19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Тренінг: "Найбільша розкіш на світі (спілкування)"

Про матеріал

Людське спілкування – складний і тонкий процес: кожна людина, якою б розумною вона не була, вчиться цього все життя, здобуваючи власний досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. Якщо людина не вміє спілкуватись із людьми, у неї на кожному кроці виникають проблеми.

Перегляд файлу

1

 

Тема: Найбільша розкіш на світі (спілкування)

Корекційно-розвивальний тренінг

 

Мета: розвиток комунікативних навичок, емпатійних і рефлексивних здібностей студентів; сприяння поліпшенню взаємовідносин у групі

 

Учасники тренінгу: студенти І курсу база 11-ти класів

 

Хід заняття

 

Вступне слово

Психолог запитує студентів, що, на їхню думку, є «найбільшою розкішшю на світі». Учасники пропонують свої версії.

 

Психолог

Життя кожної людини від самого її народження проходить серед людей. Ми залежимо від людей, а вони від нас. Важко уявити людину, яка могла б бути повністю самотньою та незалежною від інших.

Можливо ви чули, що в історії є випадки, коли маленькі діти потрапляли у зграю тварин (вовків, мавп). Пам'ятаєте, що з ними було, коли вони поверталися до людей? Вони, зазвичай, не могли стати повноцінними людьми, навчитися говорити, отримати освіту, працювати, навіть поводитися, як люди. Діти поводилися як тварини, серед яких жили.

Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав найбільшою розкішшю на світі людське спілкування.

Людське спілкування – складний і тонкий процес: кожна людина, якою б розумною вона не була, вчиться цього все життя, здобуваючи власний досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. Якщо людина не вміє спілкуватись із людьми, у неї на кожному кроці виникають проблеми.

Я щороку проводжу соціометрію у кожній групі І курсу, де завжди є діти-зірки, популярні та ізольовані. І статус студента у групі не залежить від зовнішності, успішності навчання, заможності батьків, а залежить від уміння спілкуватися з іншими.

Звичайно, що у взаєминах часто виникають конфліктні ситуації, труднощі, непорозуміння. Але потрібно вчитися їх розв'язувати, вирішувати, не ображаючи одне одного, не руйнуючи стосунків. Тим паче, у майбутньому кожен із вас буде працювати в трудовому колективі, а там дуже важливо вміти налагоджувати стосунки.

 

Мозковий штурм 1

Психолог пропонує учасникам об'єднатися у дві групи за допомогою різнокольорових карток, на яких написані цифри «1» або «2».

Перша група отримує завдання: «Назвати причини конфліктів у групі, серед однолітків».

Друга група: «Назвати ознаки "конфліктної особистості"». У кожній групі обирається «секретар», який записує пропозиції, та «спікер», який буде проголошувати список групи (10 хв.).

 

Причини конфліктів – додаток 1, риси «конфліктної особистості» – додаток 2.

 

Заслуховують варіанти учасників, які обговорюються і доповнюються.

 

Психолог

Приміряйте на себе ці риси – чи ви не поводитеся деколи так?

Можливо, вам варто переглянути своє ставлення до інших?

 

Тест «Який ви птах?»

Психолог. Щоб з'ясувати, як ви ставитеся до інших, зробимо невеличкий тест «Який ви птах?» (додаток 3).

(Психолог роздає характеристики типів спілкування, бланки тесту, пояснює алгоритм роботи над ним та обробки результатів).

 

Психолог

Коли ж спілкування можна вважати успішним? Головне – знати правила спілкування, застосовувати на практиці і пам'ятати, що перед тобою – жива людина, зі своїми почуттями, переживаннями, на які слід зважати. Пам'ятайте слова Конфуція: «Чини з іншими так, як ти хочеш, щоби вони чинили з тобою».

 

Притча про хлопця із жахливим характером

Психолог читає притчу (додаток 4).

Обговорення

 

Психолог

Коли ви з кимось сваритеся й кажете йому щось неприємне, ви залишаєте в його душі такі рани, як ці дірки. І рани залишаються, незважаючи на те, скільки разів потім ви попросите вибачення. Словесні рани заподіюють такий біль, як і фізичні. Намагайтеся якнайменше залишати «рани» на своєму шляху.

 

Мозковий штурм 2

Психолог пропонує учасникам об'єднатися у дві групи за допомогою карток двох кольорів.

У кожній групі обирають «секретаря», який записує пропозиції, та «спікера», який презентуватиме напрацювання групи.

Перша група думає над питанням: «Правила безконфліктного спілкування».

Друга група: «Як правильно сваритися, щоб не зруйнувати повністю стосунки» (10 хв.).

Обговорення

 

Психолог

Звичайно, ми всі різні, у кожного свій характер, свої інтереси і бажання. Але всі ми можемо жити мирно, поважати себе та інших. Давайте не забивати цвяхи ворожості, жорстокості й нерозуміння в душі людей. Будьмо толерантними, а отже намагаймося зрозуміти одне одного! Можливо, світ стане добрішим, милосерднішим і з'явиться більше щасливих людей.

 

Література

 

  1. Теслюк П. Найбільша розкіш на світі // Психолог. – 2010. – № 16. – С. 19-23.

 

 

Додаток 1

ПРИЧИНИ КОНФЛІКТІВ

  1. Невміння стримувати емоції, нервозність, невміння володіти собою.
  2. Агресивність або тривожність.
  3. Пихатість, зарозумілість.
  4. Боротьба за лідерство, намагання ствердитися за рахунок інших.
  5. Бажання показати себе «крутим», принизити людину, яка, на його думку, нижча за нього.
  6. Небажання вислухати іншого.
  7. Погана вихованість.
  8. Поділ у групі на «кращий – гірший», «багатий – бідний».
  9. Егоїзм, зневажливе ставлення до інших.
  10. Низькі інтелектуальні здібності.
  11. Різні погляди.
  12. Оцінювання людей.
  13. Небажання визнавати свої помилки та чиюсь правоту.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

РИСИ КОНФЛІКТНОЇ ОСОБИСТОСТІ

  1. Бажання бути завжди головним – найрозумнішим, найкращим (псевдолідер).
  2. Надмірна принциповість, непохитна впевненість у своїй правоті.
  3. Надмірна прямолінійність у висловлюваннях і судженнях, безапеляційне висловлювання всього, що спало на думку.
  4. Часта дратівливість, поганий настрій («не зачіпай – уб'є!»).
  5. Несправедлива оцінка почуттів і думок інших.
  6. Байдужість до почуттів інших.
  7. Жорстокість до інших, черствість.
  8. Небажання визнавати чужу правоту.
  9. Завищена або занижена самооцінка.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

ТЕСТ «ЯКИЙ ВИ ПТАХ?»

Інструкція. Відповідаючи на запитання, виберіть одну з трьох запропонованих відповідей.

  1. Вам 12 років, ви зібралися гуляти, а мама раптом говорить: «Уже пізно, нікуди не підеш». Які ваші дії?

а) Дуже попрошу маму, щоб вона мене відпустила, але якщо вона наполягатиме на своєму, то залишуся вдома;

б) скажу: «А я нікуди не хочу йти», – і залишуся вдома;

в) скажу: «Не пізно, я піду», – хоча мама потім буде сваритися.

  1. Що ви зазвичай робите у разі розбіжностей?

а) Уважно прислухаюся до іншої думки і намагаюся знайти можливість взаємної угоди;

б) уникаю марних суперечок і намагаюся домогтися свого іншими шляхами;

в) відкрито виражаю свою позицію і намагаюся переконати співрозмовника.

  1. Якою людиною себе вважаєте?

а) Людиною, яка любить подобатися іншим і бути, як усі;

б) людиною, яка завжди залишається сама собою;

в) людиною, яка любить підкоряти інших людей своїй волі.

  1. Як ви ставитеся до романтичного кохання?

а) Бути поруч із коханою людиною – найбільше щастя на землі;

б) це непогано, але поки не лізуть у душу;

в) це прекрасно, особливо коли кохання дає все, що мені потрібно.

  1. Що ви робите, коли засмучені?

а) Намагаюся знайти когось, хто б мене розрадив;

б) намагаюся не звертати на це уваги;

в) починаю сердитися і можу зірватися на інших.

  1. Як ви почуватиметеся, якщо викладач не зовсім справедливо розкритикує вашу роботу?

а) Мене це зачепить, але я намагатимуся цього не показувати;

б) мене це обурить, я буду активно захищатися і зможу висловити у відповідь свої претензії;

в) я засмучуся, однак сприйму те, в чому він має рацію, і буду намагатися ці помилки виправити.

  1. Що ви робитимете, якщо хтось буде кепкувати з вас, звернувши увагу на ваш недолік?

а) Мовчатиму, як би це мене не дратувало, тримаючи образу в собі;

б) напевно, розсерджуся і відповім тим самим;

в) засмучуся і почну виправдовуватися.

  1. Як ви найкраще дієте?

а) Коли я сам по собі;

б) коли я – лідер, керівник групи;

в) коли я – частина команди.

  1. Ваші дії після закінчення складної роботи:

а) просто переходжу до іншої;

б) показую всім, що я вже все зробив;

в) хочу, щоб мене похвалили.

  1. Як ви зазвичай поводитеся на вечірках?

а) Тихесенько сиджу в кутку;

б) прагну бути в центрі всіх подій;

в) розважаю інших.

  1. Які ваші дії, якщо касир у магазині не додасть вам здачу?

а) Звичайно, вимагатиму її;

б) засмучуся, але промовчу, я не люблю сперечатися з касирами;

в) не зверну уваги – дрібниці не варті того, щоб звертати на них увагу.

  1. Як ви поводитеся, коли сердитеся?

а) Виражаю свої почуття, позбуваючись їх;

б) почуваюся незручно;

в) намагаюся себе заспокоїти.

  1. Як ви поводитеся, коли хворієте?

а) стаю дратівливим;

б) лягаю в ліжко і чекаю, коли за мною доглядатимуть;

в) намагаюся не звертати на це уваги і сподіваюся, що те саме робитимуть і всі інші.

  1. Як ви поводитеся, якщо вас обурює інша людина?

а) висловлюю їй свої почуття відкрито;

б) даю вихід своїм емоціям в іншій ситуації або в розмові;

в) даю їй знати про це, наприклад, через інших людей.

  1. Ваш девіз?

а) Переможець завжди має рацію;

б) увесь світ любить того, хто сам любить;

в) тихше їдеш — далі будеш.

 

Обробка результатів

За допомогою тесту ви можете співвіднести себе з трьома досить різними та яскравими особистісними портретами, названими умовно «Голуб», «Яструб» і «Страус».

Для цього об'єднайте 15 відповідей у три п'ятірки: 1-5, 6-10, 11-15. Щоб довідатися, наскільки ви «Голуб», порахуйте, скільки у вас відповідей (1 бал – відповідь «так». Максимум – 15 балів, мінімум – 0):

  •     «а» – у першій п'ятірці;
  •     «в» – у другій п'ятірці;
  •     «б» – у третій п'ятірці.

На «Страусові» риси вкаже сума:

  •     «б» – у першій п'ятірці;
  •     «а» – у другій п'ятірці;
  •     «в» – у третій п'ятірці.

Відповіді «Яструба»:

  •     «в» – у першій п'ятірці;
  •     «б» – у другій п'ятірці;
  •     «а» – у третій п'ятірці.

Що більше ви набрали балів, то ближчий вам цей птах. Якщо ж балів приблизно порівну, то у вас усього потроху, й у різних ситуаціях ви виявляєте себе по-різному. Тоді можна поміркувати: що ви взяли від «Голуба» — м'якість чи нерішучість? Від «Страуса» – емоційну стабільність чи замкнутість? Від «Яструба» – рішучість чи агресивність?

 

Голуб

Це любляча, м'яка і чуттєва людина. Голуби потребують любові, від неї залежить їхнє щастя та безпека, заради неї вони готові на самопожертву. Голуби багато в чому слабкі. Вони готові зробити все для інших, найчастіше те, що самі хочуть отримати від них. Прямо сказати про свої потреби або бояться, або не вміють.

Голуби живуть мрією – знайти людину, яка вгадувала б їхні бажання і добре розуміла їх. Якщо така не зустрінеться, то розчаровуються. Вони надають мріям і переживанням занадто багато часу, замість того, щоб зайнятися чимось серйозним.

Голуб найчастіше виконує другорядні ролі. Це не тому, що Голуби в чомусь неповноцінні, просто вони краще почуваються біля трону, ніж на ньому. Побоюються брати на себе ініціативу й відповідальність, бо почуваються у ролі лідера дуже невпевнено. Голуби залежні від думок інших та віддані предметові обожнювання. Вони страждають через дрібниці, занадто добрі й поступливі, тому що нерішучі. Миролюбні Голуби своєю присутністю приборкують темпераментних і агресивних людей. Власну злість спрямовують на себе, часто втрачаючи через це здоров'я.

 

Страус

Страус – людина холодна, розважлива, обережна, воліє триматися від усього на відстані. їй потрібен простір. Якщо хтось підходить до Страуса занадто близько, він або відштовхує його, або (що найчастіше) біжить від нього сам. Страусові достатньо себе, і він хоче тільки спокою. Щоб уникнути небажаних контактів і розчарування, намагається сховати у пісок не лише свою голову, а й серце і талант.

Страуси уникають зв'язків та обов'язків. Ті, хто одружується з ними, знають, що таке подружнє життя може бути досить важким. Страуси воліють страждати мовчки та наодинці. Але страждання їх не надто болючі, оскільки вони вміють захиститися від них. Навіть якщо Страусу відмовили, він витримає це спокійно. Вони не чекають від життя і людей чогось неймовірного, тому не дуже розчаровуються. Оскільки Страуси ніколи особливо ні до чого не прагнуть, ніхто не може сказати, що вони зазнали фіаско.

Їхня відчуженість додає їм цілісності й самодостатності, чого не вистачає як Голубові, який прагне сподобатися і підлаштовується під інших, так і Яструбові, котрий хоче досягти успіху і завжди перебуває в русі. Але ця цілісність (протилежна сторона – замкненість) віддаляє Страуса від кращого в інших людях і в ньому самому, від вируючого потоку життя.

 

Яструб

Людина марнославна, рішуча і хоробра. Яструбові потрібна влада. Ідучи до своєї мети, у Яструбів безліч супротивників, однак багато чого досягають. Ворожість, агресивність і певна одержимість робить їх дуже нелегкими супутниками в житті. Ми частіше захоплюємося ними, ніж любимо.

Яструби вимагають негайного підпорядкування, безвідмовної відданості й замилування. Але, з іншого боку, вони працюють більше, ніж будь-хто, і, зазвичай, заслуговують на таке ставлення до себе.

Вони прагнуть досконалості, безкомпромісні, вимагають «усе або нічого». І хоча легко критикують себе та інших, на чиюсь критику реагують погано. Будь-яке припущення, що вони можуть помилитися, не лише викликає в них лють, а й може спричинити глибоку депресію, тому що насправді вони не такі жорстокі, як це здається на перший погляд.

Для Яструбів світ – поле битви, а вони оточені ворогами. Але не варто турбуватися: Яструби озброєні розумом і проникливістю, природжені стратеги, і в них багато енергії. Єдина битва, яку вони програють, – це битва із самим собою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

ПРИТЧА ПРО ХЛОПЦЯ ІЗ ЖАХЛИВИМ ХАРАКТЕРОМ

Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось батько дав йому ящик із цвяхами і сказав по одному забивати у паркан щоразу, коли син втратить терпіння і посвариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів.

Згодом він навчився володіти собою, і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше навчитися володіти своїми емоціями, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день, коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав, що в цей день не забив жодного цвяха. Тоді батько наказав синові витягати з паркана по одному цвяху в той день, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться. Минали дні, і згодом син зміг сказати батькові, що в паркані не залишилося жодного цвяха.

Батько підвів сина до огорожі і сказав: «Ти добре зробив, синку, але подивися, скільки дірок залишилося... Огорожа вже ніколи не буде такою, як колись...».

 


 

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Виховна робота
Додано
18 липня 2018
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку