоч раз та відчував себе неосяжно самотнім.) Це почуття зуміла поетично відтворити російська поетеса Анна Ахматова:

Подражание Кафке (читає учениця)

Другие уводят любимых, -

Я с завистью вслед гляжу.

Одна на скамье подсудимых

Я скоро полвека сижу.

Вокруг пререканья и давка

И приторный запах чернил.

Такое придумывал Кафка

И Чарли изобразил.

И там в совещаниях важных,

Как в цепких объятиях сна,

Все три поколенья присяжных

Решили: виновна она.

Меняются лица конвоя,

В инфаркте шестой прокурор…

А где-то чернеет от зноя

Огромный небесный простор,

И полное прелести лето

Гуляет на том берегу…

Я это блаженное «где-то»

Представить себе не могу,

Я глохну от зычных проклятий,

Я ватник сносила дотла.

Неужто я всех виноватей

На этой планете была?

 

Відкритий мікрофон.

Чи є новою тема маленької людини в літературі на початку ХХ століття?

- Ні. Тема маленької людини, піднята ще Пушкіним у ХІХ столітті, продовжена Гоголем, Чеховим, з новою силою для свого часу піднімалася, як бачимо, і в творах митців ХХ століття.

Чи актуальна новела сьогодні?

На мою думку, ця тема актуальна і сьогодні. У час високих технологій, у гонитві за кар’єрою, грішми між людьми втрачається духовний зв’язок, зникає  у відносинах взаєморозуміння, співпереживання, турбота і людина між людьми залишається самотня у світі відчуженості, роз’єднаності і зла. І це страшно. Є над чим замислитися.

- Сім’я, родина – найважливіше у житті людини. Новела спонукає задуматися, а чи завжди ми уважні до своїх рідних, чи завжди знаходимо порозуміння один з одним?!

Звернення до проблемного питання

За яких умов людина відчуває себе щасливою серед рідних людей? З чого ж складається щастя родини? Напишіть, будь ласка, на оцих дровцятах

(Діти пишуть, озвучують і чіпляють на дошку)

Учитель прикріплює вогнище і підсумовує.

Отже, тільки тоді, коли між рідними людьми панує взаємоповага, взаємна підтримка, довіра, щирість, добро, любов, співчуття родинне вогнище ніколи не згасне. А це залежить не тільки від наших рідних, а в першу чергу від нас самих. Нехай зло, байдужість,ницість, егоїзм, жорстокість ніколи не загасять тепло вашого родинного вогнища.

Що вам запамяталося із сьогоднішнього уроку, вразило, які викликало почуття?

- Кафкіанський світ похмурий, сірий, сумний і тому природно хочеться, щоб світ, в якому ми живемо,  все ж вимальовувався райдужними фарбами, нехай менше буде сірих невизначених кольорів у житті кожного з нас.

Світ, в якому ти живеш, якого кольору?

(Учні заздалегідь підготували слайд –шоу «Світ, в якому ми живем»)

Я бажаю вам, діти завжди перебувати в позитиві, у веселково-сонячних тонах.

ІV Оцінювання.

Домашнє завдання.

Написати твір на одну з тем:

  1. Чому зник Грегор Замза?
  2. Проблема «маленької людини» у великому світі.
  3. Самотність – важке почуття.
  4. Образ Грегора Замзи як гротескний автопортрет Франца Кафки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Словник літературознавчих термінів

(до уроку з вивчення творчості Ф.Кафки)

 

Гротеск – тип художньої образності, який грунтується на примхливому поєднанні прекрасного і потворного, трагічного і комічного, життєподібного і карикатурного.

Концепція (розуміння, система) – спосіб розуміння, трактовка певних явищ, основна точка зору, керівна ідея.

Метафора – образне явище, коли властивості одного предмета переносяться на інший.

Модернізм – основний напрям у мистецві ХХ ст., для якого властивий відхід від принципів реалістичних традицій. Саме модернізм вніс у літературу мотиви, яким притаманні антигуманність, анти людяність. Головна теза модернізму – світ абсурдний, людина на землі самотня, їй ні на кого розраховувати; оточення людини вороже.

Новела - (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

 

 

Словник літературознавчих термінів

(до уроку з вивчення творчості Ф.Кафки)

 

Гротеск – тип художньої образності, який грунтується на примхливому поєднанні прекрасного і потворного, трагічного і комічного, життєподібного і карикатурного.

Концепція (розуміння, система) – спосіб розуміння, трактовка певних явищ, основна точка зору, керівна ідея.

Метафора – образне явище, коли властивості одного предмета переносяться на інший.

Модернізм – основний напрям у мистецві ХХ ст., для якого властивий відхід від принципів реалістичних традицій. Саме модернізм вніс у літературу мотиви, яким притаманні антигуманність, анти людяність. Головна теза модернізму – світ абсурдний, людина на землі самотня, їй ні на кого розраховувати; оточення людини вороже.

Новела - (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

docx
До підручника
Світова література (академічний, профільний рівень) 11 клас (Звиняцковський В.Я.)
Додано
4 квітня 2019
Переглядів
7163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку