Гійом Аполлінер як чільна постать європейського авангарду. Сутність його поетичної реформи. Збірки «Алкоголі», «Каліграми».

Про матеріал
Мета уроку: простежити шлях творчого становлення поета-авангардиста Г.Аполлінера, окреслити етапи його поетичної реформи, його зв’язок з кубізмом; розвивати вміння систематизувати новий матеріал, висловлювати власні думки; сприяти вихованню інтересу до мистецтва.
Перегляд файлу

 

11 клас

Тема уроку:  Гійом Аполлінер як чільна постать європейського    авангарду. Сутність його поетичної реформи. Збірки «Алкоголі», «Каліграми».

Мета уроку: простежити шлях творчого становлення поета-авангардиста Г.Аполлінера, окреслити етапи його поетичної реформи, його зв’язок з кубізмом; розвивати вміння систематизувати новий матеріал, висловлювати власні думки; сприяти вихованню інтересу до мистецтва.

Обладнання: портрети Г.Аполлінера, П.Пікассо, репродукції картин Пікассо, каліграми, словник літературознавчих термінів.

Епіграф уроку:                                                                            Минають дні а я ще є.

                                                                                                                    Г. Аполлінер

ХІД УРОКУ

 І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

 1. Слово вчителя; Франція – країна, на землі якої народилися великі реалісти й романтики, яка стала батьківщиною символістів, а на початку ХХ ст. Привернула до себе увагу митців нових модерністських течій.

 2. Бесіда:

1. Який літературний напрям ми вивчаємо?

 2. Чому він має таку назву?

 3. Чим відрізняється модернізм від авангардизму?

 4. Назвіть течії авангардизму.

 ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

  1. Слово вчителя:

Кожен із письменників-модерністів розумів усю складність існування людини на землі, відчував її незахищеність і кожен із них робив спроби розкрити загадки буття, зрозуміти логіку розвитку світу. Митці шокували, дивували, бентежили своє оточення. Іноді це робилося навмисно, але найчастіше таким способом вони проявляли свою індивідуальність. Сьогодні мова йтиме саме про таку людину. Талановиту, добре виховану, багату на друзів, але незрозумілу для багатьох.

-Чому? Це ми з’ясуємо протягом уроку. На уроці ми згадаємо основні віхи життя і творчості поета, познайомимосяз сутністю його поетичної реформи та збірками «Алкоголі», «Каліграми», дізнаємось, чому вони мають такі назви, що пов’язувало поета з художником Пікассо і чому його не розуміли оточуючі.

  1. Робота з епіграфом. Минають дні а я ще є. (звернути увагу на відсутність коми).

ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.

1. Слово вчителя: Справжнє ім’я Аполлінера - Гійом Альбер Володимир Олександр Аполлінарій Костровицький. Щоб зрозуміти його творчість, портрібно згадати насичене подіями життя поета. Незадовго до смерті він написав: «Звісно, життя поета – непересічне, але доля втягнула мене в такі пригоди...»

2. Бесіда:

 1. Яке було походження поета?

2. Чому поета називали іноземцем без громадянства?

 3. Коли і яким чином він отримав громадянство Франції?

4. Які обставини особистого життя зумовили розвиток теми «нелюбого» в ліриці Аполлінера, зробили з нього поета-початківця?

 5. Чи можна стверджувати, що вже в той період життя Апполінер був авангардистом?

 6. Калейдоскоп новин. Самостійно знайдені відомості про Аполлінера.

3.Дослідницька робота.

Група 1. Підготувати повідомлення про Пабло Пікассо.

Група 2. Дослідити, як спілкування з Пікассо вплинуло на творчисть Аполлінера. Познайомити зі збіркою «Звіролов, або Почет Орфея».

 Група 3. Підготувати презентацію «Кубізм та кубофутуризм у творчості Аполлінера».

4.Слово вчителя. Перед тим, як будуть звітувати групи, звернемося до словника.

Гр.1 – Футуризм, кубізм

Гр. 2 – Кубофутуризм, політематичність

Гр. 3 – Сюрреалізм, верлібр.

5.Творчі звіти груп.

6. Учитель: 1913 р. Опубліковано збірку “Алкоголі”, до якої увійшли кращі вірші поета, написані протягом 15 років. Слово “Алкоголі” має своєрідне смислове навантаження. Спочатку поет хотів назвати збірку “Вода життя”, але зміна назви на “Алкоголі” робила поета спадкоємцем теми сп'яніння, розвинутої Ш.Бодлером і А.Рембо. Перша поезія збірки — вірш “Зона” також дає можливість зрозуміти назву збірки. “І життя наче спирт полум'яний ти п'єш”. Життя опалює поета як спирт. Сучасний світ п'янкий і стрімкий. Найвизначнішими у збірці є вірші “Зона”, “Міст Мірабо”.

7. Повідомлення учня: Поезія “Міст Мірабо” присвячена Марі Лорансен, з якою поет познайомився в 1907 році. Їй було 22 роки, а йому — 27. Марі художниця, писала й вірші. Їхні стосунки тривали 5 років, за словами поета “можливо, були найважливішими” для нього. А закоханим не судилося бути разом. У вірші відтворений не лише сум розлуки, а й роздуми поета про життя, про плин часу. До речі, у Марі теж був вірш, присвячений розлуці з Г.Аполінером. Читання вірша “Міст Мірабо” напам'ять.

8. Аналіз вірша. Аналіз вірша “Міст Мірабо”.

1. Про що йдеться у вірші — про річку, про міст через річку, про любов?

 2. Який настрій вірша?

 3. Які деталі реального світу зазначені у вірші?

 4. В яких образах і мотивах вірша поет утілює ідею плинного кохання?

 5. Що приховується за такими поняттями як життя, самотність, кохання, надія?

6. Хто ще причетний до Вічності?

 7. Чи можна визначити розмір вірша, чи є рифма? Які особливості синтаксису ви помітили?

 8. Як називається такий вірш? До цього слід додати, що вірш “Міст Мірабо” створено у стилі кубофутуризму, але Аполінер використовує елементи символізму та імпресіонізму. 

 

9.Учитель: До якого напряму належить збірка “Алкоголі”?

Учитель: 1913 р. з'явилася збірка “Алкоголі”, а що приніс із собою 1914 р.?

 

Бесіда:

1. Які зміни внесла в життя поета І світова війна?

 2. Чи припинилася творча активність поета під час війни?

 

10. Мозковий штурм.

 1. Якими були причини війни?

-  Протистояння між провідними Європейськими державами.

-  Порушення рівноваги сил на континенті у зв'язку з утворенням 1871 р. Німецької імперії.

-  Загострення відносин між країнами через боротьбу на ринку збуту.

2. Що призвело до війни?

3. Яким був характер війни?

4. Якими були наслідки війни?

- Людські втрати на фронтах. 2)

- Страждання населення.

- Руйнування.

 

 

11. Вчитель: Перша світова війна була жахливою. Десятки мільйонів людей стали її жертвами. За сухими цифрами і фактами, які вражають своїм розмахом масового знищення, стоять численні трагедії і втрати, обірвані життя, зруйновані долі, знівечені душі.

 

 12. А які у вас асоціації викликає слово “Війна”? (Прийом- гра зі словом).

Війна — розруха, кров, смерть, біда, біль, розлука, занепад, рани, голод, безлад, скорбота, втрата, трагедія.

 

Вчитель: Г.Аполінер не тільки жив за часів війни, а й був її учасником, про що вісе життя нагадували йому наслідки поранення. Війна призвела до втрати близьких йому людей, серед яких був літератор Рене Даліз.

 

У збірці “Каліграми. Вірші миру та війни”, присвяченій пам'яті друга Рене Даліза, Аполлінер презентував нову художню форму. Вірші він пише у вигляді каліграм. 13.

 

13. Робота із словником. (Звертання до каліграми — словник). Запис в зошити.

14. Повідомлення групи про задум збірки “Каліграми. Вірші миру та війни”.

15. Учитель: Літературною пам'яткою І світової війни став вірш-каліграма “Зарізана голубка і водограй”. Демонстрація каліграми.

16. Учень: Історія створення поезії «Зарізана голубка».

Вірш-каліграма «Зарізана голубка» був створений в 1914 році в римі, де Аполлінер перебував в артилерійській школі, задуманий як реквієм жертвам величезної історичної катастрофи (1914 – 1918 р.). Він здобув славу літературного пам’ятника Першої світової війни.

17.Читання поезії.

 Аналіз поезії:

1) Про що цей вірш?

2) Яка головна тема?

3) У якій формі написано вірш?

 4) Що таке каліграма?                                                                                                                  5) Погляньте на текст каліграми, який малюнок він утворює?

 6) Пригадайте, які події покладено в основу вірша, якого узагальню вального досвіду він набуває?

 7) З яких частин умовно складається каліграма?

8) Угорі на небі як видіння зарізана голубка. А що ж на землі?                                            ( ( (Сонце, залите кров’ю. Сонце сприймається як світле небесне радісне явище, а у Аполлінера воно лежить на землі, залите кров’ю.)

 - Чому автор використовує троп Сонце ранене, а не Сонце вбите?

- Знайдіть в тексті образ Північного фронту. Чи дає цей образ надію на життя?

- Чому сонце в траві, олеандри в крові?

 - Що відомо поету про долю друзів?

 - Що дає поету форма звертання до своїх друзів?

 - Чи відповідають друзі?

- Чому ліричний герой оплакує і живих, і мертвих?

 

Учитель. В основі вірша антитеза смерть і життя. Образ голубки – символ жінки, яка дає життя; чоловічі і жіночі імена – одне ціле, образи чоловіка і жінки.

 Зупиняється рух води – це війна, яка знищує життя. 

  • Які кольори ви вибрали б для каліграми?
  •  Що символізує горизонт?

На терезах життя – люди, водограй; голубка – смерть, кров, насильство.

18. Незакінчене речення (мікрофон).

  •  З якою метою автор вводить образи водограю і голубки? 

19. Робота над картинами П. Пікассо «Дівчина на кулі», «Голуб миру».

20. Учень. Повідомлення про сюрреалізм. Образ голубки став став прототипом знаменитого голуба Пікассо – емблеми миру..

21. Складання сенкану.

 Аполлінер

 Талановитий, романтичний

 Знаходить, відтворює, експериментує

 Новатор поетичного мистецтва

 Авангардист.

 IV. ПІДСУМОК УРОКУ.

    Аполлінер – неординарна особистість, у якій сполучалися розмах почуттів і вразливість, товаристськість і самотність, дотепний розум і винахідливість; його естетичні шукання увиразнювали притаманний авангардизму пафос оновлення сівту та мистецтва.

 Звернення до епіграфу.

  • Як ви розумієте зміст епіграфу після того, як познайомилися з поетом?

Складання інформаційного грона на дошці. Аполлінер -  поет-новатор.

Домашнє завдання: Вірш «Міст – Мірабо» – напам’ять; написати твір-роздум «Людина і війна».

 

docx
Додано
8 січня 2022
Переглядів
642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку