Мета. В ігровій формі поглибити знання учнів про народний фольклор, виявити рівень знань учнів з прочитаних казок, викликати інтерес до читання, сприяти розвитку естетичних почуттів до бажання пізнавати; розвивати логічне мислення, ерудованість, творчі здібності.
Хід заняття
І. Організація початку заняття.
Добрий день, друзі! Сьогодні ми з вами завітаємо на гостини до дивовижної країни.
ІІ. Основна частина.
1. Вступна бесіда. Розгадування кросворду.
Ми з нею не розлучні в дитинстві, але й дорослими не забуваємо про неї. Бо мудрість, доброта, краса її невичерпані. А ось до якої саме країни ми завітаємо, ви відповісте відгадавши наш чарівний кросворд.
|
|
К |
О |
Л |
О |
Б |
О |
К
|
|
||||||
К |
А |
Р |
А |
Б |
А |
С
|
|
||||||||
|
З |
А |
Є |
Ц |
Ь
|
|
|||||||||
Ч |
И |
П |
О |
Л |
І |
Н |
О
|
|
|
||||||
Р |
І |
П |
К |
А |
|||||||||||
1.Не зміг сидіти на вікні,
У лісі всім співав пісні,
Але коли зустрів лисицю,
Та пісня мусила скінчитись.
2.Він довгу має бороду
Ляльок в театрі б’є і сварить,
А голос у нього справжній бас.
Хто ж це, діти?
3.Не хожу я, а стрибаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь!
4.Багатьом був не відомий
Книгу з кожним подружив.
З казки вкожного удома
Хлопчик Цибулинка жив:
Дуже просто, мелодійно
Він зоветься...
5.На городі виросла,
Восени велика стала,
Дід почав усіх гукати:
„Час красуню витягати!”
Отже, до кого ми завітаємо на гостини? (До казки)
Вітаю вас нагостинах у казки. Добра, мудра, чарівна казка завжди була в пошані. Її із задоволенням слухають і діти, і дорослі.З перших днів дитинства нас супроводжують казки і їх герої.
- Діти, а ви знаєте, що таке казка?
Казка – це один із жанрів усної народної творчості. Вони існують у всіх народів світу з давніх часів.
Існує книг багато на землі.
Вони цікаві мудрі та повчальні.
Та кожен з нас, дорослий чи малий,
Казки читає – дуже вони гарні.
Казка – це світ чарівний та незванний,
Казка – це диво,сповнене краси.
Поринуть в казку це ж бо так цікаво,
Це справді свято, радість для душі.
У казці звірі свою мову мають.
Дерева розмовляють, мов живі.
Добро і правда завжди зло долають,
Тому і люблять казку діти всі.
Казки бувають різними. А хто з вас знає якими саме вони бувають? (Казки бувають: довгі і короткі, веселі, чарівні, написані автором або складені народом.) Вірно! Проте у всіх казок є одна спільна риса – мудрість. І особливо це проявляється в народній казці. Ми з вами, друзі знаємо багато чудових народних казок. Дійшли вони до нас завдяки талановитим оповідачам, яких так багато колись було, та сумлінним збирачам народного фольклору.
Самими давніми казками вважаються казки про тварин. Вкожній країні в казках живуть свої тварини. Ось, наприклад у Африці – це лев, тигр, слон, мавпа, черепаха, папуга.
- А які тварини живуть в українських та російських народних казках?(Вовк, ведмідь, лисиця, заєць, кінь, собака, кіт, та інші).
Бачу ви добре знаєте героів казок, тому запрошую вас на гостину і оголошую казкову вікторину. Але для цього нам необхідно розділитися на дві команди та вибрати журі, яке буде оцінювати відповіді команд. Перша команда у нас називатиметься – Гномики, друга – Зайчики. Отже, розпочнемо вікторину. Перший її тур – розминка.
2. Розминка
Командам по черзі пропонується відповісти на запитання.
1. Як гукала мати Івасика-Телесика? („Івасику – Телесику, приплинь, приплинь, до бережка. Дам тобі їсти, пити й хороше походити”.)
2. Як кликав Півник Котика на допомогу? („Несе мене Лиска за темнії ліси, за високії гори, за бистрії ріки! Котику, братику, порятуй мене!”)
3. Як просив Івасик-Телесик гусеняток про порятунок? („Гуси, гусенята! Візьміть мене на крилята!”)
4. Як відказувала звірям Коза-Дереза, коли сиділа у заячій хатці? („Я - Коза-Дереза, півбоку луплено, за три копи куплена! Тупу-тупу ногами, сколю тебе рогами, ніжками затопчу, хвостиком замету – тут тобі й смерть!”)
Команди відповідають на запитання. За кожну правильну відповідь команда отримує одину фішку.
3. Вікторина „Тварини у казках”
А зараз пригадайте, які казки вважають самими давніми? Із давніх-давен людина обожнювала природу, вбачала у всьому живому своїх побратимів, бо земля для неї була матір’ю. Саме тому в народних казках усі тварини постають у людській подобі. Тож зараз – другий тур вікторини, який має назву „Тварини у казках”.
Кожній команді пропонуються запитання. Команди повинні швидко дати на нього відповідь. Право відповідати отримує та команда, гравець якої найшвидше підняв руку. За кожну правильну відповідь команда отримує дві фішки.
1. Кого зустрів Колобок у лісі? (Гравці відповідають: „Зайця, вовка, ведмедя та лисицю”.)
2. Кого спіймав Солом’яний Бичок? (Ведмедя, вовка, лисицю, зайця.)
3. Кого перелякав пан Коцький? (Ведмедя, вовка, кабана, зайця.)
4. Хто жив у рукавичці? (Мишка, жабка, заєць, лисиця, вовк та кабан.)
5. Хто вимагав від Кози – Дерези покинути заячу хатку? (Лисиця, вовк, ведмідь та рак.)
6. Що казала Лисичка-сестричка Вовчику-братику, коли він ловив рибку в ополонці? („Мерзни, мерзни, вовчий хвіст”.)
7. Хто вигнав мишенят Круть і Верть із-за столу? (Півник)
8. Яку пісеньку співала Коза, коли поверталася з лісу додому?
(„ Діточки мої, козеняточка,
Одмикайтеся, одчиняйтеся:
Ваша матінка прийшла,
Молочка вам принесла!”)
Звучить весела музика. До класу заходить Лисичка з кошиком, у якому на невеличких аркушах паперу записано цитати з казок. Лисичка співає пісню з дитячої опери М. Лисенка „Коза - Дереза”.
Лисичка
Я лисичка, я сестричка,
Не сиджу без діла.
Я гусяток пасла,
Полювать ходила. (Двічі.)
А тепер мені в неділю
Треба відпочити.
Свою хатку гарнесеньку
Треба прикрасити. (Двічі.)
А щоб краща, а щоб краща
Була моя хатка,
Піти треба у гайочок
Квіточок нарвати. (Двічі.)
Лисичка. Ой, а куди це я прийшла?
Діти. На літературну вікторину „У народної казки на гостинах”.
Лисичка. Мабуть, тут зібралися справжні знавці казок.
Діти. Так.
ІІІ. Заключна частина.
Підведення підсумків.