Відділ освіти Борщівської міської ради
Борщівський будинок дитячої творчості
Галерея знахідок
Борщів 2020
Укладач:
Чубак Уляна Валеріївна, культорганізатор, керівник гуртка Борщівського будинку дитячої творчості.
Рецензенти:
Чайковська Люба Мирославівна, керівник гуртка Борщівського будинку дитячої творчості.
Николаїшин Надія Володимирівна, директор Борщівського будинку дитячої творчості.
Схвалено науковою методичною радою відділу освіти Борщівської міської ради (протокол № __від_______)
Дана збірка конспектів розрахована для вчителів трудовоо начання та керівників гуртків художньо- естетичного напрямку зробити навчальний процес цікавим і доступним сприяти розвитку творчих здібностей дітей.
В умовах сьогодення особливо актуальними є формування особистості, розвиток її найдієвіших сил і можливостей.
Одним із важливих параметрів повноцінного та гармонійного зростання особистості є її здатність творити. Розвиток цього творчого потенціалу покладається як на шкільну так і на позашкільну освіту.
Універсальними у вирішенні завдань художнього й особистісного розвитку дітей, громадського та духовного становлення підростаючого покоління є заняття на гуртках. Це зумовлено тим, що вже у ранньому віці образотворча діяльність становить одну з найдоступніших і емоційно- захоплюючих форм творчості дитини.
У процесі малювання, ліплення та конструювання вихованці набувають активності, самостійності й ініціативності, у них виховуються товариські відносини, почуття взаємодопомоги та взаємоповаги.
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
1. Пізнавальної, що забезпечує ознайомлення з поняттями та знаннями, які стосуються паперопластики та образотворчого мистецтва.
2. Практичної, що сприяє оволодінню навичками живопису, графіки, конструювання, скульптури, декоративного мистецтва.
3. Творчої, що забезпечує формування творчих здібностей: спостережливості, відчуття масштабу, кольору та пропорцій, художньо- образного сприйняття побаченого та його творчого відображення засобами мистецтва, варіативності та асоціативності.
4. Соціальної, що сприяє вихованню дбайливого, шанобливого ставлення до народних традицій, національної свідомості, формування естетичного смаку; популяризації народних промислів. Метою завдань з конструювання є розвиток художньо-творчого мислення й творчої фантазії вихованців. Діти вчаться виготовляти оригамі, ялинкові прикраси, сувеніри, вітальні картки та ін.
Художньо-творча активність дітей спрямована не лише на відтворення художнього образу, але й на обговорення малюнка. Основою спілкування між педагогом і дитиною є діалог.
Паперокручення чергуються із заняттями ліплення, аплікації та конструювання; в їхню структуру включаються рухливі паузи, вправи, що сприяють зняттю м'язової напруги руки, тулуба, покращують позитивний емоційний стан дитини.
На заняттях завдання керівника гуртка полягає в тому, щоб найбільш ефективно розвинути творчі здібності учнів, забезпечити формування у них практичних навичок образотворення.
Зміст
Передмова…………………………………………………………………….……..3
Витинанка. Виготовлення янгола в техніці витинанка…………………….……5
Виготовлення пано.Підбір технік для виготовлення……………………………..8
Оздоблення горщика для квітів……………………………………………………9
Виготовлення стаканчика в техніці орігамі………………………………………13
Ялинкові прикраси в техніці орігамі……………………………………………...14
Квілінг. Виготовлення вітальної листівки в техніці квілінг…………………….17
Виготовлення квітки з гофропаперу……………………………………………...….21
Додатки………………………………………………………………………………..25
Список використаної літератури…………………………………………….……….40
Тема: Витинанка. Виготовлення янгола.
Мета:
-навчальна: продовжити ознайомлення дітей з різними видами витинанок;
- виховна: виховувати акуратність, наполегливість, сумлінне ставлення до праці, дисциплінованість.
-розвиваюча: удосконалювати навички роботи в техніці витинанки;
Обладнання: зразки виробів, кольоровий картон, білий папір, ножиці, лінійка, клей, простий олівець, різні види витинанок, мультимедійна дошка.
Тип заняття: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
В країну казок потрапимо з вами,
Пофантазуємо та попрацюємо руками.
2. Перевірка готовності до заняття.
3. Упорядкування робочих місць.
II. Мотивація навчання. Повідомлення теми та мети заняття.
Сьогодні ми працюємо в техніці витинанки, виготовимо “Голуба-янгола”.
– Витинанки (від українського слова “витинати”, тобто “вирізувати”, “вивертати”) – це вид давньослов’янського, зокрема українського народного декоративного мистецтва. Містить сюжетні та орнаментальні прикраси житла – ажурні, силуетні тощо. Витинанки виготовляють з допомогою ножиць (маленьких, а іноді дуже великих – для стрижки вовни овець), спеціальних дрібних пристосувань майстрів, що передаються з покоління в покоління, а також ножа, сокирки, інших знарядь. Матеріалом для витинанок є папір (білий або кольоровий). Деякі люди вважають, що витинанками можуть бути вироби з дерева або із рослинних заготовок.
Витинанки розподіляють на декілька видів: фігурки – силуетні витинанки, витяті за контуром, існують кількох композиційних типів – пташки, вершники, ляльки та ін.; дерева – сюжетно-декоративні витинанки, будуються відносно вертикальної осі: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон.
( Додаток 1)
– Що таке сюжетна витинанка?
Цікаво знати!
Перші витинанки з’явилися у VII-XII століттях у Китаї, на батьківщині паперу. Напередодні свята весни китайські жінки наклеювали на вікна традиційні паперові узори, сюжети у вигляді драконів, квітів, різних символів. У Західній Європі витинанки були подібними до графічних зображень; це були аплікації на одному цілому аркуші паперу. Слов’янські народи використовували витинанку здебільшого як декоративний елемент у народних традиційних орнаментах. Зустрічаються витинанки в артефактах кочових народів Алтаю, на півночі Європи, на Балканах та у слов’ян.( Додаток 2)
В Україні попередниками цього виду мистецтва були витинанки зі шкіри, тканини. Відомий усім кептар і донині, крім рясної вишивки, щедро обшивають різними вирізаними зі шкіри деталями. На Полтавщині до середини XX століття верхній жіночий одяг – спідницю – декорували аплікаціями з оксамиту або іншої тканини. Часто це були зображення дерева життя, симетричних стилізованих галузок, декоративних елементів. Перші паперові витинанки з’являються в Україні у XVII-XVIII століттях. Це були підкладки для печаток, так звані “кустодії”. Коли в середині XIX століття папір став досить дешевим, прикраса-витинанка надовго ввійшла у побут міщан та селян. Її можна було побачити у хатах на вікнах, стінах, сволоках, на печі. Іноді вона замінювала собою настінні малюнки. Витинанка стала популярною прикрасою українського житла. Незважаючи на подібність витинанки різних місцевостей мають самобутні риси, притаманні лише цьому певному регіону. Так, витинанки західних областей розмиті та дрібно орнаментовані, як і писанки та рушники. Подільські витинанки продовжують традиції народних килимів, гончарних розписів, вишивок. Витинанки Дніпропетровщини перегукуються з петриківським розписом та в кожній паперовій прикрасі – обличчя окремого майстра як творчої особистості. На свята українці виготовляли особливі витинанки: у вигляді сніжинок-зі – рочок, хреста, барвінку чи постатей ангелів. Витинанка-хрест була оберегом, її чіпляли на сволок, де висіла дитяча колиска. Особливо поширеним в українській хаті було оздоблення божників та мисників. У вигляді серветок з ажурно вирізаними краями вони прикрашали полиці буфетів та тумбочок, служили замість фіранок на вікнах навіть у містах у важкі для держави часи, особливо після війни. Па простінках між вікнами в українській хаті висіли витинанки із зображенням “дерева життя”. На гіллі цих дерев часто розміщували птахів, унизу біля дерева можна було побачити людські постаті чи силуети звірів. Це символ родини, роду, що є типовим для всіх регіонів України.
– До сюжетних належать витинанки за мотивами народних пісень, легенд або навіяні музикою та поезією.(Додаток 3)
Демонстрування та аналіз зразк (Додаток 4)
Виготовлятимемо композицію у такій послідовності.
1. Зігніть аркуш блакитного паперу навпіл.
2. Покладіть на аркуш шаблон голуба та обведіть його.
3. Виріжте малюнок.
4. Дві деталі птаха з’єднайте між собою краплею клею.
5. Крила розгорніть.
6. Щоб перетворити голуба на янгола, зігніть дві частини хвоста в напрямі до грудей голуба та утворіть з них ручки.
7. Зігніть фігурку у різні сторони від тулуба голуба.
Повторення правил безпеки під час роботи.
Правила користування ножицями
1. Користуйтеся ножицями із заокругленими кінцями.
2. Зберігайте ножиці у спеціально відведеному для цього місці.
3. Не працюйте притупленими ножицями або ножицями з послабленим шарнірним з’єднанням.
4. Не тримайте ножиці лезом угору.
5. Не користуйтеся ножицями під час ходьби класом.
6. Не заважайте товаришам, коли вони працюють.
7. Передавайте ножиці товаришам кільцями вперед.
8. Під час різання тримайте матеріал таким чином, щоб лезами ножиць не поранити руку.
Правила роботи з папером
1. Розкладіть зручно всі матеріали та інструменти на робочому місці.
2. Якщо працюєте за малюнками, розмістіть їх перед очима.
3. Перш ніж прогладити лінію згину, переконайтеся, що куточки і краї паперу збігаються один з одним.
4. Спочатку натисніть пальцями на середині лінії згину, а потім розгладжуйте її від середини до країв.
5. Готові паперові фігурки зберігайте у спеціальній папці або коробочці.
III. Робота над темою
IV. Виставка робіт
– Які чудові витинанки ви сьогодні зробили! Усі дуже постаралися. Що нам залишилося зробити? Подаруйте ці чудові композиції своїм рідним.
V. Підсумок заняття
– Чи сподобався вам заняття?
– Кого ми виготовляли? Яку техніку використовували?
Тема: «Виготовлення панно . Підбір технік для виготовлення».
Мета:
-навчальна: вдосконалювати вміння та навички роботи з різними матеріалами: рослинним матеріалом, кольоровим папером, тканиною, нитками; виготовити панно за зразком або за власним задумом;
-виховна: виховувати естетичні почуття, бажання дотримуватися правил дизайну.
-розвиваюча: розвивати художній смак, творче мислення, дрібну моторику рук;
Обладнання: природний матеріал, кольоровий папір, тканина, нитки, клей, пластилін, ножиці, олівці,
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Перевірка готовності до заняття.
3. Упорядкування робочих місць.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності . Повідомлення теми заняття.
– Сьогодні ми з вами уявимо себе в ролі художників-дизайнерів. Люди цієї професії володіють художнім смаком, творчим мисленням, багатою фантазією. Портрети, пейзажі, панно, які вони створюють, насичені багатством кольорів, яскравим світлом. Їх роботи прикрашають наше життя.(Додаток 5)
ІІІ. Засвоєння нових знань:
Вступна бесіда.
І запах пречудовий —
І хочеться усім
Побачити їх знову. (Квіти)
– Зеленіло, жовтіло, упало і пропало. (Листя)
– Є у голочки подружка,
Що прив’язана до вушка.
Слід у слід за нею ходить,
Візеруночки виводить. (Нитка)
– Ще допоміжним матеріалом є гілочки дерев, мушлі, пісок тощо.
Демонстрація та аналіз зразка(Додаток 6,7)
Інструктаж із техніки безпеки.
• Ножиці — гострий інструмент
• Зберігати ножиці необхідно у закритому вигляді.
• Різати потрібно сидячи, не розмахувати ножицями, стежити за пальцями.
• Без дозволу вчителя не брати інструменти.
Фізкультхвилинка.
ІV. Практична робота:
Інструктаж учителя.
Діти виконують роботу за зразком або виконують панно за власним задумом.
Теми панно:
Керівник надає допомогу дітям.
Виставка та оцінювання робіт.
V. Підсумок заняття.
Чого ви навчилися на занятті?
Чому ви обрали цю тему?
Тема : Оздоблення горщика для квітів.
Мета уроку
-навчальна: учні навчаються розпізнавати та характеризувати площинні та об’ємні таори декоративного мистецтва; учні навчаються порівнювати орнаменти на творах декоративного мистецтва, в настінних розписах та круглих формах; учні навчаються аналізувати розташування декору на формі, цілісність форми в декору; учні навчаються створювати декор форми (стрічковий, сітчастий, орнамент), учні навчаються створювати декоративну композицію (симетричну, асиметричну).
-виховна: сприяти розвитку чуттєво-емоційного та естетичного сприймання світу; сприяти розвитку асоціативно-образного мислення, цілісного бачення, вміння виділяти основне в явищах і формах;
-розвиваюча: залучення учнів до системного пізнання, опанування техніками та прийомами образного виявлення як художньої основи для особистого самовираження; вивчення зразків світового та національного мистецтва з творчим переосмисленням і використанням власного досвіду в практичній творчій діяльності учнів.
Обладнання уроку: кольоровий папір, картон, ножиці, ніж для паперу, клей тканина, декоративний матеріал, стрічки, бісер, паєтки,
Тип уроку: комбінований урок, узагальнення знань.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Вступне слово «Композиція у декоративному мистецтві –
цілісність форми і декору». На протязі століть людство винайшло
багато різновидів декоративних прикрас. Це різноманітні узори, що
прикрашають поверхню предметів домашнього побуту та одягу,
килими, малюнки на тканях, декоративний розпис стін тощо.
Вікові традиції художньої розробки декоративних композицій мають
деякі закономірності, якими користуються художники всіх країн і
народів. Учні називають і роздивляються окремі з них.
Формат композиції. Стрічка (прикрашення поверхні предметів,
тканей, одягу), прямокутник (малюнки килимів, книжні ілюстрації),
квадрат (шкатулки, хустки), коло, овал (посуд).
Розташування елементів. Одні й ті самі елементи при іншому
розташуванні створюють різні зорові враження. Повторення
елементів – важлива закономірність орнамента.
Виявлення основних правил побудови декоративної композиції (симетрія, асиметрія, рівновага).
II. Мотивація навчання, повідомлення теми заняття
III. Робота над темою
Малюнки на квітковому горщику
Мабуть, малюнок – це найбільш легкий і простий варіант преображення скромного однотонного горщика. Для розмальовування неглазурованих керамічних виробів підійдуть мінеральні фарби, а для пластикових – масляні або акрилові. Спочатку фарбу наносять суцільним шаром для фону, а потім контрастним кольором малюють бажане зображення. Якщо ви не сильні в живопису – не турбуйтеся! У квіткових салонах ви можете придбати спеціальні шаблони, які накладаються на поверхню горщика і дозволяють без зусиль створити прекрасний малюнок. Після того, як нанесене зображення добре просохне, бажано покрити поверхню горщика лаком – так фарба буде краще триматися, так і яскравий глянець додасть оновленої речі додаткову декоративність.(Додаток 8)
Декорування квіткових горщиків з сухих гілок і рослин
Якщо ви любите складати зимові сухі букети, то напевно восени стикаєтеся з проблемою відрізаних стебел і гілок. А адже вони, будучи добре висушені, можуть стати прекрасним варіантом оформлення квіткових горщиків. Досить підрізати гілки на висоту горщика і закріпити їх за допомогою клею і мотузки.(Додаток 9)
Тканинний декор квіткових горщиків
Навіть звичайна тканина, при правильному підході, здатна змінити до невпізнання квітковий «будиночок». Ви можете просто задрапірувати його текстилем і обв’язати декоративної мотузкою, стрічкою або вовняною ниткою. Цікаво буде виглядати подібна обв’язка з різними додатковими деталями – великими намистинами, пір’ям, картонними сердечками, черепашками і незвичайними камінчиками. Можна піти і більш складним шляхом – створити не довільну драпіровку, а тканинний чохол для горщика, ідеально повторює його форму. У цьому випадку декор буде більш акуратним, але і попрацювати доведеться більше.
Отже, щоб створити тканинний чохол, робимо наступне:
1. Відзначаємо олівцем на зовнішній стороні горщика вертикальну лінію і кладемо його на папір так, щоб прокреслена вісь співпадає з краєм аркуша. Далі прокатуємо горщик по папері до того моменту, коли знову не дійдемо до фіксованої лінії. При цьому зазначаємо верх і низ горщика, роблячи паперову викрійку. З обох сторін необхідно додати по 2 см для завороту.
2. Кладемо паперовий шаблон на тканину і по його контурах вирізаємо викрійку.
3. Покриваємо горщик тонким шаром розведеного у воді клею ПВА (у співвідношенні 1:1) і даємо йому висохнути. Така грунтовка допоможе тканини краще приклеїтися до поверхні горщика.
4. Кладемо викрійку в посуд і поливаємо зверху її розчином ПВА, потім деякий час чекаємо, поки тканина не просочиться.
5. Клеїмо тканина на горщик, обережно розгладжуючи, щоб вона лягла максимально рівно.
6. Робимо кілька надрізів через рівну відстань на припуски і загинаємо тканину за краї.(Додаток 10)
Декорування квіткових горщиків в морському стилі
У сучасних будинках величезною популярністю користується морська тематика, так чому б не створити квіткові горщики в такому ж стилі? Для цього вам знадобляться невеликі черепашки та камінці, непоганим доповненням стануть і уламки керамічної плитки або битого посуду. Заздалегідь визначте, який візерунок ви хочете викласти на поверхні горщика – це можуть бути фантазійні орнаменти або ж зображення на морську тематику. Далі, у відповідності з обраним малюнком, з допомогою клею Момент починайте приклеювати черепашки або камені до вашого горщика. Останнім кроком стане нанесення на отриману декоративну поверхню лаку з балончика.(Додаток 11)
Декор з стрічок, ниток і мотузок
У будь-рукодільниці після закінчення роботи часто залишаються шматочки стрічок, мотузок і ниток різноманітних відтінків і фактур. Створити якийсь виріб з них вже навряд чи вдасться, а ось для декорування вони підійдуть в самий раз. Отже, візьміть квітковий горщик, нанесіть на нижню частину зовнішньої поверхні шар клею (ПВА або Момент), а потім починайте обмотувати ємність обраним матеріалом – шнуром, ниткою або стрічкою. Після цього нанесіть клей на наступний ділянку горщика і продовжуйте обмотку. Товсті мотузки або нитки, обмотані навколо горщика, часто використовують як фон, який прикрашають візерунками з тонких стрічок або пряжі.(Додаток 12)
Техніка декупаж
Мабуть, ця техніка – найбільш виграшний спосіб створити унікальний і неймовірно красивий горщик, витративши при цьому мінімальну кількість часу і сил.Декорування квіткових горщиків в техніці декупаж
Розглянемо основні етапи декупажу:
1. Повністю фарбують горщик однотонної акрилової (для пластику) або мінеральної (для металу) фарбою. Якщо виникають проблеми з фарбуванням і нерівне накладення тони, то бажано потерти поверхню горщика наждачним шкіркою. Після фарбування кілька годин чекаємо повного висихання фону.
2. Беремо паперову серветку з красивим рослинним або іншим зображенням і вирізаємо ножицями вподобані фрагменти – це і буде візерунок на нашому квітковому горщику. Найчастіше серветка складається з декількох шарів, але для нашого фрагмента ми вирізаємо тільки самий верхній – з малюнком.
3. Приклеюємо фрагмент до горщика поверхні, використовуючи розведений з водою клей ПВА. Чекаємо, поки паперовий декор просохне і гарненько приклеїться, а потім завершуємо роботу шаром нанесеного на поверхню блискучого лаку.(Додаток 13)
Техніка кракле
Кракле – це особлива технологія, що дозволяє надати речі штучно зістарений вигляд шляхом утворення на її поверхні безлічі дрібних тріщин. Для того, щоб виготовити квітковий горщик в цьому стилі робимо наступне:
1. Беремо шкаралупу від варених яєць, знежирюємо її в розчині харчової соди і добре просушуємо.
2. Наносимо на поверхню горщика шар клею ПВА і разлаживаем на неї шкаралупу опуклою стороною догори. Накриваємо шкарлупки папером або серветкою і натискаємо на них для утворення тріщин. При бажанні можна після розсунути шматочки, щоб тріщини-кракелюри були ширше.
3. Покриваємо візерунок тушшю, потім витираємо шкаралупу, щоб фарба залишилася тільки в тріщинах.
4. Наносимо шар лаку, щоб надати виробу блиск і додатково закріпити шкаралупу. Ну ось і все, залишилося тільки насолоджуватися прекрасно виконаною роботою, ми продемонстрували лише деякі техніки, що дозволяють створити унікальне декорування квіткових горщиків своїми руками. Фантазувати на цю тему можна нескінченно і, застосовуючи підручні і абсолютно буденні матеріали, створювати речі ручної роботи, виглядають нітрохи не гірше, ніж творіння іменитих майстрів! Трішечки терпіння, акуратності, фантазії і ваші квіткові композиції прикрасять справжні дизайнерські горщики, оформлені своїми руками.(Додаток 14)
IV. Практична робота. Учні створюють декор круглої форми
(прозорої склянки, горщика для квітів) в виді стрічкової або сітчастої
композиції.
Творче завдання - створення композиції оздоблення виробу.
V.Підведення підсумків.
Керівник робить висновки разом з дітьми. Підкреслює, що декоративно-ужиткове мистецтво повинно перед усім задовольняти не тільки матеріальні, але й естетичні потреби людини.
Тема: Виготовлення стаканчика в техніці орігамі
Мета:
-навчальна: ознайомити дітей з операціями згинання і складання паперу;
навчити послідовності виготовлення виробів; познайомити зі схемами графічних зображень ліній мовними позначками під час роботи з папером;
-виховна: виховати акуратність, любов до праці
-розвиваюча: розвивати увагу; окомір; виховувати культуру праці, творчість.
Обладнання: демонстраційний матеріал — зразок виробу з паперу; малюнки метеликів; для індивідуального користування – кольоровий папір, клей.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний мотент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Створення емоційного фону
Біготня, метушня.
Народ робочий
Весь день клопоче. (Мурашки)
Я труд поважаю, все літо літаю,
З різних квітів медок збираю. (Бджола)
Що то є за гість?
Ніжок має шість.
Аж чотири крильця має —
По квіточках собі літає.
Не бджола, не джмелик —
А зветься він… (метелик).
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
ІV. Робота над новим матеріалом
Вступне слово керівника.
Алгоритм роботи.(Додаток 15)
V. Практична робота
Поточний інструктаж:
Учитель стежить за правильністю виконання, надає консультації.
Фізкультхвилинка:
Мов метелики злітаєш,
Крильця зводом — розправляєш.
На квіточку полетіли
І на неї тихо сіли.
Знову крильця розправляєш
І додому відлітаєш.
VІ. Підсумок уроку:
Виставка дитячих робіт.
Підсумкова бесіда:
Як виконували згинання?
Які лінії використовували?
Чи сподобалось вам працювати?
Учитель аналізує помилки, що були допущені учнями, відмічає найкращі роботи для виставки.
Прибирання робочих місць.
Тема: Ялинкові прикраси в техніці орігамі
Мета:
-навчальна: навчати планування послідовності операцій, технічних прийомів роботи з папером; розширити уявлення учнів про властивості паперу та його походження; удосконалювати спостережливість, зорову пам'ять; розповісти про історію святкування Нового року;
-виховна: виховувати активність, творчу фантазію, акуратність, культуру праці.
-розвиваюча: розвинути творчі здібності учнів, логічне мислення, творчу уяву, художній та естетичний смак
Обладнання: зразки виробів, шаблони, папір, ножиці, клей, пензлики, серветки для рук, аудіозапис новорічних пісень про ялинку, ілюстрації із зображенням зимового лісу, картин новорічних свят.
Хід Уроку
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчання, повідомлення теми та мети уроку
Стало біло навкруги —
Я розпушую сніги,
Наганяю холоди,
Води сковую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма.
Здогадались? Я — . (Зима).
— Новий рік асоціюється з білим снігом, заметами, морозом, але дуже рідко — з холодом. Чомусь, коли думаєш про це свято, згадується тепло свічок, різнокольорові гірлянди на ялинці і посмішки друзів та рідних. Напевно, тому процес підготовки до Нового року починається задовго до 31 грудня. Бажання зробити свято незабутнім для себе і рідних змушує заздалегідь замислюватися про подарунки та їх оформлення. А сьогодні в нашому класі ми відкриваємо новорічну майстерню. Ваша фантазія підкаже вам безліч варіантів виробів, які ви можете створити. Варто тільки почати. Здогадайтеся, що ми будемо виготовляти сьогодні:
(Ліхтарики, гірлянди)
Вступна бесіда
— Який місяць зараз за календарем?
— Чого ви чекаєте від нього?
— З чим асоціюється у вас цей місяць?
— Які прислів’я про грудень ви знаєте?
Розповідь учителя про мистецтво паперопластики
— Дивовижний це матеріал — папір. Натуральний, благородний, удячний. А який несподівано пластичний! Трохи фантазії, трохи завзятості — і на виході — приголомшливої краси об’ємні композиції. (Учитель демонструє зразки виробів або слайди.) Дивишся на результат, і насилу віриться, що це всього лише тонкі аркуші пресованої целюлози, розрізані під певним кутом, згорнуті в геометричні форми і склеєні між собою. Мистецтво моделювання паперових художніх композицій на площині і створення тривимірних скульптур об’єднано однією назвою — паперопластика. Сьогодні до її складу входить і квілінг, і оригамі — настільки популярна нині техніка давно перейшла тісні японські кордони. У цій техніці створюють дивовижні твори мистецтва. Сьогодні в цій техніці ми зробимо новорічну іграшку.
По-різному святкують Новий рік у різних країнах. У сучасному Китаї Новий рік — це свято ліхтарів. Він відзначається на п’ятнадцятий день Нового року за місячним календарем. Сам же Новий рік відзначається в січні-лютому, тому він асоціюється із завершенням зими і початком весни. Усюди розвішують ліхтарі, надають їм химерної форми: форми тварин, овочів, фруктів. Червоні, зелені, жовті, сині, помаранчеві вогні таких ліхтарів розцвічують будинки та вулиці, заповнені веселою галасливою юрбою.
Ліхтарики, виконані власноруч, завжди приносять радість і задоволення.
Демонстрування та аналіз зразка
Інструктаж
— Сьогодні ми працюємо у групах. (Кожна група обирає собі певну ялинкову прикрасу. Розподіляє обов’язки у групі та приступає до роботи.)
— Одна з найпопулярніших ялинкових іграшок — ліхтарик. Зробити його дуже просто, а завдяки ефектній формі ліхтарики стануть справжньою окрасою новорічної ялинки.
Багато хто з вас уже не раз, напевно, бачив такі іграшки. Але чи знаєте ви, що «ліхтарики» можуть бути зроблені в різних варіантах? Розглянемо малюнки на дошці.
ЛІХТАРИК
• Прямокутний аркуш паперу зігніть навпіл.
• 3 протилежного від згину краю, на відстані приблизно 1 см, накресліть лінію і по ній ще раз зігніть папір.
• На складеній заготовці з боку згину надріжте ножицями смужки до проведеної лінії.
• Надрізаний папір складіть так, як показано на малюнку.
• У середину ліхтарика можна вклеїти трубочку з кольорового паперу.
• До ліхтарика приклейте смужку з паперу або нитку для підвішування іграшки.(Додаток 16)
РЕБРИСТІ ІГРАШКИ
• Виріжте 4-6 заготовок (ялинки, кульоки, дзвіночки і т. ін.).
• Склейте половинки деталей разом, поступово додаючи інші заготовки.
• Перед приклеюванням всередину приклейте нитку для підвішування іграшки на ялинку.(Додаток 17)
III. Робота над темою.
Практична робота
Інструктаж з охорони праці
— З якими інструментами і матеріалами ви будете працювати сьогодні?
— Які з них небезпечні?
— Як слід працювати з ножицями, щоб не поранитися самому і не травмувати товариша, який сидить поруч?
— Яких правил треба дотримуватися при роботі з клеєм?
Під час практичної роботи вчитель контролює правильність прийомів роботи, надає допомогу учням, що зазнають труднощів.
— Дуже велике значення для краси і виразності конструкцій має акуратність у виконанні всіх операцій: відігнуті деталі не мають бути кривими, лінії згинів потрібно робити якомога чіткішими; надрізи слід виконувати через рівні проміжки, вони мають точно доходити до згинів.
IV. Виставка та оцінювання робіт
— Оцініть свою роботу та роботу товаришів.
V. Підсумок уроку
— Чого ми сьогодні вчилися на занятті?
— Що нового дізналися?
Загадки
По стежині, по дорозі Бігти я у них не в змозі,
По снігу не йдуть як слід:
До вподоби — тільки лід. (Ковзани)
Узори вишиває
Без голки і без нитки.
Улітку спочиває,
А взимку — дуже рідко. (Мороз)
Прийшла до нас бабуся У білому кожусі.
Поля причепурила —
Пухнастим снігом вкрила. Вгадайте — хто вона Бабуся чепурна? (Завірюха)
В руку мотузок взяла, їх на гору потягла.
Швидко з’їхала з гори,
Треба вгору знов тягти. (Санчата)
Політала зірочка, політала,
Сіла на долонечку і розтала.
На долоні слізонька-крапелинка. То не просто зірочка, то — . (Сніжинка).
Тема: Квілінг. Виготовлення вітальної листівки в техніці квілінг.
Мета:
-навчальна: ознайомити учнів з технікою квілінг, навчити володіти техніками роботи з папером, інструментами, пристосуваннями, необхідними у роботі; навчити виготовляти основні квілінгові форми.
-виховна: формувати стійкий інтерес до початків мистецтва папероскручування;
виховувати естетичний смак, уміння підбирати кольори для контрасту;
виховувати уважність, старанність, терпіння у роботі.
-розвиваюча: створити умови для розвитку особистості кожного учня, розкриття його творчих здібностей у даному виді роботи;
розвивати образне та просторове мислення, уяву, увагу;
розвивати моторику рук.
Обладнання: двосторонній кольоровий папір, клей полімерний або ПВА, ножиці, дерев’яні палички, або стержні.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Привітання.
Оголошення теми, формулювання мети й визначення завдань заняття.
Саме тому сьогодні ми будемо робити чудові листівки в техніці квілінг, ознайомимось детально з цією технікою, навчимось володіти інструментами та пристосуваннями, необхідними у роботі.
Отже, як ви вже зрозуміли, тема нашого уроку « Картина з паперових стрічок» , а девізом будуть слова «Істина в тому , щоб робити чудеса своїми руками».
II. Мотивація навчання, повідомлення теми заняття
Вивчення нового матеріалу
Що ж це за дивне слово - квіллінг ? Чи чули ви раніше за цю техніку? Квіллінг або паперова філігрань - це просте і дуже красиве рукоділля , цікава техніка створення візерунків з паперових смужок.За допомогою цієї техніки можна оформити практично все, що підкаже вам ваша фантазія : рамки для фотографій , вітальні листівки , різні предмети інтер'єру. Та хіба мало що можна зробити ... Головне , що всі вироби, створені теплотою людських рук , виходять красиві , незвичайні і передають настрій автора.
Ще в середньовічній Європі черниці створювали витончені медальйони, закручуючи на кінчику пташиного пера папір з позолоченими краями. При близькому розгляді ці мініатюрні паперові шедеври створювали повну ілюзію того, що вони виготовлені з тонких золотих смужок. Однак ця стародавня техніка збереглася і до наших днів і дуже популярна в багатьох країнах світу.
У 15 столітті це вважалося мистецтвом. У 19 - дамською розвагою. Більшу частину 20 століття воно було забуте. І лише в кінці минулого століття квілінг знову став перетворюватися на мистецтво.
Починаючи з кінця 1600-х квіллінг став досить популярним захопленням у Європі та Англії серед молодих дам. У школах дівчата вивчали квіллінг разом із вишиванням. Він ніколи не був розвагою у вільний час для жінок робочого класу. І лише дами вищого класу мали час на квіллінг, не маючи потреби у роботі, доки підходящий наречений не зробить пропозицію. Цю техніку використовували для прикрашання та декорування меблів, ваз, підставок, корзин, шкатулок та ін. Тільки люди з грошима могли дозволити собі купівлю матеріалів для квіллінгу. У якості фону використовували фольгу. Поселенці привезли із собою квіллінг у Америку, і там він пережив переродження. У наші часи квіллінг став досить відомим і доступним, тож кожен охочий тепер може створювати неповторні шедеври у себе вдома.
Давайте поглянемо на зразки основних квілінгових форм.(Додаток 18)
Як ви бачите, вони різні за формою, але всі скручені в одній техніці (назвати декілька). Кожен з них можна використати у своїй композиції. Але це лише орієнтовні зразки, ви можете фантазувати, створювати інші види та комбінувати їх між собою. Таких прикладів може бути безліч, головне – не боятись експериментувати!
III. Практична робота дітей:
Вступний інструктаж: призначення й характеристика операції
Подивіться на цю картину.
Тут поєднано декілька технік: квілінг та ниткографія. Що таке квілінг – ми вивчимо на сьогоднішньому уроці, а з технікою ниткографії – познайомимось пізніше. Ми бачимо, що вона є не досить важкою у виконанні.(Доддаток 20,21)
Давайте розглянемо приклади робіт.(Додаток 22, 23)
Як ми вже повідомляли раніше, сьогодні ми будемо виготовляти вітальні листівки. Орієнтовно наша листівка матиме такий вигляд, але пам’ятаймо: можна фантазувати! (Додаток 24)
Давайте проаналізуємо: який матеріал використовується? (папір)
У якій техніці зроблено листівку? (КВІЛІНГ)
Які елементи я використовувала (краплинка, спіраль – вітка, квіточка)
Яких елементів найбільше? (краплинок).
Молодці!
Демонстрування правильного виконання роботи
Як би ви виконали такий виріб? (відповіді дітей)
А зараз я вам поясню, як робити деякі елементи нашої листівки. Папір має бути кольоровий з двох сторін. Готові нарізані смужки паперу можна купити в спеціальних магазинах. Якщо ж такої можливості немає, то можна смужки нарізати самим. Ширина смужок для квілінгу, зазвичай, 3-7 мм.
Для початку беремо смужку тоненького паперу двома пальцями. Відтягуємо з натиском кінець смужки двома пальцями іншої руки , проводячи по ньому нігтем так , щоб кінець трохи зігнувся .Загнутий кінчик легше намотується на « паличку ». Щільно накручуємо кілька витків.Коли діаметр валика стане 3-4 мм , його вже можна зняти з зубочистки і далі крутити вручну.Скручуємо щільний диск двома руками , весь час перехоплюючи його пальцями , щоб паперова стрічка не розпустилася . У результаті повинна утворитися щільна спіраль менше сантиметра в діаметрі. Вона буде основою подальшого різноманіття форм. Після чого паперова спіраль розпускається до потрібного розміру , і потім з неї формується необхідна квіллінгова фігура. Кінець смужки приклеюєм клеєм ПВА.
Потім ми формуємо форму крапельки. Це і буде нашою основою для маленької квітки.
Щоб зробити пухнасту квітку, смужку паперу 2 см.. складаємо навпіл і ще раз навпіл. Олівцем проводимо лінію 0,5 см.. від кінця. І потім обережно прорізаємо тоненькі смужки до цієї лінії. У нас виходить така бахрома. Далі, по принципу скручування спіралі, скручуємо і обережно розправляємо пелюстки.
Правила техніки безпеки
Давайте пригадаємо правила техніки безпеки:
Вміти раціонально організувати робоче місце;
Ножиці передавати кільцями вперед;
Користуватися клеєм ПВА акуратно;
Матеріал використовувати економно;
Слідкувати за чистотою і порядком в класі.
Аналіз можливих помилок і шляхи їх попередження, види і причини можливого браку, способи самоконтролю при виконанні операції
Пам’ ятаємо, працювати потрібно обережно та акуратно, не розливати клей. Все має мати естетичний вигляд, щоб матусям було приємно насолоджуватись цією листівкою. Та перш ніж почнемо, пограємо у гру "Знайди пару":
Розподіл дітей на групи розподіл завдання
Матеріали та інструменти, які нам потрібні:
Двосторонній кольоровий папір
Пристосування для закручування паперових стрічок. Це може бути дерев'яна паличка завдовжки 10 см і гобеленової голки з великим вушком. Застроміть вістрі голки в торець палички і «відкусите» кусачками кінчик вушка, щоб залишилася щілина.
Клей ПВА
Зубочистки (використовуються для нанесення клею).
Ножиці
Пінцет
Картон (для створення основного фону картини).
Лінійка з круглими отворами різного діаметру (офіцерська).
Будь-який відповідний папір з красивою фактурою для основи.
