Г. Белль "Подорожній, коли ти прийдеш у Спа..."

Про матеріал
Генріх Белль (1917 – 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні. Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. Зображення війни з погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання, її зв’язок з історією Спарти.
Перегляд файлу

 

Державний професійно-технічний навчальний заклад

«Шосткинське вище професійне училище»


 

 

 

 

 


 

Розробка уроку з зарубіжної літератури

викладача ІІ категорії

Форостини Олени Іванівни















 

Шостка, 2022
 

Тема. Генріх Белль (1917 – 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні. Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. Зображення війни з погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання, її зв’язок з історією Спарти. Форма твору (внутрішній монолог). Специфіка змалювання образу головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних рис, байдужість до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.). Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція.

 

Мета:

навчальна: познайомити з життєвим та творчим шляхом Генріха Белля; проаналізувати його оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…», визначити провідний мотив твору і функції обірваної цитати; розкрити злочинну суть війни та її неприпустимість; вдосконалювати навички учнів вести аргументовану дискусію та відстоювати власну позицію;

 

розвивальна: формувати ключові види компетентностей: інформаційну, комунікативну, полікультурну, а також літературну компетенцію; розвивати культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість;

 

виховна: виховувати в учнів почуття патріотизму, несприйняття фашизму та цікавість до творчості письменника.

 

Обладнання: текст твору Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…», портрет письменника

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Методи, прийоми, форми роботи: фронтальна і самостійна робота; усна і письмова; диференційний підхід.створення емоційно - сприятливої атмосфери; метод критичного мислення (можлива дискусія, викладач допускає альтернативні варіанти відповідей, запитання викладача може стати початком нового одержання знань).

 

Ключові компетентності: спілкування державною мовою; розширює свій лексикон завдяки новим словам і висловам, наявним у прочитаних творах; пояснює значення назв творів у зв’язку з їхнім ідейнохудожнім змістом; розкривають внутрішній зв’язок між епізодами, образами творів; виявляють у творах провідні символи, які спрямовані на протест проти війни й захист миру, розкривають їхній зміст.

 

Основні поняття й ключові терміни: підтекст, мотив, композиція

 

Контроль: перевірка усних відповідей, виконання інтерактивних вправ, вміння спілкуватися, проявляти інші ключові та предметні компетентності.

 

 

Перехожий, скажи в Спарті, що
     слухняні її законам, ми лягли тут мертвими…
       

(Напис на могильному камені)
 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Звучить пісня “Балада про синів” у виконанні Ярослави Кривошеєвої (на екрані йде кліп на пісню) (слайд № 2)

Бесіда

 

      Яке враження на вас справила данна пісня? (сум, біль втрати)

 

     Про що вона? (як мати проводжає свої синів на війну, з якої вони не повернуться)

      Що вам відомо про початок Другої світової війни? (Дру́га світова́ війна́  глобальний збройний конфлікт, що тривав від 1 вересня 1939 до 2 вересня 1945 року. У війні взяло участь понад 60 країн, зокрема всі великі держави, які утворили два протилежні військові табори: блок країн Осі та антигітлерівську коаліцію («союзники»). Безпосередню участь у бойових діях брали понад 100 мільйонів осіб. Супротивні держави кинули всі економічні, промислові та наукові можливості на потреби фронту, стираючи різницю між цивільними та військовими ресурсами. Загальні людські втрати коливаються між 50 й 80 мільйонами осіб, більшість із яких були мешканцями Радянського Союзу та Китаю. Друга світова війна відзначилася численними масовими вбивствами і злочинами проти людяності, насамперед Голокостом, стратегічними килимовими бомбардуваннями та єдиним в історії військовим застосуванням ядерної зброї. )

      Як складалася доля молоді у ті часи? (вся основна молодь змушена була йти захищати свою Батьківщину, поля засівали старі люди. Не всі повернулися з війни. Багато молоді загинуло в цьому жорстокому протистоянні)

      Що таке патріотизм? Як він проявлявся раніше і як проявляється у наш час? (Патріоти́зм (грец. πατριώτης  співвітчизник, грец. πατρίς та лат. patria  батьківщина)  громадянське почуття, змістом якого є любов до Батьківщини і готовність пожертвувати своїми інтересами заради неї, відданість своєму народові, гордість за надбання національної культури, особливе емоційне переживання своєї приналежності до країни та свого громадянства, мови, історії, традицій, готовність діяти в інтересах вітчизни та постати на її захист у разі необхідності[1]. Містить ряд важливих морально-етичних, етнічних, культурних, політичних та історичних аспектів; тісно пов'язаний з націоналізмом )

  1. Слово вчителя

Друга світова війна залишила чорний слід у долі людей усього світу. Тому не дивно, що до цієї теми зверталися митці різних країн. Навіть через багато років після закінчення  війни в творах мистецтва порушується ця тема. Вона пов’язана  з темою пам’яті , тому що людство не має права забути жахи того часу, усіх тих, хто ціною власного життя подарував нам мир. Окремі письменники переосмислюють події війни, засуджують тих, хто її розв’язав. (слайд № 3) 

 

      Пригадайте прізвища поетів, які писали про Другу світову війну.

(Бедзик Ю. Д. роман «Дуель», повість «Капітан і Марта», Бедзик Ю. Д. роман «О чем не докладывали фюреру», Близнець В. С. повість «Землянка», Гончар О. Т. трилогія «Прапороносці», Довженко О. «Повість полум’яних літ», «Україна в огні» тощо, Загребельний П. А. романи «Дума про невмирущого» та «Кларнети ніжності», Ковпак С. А. «Від Путивля до Карпат», білоруський письменник Василь Биков "Третя ракета", "Альпійська балада", "Пастка", "Мертвим не боляче", "Круглянський міст" тощо, Альбер Камю «Чума», Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» тощо)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя

Друга світова війна стала глибоким потрясінням для всієї Європи. Висока культура німецького народу і нице варварство фашистів здавалося несумісним.

 

(на екрані фото повоєнних часів) (слайд № 4, 5, 6, 7, 8)

 

Ще й досі люди не можуть знайти відповіді на питання: як в тій нації, яка дала світові Баха, Генделя, Гете, було таке ганебне явище, як фашизм? Як високоосвічені люди могли розстрілювати жінок, літніх людей, немовлят?

 

Відповіді на ці питання ми знаходимо у творчості українських і зарубіжних письменників.

 

Сьогодні на уроці ми розглянемо творчість одного із таких видатних письменників, який теж у своїх творах описував жахіття ІІ світової війни.

 

Перейдіть, будь-ласка за посиланням і спробуйте скласти портрет цього письменника.

 

Посилання: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2f18004613b3

 

Це Генріх Белль. Хто він?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

  1. Випереджаюче завдання (2 учнів групи підготували повідомлення про письменника) (слайди № 9-10)

 

Генріх Белль

 

Учень 1. Генріх Теодор Белль народився 21 грудня 1917 р. в Кельні (Німеччина) в ліберальній католицькій родині ремісника.

З 1924 по 1928 рік навчався в католицькій школі, потім продовжив навчання в кельнської Гімназії кайзера Вільгельма. Працював столяром, служив в книжковому магазині.

Після закінчення середньої школи в Кельні Белль, що писав вірші й оповідання з раннього дитинства, виявився одним з небагатьох учнів у класі, які не вступили до гітлерюгенд.

Учень 2. По закінченні класичної гімназії (1936) працював учнем продавця в букіністичному магазині. Через рік після закінчення школи його відправили на роботу в трудовому таборі Імперської служби праці.

Влітку 1939 року Белль вступив до Кельнський університет, але вже восени його призвали в вермахт.

Під час Другої світової війни 1939-1945 року піхотинцем воював у Франції, брав участь у боях в Україні і в Криму.

Учень 1. У 1942 році Белль одружився на Анні Марі Чех, яка народила йому двох синів. У квітні 1945 року Белль здався в полон американцям, після чого просидів кілька місяців у таборі для військовополонених на півдні Франції.

Після повернення у своє рідне місто Белль недовгий час навчався в Кельнському університеті, потім працював у майстерні батька, у міському бюро демографічної статистики й при цьому не переставав писати.

Учень 2. Нобелівську премію Белль отримав у 1972 році «за творчість, у якій сполучається широке охоплення дійсності з високим мистецтвом створення характерів і яка стала вагомим внеском у відродження німецької літератури».

На той час, коли Белль одержав Нобелівську премію, його книги стали широко відомі не тільки в Західній, але й у Східній Німеччині.

Учень 1. Разом з тим Белль зіграв помітну роль у діяльності Пен-клубу, міжнародної письменницької організації, за допомогою якої він надавав підтримку письменникам, що піддавалися утискам у країнах комуністичного режиму. Після того як Олександр Солженіцин в 1974 р. був висланий з Радянського Союзу, він до від’їзду в Парижі жив у Белля.

Помер Белль у віці 67 років, перебуваючи під Бонном, у гостях в одного зі своїх синів 16 липня 1985  р.

  1. Бесіда (аналіз твору Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»)

    Що ви знаєте про історію створення назви твору Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»? (у 1950 році була надрукована збірка оповідань Генріха Белля, в яких автор розповідав про страшну долю свого покоління, про те, що він не може мовчати і тим самим давати можливість зображувати недавнє минуле прикрашено, у героїчних тонах і замовчувати злочини фашистів.

Письменник уявляв собі цю збірку як своєрідний літературний пам’ятник трагічному поколінню тих, хто воював, і заголовком його книги стає назва одного з оповідань – «Подорожній, коли ти прийшов у Спа…», що є обірваним рядком з епітафії давньогрецького поета Сімоніда Кеоського:

«Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту, повідай там, що ти бачив. Тут ми всі полягли, бо так звелів нам закон».

Ці слова були вирізьблені на кам’яній надмогильній плиті, що її греки спорудили біля  Фермопіл, де в битві з персами загинули 300 спартанців на чолі з царем Леонідом, врятувавши життя еллінів. Вони мужньо виконали наказ батьківщини – «стояти до смерті»)

    Який жанр даного твору? (оповідання)

 

    Яка тема оповідання Г. Белля? (опис пораненого юнака, який потрапляє у власну гімназію, перетворену на шпиталь)

 

    Яка ідея твору? (війна антигуманна і протиприродна)

 

    Які проблеми порушуються в оповіданні? (проблема майбутнього покоління Німеччини; засудження жахів війни; лжепатріотизм тих, хто посилає людей на війну)

 

    Які символи розкриті у творі? (слайд № 11)

 

Хрест – проблема злочину, покарання, гріха і покаяння; віри в духовне начало, очищувальну силу віри; проблеми вибору.

 

Число 7 – число кінця вимірювань; символ певної межі, за якою відбуваються серйозні психологічні зміни, переоцінка цінностей.

 

Молоко – повернення героя у щасливе минуле; дає рятівне коротке забуття.

 

Школа – смерть, безнадія.

 

Чорний колір – біль, смерть, страждання.

 

    Що ви можете сказати про головного героя оповідання? (типовий представник воєнного покоління.

 

Він був на війні тільки три місяці. Після тяжкого поранення, його скаліченого, привезли в рідну гімназію, яку переобладнали в шпиталь.

Коли хлопця несуть коридорами, він бачить знайомі стіни з табличками: 6-А, 6-Б, фотографії, малюнки, портрети живописців і політичних діячів.

Але герой не може повірити, що опинився у рідній школі, де навчався 8 років до війни… Він переконується в тому, що це його навчальний заклад, коли, лежачи на ношах, бачить на дошці в кабінеті малювання власноруч написані слова: “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”.

У розв’язці оповідання головний герой усвідомлює свою втрату майбутнього).

    Для чого автор описав так детально подорож коридорами школи? (Подорож головного героя коридорами гімназії дає автору можливість показати через особисту долю одного з учнів систему навчання і виховання у Німеччині, результатом, якої стає смерть)

 

    Що бачив головний герой, «подорожуючи» коридорами? (1. Таблички з написами класів. 2. Картина художника Фейєрбаха «Медея». 3. Скульптура «Хлопчик виймає терня». 4. Гопліт. 5. Погруддя Цезаря, Цицерона, Марка Аврелія. 6. Гермесова колона. 7. Зображення Зевса. 8. Макет Парфенону. 9. Краєвид Того. 10. Портрет Ніцше. 11. Портрети «взірцевих арійців»: Фрідріх ІІ Великий, Бісмарк, Гітлер. 12.Хрест на стіні. 13. Зала малювання. 14. Власний напис на дошці)

 

    Що ви можете розказати про побачене? (з доповненням вчителя)

 

  1. Медея (слайд № 12)- у грецькій міфології – чарівниця, онучка Геліоса, пов’язана з міфами про пошуки аргонавтами золотого руна. Саме вона допомагає Ясону здобути золоте руно, жертвуючи життям молодшого брата, тіло якого розшматовує на частини і розкидає по морю, щоб забезпечити Ясонові вдалу втечу. Вона стала дружиною Ясона, а коли той вирішив одружитися з іншою, помстилася чоловікові, вбивши обох своїх дітей.

На картині Фейєрбаха зображено прощання Медеї з дітьми і корабель, який вирушає в дорогу на Схід.

У свідомість учнів входила думка про те, що мати може пожертвувати життям дитини.

Образ Медеї стає символічним. Німеччина – «Медея» Фейєрбаха. Вона так само заради власних інтересів приносить в жертву своїх дітей.

Режим Гітлера нав’язував дітям думку про те, що німецький народ має помститися за поразку в Першій світовій війні Англії, Франції, Росії.

  1. Статуя «Хлопчик, що виймає стерна» (слайд № 13) - присвячена спартанському хлопчику, який виграв змагання з бігу, незважаючи на гостре терня в нозі.

Висновок: юнаків у гітлерівській Німеччині виховували за спартанськими звичаями. Особливу увагу звертали на слухняність, хоробрість, витривалість та фізичну підготовку. Всі ці принципи були запозичені нацистами для формування майбутніх «володарів світу». Все це мало знадобитися потім на війні.

  1. Три погруддя – Цезар, Цицерон і Марк Аврелій (слайд № 14):

 

     Гай Юлій Цезар – римський полководець, який майже все життя провів у  військових походах.

 

     Марк Тулій Цицерон – римський адвокат, який блискуче виступав навіть проти імператора, щедро давав обіцянки.

 

 

     Марк Аврелій – римський імператор, котрий мав боєздатну армію, з якою він здійснив низку загарбницьких війн.

Висновок: - видатні діячі Риму були взірцями для нацистських верховодів, зокрема Гітлера. У дитинстві він був здібним учнем, багато читав, виявляв особливий інтерес до німецької історії та міфології. Копіював античні зразки.

  1. Гермесова колонна (слайд № 15) – Гермес – давньогрецький бог красномовства та мислення, покровитель шкіл та гімназій для хлопчиків.

 

  1. Зображення Зевса – Зевс – головний Бог у давньогрецькій міфології; кинув у Тартар свого батька Кронуса, став володарем людей і світу.

 

  1. Макет Парфенону – Парфенон – храм Афіни в Акрополі в Афінах. Афіна – богиня війни і перемоги, а також богиня мудрості.

 

Висновок: у німецькій гімназії не було нічого випадкового. Всі елементи її оформлення підкреслювали тотожність Німеччині зі славою античності. Образ Зевса-верховенця – це уособлення самого фюрера.

  1. Гоплі́ти (грец. Όπλιται) (слайд № 18) давньогрецькі піші воїни з важким озброєнням, що складали, після переселення тдорійців, важливу частину війська. Назва походить від важкого щита гоплону.

 

  1. Краєвид Того (слайд № 19) – Того - держава на заході Африки; межує на заході з Ганою, сході з Беніном, півночі з Буркіна-Фасо. Тоголезька армія вважається найбільш організованою та оснащеною у Тропічній Африці. Кількість військовослужбовців становить 9000 осіб.  Ґнасінґбе Ейадемі вдалося провести 40 років при владі в країні лише завдяки військовим переворотам та впливу військових. Міжнародні організації з захисту прав людини пов'язують військових Того з численними порушеннями прав людини в країні.

 

  1. Портрет Ніцше (слайд № 20)– Фрідріх Ніцше – німецький філософ ХІХ ст.. Його пророцтва, ідеї про «надлюдину» були використані ідеологами нацизму.

 

Висновок: концепція Ніцше була антигуманною, але філософ не міг собі уявити, як її спотворить гітлерівський режим. Саме під гаслом ідей Ніцше нациська Німеччина виховувала з молоді «надлюдей».

 

  1.  Слід від хреста (слайд № 21) – з приходом фашистів до влади було закрито більшість римо-католицьких шкіл, учні ходили до державних. У 1935 році нацисти перебудували протестантську церкву, примушуючи вірних священників проводити пронациські церемонії під час релігійних служб.

Висновок: Бог стає на заваді, коли виховується жорстокість, агресія, бажання помсти.

 

Теорія літератури (визначення учні записують у зошити) (слайд № 22).

Підтекст - інший план повідомлення, який створюється не довільно, а тими ж засобами, що й основний план. До таких засобів належать:

       лексичні засоби (метафора, метонімія, перифраз, порівняння тощо);

       ситуативні засоби (факти, події, раніше згадані);

       асоціативні засоби (поняттєві, емоційні зв'язки, які виникають між тим, про що йде мова, і досвідом автора або реципієнта).

 

Мотив - стійкий формально-змістовий компонент художнього твору чи критичної або літературознавчої праці, усвідомлена причина творчості або аналізу, зумовлена художніми та науковими потребами, відповідними інтелектуальними діями.

 

Композиція - побудова твору, доцільне поєднання всіх його компонентів у художньо-естетичну цілісність, зумовлену логікою зображеного, представленого читачеві світу, світоглядною позицією, естетичним ідеалом, задумом письменника, каноном, нормами обраного жанру, орієнтацією на адресата.

 

     Які особливості композиції твору Г. Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»?

 

«Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» особливості композиції

(слайд № 23)

 

✵ Сюжет побудований незвичайно, щоб персонажі мали змогу розкритися перед читачами самі, без авторських тлумачень. Твір починається з такого сюжетного елемента – розвиток дії.

✵ Герой оповідання — лише жертва війни, бо жодних злочинів він не скоїв. Автор не дає йому імені, бо це узагальнений образ. У долі одного молодого скаліченого солдата, як у дзеркалі, відбивається безліч доль інших людей, життя яких понівечене війною.

✵ Події описані через діалоги героїв, або через їхні монологи, розповіді про події, свідками яких вони були.

✵ Присутність автора завжди відчутна у думках героїв, що містять його спостереження, роздуми.

✵ Художній засіб розкриття психологічного стану героя, його душі – внутрішній монолог.

 

V. Підведення  підсумків уроку.

 

  1. Слово вчителя

Війна, про яку пише Белль, відкрила ще одну сторінку життя цілого покоління. Наслідки війни – руйнівні, жахливі.  Безіменний герой оповідання – жертва цієї війни. Ситуація повернення скаліченого солдата до рідної школи перетворюється на тяжке звинувачення гітлерівському тоталітаризму, який цю війну породив.

Автор не розповідає про військові подвиги юного солдата, можливо,  йому так і не довелося взяти зброю до рук. Але війна не питає про їх наміри на майбутнє, вона їх просто знищує, не розбираючи націй, країн, континентів.

 

2. Бесіда

 

     Як ви вважаєте, чи актуальний твір на данний час? Чому? (Твір актуальний, тому що як і 80 років потому, на нашу землю прийшли загарбники. І ми бачимо повторення тієї історії, що і тоді. Ніби під кальку відбуваються події: так само як раніше в Німеччині при Гітлері створювалися юнацькі організації, метою яких було навчитися жорстокості, правилам війни; як і Гітлер Путін виправдовує насильство, яке чиниться на нашій землі тощо.)

 

Так хочеться, щоб скоріше закінчилася війна, щоб був мир і злагода на Землі, щоб наша країна процвітала, росла і розмножувалася. А що б ви побажали один одному в цей нелегкий час? Давайте перейдемо за посиланням і на дошці побажань залишимо всі свої теплі слова.

 

Посилання: https://padlet.com/lena1207/padlet-3006r962g8vt3z2s

(слайд № 24)

 

VІ. Домашнє завдання

 

  1. Підготувати характеристику образу головного героя твору, використовуючи цитати з тексту.
  2. Повторити вивчений матеріал (перейдіть за посиланням і відповідаючи правильно на поставлені питання, долетіть разом з чарівним котом до цілі). (https://wordwall.net/resource/54968051)

 

Список використаних джерел

 

1. Програма для 10–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів

з українською мовою навчання (рівень стандарту та профільний рівень), що затверджені наказом МОН від 03.08.2022 № 698.

 

2. Ісаєва О.О. Зарубіжна література (рівень стандарту): підр. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти/ О.О. Ісаєва, Ж.В. Клименко, А.О. Мельник. – К.: УОВЦ «Оріон», 2019.

 

3. https://www.youtube.com/watch?v=YOozIOWuczM

 

4. https://www.uk.wikipedia.org/wiki/Друга_світова_війна

 

5. https://dovidka.biz.ua/bertolt-breht-biografiya-skorocheno/

 

6. https://dovidka.biz.ua/podorozhniy-koli-ti-priyshov-u-spa-analiz/

 

7. https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=345

doc
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
2368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку