Мета: познайомитися з казкою, порівняти живого і штучного солов’я, відпрацьовувати в учнів навички виразного читання та переказу казки; розвивати пам'ять, образне мислення; формувати уявлення про справжню красу; виховувати любов до природи.
Обладнання: портрет Г. К.Андерсена, казка «Соловей», збірки казок письменника, буклет «Птахи», запис співу солов’я.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних вмінь та навичок учнів.
Діти, ми на попередньому уроці здійснили уявну подорож в Данію до відомого казкаря Г.К.Андерсена, ми пересвідчилися, що без казок Андерсена важко уявити життя. Вони потрібні і дітям, і дорослим. Читаючи казки, ми сприймаємо створений письменником світ як реальний. І хоча уявлення про добро і зло, про справжнє і фальшиве, які виникли під впливом казок Андерсена, не завжди знаходять відображення в житті, все ж ми вчимося протистояти нещирості, зраді, жадібності, душевній черствості, вчимося бачити красу, справжню дружбу, щиру любов. Отже, славетний казкар поруч, він залишиться з нами на все життя. І кожна зустріч з його витвором – це якесь відкриття
Давайте пригадаємо, що нового ми дізналися про цю людину? І як шанують пам'ять про чарівника на його батьківщині?
Слайд 2
Подивіться на екран це велика нагорода золота медаль…
А які казки Андерсена ви вже читали?
( відповіді учнів)
II. Мотивація навчальної діяльності.
СЛАЙД 3
А сьогодні до нас знову завітала казка «Соловей», яку Андерсен написав за одну добу 11 – 12 жовтня 1843р. Глибоке почуття Г. К. Андерсена до знаменитої шведської оперної співачки Йенні Лінд наповнило новим змістом задум казки про короля і смерть. Внаслідок цього, центральною проблемою «Солов’я» стали роздуми Андерсена про мистецтво, його природу, місце життя в цьому світі. «Дякуючи Йенні Лінд, - писав Андерсен, - я вперше пізнав святість мистецтва і проникся почуттям обов’язку, що велить забувати себе заради високої мети мистецтва».
Розгорніть зошити і запишіть тему уроку
Слайд 5
ІІІ.Оголошення теми й мети уроку.
Ми сьогодні поповнимо свій словниковий запас, матимемо змогу порівняти живого і штучного солов’я, спробуємо визначити, що хотів донести до читача Андерсен своїм твором, яким чином він розв’язав конфлікт між справжньою красою та штучною. Ганс Крістіан Андерсен дуже любив природу і дітей. Адже саме вони діють у його казках. Цього разу героєм його твору стала маленька, але дуже співуча пташка – соловей
Перед роботою над змістом казки звернемось до опису пташки, відомостей про неї з міфології різних країн. Вдома наші «орнітологи» знайшли та підготували повідомлення і легенди про солов’я.
-А чи знаєте хто такі орнітологи?
СЛАЙД 6
1. Повідомлення учнів.
– Згідно з російськими легендами, поширеними на Смоленщині, на солов`я перетворився чоловік, який відмовився дати склянку води своїй хворій матері і вона його за це прокляла. На Тульщині білий соловей вважався провідником інших солов`їв. Мисливці прагнули заполучити такого птаха, вважаючи, що він забезпечить їм успіх на полюванні.
- За народними уявленнями стародавніх греків вживання в їжу м’яса солов’я може позбавити людину сну.
- Популярним персонажем східнослов’янської міфології і билинного епосу був Соловей – розбійник, який перемагав ворогів своїм страшним свистом.
– На Волині було поширене вірування про те, що солов`ї починають вперше співати опівночі на Пасху, коли починається всенощна служба в церкві.
– Прекрасний спів солов`я не залишає байдужим нікого. Вважають, що співає він уночі, насправді ж соловейко співає і вночі, і вдень, просто вдень ми не можемо почути його через шум та спів інших птахів. Оскільки соловей – це перелітний птах, тому він співає лише з квітня по червень, саме в той час, коли самиця насиджує яйця. Співають лише солов’ї-самці. У співі він виражає свої почуття до самки, оберігає її, коли вона сидить на гнізді. Співає соловейко лише до появи пташенят, а з часом припиняє, щоб не привертати увагу хижаків. Незважаючи на чудовий спів, солов’ї за своїм забарвленням не впадають у вічі, їх пір’я коричнево-червоне, а черевце – сіро-біле. Гніздяться вони на деревах, але саме гніздо не дуже міцне. Іноді воно може бути прямо на землі або на дуже великій висоті. Як правило, в гнізді самиця відкладає від 4 до 6 яєць, які мають характерне забарвлення – оливкове, темно-оливкове, зеленувате або ж блакитнувате з плямами. Соловейко – птах особливий. Більше за все він полюбляє південні країни та країни в зоні континентального клімату. Наприклад, солов’я європейського можна зустріти практично в кожній європейській країні, окрім Англії, Ірландії, Уельсу та Шотландії (багато хто вважає, що це через вологість клімату на острові).
Восени, коли дні стають вже короткими, солов’ї відлітають на захід Африки, де зимують, харчуються павуками, комахами, червами, ягодами, але не співають. На батьківщині ці птахи з’являються десь на початку травня. Ще однією особливістю у них вважається своєрідна школа. Кожен молодий соловейко навчається співу у старших, наслідуючи їх. Тому, якщо ви помітили, що біля вашого дому співає тільки один птах, будьте уважнішими: можливо, це вже цілий квартет. Співають солов’ї теж дивно: сидять на гілці невисоко від землі, опускають крила і горбляться, постійно оглядаючись навколо, адже вони дуже потайливі істоти. Але якщо спів соловейка інтенсивний та самовідданий, то до нього можна навіть приблизитися впритул.
ІV Опрацювання матеріалу уроку.
Існує ще одна легенда
Жила в однім селі дівчинка-сирітка. Мати її давно померла, батько оженився вдруге і взяв собі дружину, таку лиху та недобру, що страшно і сказати. Зненавиділа вона сирітку, всю роботу хатню на неї звалила, лає її, кричить цілий день. Поплаче бідна дівчинка, посумує, а як тільки хвилинку вільну знайде, біжить до гаю, що недалеко від батькової садиби, а там пташки такі дзвінкоголосі співають, душу звеселяють. Витре дівчинка сльози, усміхнеться й забуде про своє горе. Побачила це мачуха, узяли її заздрощі, й вирішила вона розігнати всіх птахів у гаю. Так і зробила. Прийшла дівчинка до гаю, а пташок немає, лише одна, сіренька, непоказна, сидить на гілочці. Сіла дівчинка під деревом і заплакала. А пташка та сіренька голосу не мала, але мала велике і добре серце. Так їй жаль стало бідної сирітки, підлетіла до неї, затріпотіла крильцями, ніби хотіла їй витерти сльози, і раптом заспівала так, що все навколо завмерло. Це був такий чудовий спів, таке неповторне соло!
Отже, давайте звернемося до казки, де розповідається про силу великого і справжнього мистецтва, спробуємо вияснити, чи всяка краса приносить радість і задоволення.
– Де відбуваються події казки? А що ми знаємо про цю країну?
– Опишіть палац імператора? Зачитайте уривок.
– Кого зачарувала своїм співом «маленька сіра пташка»? Доведіть, що спів солов’я був дійсно красивим. (Учні зачитують слова рибалки, кухарочки, мандрівників про спів солов’я).
– А як імператор довідався про солов’я? Як цей випадок характеризує імператора?
– Перекажіть, як за наказом імператора знайшли птаха.
– Якими автор показав придворних? Чому вони вихваляли спів, якого ніколи не чули? (Підлабузники вихваляли те, що похвалив імператор).
– Зачитайте опис солов’я. Чи таким його уявляли придворні? А яким?
– – Що було у пакунку, який отримав імператор?.
– Давайте порівняємо пташок. Знайдемо ті слова, які характеризують штучного птаха
– Давайте запишемо у зашити, яким був соловей
(учні заповнюють першу колонку таблиці)
Живий соловей |
Штучний соловей |
Маленька сіра пташка
|
Дуже красивий, із золота і срібла та коштовного каміння |
Був добрим
|
Знав лише одну пісню |
Знав безліч мелодій |
Байдужий до чужих радощів і страждань |
Мав душу |
Замість душі - механізм |
Співав немов дзвіночки дзвенять |
|
|
|
|
|
Чи сподобався спів солов’я імператору з казки Андерсена? Аргументуйте.
– Як ви гадаєте, чому соловей відмовився від нагороди імператора?
– Як поставилися люди до солов’я? Чи відчув він себе щасливим у палаці? Чому?
(Учні у зошитах заповнюють другу частину таблиці)
– Чому соловей полетів з палацу?
– Поясніть успіх штучної пташки.
– Чому справжній і штучний соловей не змогли співати разом?
– Що врятувало імператора від Смерті?
– Правильно – спів солов’я. (Звучить запис співу солов’я).
5. Слово вчителя. Чарівним солов’їним співом людина захоплюється вже багато віків. Почитають солов’я і в нас. Про цього чудового птаха є багато прислів’я. Можливо і ви пам’ятаєте прислів’я про солов’я.
(відповіді учнів)
6. Робота з літературознавчими термінами: тема, ідея художнього твору
Тема – те, про що оповідає автор; елемент змісту, відповідь на питання, про що цей твір.
Ідея – узагальнююча, центральна думка твору,його сенс; те, що хотів сказати автор.
8. Розгадайте «плутанку».
- Чи згодні ви з тим, що ці слова містять головну думку казки?
Не – зо – що – то – щить– все– те – бли – ло
Відповідь: Не все те золото, що блищить.
VІ. Оцінювання.
VІІ. Підсумок уроку.
– Отже, справжнє мистецтво має бути вільне, воно говорить правду рибалці, дівчинці і імператору. Це дуже мудра казка, бо вона нагадує, що не можна плутати зовнішню досконалість iз живим мистецтвом. Тому, що навіть найкрасивіша іграшка лишається тільки забавкою.
– Як ви гадаєте, казка Андерсена «Соловей» про справжню красу та штучну красивість чи милосердя і вдячність?
– Чому навчає казка?
Потрібно вміти прощати, по-доброму ставитися до людей, допомагати їм у скрутну хвилину, бути вірним. Люди завжди мають уміти відрізнити справжню красу від не справжньої. Краса, поєднана з добром,— велика сила. Справжнє мистецтво має дивовижний, чудодійний вплив на людину Авторський задум казки Г.К. Андерсена «Соловей» полягає у протиставленні істинної краси та штучної красивості, ствердженні всеперемагаючої сили мистецтва та висміюванні невігластва, відсутності розуміння природи й мистецтва, бездушності й низькопоклонства перед вельможними людьми.
VІ. Домашнє завдання:
1. Придумати загадку про солов’я
2. намалювати ілюстрацію до казки
3. * Для літературознавців цікаві факти про Ірландію і О Уайльда