Урок ґендерної грамотності
Мета: познайомити учнів з поняттям «ґендер», «ґендерна рівність» і «ґендерна рівноправність»; сприяти подоланню серед молоді ґендерних упереджень і забобонів, забезпеченню рівних прав і можливостей чоловіків і жінок в українському суспільстві.
Учень читає вірш В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Більше тебе не буде,
Завтра на цій землі
Інші ходитимуть люди,
Інші кохатимуть люди –
Добрі, ласкаві і злі.
Сьогодні усе для тебе –
Озера, гаї, степи.
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба –
Гляди ж не проспи!
Бо ти на землі - людина,
І хочеш того чи ні,-
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
Учитель. Людина – найвище досягнення природи, її окраса, саме тому вона має право на всебічний розвиток своїх фізичних і духовних сил, на працю, освіту, кохання.
- Як ви оцінюєте себе?
- Що для вас найцінніше у цьому житті?
Поняття ґендер визначає відмінності в поведінці жінок і чоловіків, а також взаємовідосини між ними як громадянами й членами суспільства. Дискримінація жінок чи чоловіків у суспільному житті за статтю називається сексизмом.
Під ґендерною рівністю мається на увазі рівний правовий статус жінок і чоловіків та рівні можливості для його реалізації, можливість особам обох статей брати рівну участь у всіх сферах життєдіяльності суспільства.
Ґендерна рівноправність – це рівне ставлення та оцінювання суспільством подібностей і відмінностей між жінкою та чоловіком і розрізнення ролей, які вони відіграють.
У Конституції України ґендерну рівність закріплено у статтях 3, 21, 24, 51; важливим правовим кроком держави до утвердження ґендерної рівності в Україні стало прийняття Закону України «Про забезпечення рівних прав і рівних можливостей жінок і чоловіків».
За порушення законодавства про забезпечення рівних прав і можливостей жінок і чоловіків громадяни і посадові особи несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність.
- Чи впливає, на вашу думку, ґендерна нерівність на економічний розвиток країни? Доведіть.
Ґендерна рівність для України має не лише загальноцивілізаційне , а й економічне значення. Воно полягає в пришвидшенні економічного зростання через використання величезного потенціалу громадян обох статей. Для України з її високою смертністю серед чоловіків продуктивного віку та зменшенням народжуваності, подолання стереотипів і перешкод щодо жінок набуває ваги питання національної безпеки країни.
- Які, на вашу думку, чинники є актуальними для досягнення ґендерної рівності у нашій країні?
а) розширення представництва жінок на вищих щаблях державної влади та бізнесу;
б) забезпечення рівності в доступі до робочих місць і в оплаті праці жінок і чоловіків;
в) створення умов для поєднання роботи й кар’єри з сімейними обов’язками як для жінок, так і для чоловіків.
- Учням пропонується заповнити таблицю.
Риси жінки |
Риси чоловіка |
|
|
- Чим, на вашу думку, спричинене значною мірою неоднакове представництво жінок і чоловіків у вищому законодавчому органі нашої держави?
(За рівнем представленості жінок у парламенті Україна серед інших країн світу посідає місце в середині другої сотні).
- З власного досвіду назвіть приклади дискримінації жінок чи чоловіків у суспільному житті.
- Чи обов’язково потрібно самостійно досягати певних успіхів у житті? Обґрунтуйте відповідь.
- Назвіть твори художньої літератури, в яких порушується дана тема.
Учитель. Отже, людина – це насамперед душа, здатна тонко відчувати й
відповідно реагувати на найменші прояви неповторного життя.
Людина – це розум, завдяки якому можна пізнавати навколишній світ, творчо мислити й аналізувати певні явища, факти.
Людина – це сильна індивідуальність, яка завдяки природно вродженим, як і набутим внаслідок щоденної праці над собою, рисам характеру, не лише не піддається тискові зовнішніх обставин, а й сама визначає свою долю. Така людина свідома і свого суспільного призначення на користь загальної справи.
Це ідеал людини, і він може реалізуватися не лише в жініці, а й у чоловікові.