Г. Малик "Незвичайні пригоди Алі..."

Про матеріал
Ознайомлення з біографією Г. Малик, вивчення казки, закріплення вивченого матеріалу.
Перегляд файлу

Тема уроку.  

Повість-казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»  сучасної  дитячої письменниці  Галина Малик.  Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети


Мета уроку:

  • навчальна: ознайомити учнів з творчістю дитячої письменниці, зі змістом повісті-казки; визначати морально-етичні проблеми твору; формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні;
  • розвивальна: формувати вміння переказувати твір, характеризувати героїв, аналізувати роль художніх засобів, пояснювати значення діалогів у творі, розвивати творчі здібності, фантазію, комунікативні вміння;
  • виховна: виховувати прагнення доводити усі розпочаті справи до кінця; сприяти вихованню позитивних рис характеру, прагнення робити добро.

              
Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Теорія літератури: повість-казка, комікс

Обладнання: підручник, портрет Г. Малик, текст повісті-казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»,  мультимедійні засоби навчання

 

Форми та методи роботи:  складання «Асоціативного куща», бесіда, слово вчителя, робота з текстом, «Незакінчене речення», робота в групах

                                             Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Мотивація уроку

Вступне слово вчителя

    Здавна письменники полюбляли писати казки. Пишуть їх і сучасні митці, вдаючись до найхимерніших фантазій. Але це не просто вигадки, а щось таке, що є в нашому реальному житті, що хвилює, радує  чи, навпаки, заважає жити. Тільки постає воно в дивному, фантастичному вигляді. Докладніше поговоримо про це, познайомившись із повістю-казкою сучасної дитячої письменниці Галини Малик — «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».

 

ІІІ.  Цілепокладання. Тема і мета уроку.

Оберіть цілі, працюйте над ними в парах  протягом уроку.

  • Які емоції та відчуття виникли у вас при знайомстві  з біографією письменниці?
  • Що при вивчені теми було особливо цікавим, корисним?
  • В чому справжнє призначення повісті-казки?  

- Які цілі ви обрали?                                                  

Запишіть тему та обрані вами цілі.

Працюючи над темою ви будете

знати:  життєвий та творчий шлях письменниці,  зміст твору,  у чому полягає 
             своєрідність композиції, особливості мови твору, його жанр.

уміти: пояснити особливості жанру, композиції твору, аналізувати 
   особливості мови, виразно читати його, переказувати, коментувати
   головні епізоди;

цінувати:   кращі риси характеру.

 

IV. Робота над темою уроку

1.   Розповідь учителя

                                     Малик Галина Миколаївна

                                                   Біографія

    Народилася Галина Миколаївна 12 серпня 1951 року в Бердянську Запорізької області. 1964 року сім’я переїхала в селище Середнє, що на Ужгородщині. Дитинство і юність майбутньої письменниці були радісними й спокійними. Вона гарно вчилася в школі, мала веселу вдачу, почуття гумору і… не збиралась бути письменницею. Своє перше знайомство з книжкою Галина Миколаївна запам’ятала на все життя. Це сталося в день, коли мама до дня народження зробила малій Галинці диво-подарунок — збірку «Українські народні казки», яка стала для дівчинки «…і букварем, і розвагою, і цілим новим світом».

    Батько Галини Миколаївни за фахом був ученим-агрономом, і його разом із сім’єю направили в Донецьку область працювати на дослідній виноградарній станції. Але Галину Миколаївну завжди тягнуло на Закарпаття, туди, де минуло її дитинство. Закінчивши школу, вона вступила на філологічний факультет Ужгородського університету, працювала коректором у міській друкарні, потім — у Закарпатській обласній науковій бібліотеці. 1991 року Г. Малик займає посаду головного редактора видавництва «Закарпаття». З 1998 року вона видавець та редактор журналу для дітей «Віночок». Нині працює головним редактором Закарпатської філії видавництва «Знання» (м. Київ).

    Пише Галина зі шкільного віку. Якийсь період не бралася за перо, та коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки. Галина Миколаївна дуже добре пам’ятає, як вона сприймала світ у дитинстві, усі свої дитячі відчуття. Тому її вірші для дітей легкі, з простими, інколи зовсім неочікуваними, сюжетами. Це також вірші-загадки, вірші-підказки, вірші, в яких є нові слова, а також такі, в яких часто-густо можна впізнати себе і свої справи.

    Згодом Галина Малик почала писати казкові повісті для дітей. З персонажами цих повістей весь час трапляються якісь пригоди, відбуваються небезпечні та радісні події: то звичайні діти потрапляють у казкову країну, то мешканці казкових країн — у реальне життя.

    За повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» 1988 року Галині Малик було присуджено премію імені О. Копиленка. З незвичайними пригодами Алі, невгамовної героїні цих повістей, уже познайомились юні читачі Іспанії, Італії, Франції, Німеччини та інших країн. А за повість «Злочинці з паралельного світу» Галині Малик було присуджено звання лауреата літературної премії імені Лесі Українки 2003 року.

Основні твори

    «Страус річкою пливе» (1984)

    «Неслухняний дощик» (1986)

    «Знає Вітя все на світі» (1988)

    Даніїл Хармс. «Я тепер автомобіль» (передмова, переклад з російської Галини Малик,1990)

    «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (1991)

    «Мій срібний князю…» Сонетна поема (2001)

    «Злочинці з паралельного світу» (2001)

    «Злочинці з паралельного світу-2» (2003)

    «Пригода в зачарованому місті» (2005)

    «Сміятись заборонено» (2005)

    «Принцеса Мішель і король Грифаїни» (2006)

    «Як ти народився» (2006)

    «Для чого потрібні тато й мама» (2006)

    «Чому я хлопчик» (2006)

    «Чому я дівчинка» (2006)

    «Мандри і подвиги лицаря Горчика» (2009)

    «Третя подорож Алі» (2008)

    «Незвичайна книжка» (2010)

    «Абракадабра» (2011)

    «Забавлянки» (2011)

    «Вуйко Йой і Страшна Велика Кука» (2011)

    «Бешкетні вірші» (2011)

    «Неймовірні історії. Вибране» (2012)

    «Бабусина книжка» (2012)

 

2.   Виразне читання повісті-казки Г. Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

(Учитель та учні виразно читають першу умовну частину повісті до слів «Дівчина причинила дверцята і опинилася у невеличкій кімнаті».

 

3.   Словникова робота, обмін враженнями щодо прочитаного.

Своєрідність композиції твору. Особливості його мови

    Отже, казка «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» — є частковим коміксом, бо вона містить як звичайний текст, так й ілюстрації з коментарями (найчастіше — вигуки або фрази героїв).

Композиційно її можна поділити на три частини:

  Експозиція казки «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» (події доти, доки Аля потрапила в Недоладію); ,

  Зав'язка (пригоди Алі в чарівній країні):

  зустріч із Недочеревиком; »

  знайомство з Недоладьком; .

• пригоди в палаці Недороля; ;

• пошуки інструкції з повернення додому;

• ув'язнення та знайомство з гвардійцем Недобородою.

   Кульмінація (події наприкінці перебування Алі в Недоладії):

• ремонтування годинника;

• допомога недоладянам;

  повернення додому.

• Розв'язка (події, що відбулися після повернення Алі додому).  

     Більшість власних назв та дієслів у цій казці мають префікс недо-, який означає дію, стан або якість, що виявляються в процесах, ознаках і пред­метах неповною мірою: не допиши, не дочитай, не дороби, Недоград, Недоладько, Недочеревик. Це підкреслює той факт, що всі персонажі казки тією чи іншою мірою недороблені, та й самі ніколи не доробляли свої справи. На­зви та імена героїв є авторськими неологізмами. Репліки героїв здебільшого короткі та дуже емоційні (переляк Недороля, гнів Недорадника, беззапереч­ний тон Недочеревика, відчай Алі).

 

4.  Завдання для роботи в групах

І група — опишіть Алю, її справи.

ІІ група — опишіть країну Недоладію.

ІІІ група — опишіть мешканців країни Недоладії.

ІV група — визначте фантастичне в казці.

5.   Проблемне питання

 Чи можна Алю назвати поганою дівчинкою?

(Ні, бо вона бралася до роботи, турбувалася про рідних, але в неї не вистачало терпіння доробите почате до кінця.)ІV.  Закріплення знань, умінь та навичок

V.  Рефлексія

  1. Метод «Незакінчене речення»

– На сьогоднішньому уроці для мене найбільшим відкриттям було… .

– Інформація, отримана на уроці, дозволяє зробити висновок… .

– Сьогодні я дізнався…; навчився…; зрозумів…; змінив погляд на…; мені сподобалось... .

– На уроці мені було… .

– Удома я розповім батькам (сестрі, брату) про... .

 

  1. Складання асоціативного куща «Морально-етичні проблеми в повісті-казці»

(учні називають, записують біля дошки по черзі та коментують проблеми)

http://ukrlitera.ru/images/konspekt-uroku-5-klac-moralno-etichni-problemi-v_1.png

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Оцінювання роботи учнів протягом уроку. Мотивація  оцінок

VІІ.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Навчитися виразно читати, переказувати другу  частину повісті-казки Г. Малик, виділяти головні епізоди, коментувати їх, робити висновки.

VІІІ. Емоційно-чуттєвий підсумок роботи учнів на уроці

  • Визначте свій настрій в кінці уроку оплесками (вчитель показує три різні вирази дитячого обличчя: сумне, радісне, стримане).
  • Отже, насамкінець мені залишається лише додати:

Всі ви, діти - молодці, Гарно працювали! Але дзвоник пролунав, І усім нам нагадав, Що урок вже час кінчати, Треба йти відпочивати!

 

docx
Додано
28 вересня
Переглядів
484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку