УТІЛЕННЯ ТРАГЕДІЇ Й. В. ҐЕТЕ «ФАУСТ» В РІЗНИХ ВИДАХ МИСТЕЦТВ

Про матеріал
На уроці учні ознайомляться с трагедією "Фауст" відомого німецького поета, драматурга, прозаїка, науковця, державного діяча, театрального режисера і критика Йо́ганн Во́льфґанґ фон Ґете. Цей твір має великий вплив на світову культуру. Основна проблема твору - жага пізнання - зображено у різних творів мистецтва. На цьому уроці старшокласники ознайомляться з деякими з них.
Перегляд файлу

УТІЛЕННЯ ТРАГЕДІЇ Й. В. ҐЕТЕ «ФАУСТ» В РІЗНИХ ВИДАХ МИСТЕЦТВ

Мета – формування компетентності:

Предметні: висловлювати ставлення до літературних персонажів; критичне мислення; літературний смак; знання про втілення трагедії «Фауст» у різних видах мистецтв, про ставлення до цієї трагедії в Україні; уміння порівнювати різні тексти;

Ключові: уміння вчитися (прагнення літературної освіченості з метою саморозвитку); математичну (уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між творами); комунікативну (навички ефективної роботи в парі й колективі); інформаційну (уміння знаходити та опрацьовувати інформацію); загальнокультурну (прагнення збагатити свій світогляд, розширити лексикон).

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.

Міжпредметні зв’язки: мистецтво (художня культура).

Обладнання:

  • Портрет Й. В. Ґете;
  • Тексти трагедії «Фауст»
  • Роздруковані додаткові матеріали (тексти, рисунки)
  • Аудіоматеріали, програвач або комп’ютер
  • Доступ в Інтернет

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Чому об’єктом суперечки між Богом і Мефістофелем став Фауст?
  • Схарактеризуйте ставлення Бога до Фауста.
  • На вашу думку, з якою метою Мефістофель розпалює в серці Фауста любовний шал?

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель: «Фауст» — найвище досягнення Ґете та один із найвизначніших творів світової літератури. Ще в молоді роки поет захопився середньовічною легендою про мага і чародія Фауста, якому в його нечестивих заняттях допомагав чорт, за що забрав потім душу Фауста в пекло. Свою душу Фауст мусив віддати в обмін за оволодіння земною мудрістю. Та істина, яку проповідували авторитети давнини і про яку йдеться в святих книгах, не задовольнила вченого. Щоб осягнути істину життя, Фауст прагне заглибитися в саме життя. Образу Фауста драматург надав привабливі риси: ренесансну допитливість розуму, прагнення до осмислення життя.

Існуючий у літературі сюжет про вченого — мага Ґете поєднав з іншим, досить поширеним сюжетом: палко закоханий юнак спокушає молоду, недосвідчену дівчину; вона чекає від нього дитину, а він малодушно кидає її напризволяще. Поет знайшов спосіб поєднання цих сюжетів: Мефістофель (чорт) омолоджує вченого. Персонажами твору Ґете стануть Бог, чорт, людина, нечиста сила. Однак тема виявилась складною для молодого поета, і він припинив роботу над рукописом. Майже через двадцять п'ять років Ґете повертається до роботи над трагедією, і «Фауст» стає головним змістом творчого життя Ґете.

Трагедія «Фауст» надихнула багато митців. На нашому занятті ми поговоримо про влив твору на світову та українську літературу та мистецтво.

 

Комунікативний практикум

  • Прокоментуйте висловлювання

1. Й. В. Ґете обстоював безпосереднє, живе ставлення до життя, любові до правди, добра, переконання, гаряче переконання о конечності й можливості того добра між людьми (І. Франко). 2. Ґетевській Мефістофель, зрештою, зовсім не той театральний червоний Мефістофель, який сміється над усім. У трагедії він завжди різний, суперечливий, привабливий та відразливий… (Г. Кочур) 3, 25

ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

  1. Дослідницька робота (у групах; складання інтелектуальних карт)
  • Дослідити утілення трагедії в різних видах мистецтв. Результати досліджень представити у вигляді інтелект-карти

Завдання для 1-ї групи

  • Вплив трагедії «Фауст» на світову літературу (Дж. Ґ. Байрон, Дж. Мільтон, Т. Шевченко, Т. Манн)
  • Відображення образу Фауста у живописі (Ежен Делакруа, Михайло Врубель, Ернест Берлах, Франц Ксав'єр Зімм, Сальвадор Далі, Роквелл Кент)

Робочі матеріали:

  • Образи Сатани у творчості Мільтона і Ґете (за творами «Втрачений рай» та «Фауст»: https://msn.khnu.km.ua/pluginfile.php/179273/mod_resource/content/2/4.pdf
  • Образ Фауста у творчості Т. Манна та Ґете (за творами «Доктор Фауст»)
  • Див. додаток 1 і 2

Завдання для 2-ї групи

  • Переклади Й. В. Ґете українською та ставлення до трагедії «Фауст» в Україні.
  • Відображення змісту трагедії у музиці (Шарль Гуно, Людвіг ван Бетховен, Гектор Берліоз, Михайло Глінка, Ріхард Ваґнер, Петро Чайковський) та кіно.

 

Робочі матеріали:

  • Додаткок 3 та 4
  • Шарль Гуно, опера «Фауст» (уривок)

https://www.youtube.com/watch?v=I3unCQVNF-k

  • Л. ван Бетховен,  Увертюра «Егмонт»:

https://www.youtube.com/watch?v=rz4XeMV8TaU

  • М. Глінка «Пісня Маргарити»

https://www.youtube.com/watch?v=GtlqQthxYVI

  • Р. Ваґнер, увертюра «Фауст»

https://www.youtube.com/watch?v=FJtcChf6bLk

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК

  • Презентація інтерактивних карт у класі;
  • Задавати питання до матеріалу.

VІ ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Учитель: Фауст постає перед нами як окрема людина зі своєю долею та як символ людини взагалі, у якій читач пізнає власні духовні пошуки. Які, як ми бачили виражаються через різні види мистецтва. Ми разом з Фаустом шукаємо істину, що допоможе з’ясувати сенс нашого власного духу

Питання до класу:

  • Що для вас є істина?
  • Чому образ Фауста та Мефістофеля часто використовуються у інших видах мистецтва?

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити вивчене за темою «Золоті сторінки далеких епох», підготуватися до написання контрольного твору

 

ДОДАТОК 1 2, 64

До образу Фауста зверталося багато письменників, зокрема Я. М. Р. Ленц, Ф. М. Мюллер, Ф. М. Клінґер (Ф. І. Клінгер), Е. А. Ф. Клінґеманн та інші, але загальновизнаним творцем «Фауста» вважають Й. В. Ґете, який писав свій твір упродовж 60 років.

«Фауст» Ґете значно вплинув на світову літературу. Образ Фауста надихав на творчість Дж. Ґ. Байрона, Дж. Мільтона, Т. Шевченка, Т. Манна, для якого Ґете та його творчість стали зразком, гідним наслідування.

Прекрасні ілюстрації створили французький художник Ежен Делакруа, російський Михайло Врубель, німецький Ернест Берлах, американський Роквелл Кент.

«Фауста» Ґете неодноразово театралізовано. Так, Шарль Ґуно створив оперу «Фауст». На мотиви Ґетевського «Фауста» писали музику Людвіґ ван Бетховен, Гектор Берліоз, Михайло Глінка, Ріхард Ваґнер, Петро Чайковський, Модест Мусоргський та ін.

До сюжету «Фауста» зверталися в кіно: зокрема, режисери Ф. В. Мурнау (1926, Німеччина), Р. Клер (1950; Франція, Італія), О. Сокуров (2011, Росія).

Мефістофель є однією з головних дійових осіб багатьох відеоігр.

Зображення, що містить текст

Автоматично згенерований описРисунок 1 - Ежен Делакруа, Фауст и Мефістофель в горах Гарца (по Гете "Фауст")

https://arthive.net/res/media/img/oy1400/work/442/357773.webp

Рисунок 2 - М. Врубель. Фауст и Маргарита в саду.

https://commons.wikimedia.org/wiki/ File: Врубель_М._А._Фауст_и_Маргарита_в_саду._Эскиз_панно_для_готического_кабинета_в_особняке_А._В._Морозова_в_Москве._1896.jpg

Зображення, що містить текст, старий, позує

Автоматично згенерований опис
Рисунок 3 - Франц Ксав'єр Зімм. Смерть Фауста.

https://uahistory.co/pidruchniki/kadobyanska-world-literature-11-class-2019-standard-level/kadobyanska-world-literature-11-class-2019-standard-level.files/image044.jpg

Зображення, що містить текст

Автоматично згенерований описРисунок 4 - Сальвадор Далі. Ілюстрація до «Фауста» Гете.

https://scribble.su/zarub_ukr/zarub-lit-11-kadobyanska/zarub-lit-11-kadobyanska.files/image060.jpg

ДОДАТОК 2

 

ДОДАТОКИ 3 2, 64

Й. В. фон Ґете — видатний просвітник Німеччини, який посідає чільне місце поміж просвітників усього світу. Значний внесок зробив Ґете в популяризацію Просвітництва на теренах України. Особливо тісними були його зв’язки з Харківщиною, де на той час відбувалося заснування першого університету. Ґете був зацікавлений ідеєю добору викладацького складу для університету, особисто займався цим питанням (університет було відкрито 1805 року, а вже з 1803-го Ґете листувався з попечителем Харківського навчального округу С. Потоцьким щодо добору кращих професорів та викладачів). Ім’я Ґете було популярним у Харкові: ученого-просвітника обрали почесним членом ради Харківського університету, а на виборах ректора німецький митець був одним із перших претендентів на цю посаду.

Для Івана Франка Ґете — один із найяскравіших європейських письменників, художні пошуки яких зумовили кардинальні зміни в характері художнього мислення, відкриття нових незвіданих горизонтів образного освоєння дійсності. Називаючи Ґете найбільшим поетом нашого часу, український критик бачить у його творчості невідому раніше оригінальність та здатність незаанґажовано тлумачити найрізноманітніші аспекти сучасного йому життя (об’єктивне зображення усіх верств тогочасного німецького суспільства, відтворення «найщоденніших, звичайних речей»).

Творча спадщина німецького просвітника привнесла в літературний процес України нові обрії осмислення людини й світу. У ХІХ ст. Ґете перекладали П. Гулак-Артемовський (переспів балади «Рибалка»), І. Франко (численні статті, нариси, огляди творчості Ґете; перша передмова до перекладу «Фауста», переклад першої частини «Фауста»). У ХХ ст. твори Ґете перекладали Д. Загул, М. Рильський, М. Бажан, М. Лукаш, І. Вирган. Відомий письменник-емігрант І. Качуровський, нещодавно повернутий до нас із забуття, здійснив дослідження «Відгуки творчості Ґете в поезії Юрія Клена».

Значним був також вплив Ґете на творчість українських письменників. Так, тема перемоги щирого кохання, зображена у творі Ґете «Герман і Доротея», відображена у творі «Наталя, або Дві долі разом» М. Макаровського, традиція роману-виховання («Літа науки Вільґельма Майстера») — у творах Т. Шевченка «Художник», «Близнецы», а доля Ґретхен («Фауст») відобразилась у долі Оксани («Слепая» Т. Шевченка).

Як бачимо, українська література розвивалася під упливом прогресивних літературних ідей світу. У цей час письменництво України активізує пошук власного шляху в літературі, орієнтуючись на кращі зразки європейського художнього слова

 

ДОДАТОК 4 3, 25

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА

  1. Ковбасенко Ю.І. Зарубіжна література  (рівень стандарту): підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. К: «Літера ЛТД», 2019, 256 с.
  2. Куцінко О.Г. Усі уроки зарубіжної літератури. 11 клас. Профільний рівень + рівень стандарту. І семестр. Х.: Вид. група «Основа», 2019. 255 с.
  3. Ніколенко О.М., Ковальова Л.Л., Юлдашева Л.П., Лебедь Д.О., Орлова О.В., Ніколенко К.С. Зарубіжна література (рівень стандарту): підручник ля 11 класу закладів середньої освіти. Київ: «Грамота», 2019, 196 с. URL: https://lib.imzo.gov.ua/wa-data/public/site/books2/pidruchnyky-11-klas-2019/03-zarubizhna-literatura-11-klas/zarlit-11stand-.pdf (дата звернення 13.09.21)
docx
Додано
9 січня 2022
Переглядів
4867
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку