" Фразеологічний брейн-ринг"

Про матеріал
Матеріал доречно використати на уроці узагальнення і систематизації вивченого про фразеологізми. В ігровій формі учні можуть повторити, закріпити, узагальнити знання, уміння і навички з теми, удосконалити навички правильно відповідати на питання, вмінння образно вісловлювати свої дуки, толерантно спілкуватися.
Перегляд файлу

 

Позакласний захід з української мови для учнів 5-6 класів

 

 

ФРАЗЕОЛОГІЧНИЙ БРЕЙН – РИНГ

 

Команди сідають за два столи. Глядачі та учасники інших команд займають місце в залі. Ведучий оголошує умови гри: на обговорення командою кожного запитання дається час до 60 секунд. Перше слово надається тій команді, яка підготується раніше. При неточній, неправильній чи неповній відповіді представників першої команди свою думку висловлюють члени іншої команди. Розігрується одне, два, три очка.

 

ГРА № 1

 

ВЕДУЧИЙ: Сьогодні брейн-ринг зоологічний. У кожному виразі є слово (згадай його обов’язково), яке є назвою тварини, комахи, риби чи пташини.

Починається 1 раунд. Розігрується одне очко.

Назвіть «героя» фразеологізмів і самі фразеологізми , зашифровані в загадці.

 Хто з вас, друзі, догадався?

 Кажуть: він ще й не валявся,

 Доля в нього не проста:

 Кажуть,що він плаче мало

 Й ласо погляда на сало.

 Його можна купувати.

 Його можна й продавати.

 Має звичку він таку:

 Продається у мішку.

Відповідь: кіт

Фразеологізми: ще й кіт не валявся; тягти кота за хвіст; як кіт наплакав; дивиться (поглядає) як кіт на сало; купувати (продавати) кота в мішку.

ВЕДУЧИЙ: Починається 2 раунд. Розігрується два очка. Слухайте уважно.

 А в цих виразах стійких,

 І дотепних, і тонких,

 Дві тварини називаються,

 Ті кому вони згадаються,

 В цім змаганні переможуть,

 Стати лідерами зможуть.

Переможе та команда, яка швидше назве таких 5 виразів.

З мухи слона робити; жити, як кішка з собакою; на безриб’ї і рак риба; гратися в кота й мишку; і вовки ситі, і кози цілі.

Починається 3 раунд. Розігрується три очка.

 На нашого «героя» є тільки натяки. Хто він?

 Хоч і свою шкуру має,

 Часом чужу натягає,

 В морі він господарює,

 Трудиться - не ледарює,

 Апетит хороший має,

 А на їжу заробляє не руками й головою - бігом довгою ходьбою.

Відповідь: вовк

Фразеологізми: вовк в овечій шкурі - людина, що прикриває злі наміри маскою добродійності, лицемір; морський вовк – досвідчений моряк; вовчий апетит - незмінна охота до їжі; вовка ноги годують - здобування засобів для існування власними силами.

Переможена команда йде зі сцени. Місця за столом займає нова команда.

 

ГРА № 2

 

ВЕДУЧА: А цей брейн – ринг можна назвати кулінарним. У фразеологізмах вживаються фрази страв.

Починаємо 1 раунд. Розігрується одне очко.

 Та не з кожним звариш.

 А з березки краще

 Зовсім не варить,

 Бо коли скуштуєш,

 Зразу засумуєшь

 І заплачешь гірко,

 Крикнеш: «Ой, болить»

Відповідь: каша

Фразеологізми: заварити кашу - сваритися, каші не завариш – не порозумілися, домовилися; березова каша – різки, прут, дати березової каші – бити когось різкою, прутом.

Починаємо 2 раунд. Два очка отримає команда, яка назве фразеологізми, до складу яких входять назви двох страв або продуктів харчування.

Відповідь: ні риба ні м’ясо – щось посереднє, передати куті меду – переборщити; як сир (вареник) у маслі – в певному достатку; дурне сало без хліба – тепелень.

Починаємо 3 раунд. Розігрується три очка. Слід назвати всі фразеологізми та пояснити їх значення. Пам’ятайте, що відгадка –назва страви або продукти харчування. Що воно таке?

 Один сказав: «Воно цапине»

 А другий мовив: «Ні пташине»

 Воно річками розливається.

 І довго на губах лишається.

 Не бійтесь в нього влити крові:

 Будьте гарні та здорові.

Відповідь: молоко

Фразеологізми: немає пташиного молока – повний достаток; як з козла молоко – щось некорисне; молочні ріки – щось вимріяне; кров з молоком – здорова людина.

 

 

ГРА № 3

 

Починаємо 1 раунд. Розігрується одне очко. Слухайте уважно.

 Її крутять і ламають,

 Її гублять, підставляють,

 Її сушать, забивають,

 Нею часто й накладають.

 Нею можна заплатити,

 А іще на ній ходити.

 Ну. чому вона така –

 То дірява, то важка?

Відповідь: голова

Фразеологізми: крутити голову – дурити, ламати голову – вирішувати питання; губити голову – зазнаватися ; підставляти голову – ризикувати; губити голову – зазнаватися; сушити голову – думати; забивати голову – пам’ятати щось неважливе; ходити на голові – бешкетувати; дірява голова – забудько; важка голова – тупий біль.

 

Починаємо 2 раунд. Розігрується два очка. Їх дістане та команда, що зможе назвати найбільше фразеологізмів, у яких є згадка про місто чи країну, і пояснити їх.

Відповідь:

 Китайська стінаізольованість;

 казанська сирота – людина безпорадна;

 вавілонське стовпотворіння – метушня;

 троянський кінь - хитрі дії;

 єгипетська кара - тяжка праця.

 

Починаємо 3 раунд. Розігрується одно очко.

Відгадайте , хто вони. та поясніть значення фразеологізмів.

 Їх можна гріти, можна вмити,

 А прийде горе – опустити,

 До діла треба їх докласти,

 А зробиш діло – можна скласти.

 Вони бувають золоті…

 Як звуться незнайомки ті?

Відповідь: руки

Фразеологізми: гріти руки – збагачуватись нечесним шляхом;

 вмити руки – знімати з себе відповідальність за щось;

 опустити руки – зневіритись у чомусь;

 скласти руки – байдикувати, нічого не робити;

 золоті руки – майстер високої кваліфікації, умілець.

doc
Додано
9 березня 2020
Переглядів
766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку