Більшість часу сучасні діти проводять за грою у віртуальному просторі. Щоб збільшити мотивацію до навчання, ігровий простір має інтегруватись з освітнім простором. Що є гра? Природня діяльність дитини, яка інтегрується в соціум. Психологи визначають три основних напрямки людської діяльності — трудова, навчальна та ігрова. У стародавніх греків слово «гра» означало «займатися дитинством», у євреїв поняття «гра» пов'язане зі сміхом, пустощами. Г. Спенсер визначав, що гра — це біологічна функція організму тварини та людини. А для Й. Хейзинга гра — це штучно сконструйована модель, яка імітує ті чи інші сторони життєдіяльності людини.
Актуальність Навчання на основі гри – мотивує учнів на тривалий час виконувати певні завдання. Підвищує розвиток пізнавальної активності і самостійності. Розкриває потенціальні можливості і здібності учнів. Створює комфортні умови навчання. Передбачає урізноманітнення навчальної діяльності.
В процесі гри діти пізнають, запам’ятовують нове,концентрують увагу і уяву, шукають вихід з різних ситуацій, вирішують конфлікти, набувають досвіду. До гри залюбки включаються діти з різним темпераментом, здібностями, активні і пасивні. В командних іграх природньо виникає бажання перемогти, а значить треба проявити себе в команді, забезпечити їй перемогу, чи хоч не дати програти. Таким чином, у дитини посилюється мотивація до навчання, щоб гідно показати себе в командній грі.
Ігри можна використовувати на всіх етапах уроку, головне, правильно підібрати форму гри. Рухлива гра дасть можливість дитині переключитись і відпочити, а ще - закріпити матеріал. Приклади таких ігор: Умови гри:діти об’єднуються в команди, отримують аркуші з літерами, з яких треба скласти потрібне слово (можна використовувати на дистанційних онлайн-уроках)
Сучасні діти живуть в світі цифрових ігор, тому сучасні вчителі мають володіти цифровими інструментами , використовувати різні онлайн-платформи і застосунки на уроках, в умовах дистанційного навчання це надважливо. Learning Apps – онлайн-сервіс, за допомогою якого учитель може створювати та зберігати різноманітні мультимедійні дидактичні вправи. Цей конструктор інтерактивних завдань, дає можливість учням перевірити та закріпити свої знання в цікавій ігровій формі під час уроку або вдома.
Rebus 1. com – генератор ребусів. За допомогою даної програми можна зашифрувати будь-яке слово у вигляді ребусу Kahoot! – онлайн-сервіс, за допомогою якого можна створювати вікторини, тести, дидактичні ігри для учнів і успішно їх використовувати в освітньому процесі. Учитель має змогу створювати свої інтерактивні навчальні ігри. Даний сервіс пропонує наступні шаблони для створення вправ Quiz (вікторина), Jumble (перемішати), Survey (огляд).
Що дає впровадження гейміфікації -Сприяє мотивації молодших школярів до освітнього процесу. - Розвиває розумові навички, просторову уяву. - Заохочує до роботи в інтерактивному середовищі. - Формує практичні вміння та навички роботи в групах із закріпленням навчального матеріалу. - Сприяє організації самостійної роботи учня.
Мета: Залучення уваги учнів, підвищення їх зацікавленості у вирішенні освітніх завдань і подальше застосування отриманих знань. Створити комфортні умови навчання за яких кожен учень відчує власний успіх. Основний принцип:постійний зворотний зв'язок з учнями для коригування процесу навчання через гру з поетапним зануренням в тему без втрати уваги.
Гейміфікація на уроці Ігрова механіка і дизайн Правила; Взаємодія з гравцем; Інформування. Мотивація створює зацікавленість і інтерес, а також допомагає засвоїти і застосовувати знання на практиці. Інтерактивність і зворотній зв’язок Ступінь зацікавленості залежить від складності ігрової механіки і складності процесу. Завдання що стоять перед гравцем дозволяють отримати задоволення від отриманого результату.
Завдання для візуалізації прогресу Гра «Не прогав» На рахунок, спритність і уважність. Побудуємо «Вежу» Діти на уроці за кожне виконане правильно завдання «нушики», які потім вкінці уроків обмінюють на деталі від конструктора LEGO Гра «Не прогав!» - на рахунок, спритність і уважність.
Вчимося досліджувати, придумувати, створювати Завдяки різним ігровим схемам, різноманітності інструментів і зоровій конкуренції всередині гри, гейміфікація вчить дітей критично мислити, співпрацювати один з одним. А також придумувати, мислити, аналізувати ситуації, і реалізувати власні сценарії для досягнення результату. Гра «Цікава пригода» (можна нескінченно вигадувати різні історії) Гра « Як бути чемним» (Діти пропонують свої варіанти вирішення конфліктних ситуацій)
Увесь освітньо-виховний процес фактично переноситься в середовище гри, а особисті освітні успіхи та невдачі кожного учня неминуче відбиваються на його персонажі, позначаючись у рейтингу різними типами балів. Бали досвіду для свого героя можна здобути за активну роботу на уроці, участь в олімпіадах чи виконання проєкту. Бали здоров’я віднімаються з особистого рейтингу за погану поведінку, запізнення на урок, невиконання домашнього завдання тощо (правила встановлює вчитель та погоджує з учнями). Тільки-но ці бали добігають кінця, персонаж «гине», а учень отримує випадкове «покарання» на розсуд учителя. Наприклад, виконання додаткового домашнього завдання.
Отже, гейміфікація освітнього процесу- вдале рішення для підвищення пізнавальної мотивації учнів не тільки початкової школи, а й середньої ланки і старших класів - ігри люблять усі. Використання ігор на уроках дозволить покращити результати навчання і активізувати розвиток ключових компетентностей учнів Висновок