Тема уроку. Геометрична прогресія. Формула п-го члена геометричної прогресії.
Мета уроку: закріпити знання учнів про зміст означення та супутніх понять геометричної прогресії, а також про її основні властивості. Доповнити ці знання знанням формули п-го члена геометричної прогресії. Закріпити вміння: вирізняти геометричну прогресію серед інших числових послідовностей, відшукувати знаменник геометричної прогресії, перші кілька членів геометричної прогресії, а також використовувати властивості геометричної прогресії. Сформувати вміння записувати формулу п-го члена геометричної прогресії, а також розв'язувати різні за змістом задачі на використання цієї формули.
Тип уроку: доповнення і закріплення знань, відпрацювання вмінь та навичок.
Наочність та обладнання: опорний конспект № 34.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання
Для усвідомленої роботи учнів на цьому етапі уроку можна провести перевірку домашнього завдання за зразком.
Інший варіант проведення цього етапу уроку — виконання тестових завдань (див. нижче) з наступною перевіркою та обговоренням результатів їх виконання, під час яких повторюється зміст основних понять попереднього уроку, а також схеми застосування вивчених на цьому уроці понять для розв'язування типових задач.
Тестові завдання
а) ; б) ; в) ; г) .
а) 15; б) 36; в) 39; г) 108.
III. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Так само, як при вивченні питання про формулу п-го члена арифметичної прогресії, роботу на цьому етапі уроку організуємо як колективний пошук розв'язання задачі: як найраціональнішим способом знайти значення n-го члена геометричної прогресії, знаючи її перший член і знаменник.
Усвідомивши нераціональність розв'язування задачі відомим учням способом (через застосування рекурентної формули), вони приходять до запитання: чи не існує способу знаходження будь-якого члена геометричної прогресії без необхідності знаходити попередні кілька її членів? Пошук відповіді на це запитання — основна мета уроку.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Усні вправи
1) 3; 3; 3; 3; 3; 2) 0; 0; 0; 0; 0; 3) 3; 6; 12; 24; 48.
1) 2a1; 2а2; 2а3; 2а4; 2а5; 2) а1; а3; а5?
Чому дорівнює знаменник кожної з цих прогресій?
V. Доповнення знань
План вивчення нового матеріалу
Опорний конспект № 34
Формула п-го члена геометричної прогресії |
Якщо (bn) — геометрична прогресія, то bn=bl – qn-1, де b1 — перший член геометричної прогресії; q — знаменник геометричної прогресії. |
Приклад 1. Знайдемо шостий член геометричної прогресії (b1): ; 1; 5; ... . Розв'язання b1 = ; q = = 5; b6 = b1 ∙ q5 = ∙ 55 = 54 = 625. Відповідь: 625. |
Приклад 2. Знайдемо перший член геометричної прогресії (bп), якщо b7 = 32; q = -2. Розв'язання b7 = b1 ∙ q6 b1 = = = . Відповідь: . |
Приклад 3. Знайдемо знаменник геометричної прогресії (bn), у якої b7 = -12, b9 = -108. Розв'язання b9 = b1 ∙ q8; b7 = b1∙ q6 = q2; q2 = = 9, тоді q = 3 або q = -3. Відповідь: 3 або -3. |
Методичний коментар
Єдиний новий момент, який додається до вивчених на попередньому уроці означення та властивостей геометричної прогресії — це формула n-го члена геометричної прогресії, яка виводиться через означення, і сама надалі буде основою для виведення формули суми перших п членів геометричної прогресії (слід зазначити, що спосіб міркувань, які проводяться для отримання названої в темі уроку формули, є традиційним, так само, як і основні типи задач на її застосування,— див. нижче). Приблизний зміст навчального матеріалу вміщено в опорному конспект № 34.
VI. Відпрацювання вмінь
Письмові вправи
Зміст письмових вправ уроку може бути таким:
Методичний коментар
Зміст вправ та мета їх розв'язування такі самі, як і на попередньому уроці: закріплення означення та формули, вивчених на цих уроках, а також вироблення оперативних умінь із застосування формул при розв'язуванні задач у різних ситуаціях (якщо дозволяють успіхи учнів, підвищується рівень складності задач за рахунок задач на застосування властивостей геометричної прогресії). Серед задач уроку досить важливе місце мають посідати здачі на складання систем рівнянь вищих степенів (якщо дозволяє рівень математичної підготовки учнів), а також задачі на застосування характеристичної властивості геометричної прогресії.
VII. Підсумки уроку
Контрольні запитання
VIII. Домашнє завдання
Самостійна робота
Варіант 1
Розв'яжіть задачу.
Варіант 2
Розв'яжіть задачу.