Мета години спілкування "Твоє здоров`я - у твоїх руках!" - пропагувати здоровий спосіб життя, поглиблюючи знання учнів про здоров'я, його види, способи збереження; формувати негативне ставлення до алкоголю, паління, наркотиків, інших «ворогів здоров'я»; виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров'я та здоров'я інших людей, прагнення вести здоровий спосіб життя.
Обладнання: «Дерево здоров'я», «Квітка здоров'я», «Сонечко здоров'я», «Ключі від здоров'я», чарівна скринька, телеграма лікаря Здорованя, хмара «Вороги здоров'я», діаграма «Складові здоров'я», «Формула здорового способу життя», «Порадничок від лікаря Здорованя», «Місячна соната» Бетховена, пісня О. Злотника «Секрет здоров'я».
Тривалість години спілкування: 45 хвилин
Година спілкування на тему:
«Твоє здоров’я - у твоїх руках!»
Мета: пропагувати здоровий спосіб життя, поглиблюючи знання учнів про здоров’я, його види, способи збереження; формувати негативне ставлення до алкоголю, паління, наркотиків, інших «ворогів здоров’я»; виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров’я та здоров’я інших людей, прагнення вести здоровий спосіб життя.
Ключові поняття: здоров’я, його види, чинники здоров’я, формула здорового способу життя.
Епіграф: Головним скарбом життя є здоров’я.
Авіценна
Обладнання: «Дерево здоров’я», «Квітка здоров’я», «Сонечко здоров’я», «Ключі від здоров’я», чарівна скринька, телеграма лікаря Здорованя, хмара «Вороги здоров’я», діаграма «Складові здоров’я», «Формула здорового способу життя», «Порадничок від лікаря Здорованя», «Місячна соната» Бетховена, пісня О. Злотника «Секрет здоров’я».
Тривалість години спілкування: 45 хвилин.
Вікова категорія: учні 5-6 класу.
Перебіг заходу
Емоційне налаштування учасників заходу на плідну роботу
Звучить пісня О. Злотника «Секрет здоров’я».
Учень 1. Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається,
Це чудово для людини!
Хто здоровий, той не плаче,
Жде його в житті удача!
Учень 2. Він уміє працювати,
Вчитись і відпочивати,
Хто здоровий – не сумує,
Над загадкам мудрує,
Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде.
Учень 3. Бо здоров’я – це прекрасно,
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
Всі дороги, всі стежини.
Оголошення теми, мети години спілкування
Учитель. Так, здоров’я – безцінний дар природи. «Досконале й квітуче здоров’я є природним станом життя. Бог ніколи не створював хвороб і страждань: це винятково творіння людей. Хвороби виникають від того, люди порушують закони, за якими вони повинні жити,» - так стверджував німецький лікар і вчений Ральф Грінс. Що ж таке здоров’я, яким воно буває, від чого залежить, як його зберегти – відповіді на ці та інші питання ми спробуємо зараз разом відшукати.Отже, тема нашої години спілкування: «Твоє здоров’я - у твоїх руках».
Мозковий штурм «Здоров`я – це…»
Учитель. Передусім з’ясуймо, а що ж таке здоров’я. Які асоціації викликає у вас дане поняття? Протягом однієї хвилини поміркуйте над цим і на зеленому листочку запишіть ваші думки з цього приводу. Хто готовий буде озвучити свою відповідь, піднімайте руку! (Учні протягом 1 хвилини і записують свої висновки на листочках.)
Учитель. Так що ж таке здоров’я? (Учні по черзі діляться своїми думками, а листочки із написами прикріплюють на гілки «Дерева здоров’я», прикріпленого на дошці.)
Інформаційна сторінка 1. «Що ж таке здоров’я?»
Учитель. Діти, кожен із вас більшою чи меншою мірою був правий. В Основах же законодавства України про охорону здоров’я ми знаходимо таке визначення здоров’я: «Здоров’я - це стан повного фізичного, духовного та соціального добробуту, а не тільки відсутність хвороб або фізичних недоліків». (Великий листок із цим визначенням учитель прикріплює до гілок «Дерева здоров’я».)
Учитель. Погляди на здоров’я, уявлення про нього змінювалися час від часу. Раніше, коли люди потерпали від хвороб і медицина перебувала на низькому рівні, здоровим вважався кожен, хто не був хворий. Згодом здоровими почали вважати тих, хто добре почувався фізично. Ми ж, представники 21 століття, вимірюємо здоров’я інакше. Сучасні біологи, психологи, лікарі уявляють його у вигляді квітки Здоров’я, відомої вам із уроків основ здоров’я.
Інформаційна сторінка 2. «Види здоров’я»
Учитель. Які ж види здоров’я ви знаєте? Саме вони й є пелюстками нашої «Квітки здоров’я». (Кожна група учнів отримує по одному.) Ваше завдання: працюючи в групах, згадайте особливості кожного виду здоров’я. (Представники кожної групи по черзі характеризують певний вид здоров’я і прикріплюють до «Квітки здоров’я» відповідні пелюстки.)
Орієнтовні відповіді представників груп учнів
Фізичне – як ти рухаєшся, харчуєшся, відпочиваєш, доглядаєш за своїм тілом.
Соціальне – як ти ладнаєш з батьками, вчителями, друзями, умієш дружити і працювати в команді.
Інтелектуальне – як ти набуваєш і застосовуєш свої знання, як ти умієш приймати рішення.
Емоційне – як ти розумієш свої почуття і висловлюєш їх, як долаєш невдачі та стреси.
Духовне – те, що ти найбільше цінуєш і чого прагнеш, як ставишся до себе та інших людей.(Учитель дякує учням, які спільними зусиллями відтворили «Квітку здоров`я»)
Інформаційна сторінка 3. «Основні чинники здоров’я»
Учитель. Відомий перський лікар і філософ Авіценна вважав здоров’я головним скарбом людського життя. Від чого ж залежить наше здоров’я? Звернемося до результатів наукових досліджень, відображених на цій діаграмі. (На дошці висвітлюється «Діаграма здоров’я».) Установлено, що людське здоров’я залежить:
Фізкультхвилинка «Здоров’я – понад усе!»
Учитель. Ми теж прагнемо вести здоровий спосіб життя, тому зараз час провести традиційну руханку.
Щось не хочеться сидіти, треба трохи відпочити!
Руки в боки, руки вниз, до сусіда повернись, усміхнись,
І направо, і наліво, щоб нічого не боліло.
Головою покрутили, обережно всі присіли,
Піднялись, понагинались – всі здоровими зостались!
Раз, два, три, чотири – набираємося сили!
Дякую, сідайте. Молодці! Ви всі старалися. Видно, що вам не байдуже ваше здоров’я.
Інформаційна сторінка 4. «Чарівні ключі від здоров’я»
Учитель. А що ж іще ми можемо зробити для збереження здоров’я, крім руханок? Можливо, відповідь на це питання приховане у чарівній скриньці, яка надійшла на адресу нашого класу? Що ж у ній? (один із учнів дістає згорток паперу, з’ясовує, що то телеграма лікаря Здорованя, зачитує надрукований текст.)
Учень. Телеграма
Любі діти! Бережіть своє здоров’я! Щиро вас прохаємо. І ключі від дива цього всім вам надсилаємо! Хай у вас повсякчас усе буде гаразд, щоб усі ви завжди здорові були!
З найкращими побажаннями лікар Здоровань
Учитель. Зачекай-но, але ж тут є примітка: «Ключі передайте батькам, психологам, учителям фізкультури, медичним працівникам».
Рольова гра «Як батьки, психологи, учителі й медичні працівники піклуються про збереження здоров’я дітей »
Учитель. Як же нам бути? Поряд із нами цих людей немає, значить, доведеться зараз вам перевтілитися із простих учнів у батьків, психологів, учителів фізкультури, медичних працівників. (Викладаються додаткові таблички з відповідними написами на столи груп).
Учитель. А кому ж які ключі передати? Може, ви , шановні батьки, психологи, учителі, медпрацівники, розпізнаєте їх самостійно? Поміркуйте, які із них стосуються саме вас. (Учитель зачитує написи на ключах, діти піднімають руки, обирають потрібні саме їхній групі. Написи на ключах можуть бути такими: доброзичливе ставлення до людей; правильне харчування; розумова діяльність; здоровий сон; заняття спортом; загартовування; відмова від шкілливих звичок; режим дня; сприятливий психологічний клімат; достатня рухова діяльність тощо.)
Учитель. А тепер попрацюйте у групах і поясніть, чому обрали саме ті, а не інші ключі; як ви, «дорослі», піклуєтесь про збереження здоров’я дітей? (Кожна група від імені батьків, психологів, учителів фізкультури, медичних працівників пояснює, що може врятувати чи зміцнити здоров`я людини. «Ключі» можна прикріпити на дошці як промені «Сонечка здоров` я».)
Учитель. Отже, завдяки ключам від лікаря Здорованя, ми визначили, що сприяє збереженню нашого здоров’я.
Тест «Оціни стан свого здоров’я»
Учитель. Цікаво, діти, а чи підібрали ви ключики до свого здоров'я, чи почуваєтеся здоровими? Спробуймо оцінити ваш стан у даний момент, відповідаючи «так» (сонечко підіймають діти), або «ні» (хмарку підіймають у відповідь на почуте твердження).
Запитання для оцінки стану здоров'я
1. У мене нічого не болить.
2. Мій настрій добрий.
3. Я відчуваю біль у горлі.
4. У мене гарна постава.
5. Мій голос дзвінкий.
6. Я дратівливий .
7. Мої очі ясні.
8. У мене гарні стосунки з друзями.
9. Я легко долаю невдачі.
10. Я люблю добрих людей.
11. Я маю добрий апетит.
Учитель. Дякую за активну участь у самооцінюванні. Приємно було бачити ваші усміхнені сонечка й розуміти, що зі здоров'ям у нас справи зовсім не погані. Але, на жаль, інколи з'являлися й темні хмаринки, які затьмарювали і мою, і вашу радість. Що ж це за хмарки? Звідки беруться? Що символізують? (Це підступні вороги, руйнівники нашого здоров'я).
Учитель. Що ж згубно впливає на нас? Що нівечить наше здоров'я: фізичне духовне, соціальне, інтелектуальне, емоційне? Про це нам повідомлять представники творчої групи. Прошу, діти, сюди! (До дошки виходять учні, підходять до великої хмари з написом «Вороги здоров’я», заздалегідь прикріпленої на дошці, і додають до неї свої хмарки із написаними висновками.).
Інформаційна сторінка 5. «Запеклі вороги нашого здоров’я»
(Виступ творчої групи)
Учитель. Дякую вам. Але і це ще не все! Що так чи інакше губить наше здоров'я? (Лінощі, злість, заздрість, агресивність, сварки…)
Учитель. Так, у здоров'я забагато ворогів. Але, як і будь-яке лихо, їх теж можна подолати, якщо бути рішучим і наполегливим! Як ви думаєте: чим, як? (Відповіді учнів.)
Інформаційна сторінка 6. «Формула здорового способу життя»
Учитель. Так, треба жити правильно. Учені ж створили спеціальну формулу здорового способу життя. Це – збереження + розвиток + відновлення здоров'я. (Формулу прикріплюємо до дошки.) У сумі це становить здоровий спосіб життя. Aлe, крім цього, є ще й інші, не зовсім традиційні способи боротьби за своє здоров'я. Один із них - сміх. Це - універсальний, найкращий лікар від усіх хвороб. Отож частіше посміхайтесь, хай обличчя ваші будуть, як ці сонечка, які ви щойно брали до рук.
Справді чарівну силу має й музика (починає звучати «Місячна соната» Бетховена). «Місячна соната» Бетховена, на думку лікарів і психологів, чудово знімає нервозність, замінює пігулки. Саме її ніжна мелодія сповнює серце радістю, ніжністю, а отже, і здоров'ям. (Музику, притишивши, вимикаємо). Серце ж хворої людини сповнене іншими почуттями. Послухайте легенду про китайського царя у виконанні однокласників.
Інсценізація «Легенди про китайського царя»
Колись у Китаї жив розумний, але надзвичайно пихатий цар. Якось країну облeтіла звістка, що неподалік оселився чернець, розумніший за царя. Цар страшенно розлютився і задумав оголосити поєдинок і відстояти славу наймудрішого, але нечесним способом: "Візьму я в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що у мене в руках: живе чи мертве? Якщо чернець скаже: "Живе", роздушу метелика, якщо ж навпаки - випущу його».
Настав день поєдинку, цар сидів на великому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось до зали увійшов невисокий чоловік. Він підійшов, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання володаря. Тоді пихатий цар сказав: "Скажи-но мені, що я тримаю в руках: живе чи мертве?». Мудрець посміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках». Збентежений цар випустив метелика з рук, і той полетів, радісно тріпочучи яскравими крильцями.
Учитель. Чи здоровий, на вашу думку, цар? (Що нівечить його здоров'я?)
Учитель. Так, наше здоров'я - у наших руках. А зцілювати душі й серця під силу і звичайній пісні. Щоб бути завжди здоровими, щоб не забути тих порад, які щойно звучали, заспіваймо веселу повчальну пісню. (Діти виконують пісню «Про здоров'я треба дбати».)
Підсумок
Учитель. Приємно було вас слухати, але наше спілкування закінчується. Наостанок запам`ятайте таку пораду:
Учень. Пильнуйте ж здоров'я - і завтра, й сьогодні,
Щоб бути прекрасним, здоровим і модним.
Про вигляд, фігуру і душу подбай.
Природу шануй, поважай всі закони,
І буде лиш радість і щира, й бездонна.
Учитель. На згадку про наше спілкування всім вручаємо подарунок від турботливого лікаря Здорованя - цей маленький порадничок «Твоє здоров’я – у твоїх руках!». Усього вам найкращого! Діти, спасибі вам за роботу! Пам’ятайте, що стан вашого здоров’я, справді, у ваших руках!
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
2. Лук’янова О.М. Медикосоціальні аспекти збереження здоров’я дітей, забезпечення їхнього гармонійного фізичного та інтелектуального розвитку // Журн. АМН України. — 2001. — Т. 7, № 3. — С. 408415.
3. Лук’янова О.М. Проблеми здоров’я здорової дитини та наукові аспекти профілактики його порушень // Мистецтво лікування. — 2005. — № 2. — С. 615.
4. Мазуренко Л. Формування навичок здорового способу життя в молодших школярів у позакласний час. – К.: Шкільний світ, 2008.
5. Основи законодавства України про охорону здоров'я від 19.11.92р. № 2801 - XII.
6. Сидоренко С. Н. Навчаємося бути здоровими. Позакласна робота. 5-9 кл. – К.: Шкільний світ, 2007.
7..http://ditky.info/load/scenariji_svjat/podorozh_krajinoju_zdorov_ja_scenarij/79-1-0-5649
8. http://dovidka.biz.ua/virshi-pro-zdoroviy-sposib-zhittya/
9.teacherjournal.com.ua/attachments/13219_агітбригада...
10. kievskiy-ruo.edu.kh.ua/.../Впровадження_здоров%7Fязбер.
11. http://klevoz.ru/nuda/legenda-pro-pihatogo-mandarina/main.html
12.http://konspektu.at.ua/publ/7_klas/osnovi_zdorov_39_ja/skladovi_zdorovogo_sposobu_zhittja/36-1-0-939
13. http://lubnilib.blogspot.com/
14.http://nadoest.com/vihovna-godina-klyuchi-zdorovya
15. https://nvmk.org.ua/.../Сценарій-до-всесвітнього-дня-здор...
16. http://olp.s46.pp.ua/тест-на-стан-здоровя/
17. http://om.net.ua/9/9_18/9_184519_ot-chego-zavisit-nashe-zdorove.html
19. http://subject.com.ua/valeology/valecka/4.html - розділ 1
20. https://www.schoollife.org.ua/tema-skladovi-zdorovya-ta-yihnye-znache/
21.https://studopedia.su/16_11022_otsiniti-za-dopomogoyu-testiv-stan-vashogo-zdorovya.html
|
1