ІНДИВІДУАЛЬНА НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА
Навчальний предмет: Географія 6 клас
Вчитель:
Довгострокова мета: знати про предмет географії і його значення для практичної діяльності людини; називати основні способи орієнтування на місцевості; розрізняти поняття: «горизонт», «лінія горизонту», «сторони горизонту»; знати призначення масштабу, його позначення; основні напрями на плані і карті;розрізняти план ї карту; знати основні умовні кольори та знаки плану і карти;знаходити і показувати на карті світу Україну та її столицю, на карті України своє місто чи селище;знати основні форми земної поверхні та види водойм, їх відмінності; виявляти на місцевості особливості рельєфу, водойм; називати форми поверхні, корисні копалини та водойми на території своєї місцевості;знаходити і показувати на карті географічні об’єкти за умовними кольорами (без орієнтування на конкретні назви);
складати елементарні словесні описи географічних об'єктів, які вивчаються; виконувати елементарні схематичні малюнки географічних об’єктів;спостерігати за станом погоди і записує результати фенологічних спостережень у календарі погоди; знати про призначення термометра, як ним користуватися при вимірюванні температури повітря; оволодіти відомостями про представників рослинного і тваринного світу рідного краю, населення та види його господарської діяльності; знати правила природоохоронної поведінки.
Цілі навчання |
Зміст |
Педагогічні технології, спрямовані на досягнення мети |
Оцінювання знань, |
Ознайомлення з предметом географія і його значення для практичної діяльності людини; Ознайомлення з загальною метою вивчення курсу географії; Ознайомлення з об’єктами живої та неживої природи; Формування уявлення про особливості своєї місцевості та праці людей в різні пори року на цій місцевості; Оволодіння вміннями спостерігати за живою і неживою природою та працею людей, узагальнювати дані спостережень, робити записи в календарі погоди;
Ознайомлення з поняттями: «горизонт», «лінія горизонту»; Оволодіння вміннями називати основні та проміжні сторони горизонту; Оволодіння вміннями визначати з опорою на схематичні малюнки лінію горизонту, сторони горизонту; Оволодіння вміннями за запитаннями вчителя та малюнками розповідати про основні способи орієнтування за Сонцем та місцевими ознаками; Формування уявлення про призначення та будову компаса; Оволодіння вміннями за детальною інструкцією вчителя виконувати дії по приведенню компаса в робочій стан;
Оволодіння вміннями називати ознаки відмінностей між малюнком і планом місцевості, планом і картою, основні умовні кольори та знаки плану і карти; Ознайомлення з масштабом, планом місцевості й картою; Оволодіння вміннями розрізняти за допомогою вчителя види географічних карт; Формування уявлення про значення географічних карт в житті та господарській діяльності людей; Оволодіння вміннями встановлювати просторові співвідношення між об’єктами на території шкільного двору, макетах; планах; основні напрями на карті; Оволодіння вміннями за інструкцією вчителя: виконувати креслення елементарних планів найближчого оточення за заданим масштабом; Оволодіння вміннями виконувати необхідні обчислення, відзначати відстані між об’єктами на плані і карті за масштабом, знаходити і показувати на карті територію України, її столицю, своє місто чи селище;
Формування уявлення про внутрішню будову Землі; Ознайомлення з формою Землі за характером поверхні та висотою, за зразками і малюнками видами корисних копалин, Ознайомлення з типами ґрунтів; Ознайомлення з поняттями: «рівнини», «гори». «яри»; Оволодіння вміннями визначати з опорою на схематичну наочність частини горба, гори, яру; Формування уявлення про форми поверхні на території свого краю, корисні копалини й ґрунти своєї місцевості та їх значення для господарської діяльності людини; Формування уявлення про причини землетрусів, вивержень вулканів; Оволодіння вміннями співвідносити об’єкти з їх умовними позначеннями на фізичній карті; Оволодіння вміннями знаходити і показує на карті задані форми рельєфу; Оволодіння вміннями виконувати елементарні схематичні замальовки форм земної поверхні; Оволодіння вміннями складати елементарні словесні описи географічних об'єктів, які вивчаються;
Формування уявлення про основні елементи гідросфери, їх суттєві ознаки та умовне зображення на карті; Формування уявлення про види водойм на земній поверхні; Ознайомлення з поняттями : «океан», «море», «острів», «півострів», «річка», «озеро», «джерело», «болото»; Формування уявлення про структурні елементи річки, джерела живлення річок; Оволодіння вміннями визначати з опорою на схематичні малюнки різницю між рівнинними та гірськими річками; напрям течії річки; Формування уявлення про значення води на Землі, розведення риб та птахів у ставковому господарстві, причини виникнення боліт, заходи щодо охорони води від забруднення; Оволодіння вміннями знаходити на фізичній карті елементи гідросфери (за вибором вчителя), частини річки: витоку, гирло, притоки, правий, лівий береги (річка за вибором вчителя), найбільші водойми свого краю; острови і півострови; Формування уявлення про рельєф місцевості та типом річок (гірська, рівнинна); відмінності між видами водойм, островом і півостровом. Оволодіння вміннями характеризувати річку (озеро) своєї місцевості під час екскурсії; виконувати елементарні схематичні малюнки географічних об’єктів;
Ознайомлення з поняттями: «атмосфера», «погода»; основні характеристики стану повітря: температуру вітер, хмарність, опади; про зміни погоди у своїй місцевості та їх причини, різноманітність атмосферних процесів, заходи застереження під час грози.
Формування уявлення про призначення та будову термометра, умовні знаки календаря погоди; Оволодіння вміннями за зразком та опорою на інструкцію вчителя описувати стан погоди, записувати результати фенологічних спостережень у календарі погоди; Оволодіння вміннями за допомогою вчителя користуватися термометром при вимірюванні температури повітря, складати елементарні прогнози змін стану погоди;
Формування уявлення про різноманітність рослин і тварин на Землі; Ознайомлення з представниками рослинного і тваринного світу рідного краю; Оволодіння вміннями розрізняти за ілюстраціями типових представників дикоростучих та культурних рослин, типових представників диких та свійських тварин; Оволодіння вміннями складати за планом елементарний словесний опис тварини своєї місцевості. Оволодіння вміннями за запитаннями вчителя розповідати про причини зникнення деяких видів рослин і тварин, заходи охорони рослинного і тваринного світу; Оволодіння вміннями встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між природними умовами і особливостями рослинного та тваринного світу свого краю;
Ознайомлення із національним складом населення України, свого краю; Формування уявлення про народні звичаї та календарні обряди населення своєї місцевості; Оволодіння вміннями за допомогою вчителя й опорою на наочний матеріал називати основні види господарської діяльності людини.
|
Вступ Значення географічних знань для практичної діяльності людини. Предмет вивчення географії. Жива і нежива природа. Підсумки спостережень за живою і неживою природою та працею людей у різні пори року. Своя місцевість. Узагальнення відомостей про свою місцевість і працю населення. Екскурсія з метою з’ясування запасу елементарних географічних уявлень, здобутих на уроках 1 – 5 класах. Практичні роботи. 1. Читання й узагальнення даних календаря погоди і праці людей за минулий рік. 2. Робота з макетом шкільної ділянки.
Орієнтування на місцевості.
Горизонт. Лінія горизонту. Сторони горизонту. Орієнтування на місцевості за Сонцем та місцевими ознаками. Компас, його будова і правила користування. Екскурсія з метою визначення сторін горизонту на місцевості. Практичні роботи. 1. Вправи на визначення лінії горизонту та сторін горизонту за схематичними малюнками. 2. Вправи на визначення сторін горизонту за компасом.
План і карта. Малюнок і план предмету, їх відмінність. План і масштаб. План класу. Позначення сторін горизонту на плані. План шкільної ділянки. Плани найближчого оточення (села, міста, кварталу.). Місце шкільної ділянки на плані свого населеного пункту. Умовні знаки плану місцевості. План місцевості і географічна карта. Масштаб карти. Основні напрями на карті. Умовні кольори географічної карти. Умовні знаки географічної карти. Види географічних карт. Фізична та політична карта. Значення географічних карт в житті та діяльності людей. Україна на політичній карті світу. Київ – столиця України. Своя місцевість (область, місто чи селище) на карті України. Практичні роботи
7. Складання таблиці умовних кольорів і знаків географічної карти. 8. Знаходження України на політичний карті, своєї місцевості на карті України.
Форми земної поверхні. Їх зображення на фізичній карті.
Внутрішня будова Землі. Поняття про літосферу. Форми земної поверхні. Рівнини. Різниця рівнин за характером поверхні (плоскі, горбасті) та висотою (низовини, височини). Горби. Частини горба. Яри, їх утворення і боротьба з ними. Гори. Частини гори: підніжжя, схили, вершина (пік). Різниця гір за висотою (низькі, середні, високі). Землетруси. Виверження вулканів. Форми земної поверхні на території свого краю та їх зображення на фізичній карті України та області. Корисні копалини, їх видобуток та використання. Найважливіші корисні копалини своєї місцевості. Ґрунт, його типи. Поширені ґрунти свого краю. Значення ґрунту і його охорона. Екскурсія з метою ознайомлення з формами земної поверхні у найближчому оточенні. Практичні роботи.
5. Вправи на розпізнавання форм поверхні за словесним описом. 6. Складання таблиці умовних знаків, якими позначаються корисні копалини.
Вода на Землі.
Вода на Землі. Поняття про гідросферу. Значення води на Землі. Кругообіг води в природі. Океани і моря. Явища природи: тайфуни, шторми. Острови, півострови. Річки (виток, гирло, русло, лівий і правий береги, притоки). Джерела живлення. Річки гірські і рівнинні. Залежність напрямку і характеру течії річок від рельєфу місцевості. Озера, ставки, водосховища. Розведення риби і птахів. Струмки і джерела. Підземні води. Болота. Водойми свого краю та їх позначення на карті області. Забруднення водойм. Охорона водних багатств свого краю. Екскурсія до водойм, що розташовані в найближчому оточенні. Практичні роботи. 1. Проведення дослідів, що показують: а) водопроникність піску і водонепроникність глини; б) розчинення морської солі у воді і порівняння її за смаком із прісною водою; в) очищення води фільтруванням. 2. Замальовки схеми острова, півострова, річки, озера, колодязя. 3. Вправи на визначення напрямку течії річки, розрізнення берегів та інших її частин. 4. Робота з картосхемами річки, озера, острова, півострова. 5. Вправи на розпізнавання водойм на земній поверхні за словесним описом. 6. Вправи на визначення водойм за умовними кольорами на фізичній карті України (без орієнтування на конкретні назви). 7. Вправи на визначення водойм свого краю на карті області. 8. Складання опису річки (озера) своєї місцевості за матеріалами власних спостережень.
Повітря Поняття про атмосферу. Погода. Характеристики стану повітря: температура, вітер, хмарність, опади. Атмосферні процеси: пилові бурі, хуртовини, грози. Заходи застереження під час грози. Термометр, вимірювання температури повітря. Прогнозування погоди і народні прикмети. Зміни погоди у своїй місцевості, їх причини. Спостереження за погодою. Календар погоди. Практичні роботи
Рослинний і тваринний світ Різноманітність рослинного та тваринного світу на Землі. Типові представники рослинного і тваринного світу рідного краю. Дикорослі й культурні рослини. Дикі й свійські тварини. Рослини і тварини своєї місцевості, занесені до Червоної книги. Охорона рослинного і тваринного світу. Екскурсія в природу з метою збору природного матеріалу для складання гербарію рослин своєї місцевості (деревної, чагарникової, трав’янистої). Практичні роботи. 1. Вправи на визначення рослин і тварин своєї місцевості за ілюстраціями. 2. Замальовки у зошиті рослини своєї місцевості, занесеної до Червоної книги України. 3. Складання словесного опису тварини своєї місцевості за планом.
Людина і природа Населення Землі. Національний склад населення України та свого краю. Народні звичаї та календарні обряди. Види господарської діяльності людини: промисловість, сільське господарство, транспорт, зв'язок. Традиційні заняття місцевого населення. Вплив людини на природу. Природокористування. Закон України про охорону природи. Практичні роботи1. Робота з краєзнавчим матеріалом, що відображає звичаї, обряди. 2. Складання розповіді про професію батьків. |
Кожного уроку словесно заохочувати до навчання;
Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації, схеми, малюнки, контурна карта, кольорові олівці, пластилін
Постійно повторювати та закріплювати теоретичні уміння і навички раніше вивченого матеріалу.
Потребує постійної, частої невідкладної реакції з боку вчителя
Технології традиційного навчання.Ігрові технології Робота з книгою, бесіди, творчі завдання Робота з контурною картою Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації
Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації, схеми, малюнки, контурна карта, кольорові олівці, пластилін
Постійно повторювати та закріплювати теоретичні уміння і навички раніше вивченого матеріалу
Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації, схеми, малюнки, контурна карта, кольорові олівці, пластилін
Застосуваня КТ технологій у вигляді перегляду відео-презентацій
Постійно повторювати та закріплювати теоретичні уміння і навички раніше вивченого матеріалу.
Бесіда з наочною опорою. Ігрові технології.
Різні види вказівок для привернення уваги учня.
Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації, схеми, малюнки, контурна карта, кольорові олівці, пластилін
Застосуваня КТ технологій у вигляді перегляду відео-презентацій
Постійно повторювати та закріплювати теоретичні уміння і навички раніше вивченого матеріалу.
Різні види вказівок для привернення уваги учня.
Робота з книгою, бесіди, творчі завдання друковані матеріали, ілюстрації, схеми, малюнки, контурна карта, кольорові олівці, пластилін
Застосуваня КТ технологій у вигляді перегляду відео-презентацій
Постійно повторювати та закріплювати теоретичні уміння і навички раніше вивченого матеріалу. |
Оцінювання: спостереження за досягненнями учня, фіксація результатів навчання |