Сприяти зміцненню здоров'я учнів, формуванню у них правильної постави. Навчити вести самоконтроль за своїм станом здоров'я під час виконання фізичних вправ та інтервалів відпочинку. Зацікавити самостійно виконувати комплекс вправ, спрямованих на корекцію своєї постави і гармонійний розвиток опорно-рухового апарату.
Індивідуальна та групова робота з учнями, які мають відхилення в стані фізичного розвитку.
Комплекси фізичних вправ при різних захворюваннях.
Підготувала:
Сірко Людмила Орестівна
вчитель фізичної культури
І кваліфікаційної категорії
ОЗ «Бродівська ЗОШ І-ІІІст №4»
Вступ
Важливим розділом роботи вчителя фізичної культури спільно з медичними працівниками є розподіл учнів за медичними групами для занять фізичною культурою. Всі учні шкільного віку з метою диференційованого підходу до процесу фізичного виховання, діляться на три групи: основну, підготовчу та спеціальну медичну. В основу такого розподілу покладені два критерії: стан здоров’я і фізичний розвиток.
До основної групи відносяться школярі без відхилень у стані здоров’я, а також учні, що мають незначні відхилення у стані здоров’я при достатньому фізичному розвитку. До підготовчої медичної групи відносяться учні без відхилень у стані здоров’я, а також учні з незначним відхиленням при недостатньому фізичному розвитку. До спеціальної медичної групи відносяться учні з відхиленням у стані здоров’я постійного чи тимчасового характеру.
У відповідності з особливостями контингенту учнів, що складають спеціальні медичні групи (СМГ), певних особливостей набувають мета і завдання фізичного виховання цих школярів.
Метою фізичного виховання учнів, які за станом здоров’я віднесені до СМГ, є прискорення ліквідації патологічних процесів, відновлення і зміцнення здоров’я, досягнення максимально-можливого для даного індивіда рівня фізичного розвитку, психологічної і рухової підготовленості. Кінцева мета - виховання навичок здорового способу життя, та потреб до самостійних систематичних занять фізичною культурою.
У відповідності з метою, основними завданнями фізичного виховання учнів, віднесених до СМГ є:
1. Підвищення функціональної активності органів і систем організму дітей, ослаблених хворобою;
2. Загартування організму. Ця обставина набуває вирішального значення за наявності в групі дітей із серцево-судинними захворюваннями, хронічною пневмонією, бронхіальною астмою та ін.
3. Розвинути фізичні здібності і оволодіти руховими навичками, які компенсують існуючі недоліки організму; гнучкість - порушення постави, координація - парези і паралічі, сила - серцево-судинна, дихальна.
4. Вироблення активного ставлення учнів до переборення своєї фізичної не повносправності; (через виховання мотивації, пояснення впливу фізичного виховання на організм; перші зрушення активної стимуляції).
5. Забезпечити учнів необхідними методичними знаннями про причини хвороби і відставання в розвитку, про оздоровчі засоби і методи, які компенсують недоліки організму; навчити їх методиці самоконтролю;
6. Сформувати стійку систему звичок до систематичних занять оздоровчо-лікувальною фізкультурою;
7. Прищеплення навичок та виховання звичок особистої та громадської гігієни, необхідних у побуті та навчанні. Поруч із зазначеними завданнями не втрачають своєї актуальності і загальні завдання, що стосуються всіх школярів, наприклад: засвоєння життєво важливих рухових умінь та навичок; підвищення фізичної і розумової працездатності; формування постави та профілактика і корекція плоскостопості; виховання культури рухів, тощо.
Основними засобами фізичного виховання дітей, що мають відхилення у стані здоров’я є фізичні вправи, що використовуються з лікувальною метою та природні чинники. Вправи підбираються, виходячи з медичних показань та протипоказань.
Гіпертонічна хвороба.
Сидячи на стільці.
Стоячи.
6. Біг у темпі 140-150 кроків за 1 хв. при довжині кроку 1-1,5 ступні, руки напівзігнуті та розслаблені. (Тривалість бігу в перший тиждень 30 с. При доброму самопочутті тривалість збільшується до 1 хв. в тиждень і досягає 5-10 хв.)
