Тема: Гетьманщина в період Івана Мазепи та спроба усамостійнення.
Актуальність обраної теми: Нація існує доти, доки існують люди готові її
захищати!
Мета:
навчальна: охарактеризувати внутрішню і зовнішню політику гетьмана Івана Мазепи; розкрити його роль і значення в історії українського державотворення, показати дипломатичний хист гетьмана та мистецтво політичного маневру;м прослідкувати процес становлення І.Мазепи як людини з ясними переконаннями, яка має чітку мету, показати, що особисте життя великого патріота України було взірцем моральності та втіленням християнських чеснот; охарактеризувати культурно-просвітницьку та меценатську діяльність гетьмана;
розвиваюча: розвивати в учнів навички роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями, вміння аналізувати документи, робити висновки,
виховна: виховувати в учнів почуття національної гордості, гідності, патріотизму, поваги до національної історії, пробуджувати жвавий інтерес до вивчення історичної спадщини українського народу.
Формування предметних компетентностей:
Хронологічної. Вправа «Які роки тут зайві? Згрупуйте роки за певними ознаками», робота із стрічкою часу, хронологічна послідовність подій Північної війни 1708-1709 рр.
Просторової. Робота з картою. Позначити на контурній карті походи Карла ХІІ і Петра І у 1708-1709 рр., позначте місце і рік Полтавської битви.
Інформаційної. Використайте додаткові інформаційні джерела та складіть історичний портрет І.Мазепи.
Логічної. Вправа «Мозковий штурм». На яких умовах було підписано українсько-шведську угоду 1708 р.? Чим, на вашу думку, керувалися учасники переговорів, вступаючи у цей союз?
Аксіологічної. Обговорення проблемного завдання: Так хто ж він – Іван Мазепа? Зрадник чи патріот свого народу? Висловіть свою думку.
Формування ключових компетентностей:
Спілкування державною мовою. Розвивати вміння доступно і переконливо висловлювати думки, толерантно ставитися до альтернативних висловлювань інших людей; використовувати виражальні можливості мови для опису історичної особи І.Мазепи.
Математична компетентність. Формувати вміння оперувати цифровими даними – перетворювати джерельну інформацію у таблицю; будувати логічні ланцюжки подій Північної війни.
Інформаційно-цифрова компетентність. Розвивати вміння використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної інформації (робота з QR- кодом), виявляти маніпуляції інформацією соціального та історичного змісту під час аналізу повідомлень електронних медіа.
Уміння вчитися впродовж життя. Формувати вміння визначати цілі у галузі знань про минуле, аналізувати процес власного навчання; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід.
Ініціативність і підприємливість. Прищеплювати учням бажання працювати для загального добра громади, генерувати нові ідеї; характеризувати культурно-просвітницьку та меценатську діяльність гетьмана; планувати та реалізовувати командні проекти дослідницько-пошукового характеру, представляти їх результати.
Соціальна та громадянська компетентності. Виховувати в учнів почуття національної гордості, гідності, патріотизму; співпереживати за долю гетьмана І.Мазепи; ідентифіковувати себе як особистість й громадянин України.
Обізнаність та самовираження у сфері культури. Формувати вміння образно мислити; розвивати власну національно-культурну ідентичність у сучасному багатокультурному світі; ознайомити із новим напрямом у мистецтві – українським, або мазепинським бароко.
Обладнання: підручник «Історія України» 8 клас, автор Власов В., історична карта «Українська держава за гетьмана І. Мазепи»; презентації учнів «Пам'ять про Івана Мазепу», роздатковий матеріал.
Технічне забезпечення: ноутбук, телевізор, Інтернет, гаджети (моб. тел.).
Основні поняття: Коломацькі статті, меценат, бунчукові та значкові товариші
Основні дати:
1687 – 1709 р. гетьманування Івана Мазепи
1687 р. Коломацькі статті
1700-1721 р. Північна війна
1708 р. знищення Батурина
1709 р. зруйнування Чортомлицької Січі.
1709 р. Полтавська битва
Тип уроку: урок комбінований.
Епіграф: Від Богдана до Івана не було у нас гетьмана
Українська приказка
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Привітання. Перевірка присутності учнів на уроці. Налаштування учнів на продуктивну працю на уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Індивідуальна робота учнів. Роздатковий матеріал на кожного учня.
1. Позначте на стрічці часу міжнародні договори, що стосувались поділу українських земель :
2. Які роки тут зайві? Згрупуйте роки за певними ознаками.
1663 р. 1665 р., 1667 р. 1668 р., 1669 р. 1671 р. 1672 р. 1673 р. 1681 р. 1686р.
3. Заповніть таблицю:
Гетьман Правобережної України |
Гетьман Лівобережної України |
Гетьман по обидва боки Дніпра |
|
|
|
І. Виговський, Ю. Хмельницький, І. Брюховецький, П. Тетеря, П. Дорошенко, Д. Многогрішний, І Самойлович
4. Заповніть таблицю
Договори підписані із Московською державою |
Договори підписані із Річчю Посполитою |
Міжнародні договори, без участі гетьманів |
|
|
|
Гадяцький мирний договір, Слободищенський трактат, Бахчисарайський мирний договір, Переяславський договір, Московські статті, Вічний мир, Глухівські статті, Бучацький мирний договір, Конотопські статті, Андрусівське перемир’я.
ІІІ . Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Іван Мазепа – колоритна фігура в українській історії. Він викликав різноманітні емоції у оточуючих при житті та великі розбіжності при оцінюванні вкладу в історію батьківщини у нащадків. Вороги його сприймали як зрадника та небезпечного політика, прихильники відзначали велике прагнення гетьмана до процвітання рідної землі. Далекоглядний дипломат та мудрий полководець, поліглот та людина, закохана в мистецтво, символ прагнення до свободи – все це про відомого гетьмана України – Івана Мазепу. Історія досі не може дати однозначну оцінку діяльності гетьмана: дехто вважає його зрадником, інші – патріотом країни. І сьогодні ми з вами на уроці також звернемось до цього запитання. А для цього ми повинні заглянути у нашу історію і дослідити діяльність гетьмана І. Мазепи.
Проблемне завдання: Так хто ж він – Іван Мазепа? Зрадник чи патріот свого народу?
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу
План.
1.Здобуття гетьманства та внутрішня політика.
2.Іван Мазепа – меценат.
3.Зовнішня політика. Північна війна.
4.Пам'ять про І. Мазепу.
1.Здобуття гетьманства та внутрішня політика.
Робота з підручником. Прочитати перший пункт параграфа на с. 205-206
Дати відповіді на запитання:
2.Іван Мазепа – меценат.
Робота в парах: (використати гаджети)
Розділити учнів класу на пари і за допомогою QR- коду і переглянути відео в Інтернеті «Іван Мазепа - меценат».
Питання:
Рефлексія
Використовуючи слова, що зображені на хмаринці дайте характеристику діяльності Івана Мазепи
3.Зовнішня політика. Північна війна.
Перегляд відео «Козаки» за посиланням: https://www.youtube.com/watch?time_continue=33&v=ySDjivWuJi4
4.Пам'ять про І. Мазепу.
Випереджальне завдання для учнів. Командний проект.
Перегляд презентації «Пам'ять про Мазепу».
V. Узагальнення та систематизація знань
Кросворд «Іван Мазепа»
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
м |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
з |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
е |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 п |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кросворд
1. 1709 р. відбулась ……… битва (Полтавська)
2.Договір (статті), що були підписані І.Мазепою з Московською державою? (Коломацькі)
3. Столиця Гетьманщини за Івана Мазепи? (Батурин)
4.Людина, яка вкладає власні кошти в розвиток освіти, науки, релігії. (меценат)
5.Війна між Московською державою і Швецією (Північна)
6.Хто підтримав І. Мазепу у змові проти Московської держави? (запорожці)
7.Стиль в архітектурі часів І. Мазепи. (бароко)
8.«Другий Єрусалим» (Київ)
9.Що було знищено у 1709 р. (Січ)
VІ . Підсумок уроку
1. Обговорення проблемного завдання: Так хто ж він – Іван Мазепа? Зрадник чи патріот свого народу? Щоб дати відповідь на це запитання давайте підсумуємо вивчений матеріал про діяльність гетьмана:
- Гетьманування у продовж 22 років.
- Підтримка союзу з Московією, який забезпечував безпеку та надавав максимально можливу автономію Україні.
- Щоб протистояти армії турків, Іван Мазепа за власні кошти створює перший флот України, це 600 човнів, 100 стругів, розташованих на Дніпрі.
- За власні кошти збудував 12 церков в стилі українського бароко та реставрував 20 православних храмів на території всієї Гетьманщини.
- Матеріально підтримав спорудження нових корпусів Могилянського колегіума, який набув статусу академії.
-З будовані південні фортеці на річці Самара – Ново-Сергіївська та Новобогородицька.
- Під час гетьманування Мазепи відзначається розквіт освіти, архітектури, літератури, філософії, теології. Видавалися твори на українській мові. Виникає новий напрямок у мистецтві – українське, або мазепинське бароко.
- Безпосередня участь в 1696 році у здобутті фортеці Азов.
- У 1702 році окупував Правобережжя, об’єднавши обидві частини Наддніпрянської України.
2. Видатні люди про І.С.Мазепу.
- М.І.Костомаров: «Він хотів незалежності й свободи своєї Батьківщини».
- Олександр Оглоблин: «Гетьман Іван Мазепа та його доба» – український історик, архівіст та політичний діяч, автор близько 1000 наукових праць. «Лише державний геній і глибокий патріотизм …гетьмана Мазепи зробили так, що низка шкідливих для України ухвал залишились не чинними».
- Гнат Ходкевич: «Тож настав час спом’янути всіх наших борців за долю народу, в їх числі і гетьмана Мазепу. Може, й не весь він чистий, як Христос може, й не один гріх є на його душі, але все ж його ім’я серед борців, а не серед тих, хто «за шмат гнилої ковбаси» продавав рідний край, і народ, і його будучність і свободу, а гетьмана Мазепу узивав зрадником і анатему йому в церкві возглашав».
VІІ. Домашнє завдання:
Внутрішня політика |
Зовнішня політика |
|
|