Година спілкування "Добрим будь!"

Про матеріал
Мета години спілкування познайомити учнів з людськими чеснотами, вчити характеризувати події та явища, як прояв добра і зла; розкрити моральний зміст доброти; сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих, гуманних вчинків, розвивати мислення, творчу уяву, збагачувати словниковий запас; виховувати бажання жити за золотим правилом моралі.
Перегляд файлу

 

 

Тема: Людські - чесноти . Доброта.

 

Мета: продовжити  знайомити учнів з людськими чеснотами, вчити  

           характеризувати події та явища, як прояв добра і зла розкрити  

           моральний зміст доброти;

           сприяти розвитку в учнів мотивації до добрих, гуманних  вчинків,

           розвивати мислення,  творчу уяву, збагачувати словниковий  запас;

           виховувати  бажання жити за золотим правилом моралі.

 

Тип  уроку:  комбінований.

 

Обладнання: тексти оповідань В.Сухомлинського, таблиці, прислів’я на картках, дерево “ Доброти і добрих вчинків”, „Чарівний клубок”, дидактичний  роздатковий матеріал.

 

Хід уроку:

 

І.Організаційний момент.

 

Учитель:

1. Розминка «Привітання»

 

Весело у світ дивіться,

Сум од себе проженіть.

Встали вранці – усміхніться

І добро весь день творіть.

Усмішка, неначе сонце,

Світло і тепло дає.

Як загляне у віконце,

Зразу радісно стає.

 

  • Дітки, посміхніться веселіше. Привітайтесь: «Добрий день».
  • Який у вас зараз настрій?
  • Спробуйте передати свій настрій виразом обличчя (сумне, веселе, усміхнене…) Посміхніться товаришам, мені.
  • Я бачу, що у вас все гаразд.
  • Давайте зараз з вами позначимо настрій нашого класу знаком. (діти вибирають правильний знак: усміхнене обличчя)

 

 

                  

 

 

2. Розминка «Побажання»

 

У мене чарівний клубок. Кожен з вас буде розмотувати його за ниточку і висловлювати свої побажання один одному.

  • Щоб настрій у вас  залишився до кінця уроку гарним, а побажання здійснювалися, прочитаємо девіз нашого уроку.
  • Для цього правильно розташуйте рядочки вірша:
  • Хай оживає істина стара:
  • Та нагород за це не вимагай
  • Живи, добро звершай,
  • Людина починається з добра.

          Це чудові рядки Любові Забашти.

 

І. Девіз нашого уроку:

«Хай оживає істина стара:

                                   Людина починається з добра»

 

ІІ. Актуалізація опорних знань дітей та їхнього життєвого досвіду

  • На попередніх уроках ми говорили про людські чесноти. Давайте їх з вами пригадаємо (ввічливість, жадібність, щедрість)

Або вчитель може розказати легенду „ Про барвінок ” про людські чесноти.

ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.

  • А сьогодні ми з вами поговоримо про ще одну людську чесноту.
  • Відгадайте про яку?

 

1-й варіант: На дошці зашифроване слово: РОТАДОБ. Тема нашого уроку: «Людські чесноти. Доброта». Отже, сьогодні ми будемо говорити про добро, добрі вчинки, добрих людей.

 

2-й варіант: колективна робота над кросвордом. Прочитайте слово по вертикалі, що характеризує одну з людських чеснот.

 

                                                        Кросворд « Доброта »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По горизонталі:

  1. Антонім до слова жадібність. ( Щедрість).
  2. антонім до слова жорстокість. ( Милосердя).
  3. Антонім до слова ворожість. ( Дружелюбність).
  4. Синонім до слова правдивість. ( Щирість).
  5. Антонім до слова зловтіха. ( Доброзичливість).
  6. Антонім до слова байдужість. ( Чуйність).
  7. Антонім до слова грубість. ( Лагідність.).

 

ІV. Ознайомлення з новим матеріалом (сприймання та усвідомлення знань).

  1. Вступне слово вчителя про добро, добрі вчинки.
  2. Словничок. Читання значень:

Добро.  Доброта.

 

3. 1-й варіант:

     Читання вірша І.Драча:

Добро твориться просто – ні за так,

Так, як цвіте і опадає мак,

Як хмарка в’ється і сміється пташка,

Як трудиться мурашка – горопашна

 -   Яка головна думка цього вірша?                   

      -   Як автор доводить нам цю думку?

      Висновок: якщо ми робимо добро, то не повинні за це  сподіватися на  винагороду.

 

2-й варіант:

    Складання «Асоціативного куща». Робота в групах

      - З чим у вас асоціюється слово «добро»? ( тепло, мама, сонечко, любов…)

      - У яких рисах характеру живе добро? (доброзичливість, добропорядність, ввічливість, чесність, чемність…)

Добра людина схожа на ясне сонечко, бо вона може зігріти всіх оточуючих своєю любов’ю, ласкою, щирістю, турботою.

 

або

     

3-й варіант:

      Метод «Прес». З кого починається добро?

      Учні за пам’яткою дають відповіді:

    - Я вважаю, що…

  • Тому що…

     - Наприклад…

     - Таким чином…

Висновок: Добро починається з мене і тебе, з кожного з нас, і цією дорогою людина повинна йти повсякчас.

 

6. «Скарбничка мудрості». Робота над прислів’ями (в парах):

Завдання: з’єднати  частини прислів’я.

 

  • Хто людям добра бажає,     надійніше кам’яного мосту.
  • Доброму скрізь      а лихо ще довше.
  • Не одежа красить людину,    той і собі має.
  • Добре роби,       людей. 
  • Добро довго пам’ятається,    добре.
  • Світ не без добрих     добре й буде.
  • Добрий чоловік –      а добрі діла. 

      (Додаткові прислів’я)

 

  • Все добре переймай, а злого уникай.
  • За добро добром платять.
  • Добру людину і бджола не жалить.

- Не роби людині того, чого не бажаєш собі (Конфуцій –давньокитайський філософ)

- Поводься з друзями так, як хочеш, щоб поводилися з тобою. (Аристотель)

 

- Останні прислів’я є золотим правилом моралі, вихованості (стався до людей так, як би хотів, щоб люди ставилися до тебе).

- Людина живе у суспільстві і найбільше щастя і радість – це спілкування з іншими.

 

7. Релаксаційна пауза.

 

8. Робота за  підручником.

- Читання казки «Добро і Зло»

- Бесіда за змістом:

- Хто герої казки?

- Чому Зло замість цукру в кухлик із чаєм поклало сіль?

- Чому Добро, спробувавши підсолений чай, нічого не сказало Злу, а тільки подякувало за гостину?

- Чим Добро пригощало Зло?

- Вибіркове читання:

- Причиною чого є зло?

- Що сказано про злих людей?

- Прочитайте про добрих людей.

- Висновок:

- Чого вчить казка?

 

ІV. Закріплення нових знань (осмислення, узагальнення, систематизація знань).

 

  1. Гра «Літературне лото». «Вчинок героя»

Вгадай казку і оціни вчинок героя:

  • Сидить півник на печі,

Їсть смачненькі калачі,

Тут лисичка прибігає,

Півника мерщій хапає,

Біжить котик рятувати,

В лиса півника забрати. («Котик і півник»)

 

 

 

  • Він звірят усіх лікує,

Від халепи їх рятує,

І зайчат, і мавпенят,

Бегемотів і тигрят,

Вилікує він за мить

Все, що в звірів заболить,

Наш добрий лікар…(«Айболить»)

 

 

  • Виріс цей хлопчина

З маленької деревини.

У печі зміючку спік,

Сам на дерево утік.

Його гусятко врятувало –

На крилечка свої узяло.

Принесло до тата й мами,

Частувалось пирогами. («Івасик-Телесик»)

 

 

  • Де в житті зустрічаєтесь з добром і добротою?

 

 

  1. Розповідь про В.Сухомлинського

Бесіда. Діти, про кого ці віршовані рядочки:

 

Дітям життя присвятив,

Все їм віддав без вагання.

Він їх безмежно любив,

Знав їх сердець поривання.

В спадщину нам залишив

Чисті джерела науки.

              

 

 

  • Хто зображений на портреті? (В.Сухомлинський)
  • Що ви знаєте про цю видатну людину? Пригадайте його твори.
  • Чому вчать нас твори В.Сухомлинського? (бути добрими, чуйними, милосердними до людей, природи, тварин і до всього, що нас оточує)

 

  1.  Читання уривків з творів В.Сухомлинського «Покинуте кошеня», «Як ми знайшли гніздечко», «Чи винен м’яч?»

Обговорення життєвих ситуацій за творами В.Сухомлинського (Диференційовано)

 

1 група учнів

«Покинуте кошеня»

Хтось виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня та й нявчить. Бо хоче додому до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє: бідне кошенятко, та й іде собі.

Настав вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняткові. Притулилося воно до куща та й сидить – тремтить. Поверталась із школи  маленька Наталочка. Чує – нявчить кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому. Пригорнулося кошенятко до дівчинки. Замуркотіло. Раде-радісіньке.

 

2 група учнів

«Як ми знайшли гніздечко»

Одного теплого весняного дня  ми пішли до лісу. Дорогою притомилися, сіли перепочити. Сидимо біля куща. Коли це Оля тихенько шепоче:

     - Дивіться, в кущі гніздо.

Бачимо: поруч, ось близесенько, гніздечко. І пташечка у ньому сидить: маленька, сіренька пташечка. Дивиться на нас червоними оченятами, немовби просить: ой, відійдіть од мене, не наближайтесь до мого гніздечка.

       Ми не могли відвести очей від маленької пташечки. Але таки встали тихенько, відійшли в ліс та й посідали далеченько від гнізда. У нас полегшало на душі: ми не злякали пташки. Вона сидить у гнізді і дякує нам.

 

3 група учнів

«Чи винен м’яч?»

Одного разу діти грали в м’яча. Весело було грати, радісно.

Повз стадіону ішла старенька бабуся. Вона недобачала, ішла поволі, пробуючи ціпком стежку.

Чи випадково, чи може й навмисне, хтось ударив м’яч так, що той покотився під ноги бабусі, вдарився об ціпок і вибив його з рук. Зупинилася бабуся, розгубилася, не знає, що робити. Нахилилась, шукає ціпок, а він лежить далеченько. Не бачить бабуся ціпка.

Діти дивляться на бабусю й сміються. Нікому з них і на думку не спало підійти до старенької, попросити пробачення й допомогти їй.

Діти сміються, а бабуся стоїть і плаче.  І нікому й не тенькнуло, що в цю хвилину коїться велике зло: людина знущається над людиною.

Сміятися над старістю – сміятися над собою. Кожен із тих, хто сміявся над бабусею, через кілька десятиріч сам стане старим. А ще більший гріх – сміятися над фізичною вадою людини. То вже – злочин.

 

  1. Складання дерева Доброти і добрих вчинків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Вибрати листочки:

 

Листочки: допомога старшим; не вмиватися; шанувати працю інших людей; берегти і охороняти природу; робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить; бути вихованим; бути стриманим; галасувати, якщо хтось відпочиває; обманювати; заздрити іншому; добре вчитися; багато читати; не слухатися своїх батьків; у біді допомагати друзям; насміхатися з чужого горя; ображати інших; захищати слабших; доглядати за тваринами; всі завдання виконувати вчасно; лінуватися; за виконану справу не вимагай нагороди; дотримуйся свого слова…

 

(Учні прикріплюють до дерева листочки, які є пам’яткою добрих і корисних справ.)

 

V. Підсумки уроку

- Нехай у вашому серці завжди живуть велика любов і доброта, щирість і співчуття, людяність і щедрість.

Не лінуйтесь робити добро,

Лише зла не бажайте нікому,

Бо воно, як велика гора,

Стане вам на шляху земному,

І заступить навколишній світ,

Зробить серце жорстоким, холодним,

Ви з любов’ю живіть з юних літ,

Будьте чуйним, веселим і добрим!

 

VІ. Повідомлення домашнього завдання: диференційовано

1 групі учнів – дібрати прислів’я про доброту;

2 групі учнів – малюнок «Добро у моїй уяві»;

3 групі учнів – Скласти казку про Добро і Зло.

 

 

1

 

doc
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку