«Я вважаю, що культура певного народу важливіша, ніж держава. Усе, що я робив, я робив з огляду на це».«Головним нашим критерієм в процесі вибору текстів для читання, текстівнашої любові, взагалі не є питання літературнихжанрів чи форм. Важливо насправді тільки те, потрібен вам цей текст чи ні».«Майбутнє має одну велику перевагу — воно ніколи не буває таким, якимви собі його уявляєте».«Книги — як діти. Одного дня вони достигають і падають у світ, і ви більшенічого не можете для них зробити».
Автобіографічні факти. Формування світогляду. Я письменник уже двісті років. Далекого 1766 рок якийсь Павич видав у Будиму збірку віршів і відтоді вважається в колі письменницької родини. Я любив двох Йованів — Йована Дамаскина та Йована Златоуста. Набагато більше кохань я пережив у своїх книжках, аніж у своєму житті. За винятком того, що триває й досі. Я написав роман у вигляді словника, другий — у вигляді кросворда, третій — у вигляді клепсидри і четвертий — як довідник для ворожіння картами таро. Данина землі й пам’яті пращурів. Візантійська культура, до якої належить сербська література, охоплює певний простір, у якому я розвивався і в якому хотів розвиватися. У такому просторі я себе добре відчував, я відчував себе вдома. Книги — як діти. Одного дня вони достигають і падають у світ, і ви більше нічого не можете для них зробити. Будь-хто може заподіяти їм щось добре чи погане. Вторгнення комп’ютерної естетики надає читачеві більшу свободу, він стає співавтором твору.
ОЛС «Художній простір М. Павича»Всі твори М. Павича — це гіпертексти«Скляний равлик» і «Да-маскин»(оповідання для комп’ютера та циркуля)«Вічність і один день»(п’єса-меню, де читачеві пропонується самому обрати блюда і скласти своє меню тексту)Роман-кросворд «Пейзаж, намальо-ваний чаєм»(вказівки автора «Як читати цей роман по горизонталі» і «Якчитати цей роман по вертикалі»).
Теорія літератури. Гіпертекст — це репрезентація інформації як зв’язаної мережі гнізд, у якихчитачі вільні прокладати шлях нелінійним чином. Він припускає можливістьмножинності авторів, розмивання функцій автора і читача, розширені роботиз нечіткими межами і множинність шляхів читання.
Створення опорно-смислової схеми «Основні характеристики гіпертексту» Дисперсність структури. Інформація репрезентується у вигляді невеликих фрагментів-гнізд, і «увійти» до цієї структури можна з будь-якої ланки. Нелінійність гіпертексту. Читач відтепер вільний (змушений) сам обирати шлях читаня, створюючи при цьому свій текст. Різнорідність і мультимедійність, тобто застосування всіх засобів впливу на споживача-читача, від чисто літературних до найскладніших комп’ютерних (звук, анімація, відсилання до інших, нехудожніх матеріалів).
Домашнє завдання1. Знайти у тексті твору портретні характеристики героїв. Подумати, чим вони відрізняються від реалістичних портретів.2.* Індивідуальні завдання. Підготувати повідомлення про Йована Дамаскина,Йована Лествичника, про священне значення ікон. Виготовити ескізи титульних сторінок до книги М. Павича «Дамаскин».