Г. К. Андерсен «Снігова Королева». Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви. Велич краси людського серця. Антитеза

Про матеріал
Тема: Г. К. Андерсен «Снігова Королева». Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви. Велич краси людського серця. Антитеза
Перегляд файлу

Тема:  Г. К. Андерсен «Снігова Королева».  Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви. Велич краси людського серця. Антитеза.


Мета: поглиблювати навички аналізів образів-персонажів; допомогти учням усвідомити велич краси людського серця, справжньої дружби; вчити робити узагальнення та висновки; засвоїти поняття про антитезу;

розвивати навички виразного читання, образного та логічного мислення, усного зв’язного мовлення;

виховувати високі моральні якості: щирість, вірність у дружбі.

Обладнання: портрет Г. К. Андерсена, тексти казки «Снігова королева», фрагменти мультфільму «Снігова королева», ілюстрації до казки.

Тип уроку: урок поглибленої роботи з текстом.
 

Хід уроку


І. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя: Сьогодні ми продовжуємо говорити про Ганса Крістіана Андерсена. Щоб осягнути глибину його казок, мало знати зміст його творів, бути знайомим з життям казкаря. Потрібно очистити свої почуття від брудних помислів, бо сприйняти справжню красу зможе лише чисте серце, сповнене щирістю, добром, справедливістю.

Протягом кількох попередніх уроків ми усно складали асоціативну характеристику з ключовим словом Андерсен.

Узагальнюючи ваші думки, давайте озвучимо характеристику Андерсена. (учні читають характеристику казкаря)

А – авторитетний

Н – незграбний

Д – добрий

Е – елегантний

Р – рішучий

С – скромний

Е – енергійний

Н – надзвичайний, найкращий, нагороджений.

(Учитель доповнює дітей) Нагороджений дитячою любов’ю, безсмертям, увагою.
 

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку.

Запишемо до зошитів тему нашого уроку: «Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової королеви. Велич людського серця. Антитеза

 


ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу. 

1. Бесіда:

      (Повторення)

 

-         Діти. пригадайте, який твір ми вивчаємо

 

-         Ця казка літературна чи народна? Чому?

 

-         Як звали автора казки?

 

-         Хто є головними героями?

- Який епізод казки для вас є новим?

- Тож, чому Снігова Королева обирає саме Кая?

3. Слово вчителя.

Стан Герди нагадує стан Кая: вони обоє під впливом чаклунства забули один одного. Проте, як бачимо, в їх поведінці є різниця. Герда від чар пробуджується. Вона виявляється сильнішою, бо у неї була сильна воля. Вона могла боротися навіть з чарами. А Каю забракло сил.
Герда подорожує, шукаючи свого названого брата Кая. Усі з ким вона зустрічається, допомагають їй у пошуках. Під впливом її чистого дитячого серця, усі навколо, навіть, змінювалися. Свідченням цього є наступний уривок з казки.

4. Робота з текстом 


(Маленька розбійниця посадила на нього Герду, міцно прив*язала її про всяк випадок і підсунула під неї м*яку подушечку, щоб було зручніше сидіти.  Ну хай вже буде так – сказала вона далі, візьми назад твої хутряні чобітки бо буде холодно. А муфту я вже лишу собі, надто вона гарненька. Проте мерзнути я тобі не дам. Ось материні рукавиці, вони тобі будуть аж по лікті, засувай в них руки… ось на тобі ще дві хлібини і окорок, ти не будеш голодувати. Ну біжи, сказала вона оленю, тільки бережи маленьку дівчинку.)



5. Перегляд фрагменту із мультфільму «Снігова Королева» 

Продовження почутого побачимо ( перегляд уривку «Розбійниця відпускає на волю звірів»)

6. Бесіда:


  • Чи читали ви в підручнику цей епізод?

  • Як саме він демонструє вплив доброти та щирості на оточуючих?


(Співчуття до страждань ближнього змінює людину, адже це великий талант –співчувати )

7.  Робота з текстом.

(Маленька дівчинка без рукавичок та черевичок у лютий мороз перемогла численне військо Снігової Королеви. Згадаймо, як це було.
Фінка посадила Герду на спину оленя і той побіг що було сили. – Ай, я без теплих чобітків! Ай. Я без рукавиць! Закричала маленька Герда, вона згадала про них опинившись на лютому морозі….

Бідна Герда лишилась одна на лютому морозі, без чобіток, без рукавиць. Назустріч їй линув цілий полк снігових пластівців… вони неслися по землі просто на Герду і наближаючись  ставали все більші і більші. Герда згадала великі гарні сніжинки під збільшувальним склом, але це були далеко більші. Страшніші. Вони були живі і мали різну форму. Це були передові загони війська Снігової королеви.)

Слово вчителя. 

Усе це нам дає змогу зрозуміти, що військо Снігової Королеви було подолано душевною силою дівчинки, її палким серцем.

8. Робота з текстом казки.


  • Снігова Королева теж не встояла перед маленькою дівчинкою. Чому? На це запитання відповідь дає Фінка.


( «Я не можу їй дати більше сил , аніж вона має тепер. Хіба ти не бачиш, яка велика їїсила ? Хіба не бачиш, як підкорюються їй і люди, і тварини... ? Не нам позичати їй сили , адже вона босоніж обійшла півсвіту! Сила - в її серці. .... І якщо вже вона не зможе дістатися до замку Снігової Королеви і вийняти з ока Кая зачаровані скалки, то більше ніхто в світі не зможе цього зробити...»)

9. Порівняльна характеристика літературних героїв 

- Тож, хто є головною героїнею казки: Снігова Королева чи Герда?

Щоб відповісти на це питання, ми порівняємо ці два літературні образи.


   Хто є головною героїнею казки – Снігова королева чи Герда? Чому?
             ( Снігова королева)  (Герда)
Безперечно, і Герда, і Снігова королева – обидві сильні особистості.
У чому сила кожної з них? Давайте порівняємо їх, визначимо спільні та відмінні риси характеру.

Складемо характеристику. (учні отримують  завдання. Перша група мала назвати  риси характеру Герди, друга група – риси характеру Снігової королеви, третя – відмітити спільні риси.)

Слово вчителя:

Снігова Королева могутня і сильна, але їй ніколи не мати того, що є у Герди – гарячого серця, зігрітого любов’ю до Кая. Сила Снігової Королеві в її багатстві. Сила ж Герди –в її доброті та щирості.

Сам Андерсен писав «…у моїй казці почуття одержують перемогу над “холодним розумом”. Добро, Істина і Краса перемагають.» Ці слова перегукуються з основним конфліктом казки.

- У чому він полягає? (боротьба добра зі злом)


10. Робота з теорії літератури. Антитеза.

Особливістю побудови казки «Снігова Королева» є те, що автор застосовує в тексті прийом «антитези» або протиставлення.

Ми з вами  на минулому уроці записували у словничок  визначення антитези. Давайте пригадаємо, що ж таке антитеза?


Антитеза: Різке протиставлення героїв,ситуацій, характерів, душевних або природних станів.


А тепер знайдіть приклади антитези в тексті казки. Хто знайшов –підніміть руки.

(Червоне – синє;    Троянда – сніжинка;    Герда – Снігова Королева; Холодне – гаряче;   Щирі стосунки Герди з Каєм - угода Снігової Королеви з Каєм;   добро Герди – жорстокість Снігової Королеви;  дружба – холодна влада.)

Саме цей прийом надає можливість більш повно розкрити високі моральні якості Герди та всіх тих, хто їй допомагав.


ІV. Закріплення знань, умінь і навичок. 

Міні-диспут

 Маленька розбійниця побачивши Кая сказала: « Не знаю, чи ти вартий того, щоб за тобою бігали аж на край світу!»


  • Чи вартий Кай того, щоб заради нього пройти стільки випробувань?Як ви гадаєте?
     
  • За викладене із шматочків криги слово «вічність» Снігова Королева обіцяла Каю весь світ і новенькі ковзани. Чи став би він тоді щасливим?

      (Щасливим може зробити людину лише духовне багатство)


V. Підсумок уроку.

1. Слово вчителя.

Казка закінчується такими словами: (Коли Кай і Герда увійшли в низенькі двері, вони помітили, що за цей час встигли стати дорослими людьми. Троянди цвіли і заглядали з даху у відчинене вікно, там стояли і їхні дитячі стільчики. Кай і Герда сіли кожен на свій і взяли одне одного за руки. Холодну. Величну красу володінь Снігової королеви вони забули як важкий сон. Так сиділи вони обоє, дорослі, але ще діти серцем, а надворі стояло тапле, радісне літо.)

Я маю надію, що прочитавши казку «Снігова Королева» ви разом з її героями теж підросли: стали ще більш сміливими, рішучішими, наполегливими в досягненні мети. А найголовніше, навчились цінувати дружбу, вірність і щирі людські стосунки.

Мав слушність відомий український філософ Григорій Сковорода, коли вважав, що людська душа і друг, безсумнівно, цінніші над усе. Маленька Герда вчить нас розтоплювати кригу в серцях, відрізняти живе від несправжнього, бути вірними і завжди приходити на допомогу.

Ваше життя тільки розпочинається і я хочу, щоб воно створило для вас найкращу казку.

VІ. Домашнє завдання.  Намалювати ілюстрації до казки «Снігова королева».

 

T25sk1.jpeg

 

T25sk2.jpeg

 

T25sk3.jpeg

 

T25sk4.jpeg

 

T25sk5.jpeg

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку