Тема: Людські - чесноти . Доброта.
Мета: продовжити знайомити учнів з людськими чеснотами, вчити
характеризувати події та явища, як прояв добра і зла розкрити
моральний зміст доброти;
сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих, гуманних вчинків,
розвивати мислення, творчу уяву, збагачувати словниковий запас;
виховувати бажання жити за золотим правилом моралі.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: тексти оповідань В.Сухомлинського, таблиці, прислів’я на картках, дерево “ Доброти і добрих вчинків”, „Чарівний клубок”, дидактичний роздатковий матеріал.
Хід уроку:
І.Організаційний момент.
Учитель:
1. Розминка «Привітання»
Весело у світ дивіться,
Сум од себе проженіть.
Встали вранці – усміхніться
І добро весь день творіть.
Усмішка, неначе сонце,
Світло і тепло дає.
Як загляне у віконце,
Зразу радісно стає.
2. Розминка «Побажання»
У мене чарівний клубок. Кожен з вас буде розмотувати його за ниточку і висловлювати свої побажання один одному.
Це чудові рядки Любові Забашти.
І. Девіз нашого уроку:
«Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра»
ІІ. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду
Або вчитель може розказати легенду „ Про барвінок ” про людські чесноти.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
1-й варіант: На дошці зашифроване слово: РОТАДОБ. Тема нашого уроку: «Людські чесноти. Доброта». Отже, сьогодні ми будемо говорити про добро, добрі вчинки, добрих людей.
2-й варіант: колективна робота над кросвордом. Прочитайте слово по вертикалі, що характеризує одну з людських чеснот.
Кросворд « Доброта »
По горизонталі:
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом (сприймання та усвідомлення знань).
Добро. Доброта.
3. 1-й варіант:
Читання вірша І.Драча:
Добро твориться просто – ні за так,
Так, як цвіте і опадає мак,
Як хмарка в’ється і сміється пташка,
Як трудиться мурашка – горопашна
- Яка головна думка цього вірша?
- Як автор доводить нам цю думку?
Висновок: якщо ми робимо добро, то не повинні за це сподіватися на винагороду.
2-й варіант:
Складання «Асоціативного куща». Робота в групах
- З чим у вас асоціюється слово «добро»? ( тепло, мама, сонечко, любов…)
- У яких рисах характеру живе добро? (доброзичливість, добропорядність, ввічливість, чесність, чемність…)
Добра людина схожа на ясне сонечко, бо вона може зігріти всіх оточуючих своєю любов’ю, ласкою, щирістю, турботою.
або
3-й варіант:
Метод «Прес». З кого починається добро?
Учні за пам’яткою дають відповіді:
- Я вважаю, що…
- Наприклад…
- Таким чином…
Висновок: Добро починається з мене і тебе, з кожного з нас, і цією дорогою людина повинна йти повсякчас.
6. «Скарбничка мудрості». Робота над прислів’ями (в парах):
Завдання: з’єднати частини прислів’я.
(Додаткові прислів’я)
- Не роби людині того, чого не бажаєш собі (Конфуцій –давньокитайський філософ)
- Поводься з друзями так, як хочеш, щоб поводилися з тобою. (Аристотель)
- Останні прислів’я є золотим правилом моралі, вихованості (стався до людей так, як би хотів, щоб люди ставилися до тебе).
- Людина живе у суспільстві і найбільше щастя і радість – це спілкування з іншими.
7. Релаксаційна пауза.
8. Робота за підручником.
- Читання казки «Добро і Зло»
- Бесіда за змістом:
- Хто герої казки?
- Чому Зло замість цукру в кухлик із чаєм поклало сіль?
- Чому Добро, спробувавши підсолений чай, нічого не сказало Злу, а тільки подякувало за гостину?
- Чим Добро пригощало Зло?
- Вибіркове читання:
- Причиною чого є зло?
- Що сказано про злих людей?
- Прочитайте про добрих людей.
- Висновок:
- Чого вчить казка?
ІV. Закріплення нових знань (осмислення, узагальнення, систематизація знань).
Вгадай казку і оціни вчинок героя:
Їсть смачненькі калачі,
Тут лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає,
Біжить котик рятувати,
В лиса півника забрати. («Котик і півник»)
Від халепи їх рятує,
І зайчат, і мавпенят,
Бегемотів і тигрят,
Вилікує він за мить
Все, що в звірів заболить,
Наш добрий лікар…(«Айболить»)
З маленької деревини.
У печі зміючку спік,
Сам на дерево утік.
Його гусятко врятувало –
На крилечка свої узяло.
Принесло до тата й мами,
Частувалось пирогами. («Івасик-Телесик»)
Бесіда. Діти, про кого ці віршовані рядочки:
Дітям життя присвятив,
Все їм віддав без вагання.
Він їх безмежно любив,
Знав їх сердець поривання.
В спадщину нам залишив
Чисті джерела науки.
Обговорення життєвих ситуацій за творами В.Сухомлинського (Диференційовано)
1 група учнів
«Покинуте кошеня»
Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня та й нявчить. Бо хоче додому до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє: бідне кошенятко, та й іде собі.
Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняткові. Притулилося воно до куща та й сидить – тремтить. Поверталась із школи маленька Наталочка. Чує – нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому. Пригорнулося кошенятко до дівчинки. Замуркотіло. Раде-радісіньке.
2 група учнів
«Як ми знайшли гніздечко»
Одного теплого весняного дня ми пішли до лісу. Дорогою притомилися, сіли перепочити. Сидимо біля куща. Коли це Оля тихенько шепоче:
- Дивіться, в кущі гніздо.
Бачимо: поруч, ось близесенько, гніздечко. І пташечка у ньому сидить: маленька, сіренька пташечка. Дивиться на нас червоними оченятами, немовби просить: ой, відійдіть од мене, не наближайтесь до мого гніздечка.
Ми не могли відвести очей від маленької пташечки. Але таки встали тихенько, відійшли в ліс та й посідали далеченько від гнізда. У нас полегшало на душі: ми не злякали пташки. Вона сидить у гнізді і дякує нам.
3 група учнів
«Чи винен м’яч?»
Одного разу діти грали в м’яча. Весело було грати, радісно.
Повз стадіону ішла старенька бабуся. Вона недобачала, ішла поволі, пробуючи ціпком стежку.
Чи випадково, чи може й навмисне, хтось ударив м’яч так, що той покотився під ноги бабусі, вдарився об ціпок і вибив його з рук. Зупинилася бабуся, розгубилася, не знає, що робити. Нахилилась, шукає ціпок, а він лежить далеченько. Не бачить бабуся ціпка.
Діти дивляться на бабусю й сміються. Нікому з них і на думку не спало підійти до старенької, попросити пробачення й допомогти їй.
Діти сміються, а бабуся стоїть і плаче. І нікому й не тенькнуло, що в цю хвилину коїться велике зло: людина знущається над людиною.
Сміятися над старістю – сміятися над собою. Кожен із тих, хто сміявся над бабусею, через кілька десятиріч сам стане старим. А ще більший гріх – сміятися над фізичною вадою людини. То вже – злочин.
- Вибрати листочки:
Листочки: допомога старшим; не вмиватися; шанувати працю інших людей; берегти і охороняти природу; робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить; бути вихованим; бути стриманим; галасувати, якщо хтось відпочиває; обманювати; заздрити іншому; добре вчитися; багато читати; не слухатися своїх батьків; у біді допомагати друзям; насміхатися з чужого горя; ображати інших; захищати слабших; доглядати за тваринами; всі завдання виконувати вчасно; лінуватися; за виконану справу не вимагай нагороди; дотримуйся свого слова…
(Учні прикріплюють до дерева листочки, які є пам’яткою добрих і корисних справ.)
V. Підсумки уроку
- Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість.
Не лінуйтесь робити добро,
Лише зла не бажайте нікому,
Бо воно, як велика гора,
Стане вам на шляху земному,
І заступить навколишній світ,
Зробить серце жорстоким, холодним,
Ви з любов’ю живіть з юних літ,
Будьте чуйним, веселим і добрим!
VІ. Повідомлення домашнього завдання: диференційовано
1 групі учнів – дібрати прислів’я про доброту;
2 групі учнів – малюнок «Добро у моїй уяві»;
3 групі учнів – Скласти казку про Добро і Зло.
1