Технологія навчання за комбінованою системою М.П.Гузика
Першою складовою технології комбінованого навчання є урок вивчення нового матеріалу (РМБ). Його мета – засвоєння учнями формальних знань (теорій, термінів, понять) на репродуктивному рівні.
Для цього уроку вчитель готує блок навчальної інформації – своєрідний друкований посібник, виконаний на окремих аркушах, які роздаються учням. Блок містить назву теми, перелік проблем, які слід розібрати і репродуктивно засвоїти, список основної і допоміжної літератури, розгорнутий зміст блоку навчальної інформації. Як правило, зміст блоку базується на уже засвоєних учнями знаннях і є максимально лаконічним викладом матеріалу.
Наступним уроком є урок фронтального опрацювання навчального матеріалу (ФОМ). Має на меті осмислення учнями навчального матеріалу і формування умінь і навичок. Структура його така: 1) повторення учнями блоку навчальної інформації; 2) фронтальне виконання завдань, визначених спеціальною програмою; 3) фіксація по пам`яті відповідей на основі запитань у зошиті; 4) контрольне опитування.
Даний урок - урок фронтального опрацювання матеріалу (ФОМ) блоку "Земля - наш космічний дім"
№ 2, № 3, № 4, № 5 ФОМ №1 Фронтальне опрацювання матеріалу блоку №1 (4години)
Тема: Всесвіт і Сонячна система
Девіз уроку: «Ось око Господнє на тих, хто боїться Його.» Псалом 32, 18
(Народна приказка)
І. Робота над засвоєнням понять, визначень, правил
1. Повторення тез блоку 1.1 – 1.3. блоку «Всесвіт і сонячна система».
2. Усно дати відповідь на питання:
• Що таке Всесвіт? Що входить у нього?
• Як давні люди уявляли Землю і Всесвіт?
• Хто вперше висунув припущення, що Земля має форму кулі?
• Що таке Сонячна система?
• Які небесні тіла входять до Сонячної системи?
• Скільки планет входить до Сонячної системи?
• Чому Сонце вважають основою життя на Землі?
• Які ти знаєш планети – гіганти?
• Назви планети земної групи.
ІІ. Відпрацювання практичних умінь і навичок
1. Уявлення давніх людей про Землю і Всесвіт
1.1. Запиши визначення.
Всесвіт – це -----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------
1.2. Закінчи речення.
Всесвіт в уявленнях давніх людей-------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------------
1.3. Схематично зобрази будову Всесвіту за Арістотелем.
1.4. Познач, хто вперше висунув припущення про те, що Земля має форму кулі.
А Арістотель В Індійці
Б Ератосфен Г Таких припущень не було
1.5. Використовуючи різні джерела інформації, добери 2 – 3 цікавих факти із життя вчених Ератосфена або Арістотеля.
2. Сонячна система, її склад
2.1. Пронумеруй в кружечках планети в порядку їх віддалення від Сонця.
О Земля О Марс О Сатурн
О Уран О Венера О Меркурій
О Юпітер О Нептун
2.2. Запиши назву небесного тіла, яке найкраще видно із Землі.
2.3 Установи відповідність за допомогою стрілочок.
Метеорити • • великі уламки метеорів, які сягнули земної поверхні
Метеори • • холодні небесні тіла з хвостом
Астероїди • • «падаючі зорі»
Комети • • невеликі небесні тіла
2.4. Підпиши частини комети на фотографії
________________
_______________ ______________
3. Сонце – зоря, центральне тіло сонячної системи
3.1. Склади характеристику Сонця. Заповни таблицю
Розміри |
Маса |
Температура на поверхні |
Температура в центрі |
|
|
|
|
3.2. Намалюй Землю у вигляді крихітної крапки, а Сонце – у вигляді круга діаметром 89 мм.
Порівняй малюнки.
3.3. Яке значення Сонця для життя на Землі? Запиши.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4. Планети земної групи
4.1. Доповни схему.
4.2. Познач рядок, у якому подано тільки назви планет земної групи.
А. Меркурій, Земля, Венера, Юпітер.
Б. Уран, Нептун, Марс, Земля.
В. Меркурій, Венера, Земля, Марс.
Г. Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.
4.3. Виберіть і підкресліть особливості планет земної групи.
Велика відстань до Сонця; невеликі розміри; гігантські розміри; невелика відстань до Сонця;багато супутників; мало або немає супутників.
4.4. За текстом підручника заповни таблицю.
Планети земної групи
Назва планети |
Відстань до Сонця
|
Температура |
Наявність супутників
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Планети – гіганти
5.1. Закресли «зайву» назву в кожному рядку. Поясни (усно) свій вибір.
1) Меркурій, Юпітер, Венера, Земля, Марс.
2) Юпітер, Сатурн, Венера, Уран, Нептун.
5.2. Виберіть і підкресліть особливості планет – гігантів.
Велика відстань до Сонця; мало супутників; багато супутників; швидко обертається навколо осі; не мають твердої поверхні; повільно обертаються навколо осі; мають тверду поверхню.
5.3. Схарактеризуй планету – гіганта (на вибір). Запиши її назву. --------------------------------
План |
Характеристика планети |
Віддаленість від Сонця
|
|
Розміри
|
|
Температура
|
|
Наявність супутників
|
|
5.4 Використовуючи додаткові джерела інформації, добери 2-3 цікавих факти про планети – гіганти.