Урок "ЯК ПТАХИ ОПАНУВАЛИ ПОВІТРЯНИЙ ПРОСТІР"

Про матеріал
Розробка уроку з предмету "Я досліджую світ", 3 клас, до підручника І.Грущинської.
Перегляд файлу

                                       ВАСЬКОВЕЦЬКА ГІМНАЗІЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    КОНСПЕКТ УРОКУ З ПРЕДМЕТУ

                            «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

                                         3 КЛАС

 

                  ТЕМА.    ЯК ПТАХИ ОПАНУВАЛИ

                                   ПОВІТРЯНИ Й ПРОСТІР

 

 

 

 

                                                            Підготувала вчитель початкових класів

                                                                           ОМЕЛЬЧУК Л.Ф.

 

 

 

Я досліджую світ,  3 клас, до підручника І.Грущинської.

Підготувала Омельчук Л.Ф.

Тема. Як птахи опанували повітряний простір.

Мета: поглибити знання школярів про птахів; засвоїти особливості будови птахів та їхні пристосування до польоту, спосіб живлення, добування їжі, пристосування до життя в різних середовищах; розвивати  вміння аналізувати і порівнювати, визначати істотні ознаки, впізнавати птахів;  удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять; виховувати дбайливе ставлення до птахів, бажання їх оберігати.

Освітні технології: технологія «Ромашка Блума», робота в парах, інформаційні та комунікаційні  технології.

Обладнання: відеопрезентація, таблиця, дидактичні картки, аудіозапис співу птахів, «Ромашка запитань».

                                                Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. ПРИВІТАННЯ

Доброго ранку! Доброго дня!

Хай вам щастить, любі друзі, щодня!

Сьогодні у нас незвичайний урок,

У світ птахів зробимо крок.

      2. Емоційний заряд до уроку..

              Тепло своїх  долоньок

             Я друзям віддаю .

             Урок новий, цікавий

             Із радістю почну

      3. Вправа «Очікування»

               -  Який у вас настрій?

               - Як ви гадаєте, яким буде наш урок?

               -  Чого ви очікуєте від уроку?

               -  Для того, щоб наші очікування здійснилися, потрібно мати добрий настрій. Посміхнімось сонечку та висловімо впевненість у собі та знаннях:

У МЕНЕ ВСЕ ВИЙДЕ ДОБРЕ НА УРОЦІ.

 Я ВПОРАЮСЯ З БУДЬ-ЯКИМ ЗАВДАННЯМ.

У МЕНЕ БУДЕ ГАРНИЙ НАСТРІЙ.

Фенологічні спостереження. Повідомлення синоптиків.

Яка зараз пора року?

Який місяць зими?

Яке число? День тижня?

На вулиці тепло чи холодно? Яка температура повітря?

Чи є сьогодні вітер?

Який стан неба?

Чи є опади?

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  • Відгадайте загадку і дізнайтесь, яку групу тварин ми вивчатимемо сьогодні.

                    Прилетіли гості,

                   Сіли на помості,

                   Без сокири, без лопати,

                    Збудували собі хати. ( Птахи)

 

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

  • Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про будову птахів, пристосування до польоту, способи живлення, добування їжі.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

       Перегляд відеопрезентації.

        Розповідь вчителя

     -   Пригадайте, які природні середовища населяють комахи, риби, земноводні й плазуни.

  • Роздивіться й розкажіть. Що ви знаєте про птахів. Зображених на світлинах        (півень і курка; яструб великий; журавель сірий)
  • Зробіть висновок про особливості будови й способу життя птахів.
  • Тіло птахів укрите пір’ям і поділяється на голову, шию, тулуб і кінцівки. На голові — дзьоб, за допомогою передніх кінцівок — крил — птахи літають.

 

  • Розглянемо будову птаха.

 

 

 

 

 

 

 

 

— Як птахи підкорили повітряний простір?

Передні кінцівки у птахів перетворилися на крила, У них добре розвинені м’язи, завдяки яким здійснюються змахи крилами, легкий скелет, тіло має обтічну форму, пристосовану до польоту, і вкрите пір’ям. Пір’яний покрив зберігає тепло, і навіть у люті морози птах не мерзне.

  • У птахів дуже гострий зір. Вони можуть бачити предмети, розташовані на значній відстані. Наприклад, орли, яструби, грифи так високо ширяють у небі, що їх важко помітити, однак з висоти вони бачать усе, що відбувається на землі.
  • Для польоту птахам необхідно витрачати багато енергії, тому вони чимало їдять. Можуть долати значні відстані.

Чи швидко літають птахи? За допомогою спостереження з літаків, швидкісної зйомки вдалося з’ясувати, що під час перельотів швидкість птахів досягає 50-90 км/год. Найшвидше літає чорний стриж — зі швидкістю 110 км/год.

Птахи не тільки літають. Наприклад, страуси, найбільші з існуючих птахів, швидко бігають. Гуси, чайки, пінгвіни — добре плавають і пірнають. Качки, гуси плавають за допомогою ніг, а пінгвіни ніби літають у воді за допомогою крил.

  • Для того щоб літати, птахам потрібно багато  витрачати багато енергії. Тому птахи багато їдять. Вони можуть долати значні відстані. Серпокрилець, наприклад, пролітає близько 1000 км протягом дня. 
  • Від способу живлення й умов добування їжі залежить будова птаха.

А за формою дзьоба можна визначити, чим живиться птах.

 

  • Розгляньте фото та назвіть птахів. (Лелека, качка, орел)
  • Як вони добувають собі їжу? Яка будова тіла? Чому дзьоби мають таку форму?
  • Синиці і корольки поїдають різноманітних жуків-листоїдів. Дятли дістають жуків-короїдів з-під кори, чим приносять велику користь рослинам, вберігаючи їх від шкідників.
  • Їжа глухарів і тетерів – плоди чорниць, брусниць. Поїдаючи ці плоди, птахи сприяють їх поширенню.
  • Орли, яструби, шуліки полюють на жаб, мишей,  дрібніших птахів, дитинчат звірів.
  • За способом живлення птахів можна поділити на групи.

 

 

 

 

Фізкультхвилинка «Каченята»

   Раз – два – всі пірнають;

  Три – чотири – виринають[11];

  П’ять, шість – на воді,

  Кріпнуть крильця молоді.

  Сім, вісім – що є сили

  Всі до берега поплили.

  Дев’ять, десять – обтрусились

  І за парти опустились.

Рубрика  «Цікаво знати!»  (повідомлення підготовлених учнів)

— Чи довго живуть птахи? Серед птахів довговічністю вирізняється крук. Відомі випадки, коли цей птах у неволі жив до 70-річного віку. Довго живуть хижі птахи. Наприклад, по 80 років і більше живуть у неволі орли, беркути. Сторічного віку досягають соколи, папуги.

Серед свійських птахів довговічними є гуси, які доживають до 40 років. Кури живуть до 20 років. До 30 років живе свійський голуб.

Птахи живуть в усіх куточках Землі: в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Вони є в сухих пустелях, у північних снігах та високо в горах. Всього на Землі живе 8600 видів птахів, з яких в Україні зустрічається – 360.

Розміри птахів різні. Найменший в Україні птах – корольок червоноголовий – має масу 5 грамів, а найбільший – дрохва – 20 кілограмів.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Робота в парах

  1. Гра «Нагодуй пташку»

Вчитель пропонує учням виконати завдання на встановлення відповідності:  з’єднати стрілочками пташку  із їжею, якою вона живиться.

Вчитель запитує учнів, чим вони «нагодували» солов’я, горобця, сову і чому?

  1. «Пташина вікторина»

Завдання: прослухати спів птаха та відгадати його назву.

  1. Кожен заслухається співом цього маленького сіренького співця. (Соловей)
  2. Стукіт цього строкатого птаха ми можемо чути цілий рік.(Дятел)
  3. Ця пташка не має свого гнізда і підкидає свої яйця в гнізда інших птахів.(Зозуля)
  4. Цього маленького птаха можемо цілий рік бачити біля своїх осель.(Горобець).

 

  1. Відгадування загадок про птахів.

 

  1. Технологія «Ромашка Блума»

( робота в парах)

             Запитання:

  1. Прості

Яка будова птахів?

Як птахи пристосувалися літати?

Які бувають птахи за способом живлення?

  1. Уточнюючі

Чи правильно я зрозуміла: страус найбільший нелітаючий птах?

Тобто ви маєте на увазі, що орли, яструби, шуліки – хижі птахи?

Я можу помилятися, але серед свійських птахів довгожителями є гуси?

Я можу помилятися, але пінгвінів відносять до птахів?

  1. Інтерпретаційні

Чому у птахів гострий зір?

Чому, на вашу думку, дзьоб у лелеки довгий?

Чи можна вважати ворону хижим птахом?

  1. Творчі

Що було б, якби птахи не вміли літати?

Як ви думаєте, чи потрібно берегти птахів?

  1. Оцінюючі

А що, якби птахи мало їли?

Добре чи погано, що птахи вміють літати?

Чому в народі кажуть: «Де багато пташок, там немає комашок»?

  1. Практичні

Яку користь приносять птахи?

Як привабити птахів у свій сад?

 

  1. Рубрика «Цікаво знати»

Ластівка. Сім'я знищує до 1 млн комах. 

Шпак. Знищують близько 3 тисяч різноманітних комах. Один з'їдає за місяць до 10 тис. кольорових слимаків — небезпечних ворогів полів.

Зозуля. Дуже корисний птах.  За годину знищує  до сотні волохатих гусениць.

Сова. Хижий птах.  За літо  з'їдає велику кількість мишей, адже за літо кожна миша може з'їсти до кількох кілограмів зерна.

Горобець. Знищують личинок небезпечного шкідника садів — довгоносика. Особливо багато поїдають шкідників, коли вигодовують своїх пташенят.

Синиця. Вага з'їдених нею і принесених пташенятам шкідників за день дорівнює масі  тіла пташки. А в період вигодовування пташенят приносить їжу 350-390 разів на день.

Дятел. Своїм прямим долотоподібним дзьобом добуває з-під кори дерев шкідників та їхні личинки. Поїдає їх у великій кількості. Триста разів на день приносить своїм діткам гусениць і дорослих комах. За зимовий день я з'їдає до 150 короїдів.

  • Птахи є невід’ємною частиною природи. Птахи – представники фауни. Важливий природний ресурс для людини. У Червону книгу України занесено 600 видів птахів, які потребують нашої охорони.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

  • Над якою темою працювали?
  • За якими ознаками птахи відрізняються від інших тварин?
  • Як птах пристосований до польоту?
  • Яким є значення птахів у природі?
  •  Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося...
  • Найважче було...
  • Найцікавіше завдання було ...
  • Сьогодні я дізнався, що..
  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?

Самооцінювання

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 97-98 – прочитати, відповісти на запитання;

 дібрати прикмети про передбачення погоди птахами.

 

 

 

 

 

 

 

 


docx
Додано
16 лютого 2023
Переглядів
632
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку