Французьке клавірне мистецтво XVII -XVIII століття.

Про матеріал
Французька клавірна школа ХVIІ – XVIIІ ст. Жанри французьких клавесиністів (сюіта, мініатюра). Стильові особливості музики французьких клавесиністів як проекція стилю «рококо» (умовна зображальність, розвинута орнаментика, зв'язок з танцювальними формами). Ф.Куперен та Ж.-Ф.Рамо; характеристика їх творчості. Трактат Ф. Куперена «Мистецтво гри на клавесині», його роль у розвитку виконавства та педагогіки. «Галантний» виконавський стиль та його характерні риси. Проблема орнаментики та особливості її творчого вирішення різними виконавськими школами.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ПЕРІОД КЛАВІРНОГО ВИКОНАВСТВАФранцузьке клавірне мистецтво XVII -XVIII століття. Найбільші клавесиністи: Ф. Куперен та Ж.-Ф. Рамо.

Номер слайду 2

Вплив французького клавесинного мистецтва на розвиток культури Європи.       Клавесинна музика Франції - одне із значних явищ культури XVII-XVIII століть, яке і досі має неминуще значення. Сформувавшись під безпосереднім впливом школи французьких лютністів Раннім зразкам клавесинних творів властивий: ясний і чіткий склад; "м'яка манера" виконання з переважанням мелодійних елементів; прозора фактура з використанням імітацій; велике значення має мотивна техніка, запозичена у лютністів; багата орнаментика надає витончений і граціозний характер мініатюр. 

Номер слайду 3

Танець перший чисто інструментальний музичний жанр. Різноманітного розвитку танець зазнав у творчості основоположника французької клавірної школи Жака Шампіона де Шамбон’єра. Алеманда ХУІІ ст. вже не мала колишньої танцювальності і стала подібною до споглядальної прелюдії. Куранта -  національний тип цього танцю – рухливий і текучий, з вишуканою переміністю двох – і тричасного групування в такті, відмінний від італійської куранти зі швидким рівномірним рухом. Сарабанда у Шамбон’єра  зазнає різноманітного – то ліричного, то урочистого трактування. Вона більш гомофонна і скупо орнаментована. Джига все частіше застосовувалась як заключний танець сюїти. У клавірній музиці Франції, починаючи з XVII століття, закріпилася практика виписування - розшифровки знаків прикрас і позначення характеру руху в нотній літературі (Шамбоньер). В жанрах прелюдії і рондо, французькі майстри прагнули до психологічної виразності, використовуючи побічні голоси, дисонуючі затримання, хроматичні гармонії і мелодійно- орнаментовані варіації 

Номер слайду 4

Розвиток французької клавесинної сюїти  продовжили учні Шамбон’єра: Луї Куперен, Жан-Анрі д’Англебер.     До французької сюїти щоразу більше проникають французькі танці молодшого покоління – менует, ригодон, буре, гавот і паспє. 

Номер слайду 5

Стиль « рококо» як вираження естетичних поглядів суспільства.   Термін "рококо» виник у Франції в кінці 18 ст, в епоху розквіту класицизму, як презирлива кличка для всього манірного і химерного мистецтва в 18ст.        Мистецтво рококо - це світ вигадки і інтимних переживань, декоративної театральності, вишуканості, витонченої витонченості, в ньому немає місця героїзму і пафосу - вони змінюються грою в любов, фантазією, чарівними дрібничками. Стиль рококо зародився за часів регентства у Франції (1715-1723) досягнувши свого апогею при Людовіку XV перейшовши в інші країни Європи і пануючи в них до 1780-х років. Стиль рококо це продовження стилю бароко, його видозміна.

Номер слайду 6

Стиль « рококо» як вираження естетичних поглядів суспільства. Новий стиль завжди народжується з чогось вже існуючого, потім поступово підпорядковує собі різні художні явища своєї епохи. Бароко - Рококо - галантний стиль - сентименталізм - буря і натиск – Класицизм.  Філософію стилю Рококо визначали жінки - фаворитки короля: маркіза де Помпадур, мадам Дюбаррі, Марія Лещинська. Рококо вважає головним у житті свято, витончену насолоду і любов. Основними принципами стилю Рококо є відхід від життя в світ фантазії, гри, міфічних сюжетів і еротичних ситуацій. Панує граціозний, примхливий орнаментальний ритм."Витончений" - ключове слово даної епохи.

Номер слайду 7

Стиль « рококо» як вираження естетичних поглядів суспільства.

Номер слайду 8

Характерні ознаки музики рококо   Форма      характерна мініатюрність; Відмінність інструментальної сюїти від барокової. Сюїта Баха -  (тривалість її виконання - близько 20 хвилин). Клавесинні сюїти Франсуа Куперена менш монументальні і цілком допускають виконання окремо п'єс.   Інші музичні форми в епоху рококо характеризуються певним подрібненням.   Гармонія       Якщо порівняти звукову вертикаль великого барокового твору і твори в стилі рококо, то в барокової композиції ми можемо побачити більш складну конструкцію, ніж в п'єсі рококо.       Гармонія рококо  набагато  простіша і ясна, безпроблемна. Композитори прагнули передати здебільшого чарівність і красу того, що оспівували. 

Номер слайду 9

Характерні ознаки музики рококо   Мелодія     Мелодійний малюнок,  у верхньому голосі п'єси,  часто  досить простий. Така мелодія,  виконана точно як вона записана в нотах, не справить належного враження. Французькі клавесиністи грали, за словами Куперена, "не так, як записували свою музику". Величезне значення мала інтерпретація. Мелодія, складена композитором, оживала в момент виконання п'єси.  Виконавець вносив в неї тонку ритмічна різноманітність шляхом всіляких відхилень від строго метричного запису, використовував багату орнаментику.   Орнаментика        Мистецтво орнаментики музичного рококо у французьких композиторів, важається верхом вишуканості і витонченості. Навіть Бах,  в сфері орнаментики спирався на досягнення французьких композиторів 

Номер слайду 10

Музика рококо  Головна вимога до  музики рококо було те, щоб вона тішила слух і не вимагала від слухачів занадто великої душевної віддачі   Естетика бароко, з його тяжінням до грандіозності, з його теорією афектів поступилася місцем примхливим  змінам психічних станів.  Перевага віддається  мелодії з акомпанементом, натомість поліфонічної фактури бароко. На перший план виступають музичні жанри, які відтворюють звуками, т.б.  програмна музика замість барокових абстрактних сонат, прелюдій і фуг. 

Номер слайду 11

Музика рококо  Композитор і стилі Бароко: Вівальді, Ф. Гендель, І. С. Бах Рококо : Ф. Куперен, Ж-Б. Рамо, Телеман Галантний стиль: Перголезі, Галуппі, Саммартіні Сентименталізм: К. Ф. Е. Бах, Гретри Чимароза, Буря і натиск: Глюк, Й. Бенда Класицизм: Й. Гайдн, В. А. Моцарт, Л.ван Бетховен 

Номер слайду 12

Франсуа Куперен(1668 –1733) Творчість Ф. Куперена знаменує вершину клаверизму. Працював органістом у Паризькій церкві Сен-Жерве. Був придворним  клаверистом у  Версалі. Центральне місце в творчості займа клавесин.

Номер слайду 13

У творах Ф. Куперена було ідеальне співвідношення між задумом та його творчим втіленням;Між художніми можливостями інструмента та творчими намірами. Ф. Куперена називали Шопеном клавірної доби. Клавірна фактура творів Ф. Куперена

Номер слайду 14

Стильові риси клавірного письма Ф. Куперена  складалися внаслідок схрещення двох напрямків:1) старофранцузького -поліфонічного, з розвиненою мотивною технікою, ритмічно неспокійним і гострим рухом, з багато оздобленнями, тендітними мелодичними лініями.2)італійського - гомофонного, з ясною мелодикою, широким вживанням секвенцій, з арпеджіо. Клавірна фактура творів Ф. Куперена

Номер слайду 15

Клавірний стиль          Ф. Куперена 

Номер слайду 16

      Клавірний стиль         Ф. Куперена. Поліфонія- двоголосна;- голоси рівноправні; - використовується подвійна клавіатура; - перехрещення рук;- три- чотириголосся куперен не вживає. Гомофонія- мелодія з супроводом зустрічається в танцях і повільних п'єсах; - гармонія акомпанементу сплітається з мелодією і творить одне ціле

Номер слайду 17

      Клавірний стиль         Ф. Куперена. Ддя французьких клавірних п'єс    характерним є:- безперервний і досить жвавий рух;- мала кількість довгих зупинок;- чергування коротких мотивів;- багата орнаментаціями та мелодійними фігураціями Характерні фактурні малюнки:- короткі гамові ходи з чотирьох-восьми звуків;- фігури за типом трнмоло та трелів;- оспівуючі фігури типу округів;- арпеджіо зустрічається рідко, рідко бувають мелодизованими

Номер слайду 18

   Рекомендації       Ф. Куперена до виконання його творів. Ф. Куперен наполегливо вимагав дотримання всіх своїх вказівок. Присвятив їм грунтовний методичний трактат                                                                 " Мистецтво гри на клавесині", де піднімав питання : - характеру руху;- регістрування;-теше;- фразування;- ритмічну орнаментацію і ліги;- мелізми;- аплікатуру

Номер слайду 19

     Таблиця виконання прикрас        Ф. Куперена. Куперен радить виконувати прикраси за час тривалості основної ноти, над якою розміщений значок мелізма - це називається субстракція ( віднімання). Трель - мала горішню додаткову ноту і з неї починалася;Мордент - починався з основної ноти і мав нижню додаткову;Аспірасйон - віддих ( ритмічна орнаментація)Сюспансьйон -запізнення. Прикраси Куперена були істотним засоюом інтонаційної виразності.

pptx
Додано
3 жовтня 2021
Переглядів
1932
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку