Матеріали до уроку з використанням технології case-stady
Тема уроку: Франція напередодні революції. Криза «старого порядку». (Велика французька революція кінця ХVІІІ століття.)
Проблемне питання (запитання на рівні синтезу/оцінювання за таксономією Б. Блума): Чи була революція у Франції кінця ХVІІІ ст. неминучою?
Велика Французька революція стала «історичним Рубіконом» в житті європейських народів. Вона ліквідувала рештки феодально-кріпосницьких пережитків, сформувала ідеї гуманізму, що втілилися в словах «Свобода, рівність і братство», проте вона ж спричинила появу гільйотини, знищення величезної кількості людей. Якими ж були причини революційних подій у Франції? Чи бувають безпричинні революції? Чи була революція у Франції кінця ХVІІІ ст. неминучою? Ось питання, на які нам належить дати відповідь на цьому уроці.
Кейс 1.
Основна проблема до кейсу (запитання на рівні аналізу): Чи були феодальні відносини головною причиною французької революції ?
Мікропроблеми:
1. Знайдіть в мережі Інтернет поняття : Промисловий переворот, капіталістичні відносини, пригадайте поняття феодальні відносини.
2. Пригадайте з історії 8 класу та складіть схему «За що і кому сплачували податки селяни»
Дворянам, власникам землі |
Духівництву |
Державі |
|
|
|
3. На основі тексту підручника складіть характеристику соціально-економічного стану Франції напередодні подій 1789р.
1. Стан сільського господарства.
|
|
2. Розвиток промисловості.
|
|
4 . На підставі даних таблиці дайте оцінку рівневі сільського господарства та промислового розвитку Франції наприкінці XVIII ст.
5. Прочитайте історичний - уривок із твору англійського мандрівника та економіста Артура Юнга «Проїжджаючи через Пейрак, ми зустріли масу жебраків... У селянок відсутні панчохи, черевики, а у землеробів під час роботи немає на ногах не те що дерев’яного, а навіть будь-якого взуття. Ця потреба підриває в корені народний добробут, бо широке споживання серед бідняків важливіше, ніж серед багатих; становище бідняків, яке примушує їх утримуватися від придбання шкіряних і бавовняних виробів, слід визнати злом, що спричиняє надзвичайно важливі наслідки» ,
дайте відповідь на запитання:
1. Як ви вважаєте, про які наслідки попереджає А. Юнг?
2. Чому А. Юнг вважає найважливішим поширення
споживання промислових товарів серед бідняків?
3. Оцініть стан внутрішнього ринку Франції.
- зробіть висновки: Що, на ваш погляд, заважало розвиткові промисловості, сільського господарства й торгівлі у Франції?
6. Чи були феодальні відносини основною причиною французької революції? Свою думку обґрунтуйте.
Матеріали: підручник, уривок із історичного документи, додаткові матеріали, мережа Інтернет.
Кейс 2.
Основна проблема до кейсу: Що, на ваш погляд, потрібно було змінити в країні, щоб запобігти революції?
Мікропроблеми:
1. Пригадайте поняття «Доба Просвітництва», назвіть імена французьких просвітників (із курсу історії 8 класу)
2. Прочитайте додані матеріали (про правління Людовика ХVІ, ставлення Марії-Антуанети, розгляньте карикатуру на французьке суспільство ХVІІІ ст., карикатура «Пробудження третього стану» тощо ) та скажіть, як абсолютна монархія та свавілля королівської влади впливали на французьке суспільство?
3. Заповніть таблицю «Основні ідеї просвітителів» (це може бути випереджальне завдання )
Ставлення просвітителів |
Ш.-Л. Монтеск’є |
Вольтер |
Ж.-Ж. Руссо |
Ж. Мельє |
Д. Дідро
|
До людини
|
|
|
|
|
|
До держави
|
|
|
|
|
|
До приватної власності |
|
|
|
|
|
До релігії та церкви
|
|
|
|
|
|
4. Використовуючи матеріал таблиці, поясніть, які ідеї просвітителів вплинули на розвиток революції. На що вони були спрямовані?
5. Розгляньте таблицю : «Стани французького суспільства».
І стан |
Єпископи, архієпископи |
Не сплачували податків |
ІІ стан |
Дворянство (шпаги і дворянство мантії) Верхівка державного апарату, армії, керівники провінцій, більшість офіцерів |
Не сплачували податків |
ІІІ стан |
Інше населення Буржуазія, банкіри, ремісники, дрібні торговці, купці, підприємці, робітники, селяни |
Сплачували податки, виконували повинності, не мали ніяких політичних прав
|
Дайте відповідь на запитання:
1. Чому перший і другий стани влаштовував існуючий стан
речей?
2. Чим були невдоволені представники третього стану?
3. Чому заможні буржуа та банкіри, більш заможні, ніж
деякі дворяни, входили до складу третього стану разом з
бідним ремісниками і селянами і нарівні з ними
сплачували податки?
Зробіть висновок: Як традиційний становий розподіл Франції перешкоджав економічному розвитку країни?
6. Напередодні революції генеральний комісар флоту Матьє-Луі Моле попереджав Жака Неккера: «Не треба чекати, щоб Генеральні штати почали у вас вимагати або вам наказувати , потрібно поспішати з власною пропозицією їм усього, що лише може бути предметом прагнень розсудливих людей у розумних межах як влади, так і прав нації». Яким є ваше ставлення до наведеної думки? Чи могла її реалізація запобігти спалаху революції в країні?Що, на ваш погляд, потрібно було змінити в країні, щоб запобігти революції?
Поясніть свою точку зору.
Матеріали: підручник, уривок із історичного документи, додаткові матеріали, карикатура, мережа Інтернет.
Висновки. рефлексія Метод «Прес» Учні дають відповідь на проблемне запитання: Чи була революція у Франції кінця ХVІІІ ст. неминучою?
• я вважаю…
• Тому що…
• Наприклад…
• Таким чином…
Домашнє завдання:
1. Опрацювати текст параграфа.
2. Творче завдання: обґрунтуйте власну думку з приводу того, ідеї кого із просвітителів вам видалися найбільш прогресивними. які цінності, проголошені ними, не втратили сьогодні своєї актуальності.