Тема: Географічні атласи, їх види. Картографічна інформація та читання географічних карт.
Мета уроку: закріпити та актуалізувати знання про географічні атласи та їх видами; розвивати уявлення про картографічну інформацію; з'ясувати особливості читання географічних карт; формувати вміння описувати місцевість за картами.
Обладнання:підручник, атласи, довідники, географічні карти.
Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
Ключові поняття:географічні атласи, картографічна інформація, читання географічних карт.
Хід уроку
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
1. Коли й ким був створений перший атлас?
2. Дайте визначення поняття «географічний атлас».
3. Давайте згадаємо класифікацію карт
III.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Класифікація атласів визначається такими чинниками:
розмірами
Атласи створюються й на окремі цікаві з природної та економічної точки зору регіони, великі населені пункти. Фундаментальні атласи, такі як Великий радянський атлас світу і Фізико-географічний атлас світу практично складаються з двох рівнозначних частин — карти світу й карти СРСР.
За призначенням розрізняють чотири групи атласів:
Науково-довідкові атласи є картографічним зведенням і узагальненням наукових знань про місцевість, різні природні й соціально-економічні явища. Вони призначені для глибокого вивчення явищ, усебічного їх розгляду. Саме такі атласи можна вважати картографічними енциклопедіями, які відрізняються повнотою й детальністю.
Ряд тематичних науково-довідкових атласів видано в Україні. У 1958 р. вийшов перший «Атлас сільського господарства України». Це — комплексний тематичний атлас, карти якого відображають розміщення і спеціалізацію сільського господарства в Україні. На 47 кольорових картах (основний масштаб 1:4 000 000) і в пояснювальному тексті розкрито особливості соціально-економічних і природних умов розвитку сільського господарства, зональні зміни виробничої спеціалізації рослинництва і тваринництва, виробництво найважливіших видів сільськогосподарської продукції тощо. Значним досягненням картографічної галузі став вихід «Атласу Української PCP і Молдавської PCP» (1962 p.). Значна увага в Україні приділяється розробці атласів адміністративних областей. Першими з них були атлас Київської області (Географія Київської області, 1962 р.) та атлас сільського господарства Закарпатської області (1964 p.). У 1980—1990-х pp. цей процес активізувався, і тепер видано атласи багатьох областей України, а для решти завершуються роботи зі складання таких атласів. Вершиною розвитку української картографії та географії став «Атлас природних умов і природних ресурсів Української PCP» (1978 p.). Його розробка сприяла формуванню української наукової картографічної школи. Основними напрямами досліджень стали проблеми системного комплексного картографування, сільськогосподарського і агропромислових комплексів, промислового і виробничо-територіальних комплексів, природоохоронного і раціонального природокористування.
У 1980—1991 pp. вийшла друком низка шкільно-краєзнавчих атласів окремих областей. Традиційно видаються політико-адміністративні та загальногеографічні карти республіки й окремих областей. Від середини 1970-х рр. значного розвитку набуває випуск туристичних карт і планів міст, а від середини 1980-х рр. — видання туристичних атласів регіонів і міст.
Останнім часом підготовлено детальний шкільно-краєзнавчий атлас України. Другим напрямом атласного картографування стало створення галузевих атласів країни, зокрема медико-географічного, історичного, а також тематичних атласів окремих регіонів, областей, міст.
Великою подією стала підготовка Національного атласу України. Згідно з розробленою в Інституті географії НАН України концепцією, він є однотомним виданням. На 440 сторінках Національного атласу вміщується 875 карт різних масштабів, майже 100 сторінок тексту, графіки та ілюстрації. Це стало визначною науковою, культурною, соціальною подією українського суспільства.
Читати карту з метою вивчення місцевості потрібно в певній послідовності. Спочатку рекомендується довідатися про масштаб карти й висоту перетину рельєфу. З'ясування масштабу необхідне для окомірного визначення відстаней. Так, наприклад, знаючи, що 1 см на карті відповідає 250 м на місцевості, можна, відкладаючи на око довжину відрізка в 1 см, приблизно визначити ширину великої річки, протяжність населеного пункту, розміри заболоченої ділянки. Дані про висоту перетину рельєфу необхідні для характеристики нерівностей земної поверхні.
Після цього визначають загальний характер місцевості на даній ділянці. Спочатку шляхом огляду карти встановлюють, які на ній відображені великі міста, річки, гірські хребти, шляхи сполучення і як щодо них розташований, наприклад, маршрут руху, який потрібно вивчити за картою. Потім визначають, яка місцевість за характером рельєфу — гірська, рівнинна або горбиста; за наявністю на ній місцевих предметів і рослинного покриву визначають, відкрита вона, напівзакрита або закрита, а за наявністю перешкод на місцевості її відносять до пересіченої або непересіченої.
Установивши загальний характер місцевості, приступають до детального читання карти, її вивчення відповідно до поставленого завдання.
VI. ПОЕТАПНЕ ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Завдання
Складіть схему класифікації атласів за охопленням картографічного простору.
VII. ПІДСУМКИ УРОКУ
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1