ознайомити учнів з поняттями «модернізм», «авангардизм» , їх течіями, видозмінами реалізму, елітарної та масової культури;допомогти учням з’ясувати етапи життя й творчості Г. Аполлінера, його естетичні погляди, риси модернізму й авангардизму;розвивати навички виразного читання, аналізу ліричних текстів, висловлення своїх уподобань і вражень; виховувати гуманістичний світогляд, несприйняття війни та розбрату між людьми. МЕТА
Основна риса: експериментаторство. Ключові ознаки: спростування натуралізму і реалізму; перевага інтуїтивного, ірраціонального над логічно-раціональним; вищість таланту й мистецтва; звільнення мистецтва від практичних цілей. Виник у Франції (Ш. Бодлер, А. Рембо, П. Верлен, М. Метерлінк, В. Брюсов, О. Блок) !!! Від постмодернізму відрізняється конструктивністю, вірою в прогрес та гуманістичні ідеали. Модернізм (фр. modernisme) – у мистецтві загальний термін, що використовується для виниклих на початку 20 століття тенденцій порвати з художніми традиціями реалізму ХІХ століття. Модернізм заснований на концепції домінування форми на противагу змісту. Художник Обрі Бердслей
Де і коли зародився модернізм?Протягом тривалого часу вважалося, що модернізм зародився наприкінці 70-х років ХІХ ст. у Франції, а вперше виявив себе в імпресіонізмі та символізмі. Останнім часом набула поширення точка зору, відповідно до якої розвиток модернізму пов’язується з першим десятиріччям ХХ століття.“Захід майже одностайно оголосив перші дві третини ХХ ст. епохою модерністського та авангардистського мистецтва (modern-art, аvant-garde)” (літературознавець Д. Затонський)
Характерні риси модернізму • бунт проти реальності; • новизна та антитрадиціоналізм• «потік свідомості» • монтаж(поєднання різнородних фрагментів, тем, образів);• використання символу як засобу пізнання і відтворення світу• ліризм (навіть у прозі, драматургії, публіцистиці)• концепція “мистецтва заради мистецтва” • естетизм; • елітарність (адресована вибагливим інтелектуалам); • художня суб’єктивність; • перевага форми над змістом; • міфотворчість;• індивідуалізм, зосередження на «Я» автора, героя, читача; • визнання інтуїтивного поруч із логічним шляхом пізнання.
АВАНГАРДИЗМ(назва ряду течій модернізму)Виникає у кризовий період Головна функція – деструктивна. Мета – “очищення шляху” для нового. НАПРЯМИ АВАНГАРДИЗМУ: Футуризм (акцент на мовотворенні)Експресіонізм (емоційність)Сюрреалізм (акцент на підсвідомості)Кубізм (акцент на геометричних формах)
БІОГРАФІЯНародився 26 серпня 1880 р. у Римі й за кілька днів потому був зареєстрований під умовним прізвищем Дульчині, як дитина невідомих батьків. Пізніше хлопчика визнала матір - Анжеліка Костровицька, російська піддана і полька за походженням, яка за кілька років до його народження втекла з дому з італійським офіцером Франческо д' Еспермоном. Як позашлюбна дитина, хлопчик успадкував прізвище матері. Отже, повне ім'я та прізвище поета звучало так: Вільгельм-Альберт-Володимир-Олександр-Аполлінарій Костровицький.
Дитячі та юнацькі роки поета минули на європейському півдні. Він відвідував колежі у Монако й Каннах, пізніше -ліцей у Ніцці. Вже сімнадцятирічним юнаком Аполлінер разом із товаришем по ліцею готував рукописний часопис, до якого увійшли вірші, статті на політичні теми, міркування щодо театрального життя тощо. І вже тоді він вдався до літературної містифікації, вигадавши свій перший псевдонім - «Ґійом Макабр». БІОГРАФІЯ
Кохання. Запропоноване 1901 р. місце вчителя французької мови у заможній родині Міло поет сприйняв як подарунок долі. Спочатку все й справді складалося на краще. Разом з родиною Міло Аполлінер подорожував Німеччиною, Австрією, відвідав Прагу. Враженнями від цих подорожей не один рік живилася його художня творчість. Однак головною подією тих років стало любовне потрясіння: закохавшись в Анні Плейден, яка разом з ним служила гувернанткою, поет зазнав і радості сильного почуття, і болю від усвідомлення того, що це почуття є для коханої зайвим, непотрібним. Невдовзі Аполлінер повернувся до Парижа.
АРЕШТ1911 р. разом з Пікассо Аполлінер пережив сутичку з французьким законом. Внаслідок збігу обставин їх запідозрили у причетності до викрадення з Лувру картини Леонардо да Вінчі «Джоконда». Безпідставність звинувачення та протести громадськості змусили владу звільнити Аполлінера після тижневого ув'язнення, але він перебував під слідством ще понад чотири місяці. Ця неприємна історія, що згодом відбилася у циклі віршів «У в'язниці Санте»
КОХАННЯПерша світова війна внесла у життя поета істотні корективи. Він вирушив добровольцем на фронт, аби зі зброєю в руках заслужити французьке громадянство. Рішення Аполлінера взяти участь у Першій світовій війні розтопило лід у серці вередливої аристократки Луїзи де Коліньї-Шатійон.
ЖИТТЯ ПІСЛЯ ВІЙНИВ останні два роки життя, здавалося, почали збуватися заповітні мрії поета. 9 березня 1916 р. він нарешті отримав громадянство Франції. Пощастило йому пізнати і взаємне кохання. Прийшло до Аполлінера і визнання: молоде покоління поетів сприйняло його як метра французької лірики. На жаль, за іронією долі Аполлінерові не судилося насолодитися цими дарунками долі. Через тиждень після отримання французького громадянства поет був важко поранений у голову осколком снаряду. Він вижив, але поранення підірвало його фізичні сили.