Даний матеріал з теми "Циліндр, конус, куля. Площі поверхонь і об'єми тіл" можна використовувати при вивченні нової теми та закріпленні і систематизації, узагальненні знань у одинадцятому класі.
Геометрія. 11 клас.
Тема. Циліндр, конус, куля. Площі поверхонь і об’єми циліндра, конуса, кулі.
Мета: ввести означення циліндра, конуса, кулі, їх елементів; ввести поняття бічної поверхні; повної поверхні та об’єму циліндра, конуса, кулі.
Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення, просторову уяву учнів.
Виховна мета: виховувати організованість та дисципліну розумової праці учнів, інтерес до вивчення математики.
Обладнання: моделі прямого циліндра, конуса, кулі, таблиці.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І.Організація уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Засвоєння нових знань.
Клас ділиться на три команди «Циліндр», «Конус», «Куля».
1. Теоретичний матеріал учні вивчають в групах.
І команда.
ІІ команда.
ІІІ команда.
В зошитах учні роблять такий короткий запис.
3. Цікаві повідомлення.
Формули для визначення об’ємів конуса можна отримати експерементально. Як об’єм піраміди становить з однаковими основами і висотою, так і об’єм конуса дорівнює . Об’єм конуса в два рази менший від об’єму півкулі, якщо радіус основи і висота конуса дорівнюють R. Тому Vкулі в 4 рази більший від об’єму конуса і становить .
4.Повідомлення про Архімеда
Першим знайшов об'єм кулі визначний давньогрецький математик Архімед. Він створив нові методи обчислення площ і об'ємів фігур, обмежених кривими лініями і криволінійними поверхнями відкрив багато залежностей у геометричних фігурах, дуже точно обчислив число я; йому належать видатні відкриття в механіці гідростатиці, оптиці й технічні винаходи.
На відміну від більшості грецьких математиків Архімед цікавиться прикладною математикою. І свої багаточисленні вина-ходи застосовує проти загарбників рідного міста Сіракузи в Сицилії. Розповідають також, що він підпалив римський флот, спрямувавши за допомогою спеціально сконструйованих дзеркал промені сонця на кораблі противника. Але Римська армія все ж захопила Сіракузи у 212 році до н. е. і від меча римського легіонера загинув великий Архімед.
5. Розв’язування задач.
Кожна команда розв’язує по одній задачі на знаходження площі повної поверхні та об’єму.
Задачі.
ІІ урок - Застосування нових знань.
1. Розв’язування задач в командах.
№1 . Знайти площу поверхні фігури, утвореної обертанням квадрата зі стороною а навколо його основи.
№2 . Знайти площу основи конуса, твірна якого дорівнює 15 см, а висота 12 см.
№3 . Знайти радіус кулі, площа поверхні якої дорівнює 100 м2.
Задачі на об’єм.
№1 . Діаметр ствола шахти 8 м, а глибина 500 м. Знайти його об’єм.
№2 . Радіус основи конуса r, а твірна m. Знайти його об’єм.
№3 . Площа поверхні кулі 400 см2. Знайти її об’єм.
2. Самостійна робота на 3 варіанти.
Заповнити таблицю.
№1
Конус |
||||
R |
H |
L |
Sб |
Sп |
1 см |
|
2 см |
|
|
12 см |
5 см |
|
|
|
|
3 см |
5 см |
|
|
|
|
27 см |
|
810 |
№2
Циліндр |
||
R |
H |
V |
3 см |
5 см |
|
4 см |
|
6,4 см3 |
|
4 см |
100 см3 |
№3
Куля |
||
R |
S |
V |
3 см |
|
|
|
64 см2 |
|
|
|
288 см3 |
3. Підсумок уроку.
Які тіла обертання вивчили?
Назвати спільні елементи для конуса і ціліндра, для кулі, конуса і цініндра.
4.Домашнє завдання. Геометрія в таблицях. На «9» балів №12, 15, 18.На «12» балів №13, 22, 23.