Гімнастика для пальчиків рук

Про матеріал
Пропонуються вправи пальчикової гімнастики для використання на уроках з учнями початкових класів
Перегляд файлу

ПАЛЬЧИКОВА ГІМНАСТИКА

 

1. Сірі гуси налетіли(Поворушити пальчиками у повітрі)

І на лузі тихо сіли.(Покласти долоні на стіл.)

Походили, походили,  («Ходити» пальчиками по столу)

Попоїли, попоїли,(Стукати пальчиками по столу)

Знялися і полетіли.(Поворушити пальчиками у повітрі.)

 

2. Диб-диб-диб,(Постукати кулачками по столу)

Диб-диб-диб,(Постукати пальчиками по столу)

Біля пенька гриб —(Малювати одночасно пальчиками обох рук  контур гриба)

Отакий товстезний,(Великими і вказівними пальцями обох рук  утворити кільце)

Отакий грубезний, (Стиснути кулачки)

Бриль на голові.(Одночасно пальчиками обох рук  малювати шапочку гриба)

 


3. Налетів з-за лісу вітер,(Помахати руками у напрямку до    обличчя)

Та сердитий і рвучкий,(Стиснути кулачки)

Покрутив в садку нам квіти,(Колові рухи кулачками)

Розгойдав усі гілки.(Поворушити пальчиками у повітрі.)

У вікно, у двері грюкнув,(Поплескати в долоні)

Розстелив по хаті дим,(Руки вперед, поворушити пальчиками)

Впав на шлях і мчить на луки.(Руки покласти долонями

вниз,поворушити пальчиками.)


Я - наввипередки з ним.


 


4. Рибки весело пірнали

В чистій, свіженькій воді,(Руки над столом, долоні вниз,

торкнутися кожним пальчиком столу)

То зіжмуться, розіжмуться,(Руки стиснути в кулачки)

То зариються на дні.(Струснути кистями рук.)


 


5. Прилетіло сонечко(Руки поставити на парту, загинати пальці)

На мою долонечку,(Показати долоні, потягнути)

Крильця червоненькі, (Поворушити пальчиками)

Цяточки чорненькі.(Натиснути пальчиками на парту.)

По всіх пальчиках ходило,(Пальчики «ходять» по парті)

З мізинчика полетіло. (Показати мізинчик)


 

6. Будемо відпочивати — (Руки витягнути вперед)

Нумо пальці рахувати: (Поворушити пальчиками)

Раз, два, три, чотири, п'ять!(Загинати пальці на лівій руці, потім — на правій, згодом — на обох кистях рук)

 

7. У корзинці маслючки –

Їх так люблять їжачки. 

Щоб грибочки рахувати,

Треба пальчики згинати. (Діти по черзі згинають пальці спочатку    

правої, а потім лівої руки. По закінченні   вправи руки повинні бути стиснуті в кулачки. Повторюють вправу кілька разів.     
 

8. Милі жабки-скрекотушки               

Начепили капелюшки.                  

Жабки весело плигають,                     
Тільки бризкітки літають.(Діти стискають ручки в кулачки і  кладуть їх на парту пальцями вниз.  Різко розпрамляючи пальці (руки ніби підстрибують над партою) і кладуть долоні на парту. Потім одразу ж різко стискаютькулачки і знову кладуть їх на парту. )

 

9.  Дружно пальчики згинаєм,         
Міцно кулачки стискаєм.                   
Раз, два, три, чотит, п’ять –                
Починаєм розтискать.                                                                                   (Діти простягають руки вперед, міцно – міцно стичкають пальці в кулачки, а потім розслабляють їх і розтискають. Повторюють вправу кілька разів.)

 

10. Потомились, малючки?                
Розтуляйте кулачки.                           
Пальчики розсунем ширше               
І напружимо сильніше. (Діти простягають руки вперед, розчепірюють пальці, напружують їх якомога сильніше, а потім розслабляють, опускають руки і легенько струшують їх. Повторюють віршик кілька разів. )

11. Нумо пальці сплетемо,              
Любі хлопчики й дівчатка,            
Ну, а потім почнемо                         
Міцно-міцно їх стискати.                                                                             ( Діти сплітають пальці, з’єднують долоні і міцно-міцно стискають їх. Потім опускають руки і легенько струшують їх. Повторюють вправу кілька разів.)

 

12. Пальці випрямим спочатку,     
Потім зчепим по порядку.               
Хто із пальчиків сильніший?      
Інших стисне хто скоріше? (Діти зчіплюють випрямлені пальці обох рук (крім великих) і, не згинаючи,    сильно притискаючи їх один до одного, затискуючи кожен палець  між двомаіншими. Потім опускають руки і легенько струшують їх. Повторюють вправу кілька разів.   )                                                                                                            

 

13.  Наші пальці постулялись.         
От цікаво, що це сталось?             
Змерзли? То погрієм їх,                 
Вкриєм ковдрою малих.                

(Діти стуляють ліву руку в кулачок, а правою обхоплюють його і міцно стискають. Потім міняють руки і легенько струшують їх. Повторюють вправу кілька разів. )

14. Зачепили пальчики малі         
І ручки простягнули.                     
А потім ними від Землі                 
Хмаринку відштовхнули.             

(Діти зчіплюють пальці, простягають руки долонями вперед, а потім піднімають їх угору і тягнуться якомога вище. Вправу виконують стоячи.)

 

15.  Пальчиків малий загін –        

Он як виструнчився він  .           

Дуже дружні і веселі,                  .                                      

Дістають вони до стелі.                                                          

(Діти піднімають руки над головою, тягнуться вгору,  витягуючи пальці. Вправу виконують стоячи.)

 

                              16. Олівець в руці катаю,

        Поміж пальчиків кручу.

        Неодмінно кожен палець

        Буть слухняним я навчу.

 

Покласти олівець між вказівним, середнім і безіменним пальцями.

Крутити олівець, передавати   його з одного пальця на інший.

 

17. Пальчик-пальчик, де ти був?

Я з цим братом в ліс ходив,

А з цим братом борщ варив,

З цим я кашки скуштував,

А з найменшим заспівав.


 

 

  

     18. Ясне сонечко в кімнату    

           Дивиться в віконечко,

           Дуже раді всі малята,

           Плескають в долонечки.

Руки перехрещені тильним боком  долоней  до себе. Спочатку пальці обох рук стис­нуті в кулаки,  потім пальці-промінці розкри­ваються, руки повертаються вправо-вліво. У кінці віршика діти плескають у долоні

                                      

19. Хай живе наш рідний дім —

Тепло й затишно у нім.

                                  Є. Желєзняков

Долоні трохи зігнуті, кінчики  пальців  торкаються (дах),    середній палець правої руки піднято вертикально вгору (димар), кінчики мізинчиків торкаються один  одного, створю­ючи пряму лінію (балкон).

 

20. А чи є у нас в річці риба?

Може, ми дарма сидимо на березі та диви­мося на поплавок?

Краснопірки та йоржі, і колючі окуні так і грають в глибині.  

                                                   В. Кочевський

Голова риби — початок долоні, хвостик —пальчики, верхній плавець — великий  палець. Долоня й пальці розслаблені,вони гнучко звиваються.

 

21.  Білочка просить нас приготувати для грибів незвичайний кошик. Його треба зобразити пальцями рук.

                          До лісу кошик я беру

                          І гриби туди кладу.

Долоні повернені на себе, пальці  сплетені  лікті розведені в сторону. Долоні ніби – то роз'їжджаються,  і між пальцями   утворюються зазори. Великі пальці зображують  ручку кошика

                                                        

22. Чорний жук очима блима-

Чує кроки за плечмима.             

Дуже  хороше йому по землі ходити.

Він не хоче, чуєш,хлопче, у коробці жити.

                                                     В. Лучук                                                    

Пальці в кулачок. Вказівний та мізинчик   розведені   в сторони,  дитина рухає ними,  просуваючи руку по парті вперед

                

23. Намалювати можна нею

Будинки, хмари і поля.

Зелену затишну алею,

Високі гори і моря.

Рука — це пензлик, пальці—  волосинки волосинки. Плавними   рухами «розфарбовуйте» зни­зу догори, справа вліво. Пальці мають бути м'якими й пружними.  Уявіть собі, що ви малюєте будинки, хмари, поля, алею, гори і моря, про які гово­риться у віршику

 

 

    24. Ножиці. Пальці правої руки стиснути в кулак, виставити вперед вказівний і середній і середній. Рухати ними, імітуючи різання ножицями.

 


25. Оси осі в осінні дні                                     

       Сумні виспівує пісні.

       Тумани сиві на росі —

       Сховатись ніде вже осі.

Виставити середній палець, притиснути його між вказівним та безіменним, поворушити ним.

    

 

  26.   Лиса з лісу у село

 «Ку-ку-рі-ку» занесло.

 Заглядає лис у вікна:

«Де ж це півень кукурікнув?»

Обидві долоні зробити «ковшем», великі пальці підняти вгору,  вказівні пальці та мізин­чики згинаємо всередину долоней, притискаємо один до одного. Середні та безіменні пальці утво­рюють вузьку «лисячу» мордочку.

 

       27.  На дереві грається,

       Угору підіймається,

       На хвостику гойдається.

       І зветься це малятко

      Веселе... (мавпенятко)

— Зобразимо мордочку мавпенятка.

Середній та безіменний пальці притиснуті згори великим. Вказівний і мізинчик трохи підняті вгору та зігнуті.

 

Нам треба завести мотор у машини і мерщій вирушати в путь.

         28.Мчить машина замашинами,

             Шелестить машина шинами.

 

 

 Пальці рук, крім великих, зціплюються в замок. Це мотор.     Великими пальцям роби­мо обертові рухи. Спочатку «мотор» працює швидко, потім поступово оберти сповільнюються.

               29.   Півень півневі співав: —

                       Я сьогодні рано встав!

                       Потім вилетів на пліт —

                        Заспівав на цілий світ.

                                                 Г. Чубач

Долоню піднято вгору, вказівний палець спирається на великий. Інші пальці розведені та підняті вгору.

           

30. Ходить хмуро між дубами,           

Хижо клацає зубами.                          

Весь, як є,— жорстока лють,                         

Очі так її і ллють

Зачаївся ось, примовк

Грізний звір,

голодний вовк.

Робимо долоньками «пароплавчик»,а з нього   «вовка»: великі пальці розводимо в сторонни. Вказівні пальці згинаються всередину  долоней і утворюють лоба, а останні пальці у вигляді  «човника» — верхню та нижню щелепи.

 


    31.  Вовк ведмедя  розбудив:

     Вже весна,  гуляти йди!

      Виліз велетень з барлогу 

      Вовк тікає в ліс від нього.

                                   О. Кононенко


Середній і безіменний пальці притисну­ті згори великим.      Вказівний і мізинець трохи підняті вгору й зігнуті.


 

32. Скаче, плаче жабенятко:

Змерзли в нього

Ноженятка,

Де б йому в ріці

Та й знайти штанці,

Тепленькі, зелененькі

В цяточку.


Рука кулачком лежить на парті, постійно рухається відповідно до ритму вірша.

 

  1. Відгадайте, хто це:

Хоч маленьке, а красиве,

Як біжить, то в'ється грива.

Копитцями туп-туп-туп,

По каменю цок-цок-цок.

(Лоша)

Зобразимо лоша руками. Права долоня на ребрі від себе. Великий палець догори. Згори на неї накладається ліва долоня під кутом, ство­рюючи пальцями гриву. Великий палець дого­ри. Два великих пальця утворюють вушка.

 

 

34. Що воно за дивна птиця?

Світла денного боїться,

дзьоб гачком, великі очі,

і не спиться їй щоночі.

 Руки стиснуті в кулачки, пальці при­тиснуті, великі пальці заокруглені вгорі, вказівні разом посунуті вперед.

 

 

 

35. На сонечко я схожий

І сонечко люблю.

За сонцем повертаю

Голівоньку свою.

 Руки перехрещені тильною стороною  долоней до себе. Пальці-пелюстки розкриті. Руки повертаються вправо-вліво

 

                     36.  Сіла пташка на дубку,

                      Завела своє ку-ку!

Долоні розгорнуті до себе, великі пальці ви­прямлені від себе й переплетені (нібито чіпляють­ся один за одний). Великі пальці — голова пташ­ки, інші пальці — крила. «Помашіть» крилами.

                                                

              37. Равлик лізе вздовж доріжки,

             То  сховав, то випнув ріжки.

Пальці в кулачки, лівий трохи позаду правого, на правій руці вказівний   та мізин­чик розведені в сторони, дитина згинає і роз­гинає їх.

 

   38.  Відгадайте, що це.


    Через поле і лісок

    подається голосок.

    Він біжить по проводах,

    скажеш тут, а чути там.


                             (Телефон)

Учні вказівним пальцем правої руки роблять колові рухи, нібито на­бираючи номер телефону; потім прикладають кулачок до вуха, начебто слухаючи розмову.

                                                 

            39. Едельвейс росте на скелі,      

            Біля сонечка оселі

            Вище сосен і смерек,             

            Біля гнізд орлів, лелек.

   Зімкнуті й трохи заокруглені доло­ні — пуп'янок квітки. Поступово роз­вести пальці в сторони, трохи похита­ти руками і підняти їх угору.

                                    

                  40. Має стовбур дерево,

                   Багато гілочок.

                   Листячком зеленим

                   Бавить діточок.

Притиснути руки тильною стороною одну до одної. Пальці розчепірити і підняти вгору. Ворушити кистями й пальцями


 


41. Довгі вуха, куций хвіст,

Моркву і капусту їсть.                              

В сніжну зиму залюбки

Обгризає яблуньки.


Пальці стиснути в кулачок. Виставити вгору вказівний і середній  пальці. Ворушити ними, повертаючи руку  в різні боки

        

 42.  Барабанчик бухав, бухав,

   Барабанив я і слухав.

 Уявіть собі, що зайчик б'є по ба­рабану. Складіть пальці в кулачок. Вказівний і середній пальці вгору, вони притиснуті. Безіменний і мізин­чик стукають по великому пальцю.

 

      43.  Чапа чапля по болоту —
            Чапу-чапу! Чап-чалап!
            Поглядає, чи немає 

       Де малих зелених жаб.

 Витягнути вниз вказівний та середній пальці, інші стиснути в кулачок. Імітувати пальцями ходу чаплі в ритмі вірша.

 44.   Над нами небо є блакитне,

   Над нами сонечко привітне.

   Над морем чайка проліта,                                                           

   Додому радо поверта.

Діти перехрещеними кистями рук бражують помахи крил чайки, а потім  руками   зображують морські хвилі. 

                       

 

45. Хомка, хомка, хом'ячок,

Посмугований бочок.

Уявіть, що у вас на долоні  сидить  

хом'ячок. Погладьте його спочатку

мізинчиком, потім по черзі іншими пальцями. Злегка торкніться кін­чиками пальців (пучками) до його теплої шубки, але не притисніть сильно. 

         


46. Ялинку прикрашає

Мороз на Новий рік.

Дарунки всім вручає

Казковий чарівник


Долоні від себе, пальці переплетені між собою( долоні під кутом одна до одної). Долоні від себе, Пальці виставити вперед. Лікті до корпуса не притискаються.

 

47. Жовте жито жук жував

І з Женею жартував.

Жартом, жартом – і  у Жені

Жвавий жук живее у жмені

                                   Ю. Кругляк

Пальчики в кулачок. Вказівний і мізинчик розве­дені в різні боки, дитина ворушить ними. Рука повіль­но просувається вперед по парті. У кінці вірша пальці стискаються в кулачок (упіймали жука), а потім кулак розтискається (відпустили комаху).

 

 

     48.  Тишком-нишком           В шкряботушки

       вийшла мишка із нори.     Ніс і вушка догори.

Середній та безіменний пальці впираються у ве­ликий. Вказівний і мізинець зігнуті в дуги та при­тиснуті до середнього і безіменного пальців

 

49. Їжачок-хитрячок

Із голок та шпичок

Пошив собі піджачок.

Лікті на парті, долоні притиснуті

одна до одної, пальці підняті вгору (голки). Великі  пальці відвести до себе (мордочка).

               

50. Приніс учора татко            

Маленьке цуценятко.                           

Воно із нами грається  

 І зовсім не кусається. 

                Г. Сафонова

Долоню на ребро, на себе. Великий палець уго­ру, вказівний — зігнути, середній та безіменний — разом,   мізинець опускається та підіймається.  У кінці вірша підставити вільну долоньку, як миску, погладити «цуценя» по голівці.

                           

    51.  На городі цап, цап

     Капустоньку хап, хап,

     Борідкою трусь, трусь,

     Капустоньку хрусь, хрусь!

Середній і безіменний пальці спираються на великий. Вказівний і мізинець підняті вгору.


52.  На городі цап, цап

     Капустоньку хап, хап,

     Борідкою трусь, трусь,

     Капустоньку хрусь, хрусь!

Середній і безіменний пальці спираються на великий. Вказівний і мізинець підняті вгору.

 

                53.  У червоних чобітках,—                      

            Дуже швидкокрилий птах.

            Має чорний піджачок,

            Люди звуть його юрок.

Долоні розгорнуті на себе, великі

пальці переплетені — голівка птаха. Інші

зімкнені пальці — крила. Швидко помахати ними.

 

54. Що тут казати — хижа вкрай,    

 Карасику, ти не дрімай

У неї апетит найкращий.             

 А то в її потрапиш пащу

Діти плавними рухами зо­бражують щуку рукою до лік­тя. Паща щуки формується пальцями.

                      А. Костецький

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
687
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку