Бирлівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів
ЗАНЯТТЯ 1
_______________________________________________________________
ЗАНЯТТЯ 2
Герой літературного твору або персонаж – дійова особа в художньому творі, змальована широко й всебічно, в складних взаєминах з життям й іншими особами і наділена яскраво окресленим характером. Розрізняють головних, другорядних та епізодичних героїв літературного твору.
Головні герої (зазвичай 1-2)– персонажі довкола яких відбуваються всі події, центральний образ літературного твору.
Другорядні герої – персонажі, які виконують у творі допоміжну роль.
Епізодичні герої – це персонажі, які з’являються в творі на певних епізодах(сценах), зазвичай не мають жодного спливу на сюжет.
ЗАНЯТТЯ 3
Роальд Дал «Чарлі і шоколадна фабрика»
Герой |
Риси характеру героя |
Вид героя(головний, другорядний, епізодичний) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
______________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________
Ч-________________
А - _______________
Р - _______________
Л - _______________
І - _______________
Чарлі і шоколадна фабрика
(скорочено)
Роальд Дал
Головний герой — хлопчик Чарлі Бакет з бідної сім'ї, що живе в невеликій халупі разом із своїми батьками, двома дідусями і двома бабусями. Батька Чарлі звільняють з роботи, і сім'я виявляється у вкрай важкому становищі. У тому ж місті знаходиться шоколадна фабрика Віллі Вонки, на якій раніше працював дідусь Чарлі — Джо Бакет. Після того як конкуренти викрали шоколадні секрети магната, він звільнив всіх робітників.
З тих пір ніхто не бачив, щоб люди заходили на фабрику або виходили з неї. Тільки вантажівки, що розвозять шоколад, перетинають лінію воріт фабрики. Але одного разу з труб пішов дим. Значить, там хтось працював, але для всіх залишалося таємницею, що це були за робочі. В один цікавий день містер Вонка поклав 5 золотих квитків в стільки ж плиток шоколаду і оголосив, що ті діти, які знайдуть квитки, отримають можливість потрапити на фабрику. У світі починається справжній ажіотаж.
Перший квиток знаходить хлопчик Авґустус Ґлуп, який страждає повнотою, їсть шоколад в дуже великій кількості і живе в Дюссельдорфі. Другий квиток дістається Верука Солт — розпещеної доньки мультимільйонера з Бакінгемшир. Третій квиток дістається дуже цілеспрямованій і егоістичної дівчинці Віолеті Борегард з Атланти, а четвертий знаходить захоплений геймер Майк Тіві — вундеркінд з Денвера, який зміг вирахувати, яка саме плитка шоколаду буде з золотим квитком. П'ятий квиток, знайдений хлопчиком з Росії, виявляється фальшивим.
Чарлі отримує першу шоколадку в подарунок від батьків на день народження, а другу купує за власні кошти, отримані від свого дідуся. Але ні в одній з шоколадних плиток не виявляється квитка. На вулиці хлопчик знаходить купюру вартістю в 10 доларів і купує третю шоколадку, в якій і виявляється останній золотий квиток.
У вівторок, 1 лютого о 10 годині ранку Чарлі, його дідусь Джо, та ті, що знайшли перші чотири квитки і їх батьки приходять на фабрику. Перш за все для них показують лялькову виставу, а потім до них виходить сам містер Вонка. Спочатку він проводить своїх гостей в Шоколадний цех, де було їстівне абсолютно все, але попереджає їх не втрачати голову. Раптом Верука Солт помітила дивного чоловічка, потім з'явилися ще кілька таких же. Виявилося, що це і були ті самі таємничі робочі.
Це були умпа-лумпи, яких Віллі Вонка випадково знайшов, подорожуючи по Лумпаландіі — нікому не відомої країні джунглів і небезпечних хижаків — в пошуках екзотичних смаків для солодощів. Він запросив їх до себе на фабрику, дізнавшись, що вони живуть на деревах, харчуються тим, що не можна назвати як і смачним, так і огидним, люблять какао-боби і навіть поклоняються їм.
У процесі відвідування фабрики суперники Чарлі вибувають один за іншим: першим за свою жадібність поплатився Авґустус Ґлуп, який спробував випити шоколад з Шоколадній річки. В результаті він впав туди в той момент, коли в річку опустилася відвідна труба, засмоктало його разом з шоколадом і відправила Августа в Помадковий цех, де містер Вонка робить саму чудову полуничну помадку в шоколадній глазурі. Пізніше один з умпа-лумпа відвів туди пані Ґлуп.
У цеху Винаходів Віолетта Борегард вибула наступної, тому що вона спробувала жуйку-обід з трьох страв, хоча Віллі Вонка попереджав її не робити цього. Внаслідок цього виник побічний ефект: дівчинка роздулася і стала схожою на гігантську чорницю. Також Вонка попереджає, що якщо з Віолетти не вичавлять чорничний сік, то вона може вибухнути. Потім вибуває Верука — коли в Горіховому цеху вона вирішила взяти собі одну з білок, що там працювали, вони скинули її в сміттєпровід.
У Телешоколадному цеху вибув Майк Тіві, сильно зменшившись в розмірах, внаслідок чого його довелося відправити в цех "Тянутель тягучок". Там його повинні розтягнути в довжину, але при цьому Майк на все життя залишиться плоским, як паперовий лист.
В результаті з дітей залишився тільки Чарлі, тому що "бідність не порок". За це містер Вонка оголосив його переможцем, залишивши йому свою шоколадну фабрику в якості заповіту, причому висуває умову. Вона полягає в наступному: фабрика буде належати Чарлі, якщо він залишить свою сім'ю. Хлопчик навідріз відмовляється, а через деякий час знову зустрічається з магнатом.
Вони відправляються до батька останнього — Уілбур Вонка. Виявилося, що Уілбур був відомим в місті дантистом, вороже ставився до солодощів (оскільки від великої кількості солодкого псуються зуби), і Віллі жодного разу не їв цукерок до того моменту, як втік з дому. Весь цей час батько шукав його, збираючи все вирізки газет і копії нагород, де хоч мигцем згадувався його син. Віллі знову пропонує Чарлі стати своїм спадкоємцем, погодившись з колишнім умовою. Тепер будинок хлопчика знаходиться на території фабрики. Пан Бакет знову відновлений на посаді, а Віллі Вонка нарешті знайшов сім'ю.
ЗАНЯТТЯ 4
ТУВЕ ЯНСОН «Капелюх Чарівника»
Веселі , сміливі, сумні, добрі, злі,розумні, дурні, дружні, самотні, уважні до інших, егоїстичні, щасливі. Нещасні.
Яєчна шкаралупа -__________________________________
Маленький мумі-троль -_____________________________
Мурашиний Лев - _________________________________
1.Для чого пристосували капелюх чарівника:
а) як головний убір тата;
б) як кошик для сміття;
в) як гніздо зозулі;
г) як човен, що пустили по річці?
2.Після сніданку Мумі-троль викинув яєчну шкаралупу до:
а) відра;
б) капелюха;
в) рукомийника;
г) через вікно.
3.Хто був ворогом Мумі-тролів?
а) Комашиний Лев;
б) Мурашиний Лев;
в) Комариний Лев.
4.На кого перетворився Лев?
а) на зайчика; б) на білочку; в) на їжака.
5. В яку гру любили грати мумі-тролі?
а) хованки; б) доганяли; в) стрибали.
6. На чому літали мумі-троля?
а) на листях; б) на капелюсі; в) на птахах.
Капелюх Чарівника (скорочено)
Туве Янссон
У цьому творі автор описує пригоди Мумі-тролів. Це маленькі і незвичайні створіння. Вони дуже веселі і люблять проводити час за іграми. Ці створіння дуже любили грати в лісі.
Одного разу вони знайшли капелюх. Цей капелюх виявився чарівним, але вони про це не здогадувалися. Дізналися вони про це не скоро. Їм капелюх дуже сподобалася і вони вирішили залишити його собі. Спочатку старший Мумі-троль намагався носити капелюх, але у нього нічого не виходило. У нього відразу починала боліти голова, як тільки він одягав капелюх. З цього дружна сім'я вирішила використовувати капелюх, як сміттєву корзину. Вона підходила для цього, і ідея всім сподобалася.
Мімі-тролі люблять смачно поїсти. Вони часто влаштовували сніданки, обіди та вечері всією сім'єю за одним столом. Одного разу, коли дружна сім'я обідала, то очистки від яєць вони викинули в капелюх. Після того, як шкарлупа потрапила в капелюх, то вона перетворилася в хмари. Хмари ці були не прості. На них можна було літати, але дружна сім'я дізналася про це не скоро.
Сім'я Мумі-тролів любила грати в хованки. В хованки вони любили грати найбільше. Крім того, маленькі створіння дуже добре ховалися, що робило гру в хованки захоплюючою і цікавою. Одного разу, коли вони грали в хованки, то один з малюків сховався під капелюхом. Після цього спрацював магічний механізм, який перетворив дівчинку в чудовисько. Воно було не дуже страшне, але дуже потворне. Сім'я не визнала своєї маленькії дитини. У підсумку, тільки мама змогла розгледіти в ньому свого дитинчати.
Сім'я відразу зміркувала, що капелюх має магічні властивості, які можна застосувати на благо. Вони вирішують перемогти злісного ворога лісу — мурашиного лева.
Мурашиний лев був дуже лютим створінням і наводив жах на весь ліс. Дружна сім'я сміливо відправила в пригоду. Вони вирішили засунути мурашиного лева в капелюх, щоб він перетворився на слабкого звірка. Так воно і сталося. Відважній родині вдалося помістити мурашиного лева в капелюх. Після того, як страшне створення потрапило в капелюх, то воно перетворилося в маленького їжачка. Сім'я Мумі-тролів дуже зраділа цьому.
Цей твір вчить, тому що треба завжди триматися всією сім'єю і допомагати один одному. Тоді всі негаразди можна пережити, і перемогти всіх ворогів. Крім того, не варто забувати про те, що необхідно приділяти час іграм та розвагам. Це дуже важливо.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА
РІВЕНЬ І-ІІ (1- 6 б.)
І. Виконайте тестові завдання
1. Роальд Дал представник якої країни?
а) Франція в) Фінляндія
б) Шотландія г) Велика Британія
2. Якого кольору немає у вірші М. Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці»
а) золотого в) зеленого
б) червоного
3. Яких персонажів не буває в літературі?
а) вторинних в)другорядних
б) епізодичних г) головних
4. Туве Янсон представниця якої країни?
а) Франція в) Фінляндія
б) Шотландія г) Велика Британія
5. Скільки було золотих квитків сховано у «Чарлі і шоколадна фабрика»?
а) 2 б) 3 в) 4 г) 5
6. Капелюх чарівника використовували, як:
а) відро для білизни в) горщик для квітів
б) кошик для сміття г) вазу для квітів
ІІ. З’єднайте відповідності.
«Книги в червоній палітурці» «Вже пізно!»
«Чарлі і шоколадна фабрика» «Яєчна шкарлупа»
«Капелюх Чарівника» «Умпа-лумпи»
РІВЕНЬ ІІІ (7- 9 б.)
ІІІ. Дайте визначення терміну:
Головний герой – це __________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________
ІV. Визначте головних героїв
«Книги в червоній палітурці» - _________________________________
«Чарлі і шоколадна фабрика» - _________________________________ «Капелюх Чарівника» - _______________________________________
РІВЕНЬ ІV (10- 12 б.)
V. Напишіть твір-мініатюру за сюжетом «Чарлі і шоколадної фабрики» або «Капелюх Чарівника» на тему «У колі добрих героїв» (5-6 речень)
Корисні Інтернет посилання
https://www.youtube.com/watch?v=eZrmITdQLGE – Туве Янссон «Капелюх Чарівника»
http://baskino.me/films/komedii/4314-charli-i-shokoladnaya-fabrika.html - «Чарлі та шоколадна фабрика»
https://www.youtube.com/watch?v=WVHYgbvBPGs – життя і творчість Туве Янсон
Відеоуроки «Чарлі і шоколадна фабрика» Р. Дала:
https://www.youtube.com/watch?v=HHzttOgLH5k
https://www.youtube.com/watch?v=s_jAWFl8a1c
1