А зараз ми приступимо до виконання листівки. Клей у вас буде один на трьох, тому користуємось по черзі. Виконуємо різні комбінації.(Додаток 19)
Поточний інструктаж:
Запамятайте:
Працюємо охайно
Економимо матеріал
Цінуємо кожну хвилину.
Починаємо виконувати роботу, всі хто не встигне на уроці – дамо вам можливість закінчити вдома.
Заключний інструктаж:
Молодці! Дуже гарно попрацювали. Ми дуже задоволені вашою роботою.
Прибирання робочих місць.
IV. Узагальгнення, систематизація осмислення знань та навичок:
- Чи виникали труднощі при виконанні робіт? (Якщо виникали, то які?)
- Кому робота здалася цікавою, чим цікавою?
- Як називається техніка з якою ми сьогодні познайомилися?
- Які основні квілінгові форми ви вивчили?
- Яким інструментом ми користувалися?
- Хочете продовжити знайомство з даною технікою?
V. Підведення підсумків заняття.
Тема: «Виготовлення квітки з гофропаперу»
Мета: .
-навчальна: навчити їх виготовляти. Продовжувати формувати навички оздоблення виробів.
-виховна: виховувати старанність, уважність, чуття смаку. Ознайомити учениць з виробами, які містять в собі квіти з гофропаперу.
-розвивальна: розвивати уміння доводити розпочату роботу до завершення;виховувати любов до природи, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: інструкційна картка видів квітів з гофропаперу, зразки готової роботи, гофропапір, малярний скотч, дерев,яні шпажки, лінійка, олівці, ножиці.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Перевірка наявності учнів і готовності їх до уроку
ІІ. Повторення вивченого матеріалу (актуалізація опорних знань)
Фронтальне опитування (запитання до дітей):
Які бувають види оздоблення виробів.
Які ми вже вивчили. (виготовлення квітів з тканини, стрічок, мережива).
III. Оголошення теми і мети уроку
IV. Вивчення нового матерілу
Вивчення технології виготовлення квітки з гофропаперу необхідне для того, щоб знати, якими способами можно оздоблювати вироби і вміти застосовувати їх у рукоділлі.
1. Розповідь вчителя про види квітів з гофропаперу по інструкційній картці.
2. Бесіда з учнями на тему застосування їх у побуті. Визначення виробів, де можна використати таке оздоблення. Демонстрація фото.(Додаток 26, 27, 28, 29, 30)
3. Підготовка матеріалів, які необхідні для виготовлення: гофропапір, олівець, лінійка, ножиці, малярний скотч, дерев,яна шпажка.(Додаток 25)
Вступний інструктаж:
Під час виготовлення квітки ви будете користуватися ножицями і гострою дерев,яною шпажкою, яка за формою схожа на голку.
V. Практична робота
1. Послідовне виконання операцій по фотографіям і за демонстрацією вчителя.
2. Завдання на урок. Кожна учениця повинна встигнути виконати квітку з гофропаперу.
3. Обхід робочих місць з метою проведення індивідуального і фронтального інструктажів.
4. Контроль за організацією робочих місць та дотримання учнями правил безпеки праці.
5. Збирання данних для підведення підсумків уроку.
VI. Підведення підсумків уроку
1. Аналіз характерних помилок, загальна оцінка виконаної роботи.
2. Виставлення і мотивація оцінок.
3. Завдання додому: принести матеріали для виготовлення виробу, який буде оздоблений квітами з гофропаперу.
VII. Прибирання робочих місць, майстерні
1. Видача завдання черговим у майстерні.
2. Контроль за прибиранням робочих місць учнями класу.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5
Додаток 6
Додаток 7
Додаток 8
Додаток 9
Додаток 10
Додаток 11
Додаток 12
Додаток 13
Додаток 14
Додаток 15
Додаток 16
Додаток 17
Додаток 18
Додаток 19
Додаток 20
Додаток 21
Додаток 22
Додаток 23
Додаток 24
Додаток 25
Додаток 26
Додаток 27
Додаток 28
Додаток 29
Список використаної літератури
1. «Художньо – естетичний цикл» Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. 5 – 11 кл. Київ. Ірпінь. 2005., ст. 93 -120.
2. «Психологічна підтримка творчості учня». «Шкільний світ». Київ. «Редакція загально педагогічних газет». 2003., ст. 51 – 59.
3. Железняк С. М. Образотворче мистецтво: підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів/ С. М. Железняк, О. В. Ламонова. – К. : Генеза, 2014.,ст. 54 – 67.
4. Антонович Є. А. Образотворче мистецтво: підручник для 5 – 6 кл. середньої школи./ Антонович Є. А., Свид С. П., Шпільчак В. А. – К. Освіта.1998. ст. 26 – 40.
5. Горошко Н. А. Образотворче мистецтво: 5 кл. Навчальний посібник. Харків.2005.ст. 16.
6. С. К. Ткач. Образотворче мистецтво: альбом – посібник для 6 класу/ С. К. Ткач. – Тернопіль. Навчальна книга – Богдан. – 2004. Ст.. 30.
7. Л. Галіщина. «Розуміння – розум – творчість» / О. Антощак, І. Ганжала, Н. Ніколаєнко. – Київ. Видавничий дім «Шкільний світ» - 2006., ст. 21 – 29.
8. Т. Д. Зинкевич. «Практикум по креативній терапії» / Т. Д. Зинкевич, Т. М. Грабенко - . Санкт – Петербург. «Речь». 2001, ст..147 – 155.
1