КОНСПЕКТ УРОКУ З ПРЕДМЕТУ
«Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»
3 КЛАС
ТЕМА. ЯК ПТАХИ ОПАНУВАЛИ
ПОВІТРЯНИ Й ПРОСТІР
Підготувала вчитель початкових класів
ОМЕЛЬЧУК Л.Ф.
Я досліджую світ, 3 клас, до підручника І.Грущинської.
Підготувала Омельчук Л.Ф.
Тема. Як птахи опанували повітряний простір.
Мета: поглибити знання школярів про птахів; засвоїти особливості будови птахів та їхні пристосування до польоту, спосіб живлення, добування їжі, пристосування до життя в різних середовищах; розвивати вміння аналізувати і порівнювати, визначати істотні ознаки, впізнавати птахів; удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять; виховувати дбайливе ставлення до птахів, бажання їх оберігати.
Освітні технології: технологія «Ромашка Блума», робота в парах, інформаційні та комунікаційні технології.
Обладнання: відеопрезентація, таблиця, дидактичні картки, аудіозапис співу птахів, «Ромашка запитань».
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. ПРИВІТАННЯ
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай вам щастить, любі друзі, щодня!
Сьогодні у нас незвичайний урок,
У світ птахів зробимо крок.
2. Емоційний заряд до уроку..
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю .
Урок новий, цікавий
Із радістю почну
3. Вправа «Очікування»
- Який у вас настрій?
- Як ви гадаєте, яким буде наш урок?
- Чого ви очікуєте від уроку?
- Для того, щоб наші очікування здійснилися, потрібно мати добрий настрій. Посміхнімось сонечку та висловімо впевненість у собі та знаннях:
У МЕНЕ ВСЕ ВИЙДЕ ДОБРЕ НА УРОЦІ.
Я ВПОРАЮСЯ З БУДЬ-ЯКИМ ЗАВДАННЯМ.
У МЕНЕ БУДЕ ГАРНИЙ НАСТРІЙ.
Фенологічні спостереження. Повідомлення синоптиків.
Яка зараз пора року?
Який місяць зими?
Яке число? День тижня?
На вулиці тепло чи холодно? Яка температура повітря?
Чи є сьогодні вітер?
Який стан неба?
Чи є опади?
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прилетіли гості,
Сіли на помості,
Без сокири, без лопати,
Збудували собі хати. ( Птахи)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Перегляд відеопрезентації.
Розповідь вчителя
- Пригадайте, які природні середовища населяють комахи, риби, земноводні й плазуни.
— Як птахи підкорили повітряний простір?
Передні кінцівки у птахів перетворилися на крила, У них добре розвинені м’язи, завдяки яким здійснюються змахи крилами, легкий скелет, тіло має обтічну форму, пристосовану до польоту, і вкрите пір’ям. Пір’яний покрив зберігає тепло, і навіть у люті морози птах не мерзне.
Чи швидко літають птахи? За допомогою спостереження з літаків, швидкісної зйомки вдалося з’ясувати, що під час перельотів швидкість птахів досягає 50-90 км/год. Найшвидше літає чорний стриж — зі швидкістю 110 км/год.
Птахи не тільки літають. Наприклад, страуси, найбільші з існуючих птахів, швидко бігають. Гуси, чайки, пінгвіни — добре плавають і пірнають. Качки, гуси плавають за допомогою ніг, а пінгвіни ніби літають у воді за допомогою крил.
А за формою дзьоба можна визначити, чим живиться птах.
Фізкультхвилинка «Каченята»
Раз – два – всі пірнають;
П’ять, шість – на воді,
Кріпнуть крильця молоді.
Сім, вісім – що є сили
Всі до берега поплили.
Дев’ять, десять – обтрусились
І за парти опустились.
Рубрика «Цікаво знати!» (повідомлення підготовлених учнів)
— Чи довго живуть птахи? Серед птахів довговічністю вирізняється крук. Відомі випадки, коли цей птах у неволі жив до 70-річного віку. Довго живуть хижі птахи. Наприклад, по 80 років і більше живуть у неволі орли, беркути. Сторічного віку досягають соколи, папуги.
Серед свійських птахів довговічними є гуси, які доживають до 40 років. Кури живуть до 20 років. До 30 років живе свійський голуб.
Птахи живуть в усіх куточках Землі: в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Вони є в сухих пустелях, у північних снігах та високо в горах. Всього на Землі живе 8600 видів птахів, з яких в Україні зустрічається – 360.
Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – корольок червоноголовий – має масу 5 грамів, а найбільший – дрохва – 20 кілограмів.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Робота в парах
Вчитель пропонує учням виконати завдання на встановлення відповідності: з’єднати стрілочками пташку із їжею, якою вона живиться.
Вчитель запитує учнів, чим вони «нагодували» солов’я, горобця, сову і чому?
Завдання: прослухати спів птаха та відгадати його назву.
( робота в парах)
Запитання:
Яка будова птахів?
Як птахи пристосувалися літати?
Які бувають птахи за способом живлення?
Чи правильно я зрозуміла: страус найбільший нелітаючий птах?
Тобто ви маєте на увазі, що орли, яструби, шуліки – хижі птахи?
Я можу помилятися, але серед свійських птахів довгожителями є гуси?
Я можу помилятися, але пінгвінів відносять до птахів?
Чому у птахів гострий зір?
Чому, на вашу думку, дзьоб у лелеки довгий?
Чи можна вважати ворону хижим птахом?
Що було б, якби птахи не вміли літати?
Як ви думаєте, чи потрібно берегти птахів?
А що, якби птахи мало їли?
Добре чи погано, що птахи вміють літати?
Чому в народі кажуть: «Де багато пташок, там немає комашок»?
Яку користь приносять птахи?
Як привабити птахів у свій сад?
Ластівка. Сім'я знищує до 1 млн комах.
Шпак. Знищують близько 3 тисяч різноманітних комах. Один з'їдає за місяць до 10 тис. кольорових слимаків — небезпечних ворогів полів.
Зозуля. Дуже корисний птах. За годину знищує до сотні волохатих гусениць.
Сова. Хижий птах. За літо з'їдає велику кількість мишей, адже за літо кожна миша може з'їсти до кількох кілограмів зерна.
Горобець. Знищують личинок небезпечного шкідника садів — довгоносика. Особливо багато поїдають шкідників, коли вигодовують своїх пташенят.
Синиця. Вага з'їдених нею і принесених пташенятам шкідників за день дорівнює масі тіла пташки. А в період вигодовування пташенят приносить їжу 350-390 разів на день.
Дятел. Своїм прямим долотоподібним дзьобом добуває з-під кори дерев шкідників та їхні личинки. Поїдає їх у великій кількості. Триста разів на день приносить своїм діткам гусениць і дорослих комах. За зимовий день я з'їдає до 150 короїдів.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Самооцінювання
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 97-98 – прочитати, відповісти на запитання;
дібрати прикмети про передбачення погоди птахами.