Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю

Про матеріал
Актуальність теми: Кількість генів будь-якого еукаріотичного організму перевищує кількість хромосом. Тому має місце зчеплене успадкування генів. Хімічна організація ДНК визначає властивості її як матеріального субстрату спадковості та мінливості. Знання закономірностей перетворення біологічної інформації генів в ознаки організму дозволяє лікарю прогнозувати, попереджувати та лікувати спадкові захворювання. Мета уроку: формувати уявлення про успадкування, зчеплене зі статтю, та його особливості; розвивати вміння аналізувати і робити висновки, розв’язувати типові задачі з генетики; виховувати розуміння важливості генетичних досліджень для практичної діяльності учнів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

План конспект уроку біології   Учитель Рябчук Валентина Іванівна   Дата ____/___/____ Клас 9____ Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю

Номер слайду 2

Актуальність теми: Кількість генів будь-якого еукаріотичного організму перевищує кількість хромосом. Тому має місце зчеплене успадкування генів. Хімічна організація ДНК визначає властивості її як матеріального субстрату спадковості та мінливості. Знання закономірностей перетворення біологічної інформації генів в ознаки організму дозволяє лікарю прогнозувати, попереджувати та лікувати спадкові захворювання.

Номер слайду 3

формувати уявлення про успадкування, зчеплене зі статтю, та його особливості; розвивати вміння аналізувати і робити висновки, розв’язувати типові задачі з генетики; виховувати розуміння важливості генетичних досліджень для практичної діяльності учнів. Мета уроку

Номер слайду 4

1. Хромосомна теорія спадковості. Роль хромосом у передаванні спадкової інформації була доведена завдяки: а) відкриттю генетичного визначення статі; б) встановленню груп зчеплення ознак, які відповідають кількості хромосом; в) побудові генетичних, а потім і цитологічних карт хромосом. Обгрунтування хромосомної теорії дано у класичних роботах Т. Моргана.

Номер слайду 5

3. Успадкування, зчеплене із статтю.

Номер слайду 6

Хромосомне визначення статі У роздільностатевих організмів співвідношення статей становить 1:1. Чоловічі і жіночі особини подібні за всім парам хромосом, крім однієї. Хромосоми, за якими самці і самки відрізняються один від одного називаються статевими.

Номер слайду 7

Хромосоми, які є парними у одного з підлог називаються Х-хромосомами Непарна статева хромосома називається У-хромосома

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Визначення статі у людини

Номер слайду 10

Якщо в зиготу потрапить дві X-хромосоми, то буде дівчинка XX Хлопчик буде тоді, коли від матері надійде X-хромосома, а від батька – Y-хромосома XY

Номер слайду 11

У людини гетерогаметним є чоловіча стать. Він утворює гамети двох видів Х і У.     Жіноча стать є гомогаметною. Він утворює гамети тільки одного виду Х.

Номер слайду 12

Визначення статі у птахів

Номер слайду 13

У птахів гетерогаметним є жіноча стать. Він утворює гамети двох видів. Чоловіча стать є гомогаметною і утворює гамети одного виду.

Номер слайду 14

Визначення статі у бджіл

Номер слайду 15

У бджіл і мурах немає статевих хромосом. Самки є диплоїдними і розвиваються з запліднених яєць. Самці є гаплоїдний і розвиваються з незапліднених яєць.

Номер слайду 16

У всіх організмів стать визначається спадковими факторами: Гомогаметна стать - 2А + ХХ Гетерогаметна стать - 2А + ХУ Гемізиготність - 2А + ХО Виняток є формування статі які залежать від факторів середовища)

Номер слайду 17

Успадкування статі і статевих хромосом. Ознаки, обмежені статтю, залежні від статі. Гемізиготність. Ознаки, залежні від статі: гени можуть знаходитися як у статевих хромосомах, так і в будь-якій з аутосом. Ген плішивості, що визначає облисіння у людини, має різний прояв у чоловіків і жінок. У чоловіків цей ген діє як домінантний, у жінок - як рецесивний. Тому жінки з генотипом Аа не мають ознак плішивості, а в жінок з генотипом аа - цей ген виражений слабше ніж у чоловіків. Ознаки, обмежені статтю: окрім генів, відповідальних за розвиток вторинних статевих ознак функціональну активність цілого ряду інших генів визначає ендокринний профіль організму. Так, у биків є гени, що контролюють продукцію молока і його якісні особливості (жирність, вміст білка), але у них як і їх синів дані гени “мовчать”. Функціонують ці гени тільки у їх доньках.

Номер слайду 18

Успадкування ознак, зчеплених зі статтю Ознаки, гени яких локалізовані в статевих хромосомах,називаються ознаками, зчепленими з статтю.    Якщо ознака пов'язаний з Х-хромосомою, то у гетерозиготній статі він буде проявлятися навіть в рецесивному стані.

Номер слайду 19

«черепахове» (каліко) забарвлення кішок

Номер слайду 20

3. Успадкування, зчеплене із статтю. Ознаки, які успадковуються через статеві хромосоми, називають зчепленими зі статтю. Ознаки, які успадковуються через У-хромосому, називають голандричними.

Номер слайду 21

4. Зчеплення генів і кросинговер. Зчеплене успадкування ознак у дрозофіли (колір тіла й довжина крил)

Номер слайду 22

4. Зчеплення генів і кросинговер. Наслідок кросинговеру під час мейозу: здійснення перекомбінації генів

Номер слайду 23

Інтерактивна вправа « Творча лабораторія» .( Працюючи в групах учні за допомогою підручника, додаткової літератури досліджують захворювання людини, зчеплене зі статтю.) 1 група. Дальтонізм. 2 група. Гемофілія.

Номер слайду 24

Одним з ознаків,якиий успадковується зщепленням із статтю,називається гемофілією Гемофілія - ​​це захворювання, при якому кров втрачає здатність згортатися. Встановлено, що гемофілія обумовлена ​​рецесивним геном, локалізованим в Х-хромосомі, тому гетерозиготні по даному гену жінки мають нормальної згортанням крові

Номер слайду 25

Родовід королеви Вікторії та її нащадків — приклад довготривалого успадкування гемофілії

Номер слайду 26

Розглянемо, яке потомство може з'явитися у жінки, яка вступає в шлюб з нормальним за цією ознакою чоловіком Р: ХHХh х ХHY Носійка гена гемофілії Здоровий чоловік G: ХH , Хh ХH , Y F1: XHXH, XHXh, XHY, XhY Здорова дівчинка Дівчинка-носійка Здоровий хлопчик Хворий хлопчик

Номер слайду 27

Рефлексія Вправа « Мікрофон» Я навчився… Я зміг... Мене здивувало… Мені пригодиться в житті… Я вивчив… Я застосую свої знання… Я вмію пояснювати… Найважче мені було…

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Товстолес Лариса
    Чудова робота. Дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бузницька Ольга Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
До підручника
Біологія 9 клас (Межжерін С.В., Межжеріна Я.О.)
Додано
3 червня 2019
Переглядів
11988
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку