Конспект уроку з теми "Функція. Властивості функції" для 9 класу
Тема уроку: Функція. Властивості функції
Мета уроку:
• Ознайомити учнів з поняттям функції, областю визначення та областю значень.
• Розглянути основні властивості функцій: область визначення, область значень, парність, непарність, зростання та спадання, періодичність.
• Розвивати навички побудови графіків та аналізу функцій.
Обладнання:
• Підручник, зошити, графічні планшети або аркуші в клітинку.
• Презентація, графічний калькулятор або інтерактивна дошка.
Хід уроку:
1. Організаційний момент (2 хвилини): o Привітання. o Перевірка готовності учнів до уроку.
o Ознайомлення з темою уроку та його метою.
2. Актуалізація знань (5 хвилин):
o Пригадайте, що таке відповідність між числами. Наведіть приклад відповідності (наприклад, температура по днях тижня). o Що таке змінна величина? o Виконайте коротке опитування для повторення понять області визначення та області значень функції.
3. Оголошення теми уроку (3 хвилини):
o Сьогодні ми розглянемо поняття функції, ознайомимося з її основними властивостями та навчимося будувати графіки функцій.
o Запис теми уроку у зошити.
4. Пояснення нового матеріалу (15 хвилин):
o Визначення функції:
§ Функція — це правило, яке встановлює відповідність між кожним значенням змінної xxx та єдиним значенням yyy.
§ Формально: y=f(x)y = f(x)y=f(x), де xxx — незалежна змінна, а yyy — залежна змінна.
§ Розгляньте приклади функцій: y=2x+3y = 2x + 3y=2x+3, y=x2y = x^2y=x2, y=sin(x)y = \sin(x)y=sin(x).
o Область визначення та область значень:
§ Область визначення — це множина всіх можливих значень xxx.
§ Область значень — це множина всіх можливих значень yyy.
§ Приклади: для функції y=x2y = x^2y=x2, область визначення — всі дійсні числа, область значень — числа більше або рівні нулю.
o Властивості функції:
1. Парність та непарність:
§ Парна функція: f(−x)=f(x)f(-x) = f(x)f(−x)=f(x) (графік симетричний відносно осі yyy).
§ Непарна функція: f(−x)=−f(x)f(-x) = -f(x)f(−x)=−f(x) (графік симетричний відносно початку координат).
2. Зростання та спадання:
§ Функція зростає, якщо при збільшенні xxx значення f(x)f(x)f(x) збільшується.
§ Функція спадає, якщо при збільшенні xxx значення f(x)f(x)f(x) зменшується.
3. Періодичність:
§ Періодична функція повторюється через певний проміжок. Наприклад, y=sin(x)y = \sin(x)y=sin(x) має період 2π2\pi2π.
5. Первинне закріплення (10 хвилин):
o Розгляньте графіки функцій y=x2y = x^2y=x2, y=sin(x)y = \sin(x)y=sin(x), y=1xy = \frac{1}{x}y=x1 та визначте їх основні властивості:
§ Чи є функція парною або непарною?
§ Зростає чи спадає? У яких проміжках? § Чи є функція періодичною?
6. Фізкультхвилинка (3 хвилини): o Легка розминка, щоб зняти напругу та підвищити концентрацію.
7. Самостійна робота учнів (15 хвилин):
o Завдання: проаналізувати функції та знайти їх властивості.
0. y=x3−xy = x^3 - xy=x3−x
1. y=xy = |x|y=x
2. y=cos(2x)y = \cos(2x)y=cos(2x) o Побудувати графіки цих функцій та визначити область визначення, область значень, парність/непарність, періодичність, зростання/спадання.
o Вчитель допомагає у разі потреби та перевіряє роботу.
8. Підсумок уроку (5 хвилин):
o Обговорення: що таке функція? Які основні властивості ми розглянули?
o Коротке повторення ключових моментів.
9. Домашнє завдання (2 хвилини):
o Підготувати графіки функцій з підручника та виконати їх аналіз (область визначення, область значень, парність/непарність, зростання/спадання).
o Завдання для тих, хто бажає: скласти власний приклад функції та описати її властивості.
Оцінювання:
• Активність на уроці, правильність виконаних завдань, вміння аналізувати функції.
Примітка для вчителя:
• Звернути увагу на труднощі, які виникають у учнів, та пояснювати приклади більш детально при необхідності.
• Використовувати інтерактивні графічні інструменти для демонстрації властивостей функцій.