Година цікавої математики (урок для 5 класу)
Тема уроку: Сірники-не іграшка. Головоломки з сірникової коробки.
Мета: Підвищити рівень зацікавленості дітей при вивченні математики, розвивати кмітливість, логічне та просторове мислення, уяву, увагу, зосередженість, впевненість в своїх математичних здібностях, здатність орієнтуватися в нестандартних ситуаціях, творчу активність.
Виховувати вміння працювати самостійно і в парах, працелюбність, наполегливість в досягненні мети, бажання до перемоги.
Обладнання: Інтерактивна дошка, сірники, фішки-призи, вироби із сірників (макет будинка, сірникова сніжинка).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Перевіряю готовність учнів класу до уроку, зачитуючи такий вірш.
Ви почули вже дзвінок?
Він покликав на урок,
Кожен з вас вже постарався
До уроку приготувався.
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
IІ.Мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогодні наш урок буде незвичайний, назвемо його “Година цікавої математики”.
Про що йтиметься на нашому уроці, ви дізнаєтесь, якщо розгадаєте мою загадку.
Загадка
Лежать у порядку дерев’яні малятка.
Білі, здорові - всі чорноголові.
(Сірники)
Отже, тема нашого уроку: Сірники-не іграшка.
IІІ. Урок цікавої математики
Всі ви з дитинства чули від батьків це застереження, але запитаєте ви до чого тут урок математики. Скажу вам по-секрету, на сьогоднішньому нашому уроці ви будете використовувати сірнички, але сірнички незвичайні, а чарівні, математичні . Чому ж вони математичні, запитаєте ви, а все тому, що ми будемо складати з них числа, різні фігури, слова, навіть звірів. То ж сьогодні ми з вами будемо за допомогою чарівних математичних сірничків розв’язувати цікаві математичні головоломки. Але спочатку ми здійснимо невеличкий екскурс в минуле і дізнаємося про те як виникли сірники.
Основне призначення сірників добувати вогонь. Наші предки не мали сірників, вони добували вогонь механічним способом через удар і тертя.
Печерна людина висікала іскри з кременя і сподівалася, що це запалить сухе листя. Римляни тисячі років опісля не набагато просунулися уперед за засобом отримання вогню. Вони стукотіли каменем об камінь і висіченою іскрою намагалися підпалити скалку, покриту сіркою. У середні віки іскрами, висіченими за допомогою кременя й заліза, намагалися підпалити сухі ганчірки або сухий мох. Такі матеріали, які легко запалюються, носять назву «гніт». Наприкінці ХVII століття, з розвитком хімії, люди задумались чи не можна добувати вогонь з використанням хімічних реакцій.
В 1805 році французький хімік Клод Бертолле дослідним шляхом отримав речовину, названу згодом бертолетової сіллю. Так з'явилися сірники - "маканки" - тонкі лучинки з головками, змазаними бертолетової сіллю, що запалювалися після обмокування їх у розчин концентрованої сірчаної кислоти. Такі сірники були незручні та небезпечні.
Англійський аптекар Джон Уокер теж мав за мету створити сірник. У вільний від роботи час, займаючись хімічними дослідами, змішавши порошки сульфіду сурми, бертолетової солі і гуміарабіку, розвів усе це невеликою кількістю води, підсушив отриману суміш на повітрі, вмочив в отримане «тісто» кінчики дерев’яних паличок та поклав їх сушитися. Пізніше винахідник узяв свої «чарівні палички» і потер їх об наждачний папір. З першого разу нічого не вийшло, але Уокер виявився надзвичайно терплячим. Коли йому вже здавалося, що сірнику взагалі не судилося спалахнути, щось раптом зашипіло – і на всі боки почали розлітатися іскри. Сталося диво – іскри розігріли дерев’яну паличку до такої температури, що вона спалахнула. Джон Уокер виготовив першу партію сірників і навіть зумів їх продати 7 квітня 1827 р. одному знайомому адвокатові, який багато курив.
Пізніше, через чотири роки після винаходу Уокера, 19-річний француз Шарль Соріа, проводячи хімічні досліди, просочив невелику дерев’яну паличку сіркою і припудрив її кінець бертолетовою сіллю. Розмазавши по стіні білий фосфор, чиркнув по ньому – паличка з тріском спалахнула. Проте для того, щоб запатентувати свій винахід, Шарль повинен був викласти патентній палаті близько 1500 франків, а ця сума була на той час нереальною для простого студента.
У тому ж 1833-му інший студент, німець Каммерер, потрапив за грати і, щоб не втрачати часу дарма, налагодив «зв’язки» із наглядачем в’язниці, який і передавав хімічні реактиви. З ними студент і експериментував. На відміну від француза, він додав фосфор у сірку і обмазав отриманою сумішшю кінець палички. А потім чиркнув об стіну своєї камери. За щасливим збігом обставин в’язниця була побудована з піщаника, у який випадково були вкраплені фрагменти фосфору. Отже сірники спалахнули практично відразу! Після завершення терміну ув’язнення хлопець отримав не лише свободу, а й патент на винахід сірників!
Довгий час сірники в Європі називали «шведськими». А все тому, що у 1855 р. хімік Йохан Лундстром зі Швеції наніс червоний фосфор на поверхню наждачного паперу невеликої коробочки і додав той же фосфор до складу голівки сірника. Оскільки червоний фосфор набагато менш отруйний, ніж білий, сірники Лундстрома мали приголомшливий успіх.
Минуло ще довгих 34 роки, перш ніж людство здогадалося складати сірники у коробки, на бік яких нанесена запальна суміш. Так поступово набрало обертів використання сірників. В Росії перші фосфорні сірники з'явилися в 1836 році і коштували недешево - рубль сріблом за 100 штук.
Чи знаєте ви, що в Україні є лише одне підприємство, яке виготовляє сірники? Це ДП «Рівненська сірникова фабрика». Їхня продукція з фірмовим «козаком Мамаєм» на обгортці відома сім нам, не зважаючи на те, що самі сірники не так широко використовують, як раніше. Фабрика розпочала працювати у 1998 р. До цього всі сірники імпортувались в Україну. За одну робочу зміну виготовляється 50 млн сірників або 2,5 млн коробок.
Цікаво, що для виготовлення сірників беруть осику гіршої якості. Це зумовлено тим, що частка відходів при виготовленні становить близько 50%, тож брати дорогу деревину не рентабельно. Дерево постачають із трьох областей – Рівненської, Волинської та Житомирської. Не менш цікавим фактом є те, що більшість із нас не здогадується, що та запальна суміш, якою вкриті сірники, не є сіркою (там її лише 5-6%), а повний склад суміші тримається у секреті.
Тож ми багато нового і цікавого дізнались про такий маленький сірничок. А зараз продовжимо далі наш урок, розв’язуючи головоломки з сірникової коробки.
Сьогодні до нас в гості завітало багато різних казкових героїв, кожен з яких приніс нам цікаву головоломку. Тож зустрічайте мишенят Круть та Верть з відомої вам казки “Колосок”, вони пропонують нам першу головоломку.
Склади з п'яти сірників два трикутники.
Відповідь:
/\ /\/\
\/
Не відстав від них і півник Голосисте Горлечко, який пропонує нам дві наступні головоломки.
-З семи сірників склади три однакові трикутники.
Відповідь:
-З семи сірників склади три однакові трикутники.
Відповідь:
(Незважаючи на те, що кожен має свої сірнички, діти працюють у парах. Ті, хто розв’яжуть головоломку найшвидше і правильно, отримують фішки-призи).
А ось і поросятка Нуф-нуф, Ніф-ніф і Наф-наф. Вони мають для вас наступне завдання.
Як з 8 сірників зробити три?
Відповідь:
Гадаю всі ви впізнали цього довгоносого хлопчика. Це він ,Буратіно, просить у вас допомоги. Він хоче заховати золотий ключик ,перетворивши його на три квадрати, давайте допоможемо Буратіно.
У цьому завданні з 10 сірників складена форма ключа. Пересуньте 4 сірники так, щоб вийшло три квадрати.
Відповідь:
А ось і Мальвіна. Вона зачинила Буратіно в чулан, на віконці якого були ость такі гратки ,та обіцяла випустити, якщо він розв’яже наступну задачу. Діти давайте допоможемо Буратіно.
Необхідно перекласти 3 сірники так, щоб отримати рівно 3 квадрати.(12 сірників)
Відповідь:
А наша добра знайома Баба-Яга хоче щоб ви допомогли розвернути їй хатинку на курячих ніжках, яка перестала її слухатись.
Із сірників побудована хатинка на курячих ніжках. Як треба перекласти два сірники так, щоб хатинка повернулась іншим боком.
Відповідь:
Надзвичайно добра та працьовита Попелюшка, миючи келих, впустила в нього вишеньку. Вона просить пересунути два сірнички так, щоб вишня була за межами келиху.
За допомогою чотирьох сірників складена форма келиха, всередині якого лежить вишня. Потрібно пересунути два сірники так, щоб вишня опинилася за межами келиха. Дозволяється міняти положення келиха в просторі, проте його форма повинна залишатися незмінною.
Відповідь:
Малюк і Карлсон хочуть перевірити, чи справитесь ви з їх завданням. Додати до чотирьох сірників п’ять так, щоб утворилося сто. Спробуйте знайти два розв’язки.
Відповідь:
Коза-Дереза була дуже неслухняною, вона не хотіла йти за дідом ,тож дідусь просить розвернути її в протилежний бік.
Всі ви бачите смішну Козу-Дерезу, перекладіть два сірники так щоб Коза-Дереза дивилась в протилежний бік.
Відповідь:
Золота рибка виконає бажання кожного з вас, якщо ви розгадаєте її головоломку.
Переставте три сірники так, щоб рибка попливла в зворотному напрямку.
Відповідь:
Мавпочка та Удав не можуть з 13 сірників довжиною 5 см кожен скласти метр. Допоможіть їм діти.
Як з 13 цілих сірників, кожний з яких має довжину 5 см, покладених один біля одного, скласти метр?
Відповідь:
Незнайко має для вас цікавий арифметичний приклад. Вам потрібно скласти з нього правильну рівність (задача має два правильні розв’язки)
Потрібно перемістити тільки один сірник в викладеному сірниками арифметичному прикладі так, щоб вийшло вірна рівність (можна міняти і знаки і цифри). 8+3-4=0
Відповідь:
9+3-4=8
8+3-11=0
Я думаю, що всі ви пам’ятаєте написання римських чисел, але ,про всяк випадок, повторимо їх запис від 1 до 15.
І – 1
ІІ – 2
ІІІ – 3
IV – 4
V – 5
VI – 6
VII – 7
VIII – 8
IX – 9
Х – 10
XI – 11
XII – 12
XIII – 13
XIV – 14
XV – 15
Білосніжка та сім гномів пропонують з чотирьох сірників зробити сім, не ламаючи їх.
Чи можна з чотирьох сірників зробити сім, не ламаючи їх?
Відповідь: VII
А мудрі кроти пропонують вам неправильну рівність зробити правильною, переклавши один сірник.
Візьміть 12 сірників і викладіть з них таку «рівність»: Рівність, як бачимо, неправильна, бо 6 - 4 не дорівнює 9. Перекладіть один сірник так, щоб утворилась правильна рівність. VI-IV=IX
Відповідь: VI+IV=X; V+IV=IX
Ластівка, що врятувала Дюймовочку, прощаючись з нею, запропонувала їй таке завдання.
З 12 сірників викладено 4 однакових квадратів, як на малюнку, при цьому утворився ще один додатковий квадрат (великий). Необхідно прибрати 2 сірники (решту не займати), щоб утворилося два нерівних квадрати.
Відповідь:
До нас в гості завітала Червона Шапочка. Вона разом з букетиком квітів та кошиком ласощів принесла нам таку головоломку.
В даній неправильній рівності необхідно перекласти один сірник, щоб рівність стала правильною. X+X=I
Відповідь: XI-X=I
Молодці діти, ви дуже старанно перцювали на уроці, кожен сам і в парах. Ви допомогли своїм розумом, кмітливістю, винахідливістю багатьом казковим героям ,розв’язавши їх цікаві головоломки. Але не тільки головоломки можна розв’язувати за допомогою сірників. Із сірників можна виготовляти різні дивовижні вироби. Можливо хтось із вас щось виготовляв із сірничків своїми руками. Якщо ні, то подивіться які чудові вироби можна зробити з простих сірничків. (презентація + готові вироби)
З нашого уроку ви зрозуміли, що сірники приносять величезну користь людині. Але сірники можуть завдати величезної шкоди, якщо з ними неправильно поводитися. Тож давайте прочитаємо вірш “Із сірників гра- буде біда”.
ІЗ СІРНИКАМИ ГРА - БУДЕ БІДА
Дуже люблять сірники
Розпалить вогонь в печі,
Всіх в кімнаті обігріти
І смачний обід зварити.
Та не люблять сірники,
Як беруть їх малюки,
В небезпечні ігри грають,
На дорослих не зважають.
І тоді страшна біда
Може статись, дітвора.
Вогонь добрий - стане злим,
Ви не впораєтесь з ним.
Загорівсь один сірник, -
А вже глянеш - все горить:
Гардини, меблі, іграшки...
Куди ховатись від біди?
А як вже сталася біда,
Себе рятуйте, дітвора.
Пощади злий вогонь не знає,
Вас ліжко й шафа не сховає.
Як ще слабкий вогонь і дим,
Залий водою, ковдру кинь. Коли не впораєшся з ним,
Телефонуйте «101».
А сам швиденько утікай
І ще таке запам'ятай:
Коли хтось менший є в кімнаті,
Його з собою забирай.
Якщо багато диму у кімнаті
І важко дихати тобі,
Хустину швидко намочи
І рот, і ніс собі ти зав'яжи.
Ляж на підлогу -
Дим завжди вгорі.
Згадай, вхідні де двері,
І туди мерщій повзи.
Як загорівся одяг на тобі,
То з переляку ти не побіжи,
Його зніми або облий водою,
До стін, чи до підлоги притулись спиною.
Правила вивчайте, малюки,
І не беріть ніколи сірники.
Бо недалеко завжди до біди,
Коли в руках дитини сірники.
Читаючи вірш, ми повторили з вами відомі вам правила поведінки із сірниками та ваші дії, якщо все ж таки трапилась пожежа. Правила пожежної безпеки давайте нагадаємо, розглянувши наступну таблицю. (додатково розглянути правила пожежної безпеки зі спеціальної таблиці)
І як приємно спостерігати за дітьми та дорослими які дотримуються правил пожежної безпеки.
IV.Підсумок уроку
Діти підраховують кількість отриманих фішок. Учитель визначає найкмітливішу пару та найкмітливішого учня. Вчитель дякує дітям за плідну роботу на уроці та ще раз нагадує, що сірники - не іграшка. В раз пожежі
телефонуйте на номер 101.