Година спілкування
«Будь завжди толерантною людиною»
Мета: ознайомити вихованців з поняттям «толерантність»; допомогти учням виховувати почуття поваги один до одного; виховувати комунікативну культуру спілкування та взаєморозуміння, продовжувати формування толерантного ставлення один до одного.
Обладнення: ноутбук, плакат «Квітка толерантності», вірш «Ти знаєш що ти людина», роздрукований на кожну парту тест.
Хід заняття
І. Організаційний момент.
Добрий день. Рада бачити вас, сподіваюсь, сьогодні спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримуєте, знадобляться вам.
ІІ. Повідомлення теми й мети.
А хто з вас чув слово «толерантність» ? А що воно означає знаєте? Чи завджи ми в житті толерантні до інших людей? Які якості має толерантна людина і як їх виховати в собі?
На ці та багато інших запитань нам доведеться сьогодні відповісти. А що ж таке толерантність? Толерантність – це про повагу, прийняття і розуміння багатьох різних культур нашого світу наших форм самовираження і спосіб проявів людської індивідуальності.
Визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить
по-різному:
ІІІ. Основна частина заняття.
Послухайте вірш В. Симоненка «Ти знаєш, що ти людина».
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде.
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві й злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі – людина,
І хочеш того чи ні –
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
- Скажіть, про кого цей вірш?
Люди народжуються в різних країнах, спілкуються різними мовами і вірять в різні речі. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших.
16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності або День терпимості. Це свято було засновано в 1996 році. День терпимості відзначається в різних країнах за аналогічним сценарієм. У цей день проводяться масові заходи, присвячені вихованню терпимості у жителів країн та інших народів світу. Більшість заходів орієнтовано на навчальні та професійні заклади, але частина їх проводиться і для всієї громадськості.
АСОЦІАТИВНИЙ РЯД
Давайте спробуємо на кожну літеру слова «толерантність» назвати риси характеру, притаманну толерантній людині.
(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її)
Т – терплячий
О – обережний, об’єктивний, оригінальний, особливий.
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е – енергійний, елегантний, ефективний.
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А – активний, акуратний, авторитетний, адекватний.
Н – надійний, найдорожчий
Т – терплячий
Н - необхідний людям, ніжний, незалежний
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.
Т – тактовий, товариський.
Ь.
Перед вами Квітка толерантності. Давайте спробуемо роздивитися пелюстки цієї квітки.
Чим вони відрізняються? Що спільного між ними?
Які б ви ще добавили пелюстки?
(вислухати відповіді учнів)
Ця квітка Вам від усього серця. Нехай вона супроводжує Вас у стосунках
з рідними, друзями і близькими!
Фізкультхвилинка
ТЕСТ «Чи толерантна ти людина?»
1.Чи неприємна вам ситуація, в якій доводиться відмовлятися від придуманого вами плану, тому що точно такий же план вже запропонували ваші друзі?
а) так;
б) ні.
2. Ви зустрічаєтеся з друзями, і хтось пропонує почати гру. Чому ви віддаєте перевагу?
а) щоб брали участь тільки ті, хто добре грає;
б) щоб грали і ті, хто ще не знає правил.
3. Ви спокійно сприймаєте неприємні для вас новини?
а) так;
б) ні.
4. Чи викликають у вас неприязнь люди, які в громадських місцях з'являються в нетверезому вигляді?
а) якщо вони не переступають допустимих меж, вас це взагалі не цікавить;
б) вам завжди були неприємні люди, які не вміють себе контролювати.
5. Чи можете ви легко знайти контакт з людьми, у яких інші звичаї?
а) вам дуже важко буде це зробити;
б) ви не звертаєте уваги на такі речі.
6. Як ви реагуєте на жарт, об'єктом якого стаєте?
а) вам не подобаються ні самі жарти, ні жартівники;
б) якщо навіть жарт і буде вам неприємний, то ви постараєтеся відповісти в такій же жартівливій манері.
7. Чи згодні ви з думкою, що багато людей сидять не на своєму місці, роблять не свою справу?
а) так;
б) ні.
8
8. Ви приводите в компанію друга (подругу), який (а) стає об'єктом загальної уваги. Як ви на це реагуєте?
а) вам неприємно, що таким чином увага відвернута від вас;
б) ви лише радієте за неї (нього).
9. У гостях ви зустрічаєте літню людину, яка критику є сучасне молоде покоління, звеличує минулі часи. Як реагуєте ви?
а) йдете раніше під пристойним приводом;
б) вступаєте в суперечку.
Підрахунок балів.
Запишіть по 2 бали за відповіді: 1б, 2б, 3б, 4а, 5б, 6б, 7б, 8б, 9а.
0-4 бала:
Ви непохитні і, вибачте, вперті. Де б ви не знаходилися, може виникнути таке враження, що ви прагнете нав'язати свою думку іншим. Щоб досягти своєї мети, часто підвищуєте голос. Маючи такий, як у вас, характер, важко підтримувати нормальні стосунки з людьми, які думають інакше, ніж ви, не погоджуються з тим, що ви говорите і робите.
6-12 балів:
Ви здатні твердо відстоювати свою думку. У той же час ви можете вести діалог і, якщо вважаєте за потрібне, змінювати свої переконання. Але деколи ви буваєте надмірно різкі, проявляєте неповагу до співрозмовника. І в такий момент ви дійсно можете виграти суперечку з людиною, у якої більш слабкий характер. Але чи варто «брати горлом», якщо можна перемогти і більш гідно?
14-18 балів:
Твердість ваших переконань відмінно поєднується з великою гнучкістю вашого розуму. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до парадоксального на перший погляд вчинку, навіть якщо ви його не поділяєте. Ви досить критично ставитеся до своєї думки і здатні з повагою і тактом по відношенню до співрозмовника відмовитися від поглядів, які, як з'ясувалося, були помилковими.
Дорогі діти!
Нічого страшного, якщо у когось результати вийшли не такими, як ви очікували.
Толерантну поведінку можна виробити з часом!
ІV. Заключна частина
Дякую всім за активну участь. Маю надію, що година спілкування залишить глибокий слід у душі кожного, допоможе нам усім зрозуміти, що тільки повага один до одного, взаєморозуміння, терпимість, дотримання рівноправності врятують світ. Ми не зможемо відразу зробити толерантним ні свою поведінку, ні поведінку інших людей, і не треба картати себе за це. Однак важливий навіть маленький крок у цьому напрямку.
Нехай кожен з вас, нехай наш клас, наша школа, наше селище і наша Україна завжди будуть островами толерантності для всіх жителів великої планети Земля!..
Пам’ятайте: якщо кожен один до одного буде терпимим,
то разом ми зробимо толерантним наш світ!!!