Урок "НАПИСАННЯ –Н- ТА –НН- У ПРИКМЕТНИКАХ"

Про матеріал
Мета уроку створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність, повторити відомості про творення прикметників; пояснити написання –н - та – нн - у прикметниках; формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; виховувати прагнення вдосконалювати себе, своє мовлення, робити його багатим, грамотним.
Перегляд файлу

УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (6 КЛАС)

Тема.     НАПИСАННЯ –Н- ТА –НН- У ПРИКМЕТНИКАХ

Мета: створити комфортні умови для навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, самостійність, повторити відомості про творення прикметників; пояснити написання –н - та – нн - у прикметниках; формувати вміння позначати відповідну орфограму та обґрунтовувати написання; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; виховувати  прагнення вдосконалювати себе, своє мовлення, робити його багатим, грамотним.

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

І. Формування позитивної настанови

ВІДЕО «ЛОТОС» ( 50 секунд)

Учитель. У різних філософських традиціях реалізація потенційних можливостей зображується як квітка, що розпускає свої пелюстки. На Заході - це троянда або лілея, на Сході - лотос.

Лотос - символ священний...

Дух його світлий та чистий.

Жодний бруд не торкнеться пелюстки.

437836_421169Природа подарувала нам чарівні лотоси різних кольорів. Щоб дізнатися наскільки ви готові до реалізації своїх можливостей на уроці, оберіть лотос, який вам подобається.

Червоний лотос, за переказами, продовжує життя, повертає молодість та красу. Ваш вибір свідчить про потяг до активної самореалізації, бажання домогтися успіху, залучивши завзяття та наполегливість.

1Блакитний лотос єгиптяни називають небесною лілеєю. Ваш вибір свідчить про те, що в океані життєвих випробувань, ви завжди оберете правильний курс. А сьогодні на уроці даватимете тільки правильні відповіді.

          

lotus-2Рожевий лотос Геродот називав ранковою квіткою, що пелюстками освітлює вкриту мороком землю. Ваш вибір переконує, що ви налаштовані освітити всіх присутніх своїми знаннями.

untitledУ Китаї лотос шанують як священну рослину, що уособлює чистоту та силу, здатну до перетворень. Отже, ваш вибір свідчить про те, що ви чисті душею та міцні знаннями.

Ми зясували символіку лотоса. А тепер розглянемо лексичне значення цього слова.

Лотос, - а, ч. Південна водяна рослина родини лататтєвих із великими красивими квітками та їстівними плодами. Вважається священною рослиною.(Пригадайте, до якої відміни належить іменник «лотос». У Р.в. одн. закінчення  - а)

Лотос вважається також символом натхнення. Отже, бажаю вам натхненної праці на сьогоднішньому уроці.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

http://www.images.lesyadraw.ru/2014/02/kak_narisovat_lotos5.pngІІІ. Організація навчальної діяльності.

Гра « Білий лотос»

(Питання записано на пелюстках квітки)

G:\Коваленко\IMAG3170.jpg

  1. Розділ мовознавства, що вивчає відомості про частини мови, називається … (Морфологія)
  2. Прикметник – це  (Термін  Прикметник — вперше з'явився в «Руській граматиці» С. Смаль-Стоцького та Ф. Гартнера (1893). Однак паралельно продовжують вживати: приложник (Іван Григорович Верхратський), ім’я приложне (Агатангел  Кримський), прикметник, ймення прикметне (Євген Костянтинович  Тимченко). Нечуй-Левицький вживав термін прикметник у значенні «прислівник». За кількістю слів, вживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова)
  3. Морфологічні ознаки прикметника… (Змінюється за родами, числами, відмінками). Граматична дисциплінованість виявляється й у відмінках. Прикметник змінюється за відмінками. У прикметника їх 6. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає,що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.
  4. Синтаксична роль прикметника. (Означення, присудок)
  5. За розрядами прикметники поділяються на… (Якісні, відносні, присвійні).
  6. Який розряд прикметника утворює ступені порівняння? (Якісний).
  7. Назвіть ступені порівняння прикметника. (Вищий, найвищий).
  8.  Назвіть форми ступенів порівняння прикметника. (Проста і складена).
  9.  Які форми мають прикметники? (Повну та коротку).
  10. На які групи поділяються прикметники? (Тверда і м’яка).

IV. Мотивація навчальної діяльності

- Записати речення, зробити синтаксичний розбір.

Білий лотос – духмяний символ божественної влади Будди. (розповідне, неокличне, просте, двоскладне, поширене, неускладнене)

(Учитель звертає увагу на правопис прикметників)

     V. Оголошення теми, мети уроку

    Учитель. Лотос радує красою лише три дні, на вивчення цієї теми відведено лише одну годину.

VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

Учитель. Люди здавна помітили дивовижну властивість лотоса: він завжди випромінює чистоту та свіжість, хоча зростає з імлистої води. А все тому, що пелюстки та листя квітки мають особливу структуру. Вони відштовхують брудну воду. Таке явище назвали «ефект лотоса». Коли ж ми працюємо разом, то створюємо «Ефект народження правила»

1.

- Від записаних на дошці іменників утворіть прикметники суфіксальним способом

День + н = денний

Сон + н = сонний

Ячмінь + н = ячмінний

 

- Чому в цих прикметниках відбувається подвоєння?

G:\Коваленко\IMAG3174.jpg

2.

- Утворіть від поданих слів прикметники, що означають збільшену ознаку або неможливість дії

Страшний – страшенний

Здоровий – здоровенний

Товстий – товсенний

НЕЗДОЛАНИЙ – НЕЗДОЛАННИЙ

  • Зробіть висновок щодо правопису наголошених суфіксів –анн-, -янн, -енн (вказують на найвищу міру ознаки)

3. ВІДЕОДИКТАНТ

( священний,  блаженний, благословенний, мерзенний, окаянний, огненний.)

Священний лотос осяяв мерзенний світ каламутної води.  Благословенна квітка наповнила повітря   блаженним ароматом.  Огненний колір лотоса відлякував окаянних мешканців болота.

ОКАЯ́ННИЙ, а, е.  заст. Грішний, проклятий ,  гріховний, нечестивий. 

4. Робота з підручником

Учитель. Вважається, що біополе лотоса здатне нейтралізувати будь-яку негативну енергію, додати сили втомленим. З новими силами виконайте наступні завдання.

5.Вправа 252

І варіант записує слова з – н-

http://redbook-ua.org/media/images/main/a-432.pngДерев’яний , цегляний, різдвяний, журавлиний, зоряний, скляний.

http://harchi.info/files/images/images/761-%D1%81ranberries.jpg

 

журавлиний                                   журавлинний

Під вагою квітки журавлини нахиляються, нагадуючи схилену шию журавля. Звідси  українська назва цієї ягоди — «журавлина» (брусника).

ІІ варіант записує слова з – нн –

Ураганний, кінний, машинний, лимонний, хвилинний, змінний, південний, екранний.

6. «Четверте зайве» (усно)

- Знайдіть у кожному рядку зайве слово.

1.Розум…ий, бід…ий, сторо…ій, жадіб..ий.

2.Істи…ий, кі…ий, щогоди…ий, мир…ий.

3.Парка…ий, голос…ий, ваго…ий, цикло..ий.

4. Магнітофо…ий, вантаж…ий, холод…ий, кабінет…ий.

5. Заліз..ий, безтала…ий, полотня…ий, хмар…ий.

Кінезіологічна вправа «Лотос»

  • Сядьте прямо на стілець, так щоб його спинка підтримувала вашу спину.
  • Покладіть руки на коліна.
  • Поверніть голову вправо, настільки далеко, як можете.
  • Намагайтеся тримати підборіддя на рівні вище плечей.
  • Поверніться в початкове положення, а потім поверніть голову ліворуч.
  • Затримуйтеся в кожній позиції впродовж кількох секунд.

Учитель. Здавна жінки Сходу квіточками лотосу прикрашали зачіски, одяг. Прикметники прикрашають нашу мову, якщо вони не тільки правильно написані, а й вимовлені.

ПЕРЕВІР СЕБЕ

(Діти спочатку розставляють наголос у словах, а потім перевіряють)

- Поставте наголос у поданих словах: черговий, фаховий, новий, легкий, страшний, тонкий, товстий, ринковий, кухонний, зручний, вершкове.

ВІДЕО  «Наголос у слові «вершкове» (Авраменко)

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\наголос\Mova_54.png

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\наголос\Mova_103.png

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\наголос\Mova_125.png

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\наголос\Mova_249.png

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\наголос\Mova_240.png

 

Учитель. Лотос радує багатством кольорів, а наявність синонімів збагачує мову.

Дослідження-зіставлення ( усно)

- До прикметників дібрати синоніми з довідки. Пояснити вживання подвоєння приголосних (або його відсутність).

Справедливий, невинуватий, великий, потухлий, безмежний, цілий, яровий, молодий.

Довідка: здорове(н, нн)ий, безви(н, нн)ий, , нескінче(н, нн)ий, тьмя(н, нн)ий, неподіль(н, нн)ий, весня(н, нн)ий, ю(н, нн)ий, зако(н, нн)ий.

Справедливий - законний.

Невинуватий - безвинний

Великий - здоровенний

Потухлий - тьмяний

Безмежний - нескінченний

Цілий - неподільний

Яровий - весняний

Молодий - юний

Учитель. Лотос  надихає архітекторів, скульпторів на створення дивовижних об’єктів . В Індії вважається, що навіть зображення лотосу цілюще.

ПЕРЕГЛЯД СВІТЛИН

 

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\Мова 6 клас\лотос\загружено (1).jpgE:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\Мова 6 клас\лотос\89743022_11.jpgE:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\Мова 6 клас\лотос\109799504_11__upload_iblock_919_9195d48500bfc68f88e23df1ffdc93c1.png

 

 

 

 

E:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\Мова 6 клас\лотос\115082213_vuystavochnuyy_centr_lotos_v_kitae_2.jpgE:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\Мова 6 клас\лотос\lotus-temple-1.jpgE:\Документи 17.10.10\Мої документи\Мамуля\Мова 6 клас\лотос\indiya21.jpg

 

 

 

 

 

Учитель. «Лотос — корабель, на якому  людина серед океану життя може знайти свій порятунок». Якщо ви вправно виконаєте наступне завдання, то дізнаєтесь, що ж дійсно дає нам порятунок.

Вправа з ключем

-  На місці пропуску вставити – н – або – нн -.

Бездога...ий, лави...ий, скаже...ий,  леви...ий, освітле...ий, анте...ий, годи...иковий, огне...ий, страше...ий, вогня...ий, олов’я...ий,  лату...ий, однозмі...ий, височе...ий, електро...ий, тьмя...ий,  не збагне...ий, реформе...ий,  нескінче...ий, уче...ий, ешелон...ий, дерев’я...ий.

- Обведіть кружечком першу літеру слів з двома буквами н та прочитайте перше слово. Поєднайте в слова інші букви. КЛЮЧ: З перших букв прочитаєте вислів Лесі Українки.

Бездоганний

скажений

лавинний

левиний

антенний

освітлений

годинниковий

вогняний,

огненний,

 олов’яний

страшенний

тьмяний

латунний,

реформений,  

однозмінний

учений

височенний

дерев’яний

електронний

 

незбагненний

 

нескінченний

Благословенне слово «труд»

ешелонний

 

 «Лотос у дарунок»

- Як дізнатися н чи нн писати в слові «несказанна радість»?  Утворіть словосполучення з цим словом , де б у слові писалась одна буква –н-

VІІ. Рефлексія

Учитель. На Сході вірять, що людині, яка думає лише про збагачення, забуваючи про духовний світ, необхідно носити при собі пелюстки лотосу або хоч півгодини сидіти біля цієї квітки, щоб свідомість людини змінилася. Отже, лотос також є символом духовного самовдосконалення: у якому б середовищі, гарному чи поганому, не була людина, вона завжди повинна зберігати духовну чистоту.

Рефлексія «Квітка побажань»

Хайку Кобаясі Исса  世の中 だらけ

Цей світ

наповнений голками та шипами...

а ще цвіте лотос...

- Висловіть одне одному від  чистого серця побажання на майбуття.

VІІІ. Домашнє завдання

 

 

docx
Додано
14 березня 2020
Переглядів
1387
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку