Година екологічної грамотності "Збережемо наше довкілля"

Про матеріал
Це конспект години класного керівника "Збережемо наше довкілля". Мета уроку - розширити знання учнів про значення природи у житті людей та їх вплив на навколишнє середовище; формувати основи екологічної культури.
Перегляд файлу

 

 

 

Година

екологічної

грамотності

у 5 класі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             2019 р.

 

Тема. «Збережемо наше довкілля»

Мета. Розширити знання учнів про значення природи у житті людей та їх вплив на навколишнє середовище; формувати основи екологічної культури; ознайомити із заходами щодо охорони природи в Україні; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї та бажання прийти їй на допомогу, виховувати почуття особистої відповідальності за природу рідного краю, своєї Батьківщини.

Обладнання. Презентація, аудіозапис «Голоси птахів», макет дерева, малюнки рослин, олівці, прислівя, загадки.

Хід класної години

  • Створення позитивного настрою.
  • Кросворд «Природа»

- Спробуйте уявити себе мешканцями лісу. Це допоможе вам упоратися
з цікавими завданнями кросворду. А коли ми його розгадаємо, то дізнаємося про найдорожчий і найцінніший скарб у світі.

 

1.  Це весняний ранній птах, називається він... (шпак).

2.  За вікном сніжок, піднялася віхола, та не страшно птахові, що сидить під стріхою. (Горобець)

3.  Хитра кума сліди замела. (Лисиця)

4.  Вправні будівельники майструють дашок із соснових голок. (Мурахи)

5.  Я найперша квітка в гаю, синім цвітом зацвітаю. (Пролісок)

6.  Влітку наїдається, взимку відсипається. (Ведмідь)

7.  Білі дзвіночки висять, гойдаються, як вони називаються? (Конвалія)

     Ключове слово: природа.

  • Тож тема нашої виховної години «Природа – наш дім, а ми – господарі в нім»

 

  • Вправа « Мікрофон»

 

- Діти, подумайте і скажіть, що, на вашу думку, означає слово «Природа»?

Відповіді дітей:

- Небо, сонце, гори, море, тварини, рослини

 

Вчитель:

  • Все, що нас оточує i не зроблене руками людей,— це природа. Всi ми — дiти природи, та не всi однаково добре ставимося до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Тому сьогодні ми і поведемо розмову про те, як зберегти природу і що для цього треба робити.

                

Епіграф

Все на землі, все треба берегти -

І птаха й звіра, і оту рослинку,

Не чванься тим, що цар природи ти -

Бо врешті, ти його частинка.

                               Б.Лепкий

 

  • Пам’ятайте!  Людину називають володарем природи, але мудрість, з якою ми володарюємо, від природи не дається. Цього треба вчитись. Тому давайте будемо вчитись берегти природу!

 

Вчитель:

- Уважно прослухайте текст:                                                                                                        

                                      «Друзі» природи

   У п’ятницю ми вирішили піти до лісу самі. Взяли харчі, компас. Не забули взяти і магнітофон. Веселою і гучною музикою ми сповістили всіх у лісі, що прийшли.

 

   Дорогою під деревами нам зустрічалися гриби. От так пощастило! Хто зрізав ніжки грибів, хто викручував, а хто виривав. Ті гриби, які ми не знали, збивали палицями.

 

   Прийшли на галявину. Швидко наламали гілок, розвели багаття. Перекусили. У кущах ми знайшли гніздо якоїсь пташки. Потримали в руках пташині яєчка та поклали їх назад у гніздо. Навіщо ображати пташок, ми ж друзі природи!

 

Перед тим, як іти, викинули банки та кульки у кущі.

   Веселі, щасливі, з цілими оберемками лісових квітів, ми повернулися додому.

 

 - Чи можна назвати цих дітей друзями природи? Чому?

 

  • Ми прогуляємося  уявними лісовими  стежками і виправимо помилки «друзів» природи. Тож розпочнемо нашу уявну мандрівку.

 

Стежина  «Пізнавальна»

 

  • Правила поведінки в природі.

(Пояснити природоохоронні знаки).

 

  • Вправа «Дерево народної мудрості»

- Зверніть увагу на незвичайне дерево. Я роздам вам слова, а ви спробуйте з них скласти прислів’я про природу.

 

(Слова – кожного, природа, чарує, не, та кожен, шанує, її)

Кожного природа чарує, та не кожен її шанує.

Немає ліпшої краси, ніж гаї та ліси.

Зрубав одне дерево – посади три.

Хто не береже природу, той сам собі шкодить.

 Багато лісу – бережи, мало лісу – не губи, нема лісу – посади,

 

- Чого вчить народна мудрість?

- Як слід ставитися до природи?

 

Галявина  «Квіткова»

 

Вчитель: Яке було б сумне довкілля без рослин! Рослини не тільки приваблюють зір, вони ще й очищують повітря та воду. Недаремно ж їх називають легенями Землі. Чим більше ми посадимо рослин: лісів, гаїв, дібров – тим красивіше і чистіше буде довкілля, в якому ми живемо. Пам’ятай це! А чи знаєте ви  квіти?

 

Відгадування загадок про лікарські рослини.                                                

 

Стежина  «Інформаційна»

 

  •   Цікава інформація

 

  • Щоб бджолі зібрати 1кг меду, їй треба облетіти 10 млн. квітів.
  • Над лісами випадає на 3% дощів більше, ніж над ланами.
  • Людині потрібно 960 л кисню на добу; стільки виділяє його 5дерев.
  • 1 т макулатури рятує від вирубування 0,4 га лісу середнього віку; 20 кг

макулатури зберігають одне дерево.

 

  •   «Чи знаєте ви, що…»

            Гниє у грунті:

- папір - від двох місяців до 1,5 року;

- синтетичний папір - до сорока років;

- консервна бляшанка - до 50 років;

- поліетиленовий пакет -  до 200 років;

- скло - понад 1000 років;

- пластикові пляшки 180 - 300 років.

  • Рорповідь про Червону книгу.

 

Вчитель:  З кожним роком під впливом діяльності людини все більше тварин і рослин зникає з лиця землі. Тому постала необхідність скласти списки таких видів, яких залишилося дуже мало. У 1980 р. було створено Червону книгу України. 

Червона книга – не зовсім звичайна книга. У ній записано назви тварин і рослин,    яких залишилося мало, або вони вже зовсім зникають. До неї занесені  923 види   рослин, тварин, грибів та інших рідкісних організмів.

Червоний колір – це попередження, сигнал тривоги: бережіть рослини і тварин,  

не допустіть їхнього зникнення.

         

Як не сумно, а в «Червоній Книзі» є й «чорні» сторінки. На «чорних» сторінках 

записані назви тварин і рослин, які зовсім зникли на Землі. Це тарпан (дикий  кінь), тур  (дикий бик) – зникли через браконьєрство і недбале ведення мисливського господарства); первоцвіт борошнистий, ломикамінь  супротивнолистий.

 

 Відрадно, що у «Червоній книзі» є й «зелені» сторінки. На цих сторінках 

записані назви рослин і тварин, кількість яких збільшилась завдяки турботі   людей.

 

Проте занести рідкісні й зникаючі тварини та рослини у Червону книгу — лише частина справи. Потрібно ще багато робити для їх охорони і збереження. У справі охорони і збереження природи велика заслуга належить заповідникам, які створені й працюють у нашій країні. У різних куточках України є 13 заповідників.

 

 

 

Галявина  Добра

 

  •  Гра «Добре і погано»
  • Діти,  а зараз ми вам пропонуємо одну гру, яка називається «Добре і погано». Я вам зачитуємо ситуацію, а ви повинні пояснити, що в цьому доброго, а що поганого.

 

Ситуація  1 

  • Діти  збирають  у  лісі  ягоди  і  кладуть  у  кошики. По  одній  ягідці  збирати  дуже  довго, і  діти  швидко  втомлюються. Сергійко  пропонує  наламати  гілок  із  ягодами. Всі  залюбки  погоджуються. Швидко  наповнивши  кошики, задоволені  діти  йдуть  додому.
    - Що ж діти робили не так?

 

Ситуація  2

  • Діти  підходять  до  озера. Яка  краса! На  березі  ростуть  квіти, зеленіє  травичка. Але  що  це?   На  траві - сміття. Діти  вирішують, що  необхідно  прибрати. Двоє  хлопчиків  вирішують  прибрати  сміття  і кидають  його  в  воду. Тепер  берег  чистий.
  •  Що ж діти зробили не так?

 

Ситуація  3

  • Одного теплого весняного дня діти пішли в ліс, стомилися та сіли під кущем. А дівчинка сказала – дивіться, гніздечко, та раптом з гнізда вилетіла пташка, вона почала кружляти і голосно кричати на своїй пташиній мові. Діти вирішили подивитися на яєчка.
  •  І що треба було зробити дітям?

 

  • Робота в парах.
  • Користуючись схемою, розкажи про вплив людини на природу. Познач у квадратиках знаком «-» те, що погано, знаком «+» — те, що добре.

 

 

 

Гра «Комарики» (ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА)

Школярі виходять із-за парт, спочатку звуками імітують дзижчання комара, потім рухами – його політ навколо голови, рук, ніг, ловлять його оплесками. Наприклад: «Комарик над головою». Діти плещуть в долоні над головою. «Комарик біля вуха» тощо.

 

Галявина Творча

 

  • «Домалюй ліс»

 

Діти домальовують дерево, сонечко, звірят, метеликів. Звучить музика, спів пташок. Музика стихає, і діти закінчують малювати.

 

  • Поетична хвилинка    (Діти читають напамять вірші про природу).

 

 

 

 

Стежина «Підсумкова»

 

  • Гра «Можна - не можна»

     -   Саджати квіти, рослини.

  • Ловити метеликів, бабок.
  • Берегти молоді рослини.
  • Збивати гриби ногами.
  • Руйнувати павутиння.
  • Обгороджувати мурашники.
  • Милуватися красою природи.
  • Рвати багато квітів.
  • Підгодовувати птахів.
  • Руйнувати гнізда.
  • Прибирати місця відпочинку у лісі, на березі річки тощо.

     -   Ламати гілочки дерев, кущів.

       - піклуватись про тварин! 

  • Обдирати кору дерев.

       -  загасити вогонь після себе! 

 

Вчитель. Послухаємо легенду:

    Було у матері Природи три доньки. Одну з них звали Краса, другу – Доброта, третю – Любов. Дружно вони жили, доньки любили свою матір, піклувалися про неї, допомагали їй у всьому. Та якось серед них виникла суперечка: «А хто ж важливіший для нашої матері Природи? Від котрої з нас більше користі?».

- Я найважливіша, – сказала Краса, – бо я роблю нашу матір Природу прекрасною, неповторною, чарівною.

- А от і ні, це я важливіша, – сказала Доброта, – бо є люди, які не розуміють тебе, а тому часто шкодять нашій матері. Я ж роблю людей добрими до природи.

- Найважливіша я – Любов, – промовила третя сестра, – адже ваша краса і доброта нічого не варті без мене. Насамперед Природу потрібно любити. Лише тоді люди будуть робити для неї добро і розумітимуть її красу.

(- Як ви вважаєте, що відповіла мати?)

Звичайно, мати Природа швидко помирила дочок, пояснивши їм, що всі троє однаково потрібні їй, однаково важливі в її житті.

 

 

  • Вправа «Інтерв’ю»

 

  • Ось і підійшла до кінця наша уявна мандрівка. Хочу поставити вам два запитання.
  • Чому треба берегти природу?
  • Що кожен з вас може для цього зробити?

 

  • Вчитель
  • Природа, як поранений птах, прохає нас допомогти. Дехто вважає: «Нічого не трапиться, якщо я зламаю лише одну гілочку, зірву одну квіточку, роздушу метелика». Ні! Природі буде гірше! Бо кожна зламана гілочка, кожен розорений мурашник - це маленька ранка, яку зробили природі.

Запам'ятайте: якщо ти щось взяв від Землі - віддай їй. Посади дерево, вичисти джерельце, підгодуй птахів. Тільки тоді Земля залишиться неповторно красивою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 грудня 2019
Переглядів
1207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку