8 клас Українська література
Тема. Героїчний епос українського народу. Кобзарі та лірники - виконавці народних дум (О. Вересай, Г. Гончаренко, М. Кравченко та ін.). Сучасні виконавці: Василь та Микола Литвини, В. Нечепа. Національна капела бандуристів України
Мета: формувати ключові компетентності:
- соціокультурна – виховувати повагу до української історії; усвідомлення того, що любов до вітчизни — одна з найбільших людських чеснот. Спонукати учнів прагнути до гармонії вчинків із загальнолюдськими, християнськими цінностями.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, гортаючи сторінки електронної енциклопедії.
Обладнання: 4 мультимедійні презентації, ілюстративний матеріал, «електронна книга», музичні файли, дидактичний матеріал.
Форми роботи: «Мікрофон-1», «Світлофор», «Незакінчене речення», озвучення очікуваних результатів, розповідь учителя, прочитання електронної книги.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
II. Цілевизначення та планування
ІІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань
Літературний диктант «Життєва доля Марії Гордіївни Чурай»
(Матеріал для вчителя. «Маруся, малороссийская Сафо»: повість Олександра Шаховського, «Розмай»: балада Степана Руданського, «Дай серцю волю, заведе в неволю»: п’єса Марка Кропивницького, «Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці »: драма Михайла Старицького, «Маруся Чурай, українська піснетворка»: драма Григорія Бораковського, «Маруся Чураївна»: драма Володимира Самійленка, «В неділю рано зілля копала»: повість Ольги Кобилянської, «Дівчина з легенди»: драматична поема Любов Забашти, «До тієї Чураївни (Парубоцька балада)»: поема Бориса Олійника (збірка поезій «Гора»). «Ой не ходи, Грицю, та й на вечорниці»: художній фільм Ростислава Синько, за мотивами твору Михайла Старицького, «Маруся Чурай»: історичний роман у віршах Ліни Костенко, «Засвіт встали козаченьки…»: історична повість Валентина Чемериса).
тів, бо знав, що її серце належало іншому. Про кого йде мова?(Івана Іскру)
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Слово вчителя (на фоні кобзи)
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине…
От де, люди, наша слава,
Слава України!
Таку долю нашій пісні та думі пророкував Тарас Григорович Шевченко.
З фольклорного моря пісенності Великий Кобзар недарма вирізнив саме думу, напророкувавши їй славне довголіття.
Вслухаймось у звуки прадавньої кобзи… Чуєте, як вчуваються в них і гудіння вітру в дикому степу, і ніжний шепіт придніпровських трав, і голос сивого Славути. Вслухаймось: то кобза доносить звуки кривавої битви і брязкіт шабель; то кобза плаче разом із земляками-невільниками в Кафі чи Туреччині… А ці могутні акорди не що інше, як клич славних козаків-запорожців у переможній битві.
В думах-бо – написана історія українського народу, героїчні і трагічні її сторінки, виспівані емоційно, піднесено, схвалюючи «козацькі звичаї» безкорисливих і мужніх героїв.
Про історичну пісню ми дізналися на попередніх уроках, чули, як її співають, навчилися самі співати. Виявляється, пісні мають всі народи на планеті, однак думи уміють складати лише на Україні.
Отже, думи – оригінальний фольклорний жанр, відсутній в інших народів. Це великі пісенно-епічні твори на історико-героїчні та соціально-побутові теми, які виконуються речитативом, тобто протяжним проказуванням, наближеним до співу, під супровід музичного інструмента — кобзи, бандури, ліри.
Щоб краще зрозуміти зміст дум, їх ідейно-тематичне звучання, спробуємо проаналізувати їх появу, залучаючи інформацію про різні історичні періоди. Цей урок змусить вас замислитися над історичним минулим Батьківщини, пірнути у чарівний світ народних дум, відчути глибоку повагу до героїв – захисників.
Найчастіше в думах розповідається про боротьбу нашого народу проти іноземних загарбників. У найдавніших думах змальовано страждання невільників у турецькому полоні («Невольницький плач»), їхню втечу в рідний край («Про втечу трьох братів з Азова, з турецької неволі»), оспівано подвиги захисників вітчизни («Дума про козака Голоту», «Самійло Кішка»). Ці твори сповнені глибоких патріотичних почуттів. Козаки, які потрапили в турецьку неволю, не можуть забути України, мріють повернутися
На тихі води,
На ясні зорі,
У край веселий,
У мир хрещений…
Змістом думи дуже подібні до історичних пісень, за виконанням — до голосінь, плачів. Може, і складали думи тому, що невільничі плачі (голосіння) були дуже частими в нашім краю? Може!
Давайте замислимося над самим терміном «дума». Чому всі інші пісенні жанри називаються піснями, а цей — думами?
Слово «дума» часто зустрічається у давньоукраїнських рукописних джерелах на означення думки, мислення. Лише згодом воно набуло дещо іншого значення і ним став визначатися жанр епічного поетичного твору, епічної пісні героїчного плану.
Первісно слово «дума» вживалось для означення жанру пісні на честь померлого чи загиблого лицаря — саме в такому значенні воно вживається у писемних пам’ятках 16 століття.
Ще в XVI ст. в українсько-польських писемних джерелах натрапляємо на цей термін на означення пісень з історичною тематикою. У 1819 р. дев’ять українських дум опублікував М. Цертелєв у збірнику народних пісень, але термін «дума» там не фігурував.
К.Рилєєв, захоплений українським пісенним фольклором, назвав свій збірник «Думами», в нього увійшли авторські твори й історичні пісні, але власне дум там не було. Вперше як окремий оригінальний жанр українські народні думи розглядав М.Максимович. Він звернув увагу на особливості поетики, зокрема вільний віршований розмір, оповідний характер, музичний супровід.
Відтоді – з 30 pp. Минулого сторіччя — збирачі й дослідники фольклору користувалися цим терміном на означення епічних пісень з розгорнутою розповіддю про події, важливі для всього народу, пісень, виконуваних речитативом у супроводі бандури чи кобзи.
Виконавцями народних дум були кобзарі, бандуристи та лірники. Історія кобзарства в Україні — довга та складна і до сьогодні повністю ще не вивчена.
Проблемне питання. Хто ж вони, оті талановиті співці-музики, що донесли до нас невмирущі перлини усної народної творчості?
1. Робота з електронною енциклопедію
Розкриємо електронну енциклопедію, яка повідає нам багато цікавих фактів про кобзарів та лірників, познайомить з історією виникнення кобзарства.
(Електронна енциклопедія створена за матеріалами: «Дивослово»/№6/98// Українознавство. Микола Чабада. Кобзарі та лірники. Краєзнавчі свята// І прадіди в струнах бандури живуть// К.І.Приходченко //Харків – 2006)
Методичний коментар ( вчитель опрацьовує з учнями електронну енциклопедію - результат спільної роботи над проектом «Історія виникнення кобзарства»)
Підведення підсумків.
VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап
Графічна рефлексія власної та колективної діяльності.
VІІ. Домашнє завдання
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
Література:
Український фольклор – К.: Вища школа, 1978 – 270 с
Український фольклор. Критичні матеріали : навч. посібник для філол. ф-т. ун-тів та пед. ін-тів / С. К. Бисикало, Ф. М. Борщевський . – Київ : Вища школа, 1978 . – 287 с.
Інтернет- ресурси:
http://ladna-kobieta.livejournal.com
1