Психологічна година спілкування "Формування безконфліктних стосунків" спрямована на дослідження та визначення соціально-психологічних проблем колективу групи; акцентувати увагу на позитивних рисах студентів усієї групи та кожного зокрема; вчити переборювати конфлікти; навчитися спілкуванню без конфліктів; будувати взаємостосунки без проявів агресії; виховувати відчуття співчуття, вміння прийти на допомогу самостійно знаходити шляхи до формування міцного колективу групи виховувати відповідальність за свої вчинки, самостійність, позитивні риси особистості
1
КРИВОРІЗЬКИЙ МЕДИЧНИЙ КОЛЕДЖ
Підготували:
практичний психолог
Головньова Оксана Вікторівна
куратор групи МПС 9-3-1
Семенець Наталя Василівна
Психологічна година спілкування
ТЕМА: Формування безконфліктних взаємостосунків
МЕТА:
Матеріали: плакати «Скринька очікувань», «Емоційний термометр», «Причини конфліктів», «Наріжний камінь наших проблем», «Правила взаємин у нашій групі»; скотч; стікери; маркери, аркуші А4.
Форма проведення: бесіда-тренінг
Епіграф:
Стати на місце іншої людини – це означає допомогти їй.
План
Повідомлення теми та завдання (мети) заняття
Учасники пишуть на намистинках свої сподівання від сьогоднішнього заняття.
Сьогодні ми з вами поспілкуємося, поговоримо про спілкування. У сучасному жорстокому світі усі ми досить часто страждаємо від невміння спілкуватися, ми не чуємо один одного, не бачимо радощів або страждань іншої людини, яка знаходиться поруч.
Правила групи
Усі свої примхи, невподобання відкиньте, будьте якомога відкритішими для створення нових взаємин у процесі спілкування. Отже, сьогодні ми будемо вчитися спілкуватися, аналізувати наші взаємини, моделювати певні ситуації, тобто як поводитися за певних обставин.
З кольорового паперу вирвати (вирізати) чоловічка Бінго. Посередині фігури написати своє ім'я, там, де голова, – свою мету, на лівій руці – улюблену книгу або фільм, на правій – улюблене місце відпочинку, на лівій нозі – улюблену страву, на правій – хобі. Далі кожен передає свого Бінго по колу і записує своє ім'я, якщо якась із позицій іншого учасника збігається з його. На завершення чоловічків наклеюють на великий аркуш.
Рефлексія. Які почуття виникали під час виконання вправи?
Отже, здатність спілкуватися — це дар чи те, чого можна навчитися?
Людина народжується і живе в оточенні людей, певним чином налагоджує контакти, виконує суспільну діяльність. Людські взаємини вдосконалюються з розвитком людської цивілізації. Але іноді настає час, коли відносини між людьми черствішають і люди не вміють спілкуватися
Спілкування – це головна діяльність підліткового віку.
Здатність спілкуватися передбачає:
а) бажання налагоджувати контакт з оточенням: «Я хочу!»;
б) вміння організувати спілкування: «Я вмію!»:
в) знання норм і правил, яких необхідно додержуватися при спілкуванні з оточенням «Я знаю!»
Матеріали: плакат із зображенням термометра, вузенькі смужечки стікерів.
Психолог. А зараз за допомогою ось цього «Емоційного термометра» ми з вами дослідимо й визначимо температуру стосунків у вашій групі, тобто наскільки комфортно, впевнено й затишно ви почуваєтеся серед своїх одногрупників. (Студенти знайомляться з позначками на термометрі: «дуже добре», «добре», «буває по-різному», «погано».)
Кожен має прикріпити стікер навпроти тієї позначки на термометрі, яка найбільше відповідає емоційному стану (настрою), з яким, зазвичай, кожен з вас приходить до аудиторії.
Висновок
Результати дослідження переконують, що не все так погано. Але є певні труднощі. Адже, якщо хоча б одному з вас погано, значить, не все у вас гаразд, є проблеми, які негайно потрібно вирішувати, аби ваша група стала міцним і дружним колективом, і кожен почувався потрібним і бажаним у ньому.
Говорячи про здібності людини як учасника процесу спілкування, ми зазначали вміння розв'язувати конфліктні ситуації. Бо саме зараз у вашому складному підлітковому віці, коли ви вчитеся формувати свої взаємини, ви досить часто сваритеся, б'єтеся, ображаєте один одного, тобто ви вступаєте в конфліктні ситуації.
Що ж це таке? Давайте спробуємо з'ясувати. Адже: «Якщо розглянути проблему досить уважно, то ви побачите себе як частину цієї проблеми».
Спробуймо визначити, що таке конфлікт.
Спочатку зробимо таку міні-діагностику. Для цього кожен із вас на аркуші напише своє розуміння конфлікту.
Усі аркуші скидають у коробочку, перемішують, витягують, читають та обговорюють.
Запис на дошці: «Конфлікт – це зіткнення протилежних цілей, інтересів, позицій. В основі конфлікту лежить конфліктна ситуація. Щоб конфлікт почав розвиватися, необхідний інцидент, тобто щоб одна із сторін почала діяти».
Способи реагування в конфлікті
Існують різні способи поведінки в конфлікті:
Запитання:
Психолог. А зараз давайте з'ясуємо, що ж заважає нам жити в мирі та злагоді. Як ви вважаєте, що сприяє виникненню непорозумінь та конфліктів між студентами у вашій групі? (пропонується обговорити основні причини конфліктів.) Визначити шляхи вирішення у конфлікті.
А зараз ми поділимося на дві команди, і між собою в команді вам буде необхідно згуртуватися, тісно співпрацювати, швидко та якісно виконувати завдання, вміти підтримувати й допомагати один одному.
Попросіть студентів пригадати прислів'я або вислови про конфліктні ситуації. Обговоріть ці приклади. Запитайте, хто з присутніх пробував вирішити конфлікти так, як пропонувалось у даних висловах.
Прислів'я про злагоду та конфлікт
Підбиття підсумків вправи
(спрямована на організацію групової дискусії)
Мета: виявити характер взаємин у групі, лідерські здібності особистості
Кожному учасникові дають інструкцію і просять виконати завдання протягом 15 хвилин.
Інструкція. Ви дрейфуєте на яхті в південній частині Тихого океану. Через пожежу більша частина яхти та її вантажу знищена. Яхта повільно тоне. Ваше місцезнаходження незрозуміле через поломку основних навігаційних приладів, але приблизно ви знаходитесь на відстані тисячі миль на південний захід від найближчої землі.
Нижче наведено перелік з п'ятнадцяти предметів, які залишилися цілими й неушкодженими після пожежі.
На додачу до цих предметів ви маєте у своєму розпорядженні міцний надувний рятувальний пліт з веслами, досить великий щоб витримати вас, екіпаж і всі перелічені нижче предмети.
Ваше завдання – класифікувати п'ятнадцять нижче наведених предметів відповідно до їх значення для виживання.
Поставте цифру 1 навпроти найважливішого предмета, цифру 2 – навпроти другого за значенням, і так далі до п'ятнадцятого, найменш важливого для вас.
Перелік предметів:
Предмети в човні |
Кількість осіб у човні |
експерти |
||
один |
двоє |
всі |
|
|
Секстант |
|
|
|
|
Лупа або люстерко |
|
|
|
|
Каністра з прісною водою |
|
|
|
|
Москітна сітка |
|
|
|
|
Аварійний запас продуктів – 1 ящик |
|
|
|
|
Засіб для відлякування акул |
|
|
|
|
Карта Тихого океану |
|
|
|
|
Надувна подушка (плавальний засіб, санкціонований береговою охороною) |
|
|
|
|
Каністра з пальним (8 літрів мазуту) |
|
|
|
|
Маленький транзисторний приймач |
|
|
|
|
Світлонепроникний пластмасовий аркуш |
|
|
|
|
Медичний спирт (1 літр) |
|
|
|
|
Нейлоновий шнур (10 м) |
|
|
|
|
Коробка шоколаду |
|
|
|
|
Рибальські снасті |
|
|
|
|
Ситуація 1. Один у човні: розставте ці предмети за ступенем їх корисності у сформованій ситуації.
Час виконання – 5-7 хвилин.
Ситуація 2. Двоє у човні: ви врятувалися вдвох (виберіть собі партнера). Виконайте аналогічну роботу з використання предметів у човні, з огляду на те що вас тепер у човні двоє (потрібно дійти спільного висновку).
Час виконання – 10 хвилин.
Ситуація 3. Усі в човні: пощастило цілій групі – урятувалися всі. Спробуйте дійти загального рішення й використати предмети, необхідні для порятунку.
Час для обговорення – 12 хвилин.
При цьому групі повідомляється, що вона повинна, керуючись засадами досягнення «згоди для ухвалення спільного рішення, дійти єдиної думки щодо місця в класифікації кожного з п'ятнадцяти предметів, перш ніж вона стане частиною групового рішення. Дійти згоди буде нелегко, адже не кожна оцінка матиме цілковите схвалення кожного учасника. Тому група намагається дати кожну оцінку так, щоб усі члени групи могли з нею погодитися хоча б частково.
Опрацювання результатів.
Після виконання завдання групою можна проаналізувати його і пропонованою стислою інформацією про призначення кожного предмета.
Експерти:
Предмети в човні |
Кількість осіб у човні |
експерти |
помилки |
лідерство |
Характеристика |
||||
один |
двоє |
всі |
один |
двоє |
всі |
||||
Секстант |
|
|
|
15 |
|
|
|
|
Непотрібний через відсутність таблиць і хронометра |
Лупа або люстерко |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
Важливе для сигналізації рятувальникам |
Каністра з прісною водою |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
Необхідна для утамування спраги |
Москітна сітка |
|
|
|
11 |
|
|
|
|
Непотрібна, тому що в Тихому океані немає москітів |
Аварійний запас продуктів – 1 ящик |
|
|
|
4 |
|
|
|
|
Продукт харчування |
Засіб для відлякування акул |
|
|
|
14 |
|
|
|
|
Засіб для відлякування акул |
Карта Тихого океану |
|
|
|
12 |
|
|
|
|
Непотрібна без додаткових навігаційний приладів |
Надувна подушка (плавальний засіб, санкціонований береговою охороною) |
|
|
|
10 |
|
|
|
|
Може послужити рятувальним засобом |
Каністра з пальним (8 літрів мазуту) |
|
|
|
2 |
|
|
|
|
Може бути використана для сигналізації |
Маленький транзисторний приймач |
|
|
|
13 |
|
|
|
|
Непотрібний, тому що немає передавача |
Світлонепроникний пластмасовий аркуш |
|
|
|
6 |
|
|
|
|
Використовується від дощу, а також для збирання дощової води |
Медичний спирт (1 літр) |
|
|
|
9 |
|
|
|
|
Використовується в медичних цілях для розтирання тіла в разі охолодження та як антисептичний у випадку травм |
Нейлоновий шнур (10 м) |
|
|
|
8 |
|
|
|
|
Використовують для зв'язування спорядження, щоб його не змило за борт |
Коробка шоколаду |
|
|
|
5 |
|
|
|
|
Продукт харчування |
Рибальські снасті |
|
|
|
7 |
|
|
|
|
Можна спробувати використати для лову риби, однак немає впевненості, що в такий спосіб можна піймати її |
Отже, експерти з урятування людей вважають, що предмети 1-5 – життєво необхідні, 6-10 – менш важливі, 11-15 – непотрібні.
Для того, щоб було зрозуміло, чому предмети розставлені саме в такий спосіб, необхідне пояснення. Експерти вважають, що насамперед необхідно повідомити про себе. Для цього потрібно вилити мазут за борт, відплисти на безпечну відстань, лупою навести сонячний промінь на пляму мазуту й підпалити його. Стовп чорного диму помітно на відстані 40-50 км. Тепер потрібно зробити все, щоб дочекатися допомоги, тому знадобляться прісна вода, продукти, шоколад тощо.
Рекомендації. Слід провести обговорення того, як група виробляла спільне рішення.
Психолог. Дорогі студенти, я сподіваюсь, ви зрозуміли, що досягти гармонії в стосунках, створити гарний, міцний колектив – не так і просто. Проте у пригоді завжди стануть ваші гарні риси та дотримання ось цих законів, правил вашого колективу, які ви щойно самі створили.
Добре відпочили, трохи посміялися. Усі ми з вами зараз будемо зображувати дощ, нехай кожен відчує себе краплинкою дощу, прислухається до інших краплинок, і всі ми відчуємо єдність.
Я починаю показувати вправу, далі ви по одному поступово вливаєтеся, усі ми виконуємо певний рух, поки не почне останній учасник. Потім я починаю новий рух, і знову хвиля покотилася.
І на душі стає свіжо і чисто, як у природі після теплого грозового дощу.
Дякую всім за увагу, роботу. Я бажаю вам добрих взаємин, щоб ви розуміли людей і люди завжди розуміли вас, адже ми самі створюємо свої стосунки.
Антуан де Сент Екзюпері сказав, що «Найбільша розкіш — це розкіш людського спілкування». Бажаю вам жити саме серед такої розкоші.
На завершення давайте побажаємо один одному 2-3 вислови (по колу).
На згадку я залишаю вам пам’ятки: «Загальні правила безконфліктного спілкування», «Як зупинити сварку»
Общие правила бесконфликтного поведения
Чтобы остановить ссору