"Гендерна рівність у сучасному світі"

Про матеріал

Мета: ознайомити учасників з поняттям «гендер», «гендерна рівність», «гендерні стереотипи», «гендерна дискримінація»; пропагувати важливість даної проблеми і необхідність змін в питаннях гендерної політики; вияснити стереотипи, які існують в учнів стосовно жіночої та чоловічої статі; сприяти формуванню поведінки, орієнтованої на дотримання гендерної рівності; сприяти формуванню навичок партнерського спілкування між дівчатами і хлопцями.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Круглий стіл:

Гендерна рівність у сучасному світі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: ознайомити учасників з поняттям «гендер», «гендерна рівність», «гендерні стереотипи», «гендерна дискримінація»; пропагувати важливість даної проблеми і необхідність змін в питаннях гендерної політики; вияснити стереотипи, які існують в учнів стосовно жіночої та чоловічої статі; сприяти формуванню поведінки, орієнтованої на дотримання гендерної рівності; сприяти формуванню навичок партнерського спілкування між дівчатами і хлопцями.

Основні терміни: стать, гендер, гендерна роль, гендерна рівність, гендерні стереотипи, генднрна дискримінація.

Вислови (на дошці)

Не може бути привілеїв та обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Рівність прав чоловіка і жінки забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї...”.

                                                                          Конституція України. Ст. 24.

  Щоб не робили жінки, їм потрібно зробити вдвічі більше ніж чоловікам, щоб їх вважали вполовину такими ж гарними. На щастя , це нескладно.

Шарлота Віттон, колишній мер Оттави.

Гасло заняття на дошці: Не культура створює людей. Люди створюють культуру. (нігерійська письменниця Чімаманда Нґозі Адіші)

 

Хід заняття

Вступ. (10 хв.)

Питання гендеру у нашому суспільстві набуло широкого поширення. Ця тема є серйозною і необхідною. Так як недостаток гендерної культури в нашому суспільстві свідчить про відсутність гендерної освіти і, як наслідок, порушення гендерного балансу в сім’ї, у професійній сфері, політиці.

Загальна декларація прав людини зазначає, що «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю і повинні ставитися один до одного в русі братерства».

 Сьогодні на круглому столі ми обговоримо і вивчимо такі поняття:

Термін «стать» – описує біологічні розбіжності між людьми, дані їм від народження, зя якою людей визначають як чоловіка або жінку.

Термін «гендер» – вказує на соціальний статус і соціально-психологічні характеристики особистості, що пов’язані зі статтю, але проявляються у взаємодії з іншими людьми. Це соціальна стать, що формує психологічні, поведінкові, культурні та візуальні відмінності  між чоловіками і жінками.

Вживання терміну «гендер» як синоніму слова «стать» є некоректним, тому що гендер – це соціальна роль.

Приклад статевої ролі – тільки жінка може народжувати дитину.

Приклад гендерної ролі – піклування про немовлят. Саме жінка через свої фізіологічні особливості може народити дитину, але піклуватися про немовля, дбати про нього можуть і як жінка, так і чоловік. Однак у нашій культурі піклування про немовлят прийнято вважати переважно обов’язком жінки (гендерна роль).

Гендерна роль – це вид соціальної ролі: розподіл праці, прав, обов’язків відповідно до статі; зразки поведінки чоловіків та жінок, які ґрунтуються на очікуваннях, прийнятих у конкретному суспільстві.

Людина не обирає ким народитися – чоловіком чи жінкою. Але саме стать визначає її подальше життя. З самого народження дітей одягають по-різному, купують різні іграшки, вчать різним моделям поведінки. У такий спосіб сім’я й оточення закладають різні стандарти поведінки. Так поступово формуються стереотипні ролі чоловіка і жінки, які суспільство  вважає вродженими, споконвічно властивими жінці або чоловіку з моменту їх народження. Насправді, ми успадковуємо лише стать.

Гендерні стереотипи – стійкі, шаблонні, загально прийняті уявлення про те, як поводяться чоловіки і жінки. Їх поділяють на:

- мускулінності – фемінітивності. До мускулінності відносять: домінантність, упевненість, агресивність, логічне мислення, здатність до лідерства. До фемінітивності: залежності, турботливості, емоційності4

- уявлення щодо розподілу сімейних і професійних ролей між чоловіками і жінками;

- специфікою змісту праці. Для жінок це обслуговуюча праця (торгівля, охорона здоров’я, освіта), для чоловіків це творча і керівна робота.

Гендерні стереотипи заважають як чоловікам, так і жінкам, реалізовувати себе, обмежують їхні людські права. Гендерні стереотипи проявляються в усіх сферах людського життя. Наприклад, чоловік –голова сім’ї, тому його зарплата повинна бути більшою, ніж у жінки.            

Гендерна рівність – рівний правовий статус жінок та чоловіків та рівні можливості для його реалізації, що дозволяє особам обох статей брати однакову участь у всіх сферах життєдіяльності.

Гендерна дискримінація – дії чи бездіяльність, що виражають будь-яке розрізнення, виняток або привілеї за ознакою статі.

У наш час жінки формально отримали рівні права з чоловіками. Суспільство юридично оформило і узаконило цю рівність. Поступово зникає головна причина, яка тримала жінок  у покорі, - економічна залежність від чоловіків. Часто жінка заробляє стільки ж, як чоловік, або і більше. Втім і сьогодні високооплачувану і престижну роботу здебільшого мають чоловіки.

Гендерна рівність означає відсутність дискримінації за статтю, в можливості і розподілі ресурсів чи вигод, в доступі до будь-яких благ.

Вправа "Традиційні уявлення про чоловіка та жінку" (7 хв.)

Мета: дати можливість учням за короткий термін осягнути нову інформацію та, спираючись на надані факти, зробити висновки, що єдиною відмінністю між чоловіком та жінкою є те, що вони мають різну анатомію та різні функції у відтворенні потомства.

Хід вправи.

Поділіть великий аркуш паперу на дві половини. На одній половинці напишіть " жінка", на іншій – "чоловік". а потім запропонуйте перелічити всі ті слова та фрази, які зазвичай характеризують жінок. Відповідно заповнюється друга половина. Але до кожної колонки відповідно додайте слова «мати» і «батько».

Заповнивши обидві колоноки візьміть і замініть "заголовки" – закресліть слово "жінка" і напишіть "чоловік"; відповідно замініть в іншій колонці слово "чоловік" на "жінка". Клас має визначити, чи зміняться від цього характеристики. Підсумуйте, що всі характеристики, крім слів "мати" та "батько", залишаться незмінними.

 

Вправа «Міф чи правда» (10 хв.)

Мета: з'ясувати в учнів рівень стереотипного мислення; чи розуміють різницю понять «стать» і «гендер».

Хід вправи

Учням зачитують твердження, які вони обговорюють і визначають, чи це міф, чи факт.

  • Дівчата більш спостережливі, ніж хлопц. (М.)
  • Хлопці краще орієнтуються на місцевості. (М.)
  • Дівчата більш слухняні ( тільки в ранньому дитинстві). (М.)
  • Лише дівчата більше уваги приділяють зовнішності. (М.)
  • Дівчатам більше притаманні суперечки. (М.)
  • Хлопці краще знають математику (М.)
  • Хлопці краще знаються на комп’ютері. (П.)
  • Дівчата більше активні на уроках. (М.)
  • Дівчата краще вміють висловлювати свої думки (М.)
  • Фемінізм – це рух за рівність у суспільстві обох статей. (П.)
  • Дівчата краще схильні до творчої роботи (М.)
  • Дівчата більше товариські (М.)
  • Хлопці більше піддаються впливу (М.)
  • Дівчата менш активні в спорті та іграх. (М.)

 

Цікаві факти. (3 хв.)

  1.     Швейцарські вчені провели експеримент. В одному з великих супермаркетів встановлено велике дзеркало із вмонтованою відеокамерою, що вела спостереження за відвідувачами. Було зафіксовано, що у дзеркало уважно розглядали себе 428 жінок і…735 чоловіків.
  2.     У нашій державі правом декретної відпустки скористалися лише 3% чоловіків.
  3.     Щороку зростає кількість жінок - автомобілістів. Доведено, що жінка більш обачна на дорозі, хоча на роботу водієм беруть переважно чоловіків.
  4.     У найдорожчих ресторанах шеф – кухарі – чоловіки, а вдома готує жінка .
  5.     Вважається, що за модою і за собою більше стежать жінки і професії модельєра, візажиста , стиліста суто жіночі, хоча на сьогодні ми бачимо, що чоловіки не без успіху опановують ці професії.
  6.     Видатні педагоги – переважно чоловіки. Однак на сьогодні у школах працює незначний відсоток вчителів-чоловіків, а серед вихователів дитячих садків немає жодного чоловіка.
  7.     За рівнем представництва жінок у парламенті Україна серед інших країн світу посідає місце у другій сотні, поступаючись не лише державам з традиційними демократичними устроями, як, наприклад, Швеція, а й Білорусі, В’єтнаму, Нікарагуа, Польщі, Росії, Румунії, Туркменістану, Угорщині тощо.

 

Дискусія «Гендерна дискримінація в Україні» (10 хв.)

Мета: дати можливість учням на основі отриманої інформації визначити, які твердження є дискримінацією, а які не вважаються дискримінацією.

Хід вправи.

Вважаються дискримінацією:

• ознака статі при прийнятті на державну службу та службу в органи місцевого самоврядування;

• ознака статі під час висунення кандидатів у народні депутати України;

• пропозиція роботодавцями в оголошеннях вакансій  лише для чоловіків чи лише для жінок.

Не вважаються дискримінацією:

• спеціальний захист жінок під час вагітності, пологів і грудного вигодовування дитини;

• обов’язкова строкова військова служба для чоловіків;

• різниця в пенсійному віці для жінок і чоловіків.

 

Диспут "Чи можлива тендерна рівність у сучасному суспільстві ?"

Мета : розширити уявлення учасників з питань соціальної рівності жінок та чоловіків

Хід роботи : на розгляд висуваються певні ситуації, стосовно яких обговорюються всі "за" та "проти". Мета диспуту — дати можливість підліткам за допомогою отриманої інформації зробити власні висновки. Ситуації : "В якому віці чоловік може собі дозволити стати батьком ?", "Що для сучасної дівчини треба робити найперше : народжувати дитину чи робити кар'єру ?", "Укладання шлюбного контракту : необхідність чи примха часу ?"

 

 

Висновок.

Гендерна рівність є одним із принципів забезпечення прав людини, основою демократичного розвитку держав та світової спільноти. Процеси глобалізації та інтеграції супроводжуються розширенням можливостей жінок і чоловіків, подоланням проявів професійної дискримінації, гендерної сегрегації праці, нерівної оплати праці, гендерно зумовленого насильства тощо. Вони не оминають сфери публічної служби, освіти та науки, сектору безпеки й оборони тощо.

Відчутним проявом соціальної диференціації населення, що має наслідком різні можливості самореалізації жінок і чоловіків у суспільстві, є гендерна нерівність. Ідеться не лише про рівність юридичних прав жінок і чоловіків, а й рівність умов і можливостей реалізації цих прав.

Погляди на роль чоловіка й жінки в суспільстві формуються в процесі соціалізації індивіда під впливом сім’ї, школи, засобів масової інформації, соціального оточення, а також політичних і державних структур. У період соціальних трансформацій проблема гендерної ідентифікації стає дедалі актуальнішою.

Змінення традиційних уявлень і стереотипів має полягати в переосмисленні усталених ролей чоловіка й жінки, усвідомленні того, що не існує суто чоловічих і жіночих особливостей. Усім особистостям притаманні сила та слабкість, самостійність і залежність, активність та пасивність - залежно від певних умов і ситуацій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела:

  1. Загальна декларація прав людини.
  2. Конституція України.
  3. https://life.pravda.com.ua/society/2019/03/7/235948/
  4. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B5%D1%80%D0%BD%D0%B0_%D1%80%D0%BE%D0%BB%D1%8
  5. https://www.legalaid.gov.ua/novyny/u-rozdilnij-zi-starshoklasnykamy-provely-dyskusiyu-pro-genderni-stereotypy/
  6. https://naurok.com.ua/trening-gender---ce-cikavo-13591.html
  7. https://www.dsns.gov.ua/files/2020/5/20/112/%D0%9B%D0%B5%D0%BA%D1%86%D1%96%D1%8F_1.pdf
  8. https://nuczu.edu.ua/images/topmenu/osvitnya_diyalnisti/slugbova_pidgotovka/navchalno_metoduchne_zabezpechennya/gumanitarna_pidgotovka/3.pdf

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
2967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку