В презентації розглянуто основні аспекти адаптації п'ятикласників до нового простору, нових вчителів, навчальних предметів, класного керівника. Це пам'ятка вчителям, які викладають у 5 класі, поради батькам п'ятикласників
Класний керівник 5 класу Садковицької загальноосвітньої школи І – ІІ ст. Яджак Мирослава Ярославівна
Номер слайду 2
Психологічні особливості учнів Психологічна адаптація - це процес взаємодії особистості із середовищем, при якому особистість повинна враховувати особливості середовища й активно впливати на нього, щоб забезпечити задоволення своїх основних потреб. Процес взаємодії особистості та середовища полягає в пошуку й використанні адекватних засобів і способів задоволення основних потреб. До них належать: потреба в безпеці; фізіологічні потреби (в їжі, сні, відпочинку тощо); потреба у прийнятті та любові; у визнанні та повазі; у самоствердженні, самовираженні й розвитку «я».
Номер слайду 3
Навчання у школі має бути для школяра джерелом позитивних емоцій, що допоможе знайти своє місце серед однолітків, підтримає впевненість у собі, у своїх силах. Важливо, щоб ці позитивні емоції пов'язувалися з процесом навчання. Слід підкреслити, що успішній реалізації завдань сучасної школи сприяє педагогічний досвід, світосприймання самого вчителя у співпраці з батьками. …Учитель стає на місце кращого батька, кращої матері. Він підхоплює з їхніх рук нитку виховання в тому місці, де вони вже не в змозі продовжувати. Така людина здатна піднести духовний рівень цілого села, розвинути в молоді сили і здібності, підвести молодь до нового способу думання і дій. Й.Г.Пестолоцці
Номер слайду 4
Адаптація п’ятикласника Перехід учнів із початкової школи до середньої справедливо вважається кризовим періодом. Учням , які звикли до певних порядків початкової школи, потрібен час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя. Багаторічні спостереження педагогів та шкільних психологів свідчать про те , що цей етап неминуче пов'язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Упродовж одного – трьох місяців триває процес адаптації. У цей період відбуваються зміни у психіці дитини, трансформуються установлені життєві поняття, розвивається теоретичне мислення, пам'ять і сприйняття стають осмисленими. Якщо в початковій школі діти тільки ознайомлювалися з навчальною діяльністю, то в середній – опановують основи самостійних форм роботи, активніше розвивають пізнавальну інтелектуальну сферу.
Номер слайду 5
Під час переходу до п’ятого класу найскладнішим для школяра виявляється адаптуватися до нового простору, нових вчителів, навчальних предметів, класного керівника. Адаптація може тривати від одного місяця до року. Від класного керівника та інших вчителів вимагаються увага, терплячість, зацікавленість дитиною. Треба пам’ятати, що ти існуєш заради дитини, а вона – заради тебе, що дітям часто не вистачає любові та ласки, тому потрібно подарувати їм якомога більше турботи.
Номер слайду 6
Завдання класного керівника – забезпечити орієнтацію дітей у новому просторі. Класний керівник може провести наступні заходи: Година спілкування «Презентація вчителів» Фотовиставка «Знайомтеся, ваші вчителі» Бесіда – роздум «Як було на уроці» або «Ваші очікування» « Годину знайомства» «Знайомство з собою» Адаптація п'ятикласників до нових умов навчання
Номер слайду 7
Навчання – найкраща у світі гра й розвага. Усі діти у світі народжуються з таким переконанням і живуть із ним… Маючи тверде переконання, що навчання приносить радість, що це чи не єдина гра, в яку варто бавитись. Ми знаємо, як називати цих дітей. Це генії. Джанетт Восс, американський педагог.
Номер слайду 8
Номер слайду 9
Номер слайду 10
Номер слайду 11
Номер слайду 12
Ознаки успішної адаптації задоволеність дитини процесом навчання; дитина легко справляється з програмою; ступінь самостійності дитини при виконанні нею навчальних зав-дань, готовність вдатися до допомоги дорослого лише ПІСЛЯ спроб виконати завдання самому; задоволеність між-особистісними стосунками з однокласниками і вчителем.
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Номер слайду 15
Працюйте над формуванням колективу через різноманітні доручення, змінюючи групи. Розвивайте почуття колективізму через спільну турботу про престиж класу (зовнішній вигляд, успіхи в навчанні, максимальна участь у святах, естафетах, конкурсах). Пріоритет віддавайте індивідуальній роботі (спостереження, бесіди, анкетування, доручення). Уникайте «гострих» кутів, проявляйте стриманість, терплячість. Пам’ятайте: діти потребують ласки, ніжності, співучасті, турботи. Вчасно й мудро підтримуйте дитячу активність. Не забувайте: формування класного, батьківського колективу не менш важливе, ніж дитячого. Ретельно готуйтесь до батьківських зборів, проводьте сімейні вечори, активно залучайте батьків і вчителів-предметників до життя класу. Пам`ятка класному керівнику 5 класу
Номер слайду 16
Придивіться до своїх майбутніх учнів. Познайомтеся з методикою викладання в початкових класах. Опрацюйте спеціальну психолого-педагогічну літературу згідно віковим особливостям . Пам’ятайте: легше з першого уроку викликати до себе довіру, любов дитини, ніж потім подолати недовіру. Не змінюйте різко методи роботи, використовуйте ігровий матеріал, інструктажі, пам’ятки, алгоритми, картки-опори, зразки виконання. Протягом уроку та для домашнього виконання давайте конкретні доступні завдання й домагайтесь їх чіткого виконання. Щоденно перевіряйте письмові роботи учнів, домагайтеся систематичної роботи над помилками. Ретельно обміркуйте заходи та прийоми розвитку мислення, усного та писемного мовлення учнів. Розробіть відповідний роздавальний матеріал. Забезпечуйте систематичне повторення. Уникайте перевантаження дітей. Відвідуйте уроки колег, які викладають у 5-х класах Пам`ятка вчителям, які викладають в 5 класі
Номер слайду 17
ПАМ’ЯТКА БАТЬКАМ П’ЯТИКЛАСНИКІВ У ваших дітей переломний період, тому будьте особливо спостережливі, уважні та терплячі. У 5-у класі розширився обсяг матеріалу з основних предметів, зросла кількість предметів, тому збільшується час підготовки до уроків. Забезпечте своїм дітям вдале поєднання відпочинку, фізичної праці та роботи над уроками. Програми включають більше теоретичного матеріалу, тому слід привчити дітей міцно завчати окремі правила з математики, української мови, природознавства. Уважно стежте за рівнем виразного читання ваших дітей. Стежте за порадами вчителів, записаними у щоденниках і робочих зошитах ( уникайте критичних зауважень вчителеві при дітях). Ніколи не поспішайте з висновками ані про дитину, ані про вчителя - прийдіть до школи, поспілкуйтеся з учителем. Пам’ятайте, клас, де навчається ваша дитина, - одне ціле трьох колективів: дітей, батьків, учителів. Чим дружніші, цілеспрямованіші будуть ці колективи, тим у кращій атмосфері буде формуватись ваша дитина. Це залежить від кожного. Не забувайте: дитину не можна карати за невміння, а терпляче вчити, радити, допомагати, підтримувати. Керуйтесь у спілкуванні з дитиною правилом: найдієвіший засіб виховання - особистий приклад. Дбайте про всебічний розвиток своєї дитини. Умійте ставити себе на місце дитини. Пам’ятайте: праця, зокрема навчальна, не завдає шкоди вихованню дитини, а бездіяльність - її перший ворог.