7. В. п. - стійка ноги нарізно. Руки через сторони вгору - вдих; нахил вперед, опускаючи руки - видих.
8.Руки в сторони. Підняти праву ногу вбік тримати 3-4с - вдих, опускати - видих, теж саме лівою ногою. 6-8р.
9. В. п. – Основна стійка (О. с), руки на поясі. Вдих, присісти руки вперед - видих. 6-8 р.
10. В. п. - стійка ноги нарізно, широкі кругові оберти руками вперед та назад. 8-10 р.
11. Руки вперед, відводячи ногу назад, тримати 2-Зс. - вдих, повернутись у В. п. - видих. Почергово 6-8р.
12. В. п. - стійка ноги нарізно, руки вгорі. Кругові оберти тулубом. Почергово в кожний бік. 6-8р.
13. Руки в упорі на сидінні стільця (для дівчат в упорі на спинці). Згинання, розгинання рук. 10-12р.
14. Ходьба звичайна, ходьба з високим підніманням стегна, ходьба з поворотом на 360 градусів. 30-40 с.
15. Руки вгору - вдих; опускаючи руки - напівприсід - видих; 6-8 р. Відводячи руки в сторони та повертати долоні вгору і вниз - вдих; опустити руки, розслабляючись - видих. 8-10р.
Облітеруючий ендартерит.
Лежачи на спині
Лежачи на животі
Сидячи на стільці.
Стоячи біля стільця.
Лежачи на спині.
Бронхіальна астма.
Ішемічна хвороба серця (ІХС)
Остеохондроз.
Артрити (поліартрити)
КОМПЛЕКСИ КОЛОВОГО ТРЕНУВАННЯ
Цe найефективніша форма занять, яка дає можливість урахувати індивідуальні особливості школярів. Тут учні набувають навики самостійного фізичного удосконалення, проходять практику інструктування.
Комплекс колового тренування на заняттях із гімнастики.
1. Згинання і розгинання рук в упорі стоячи, лежачи.
2. Подолання перешкоди «колода».
3. Нахили тулуба вперед і назад із гімнастичною палицею.
4. Лазіння вгору-вниз по гімнастичній стінці, наступаючи па кожну рейку.
5. Підтягування на перекладині.
6. Із сіду па гімнастичній лаві, руки за головою, ноги закріплені, нахили тулуба назад-уперед.
7. Стрибки на обох ногах через скакалку, обертаючи її вперед.
Комплекс колового тренування на заняттях із легкої атлетики.
1. Біг у повільному темпі на дистанції 200-300 метрів.
2. Метання тенісного м'яча, мішечків із піском тощо.
3. Стрибок у висоту з прямого розбігу.
4. Кидки набивного м'яча партнеру способом з-за голови.
5. Біг із прискоренням на 10, 20 м або човниковий біг 4x9 м.
6. Стрибки через кубики або гімнастичні палиці.
7. Стрибок у довжину з місця.
КОМПЛЕКСИ ВПРАВ ДЛЯ ВИПРАВЛЕННЯ КРУГЛОЇ, СУТУЛОЇ І КРУГЛОВВІГНУТОЇ СПИНИ
Комплекс 1
1. Ходьба на місці з високим підніманням стегна і широкими вільними рухами рук — 1 хвилина. Дихати рівномірно.
2. В. п. — o. с., пальці рук переплетені за спиною; 1-2 — піднятися на носки, енергійно відвести руки назад до зведення лопаток (вдих); 3-4 — в. п. (видих). Повторити 10-12 разів.
3. В. п. — руки за голову; 1 — руки вгору, відводячи їх назад, ліву ногу назад на носок, прогнутися (вдих); 2—в.п. (видих); 3-4 — те саме правою ногою. Повторити 8-10 разів.
4. В. п. — сід на п'ятах, тулуб нахилений уперед, руки вперед долонями на підлозі; 1-3 — ковзаючи грудьми над підлогою, згинаючи і випростовуючи руки, перейти в упор лежачи на стегнах, голову відвести назад, прогнутися (вдих), 4 — згинаючи ноги, в. п. (видих). Повторити 8-12 разів.
5.В.п. — упор лежачи на зігнутих руках; 1-2 — випростовуючи руки, упор лежачи на стегнах, прогнутися (вдих), 3-4—в.п. (видих). Повторити 8-10 разів.
6. В. п. — o. e., 1 — піднятися на носки, руки через сторони вгору (вдих); 2-3 — присід, руки вгору (видих); 4 — в. п. Повторити 6-8 разів.
7. В. п .— лежачи на грудях, руки зігнуті в ліктях, кисті під підборіддям; 1-2 — руки в сторони, підняти голову, плечі і ноги, прогнутися «ластівка» (вдих), 3-4 — в. п. (видих). Повторити 8-Ю разів. .
8. В. п. — лежачи на спині, ноги нарізно, руки в сторони; 1 — підняти ноги вперед і з'єднати їх (вдих); 2 зігнути ноги (видих); 3 — випростати ноги вперед (вдих); 4—в.п. (видих). Повторити 8-10разів. Спину і голову з підлоги не піднімати.
9. В. п. — лежачи на спині, ноги нарізно, руки вниз. 1-2 — спираючись на п'ятки, підняти тіло і руки вгору (вдих); 3-4 — в. п. (розслабитися, видих). Повторити 8-10 разів.
10. Біг у повільному темпі (1-2 хвилини) з переходом на ходьбу і виконанням дихальної вправи з рухами рук угору та вниз.
Комплекс 2
1. Ходьба на місці з високим підніманням стегна і широкими вільними рухами рук. Ходьба звичайна в русі, ходьба на носках, п'ятках. Ходьба з зупинками за командою — 1 хв.
2. В. п. — притиснутися до стіни потилицею, спиною, сідницями і п'ятками, набувши положення правильної постави; 1 — крок уперед; 2 — в. п.; З — крок уперед із заплющеними очима; 4 — в. п. Повторити 5-6 разів.
3. В. п. — стійка нарізно, руки за голову; 1 — руки в сторони-назад підняти на носки, прогнутися (вдих);2—в.п. (видих). Повторити 10-12разів.
4. В. п. — стійка ноги нарізно, руки перед грудьми; 1-2 — відводячи лікті назад і зводячи лопатки, прогнутися в грудному відділі хребта, підняти голову (вдих); 3-4 — в. п. (видих). Повторити 8-10 разів.
5. В. п. — упор стоячи на колінах; 1 — праву руку в сторону, повертаючи тулуб і голову вправо (вдих); 2 — в. п. (видих); 3-4 — те саме в лівий бік. Повторити 8-10 разів.
6. В. п. — лежачи на спині, руки в сторони; 1-2 — прогинання у грудному відділі хребта сковзким рухом по підлозі вниз підвестися в положення сидячи зігнути ноги так, щоб ступні торкалися підлоги, руки в упорі ззаду, плечі опущені (видих); 3-4 — в. п. (вдих). Повторити 8-10 разів.
7. В. п. — лежачи на спині на валику, що під нижніми кутами лопаток, руки вниз; 1-2 — руки вгору (вдих); 3-4 — в. п, (видих). Повторити 10-12 разів.
8. В. п. — стійка ноги нарізно, руки на поясі; 1 — присід, руки в сторони (видих); 2 — в. п. (вдих). Повторити 6-8 разів.
9. В. п.— руки за голову, нахил тулуба вперед; 1-2 — руки в сторони, прогнутись у попереку, голову не спускати, дивитись уперед (вдих); 3- 4 — в. п. (видих). Повторити 10-12 разів.
10. Ходьба по колу з предметом на голові, руки в сторони (15-20 секунд).
11. Біг у повільному темпі (1-2 хвилини) з переходом на ходьбу з виконанням дихальних вправ.
Комплекс З
Вправи з гімнастичною палицею
1. Ходьба на місці з високим підніманням стегна і широкими вільними рухами рук. Ходьба звичайна в обхід, ходьба на носках, на п'ятках, на зовнішньому боці ступні (1 хвилина).
2. В. п. — палиця внизу; 1-2 — підняти палицю вгору, підвестися на носки (вдих); 3-4 — в. п. (видих). Повторити 10-12 разів.
3. В. п. — палиця внизу за спиною; 1-2 — відвести палицю назад, підвестися на носки (вдих); 3-4 — в. п. (видих). Повторити 10-12 разів.
4. В. п. — палиця вертикально за спиною, руки зігнуті; 1 -2 — присісти (видих); 3-4 — в. п. (вдих). Повторити 8-10 разів.
5. В. п. — стійка ноги нарізно, палиця внизу; 1-2 — палиця перед грудьми, поворот тулуба вправо з одночасним нахилом назад (вдих); 3-4 — в. п.; 5-8 — теж саме в ліву сторону. Повторити 8-10 разів.
6. В. п. — лежачи на животі, руки вгору, хват палиці за кінці; 1-2 — згинаючи руки, палицю на лопатки, підняти голову і плечі, прогнутися (вдих); 3-4 — в. и. Повторити 8-10 разів. Ноги не піднімати.
7. В. п. — лежачи на животі, палиця вгорі, руки розслаблені. 1-2 — відводячи палицю якнайшвидше, прогнутися (вдих); 3-4 — в. п. (видих). Повторити 8-10 разів.
8. В. п. — стійка ноги нарізно, палиця на лопатках; 1 — поворот тулуба вправо (вдих); 2 — в. п. (видих); 3-4 — те саме вліво. Повторити 10-11 разів.
9. В. п. — палиця на лопатках; 1-2 — присід палиця вгору (видих); 3-4 — в. п. (вдих). Повторити 8-10 разів.
10. В. п. — палиця внизу; 1 — випад правою ногою вперед, палиця вгору (вдих); 2 — в. п. (видих); 3-4 — те саме лівою ногою. Повторити 8-10 разів.
11. В п. — стійка ноги разом, палиця горизонтально за спиною під ліктями; 1 — випад ногою в сторону з нахилом вправо (видих); 2 — в. п. (вдих); 3-4 — те саме з випадом вправо. Повторити 8-Ю разів.
12. В. п. — сід ноги нарізно, палиця за головою, лікті вниз; 1-2 — палицю вгору (дивитись на неї), прогнутися (вдих); 3-4 — в. п.; 5-7 — пружні нахили вперед, ноги не згинати, носки відтягнути (видих); 8 — в. п. (вдих). Повторити 6-7 разів.
КОМПЛЕКСИ ВПРАВ ДЛЯ ПРОФІЛАКТИКИ
ТА КОРЕКЦІЇ ПЛОСКОСТОПОСТІ
(для виконання учнями в домашніх умовах)
1. Ходьба на носках, звичайна ходьба з високим підніманням стегна вперед та назад; ходьба приставним кроком. Ходьба на п'ятках, пальці ніг зігнуті. Ходьба на зовнішніх склепіннях ступні (1-2 хвилини).
2. В .п. — сидячи па стільці, ноги на ширині ступні. Згинання і розгинання пальців ніг. Повторити 20-25 разів.
3. В. п. — сидячи на стільці, піднімання маленьких предметів (камінців, ґудзиків, шишок, спеціальних предметів) пальцями ніг (2-4 хвилини).
4. В. п. — лежачи на животі, Повороти гомілки зовні і назовні. Повторити 20-25 разів.
5. В. п. — сидячи на стільці, ноги зігнуті в колінах, руки на поясі; 1 — праву ногу поставити на п'ятку, сильно розігнувши її в підйомі, носок вгору; 2 — зігнути ногу в підйомі і торкнутися кінцями пальців підлоги; 3 — повернутися в положення ; 4 — поставити ногу у в. п.; 5-8 — те саме.
Використана література :
КОНСПЕКТ ЗАНЯТТЯ СПЕЦІАЛЬНОЇ МЕДИЧНОЇ ГРУПИ
Підготувала:
Сірко Людмила Орестівна
вчитель фізичної культури
І кваліфікаційної категорії
ОЗ «Бродівська ЗОШ І-ІІІст №4»
Тема. Легка атлетика.
Мета та завдання: Повільний біг. Вправи на увагу. Комплекс №3. Вправи з набивними м’ячами. Дихальні вправи. Вправи на розслаблення. Метання малого м’яча на дальність. Естафета.
І. Вступна частина.(3-4 хв.)
1.Організаційний момент.
2.Повідомлення завдань заняття.
3.Різновиди ходьби: на носках, на п’ятках, випадами.
4.Вправи на увагу:
-1-2 - крок вперед, приставити праву ногу
-3 - напівприсід, руки вперед
-4 - основна стійка
-5-6 - поворот кругом
-7-8 - поворот наліво
(4 р)
5.Домашнє завдання: скласти вправи на увагу на рахунок 8. На наступних уроках кожен учень(після попередньої консультації з вчителем) проводить вправи на увагу з групою.
ІІ. Підготовча частина. (10-15 хв.)
Комплекс ЗРВ № 3.(в парах)
1.В.п.-стати спиною один до одного,взявшись за руки.
1-руки через сторони вгору,піднятись на носках, вдих
2-В.п.
(5-7 р.)
2.В.п.-стати лицем один до одного, руки на плечах партнера
1-3-пружні нахили вперед
4-В.п.
(6-8 р.)
3.В.п.-стати спиною один до одного, захвативши зігнутими в ліктях руками руки партнера. Почергові нахили, піднімаючи партнера на спину. Дівчата без піднімання, лише нахили.
(8-10 р.)
4.Дихальні вправи та вправи на розслаблення.
(3-5 р.)
5.В.п.-стати боком одне до одного, руки на плечі партнера
1- мах лівою ногою вперед
2-В.п.
3- мах правою ногою вперед
4-В.п.
5-мах лівою ногою назад
6-В.п.
7- мах правою ногою назад
8-В.п.
(3-4 р.)
6.В.п.- стати лицем один до одного, руки на плечах партнера
1-стрибок ноги разом
2- стрибок ноги нарізно
(4-6 р.)
7.Ходьба на місці з виконанням дихальних вправ та вправ на розслаблення.
ІІІ. Основна частина. (25-28 хв.)
1.Вправи з набивними м’ячами.
1.В.п.-присід,м’яч в руках на підлозі
1-2-встати,м’яч вверх, праву ногу назад на носок,потягнутися
3-4-В.п.
5-8-те ж, але ліву ногу назад
(6-8 р.)
2.В.п.-стійка ноги разом,м’яч внизу в руках
1-3-нахили вперед і прокотити м’яч по підлозі навколо ніг
4-В.п.
М’яч перекочувати один раз вліво,другий-вправо.
(6-8 р.)
3.В.п.-лежачи на спині,м’яч між стопами
1-2-ноги з м’ячем вперед
3-4-В.п.
(10-16 р.)
4.В.п.- сід, руки в сторони, м’яч справа
1-підняти ноги і прокотити м’яч під ногами вліво
2-опустити ноги, руки в сторони
3-4-те ж,в іншу сторону
(6-10 р.)
5.В.п.-стійка ноги нарізно, руки з м’ячем внизу. Підкинути м’яч і піймати його.
(10-14 р.)
6.Ходьба з виконанням вправ на розслаблення.
2.Метання малого м’яча на дальність.
Спеціальні вправи для метання:
- імітація виконання фінішного зусилля за допомогою партнера
- імітація моменту натягання
- метання тенісних шариків,стоячи обличчям у напрямку кидка
- імітація схресного кроку
Метання малого м’яча на дальність по три спроби.(потоковий спосіб організації діяльності учнів)
3.Естафета.
Група ділиться на три команди, котрі стоять в колоні по одному за лінією старту. В 5 м. від неї стоїть гімнастична лава, навпроти мішені для метання м’яча в ціль на відстані 7-8 м. За сигналом капітани з м’ячем в руці біжать до лав, ідуть по них з високо піднятими руками з м’ячем, потім кидають м’яч в ціль, ловлять його, повертаються до лав, знову проходять і передають м’яч партнерові по команді, тоді стають в кінець колони, обходячи її справа. Враховується час і точність метання.(2-4 р.)Між повторами виконуються вправи на розслаблення.
ІV. Заключна частина.(5 хв.)