1
Година спілкування
«МОЛОДЬ ПРОТИ
ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ»
Мета:
Методи і прийоми:
демонстрація презентації, студентський проект, робота в групах, активні дебати, мозковий штурм, метод «відео ефект», відкритий мікрофон.
Обладнання:
дошка, комп’ютер, звукові колонки, відеопроектор.
Методичне забезпечення:
презентація «Сучасне рабство», сигнальні картки для голосування, студентський проект, відеофрагмент «Не продавайся!», картки для роботи в групах «Причини торгівлі людьми»
І. Організаційна частина. Привітання
ІІ. Мотивація пізнавальної активності
2.1. Оголошення теми години спілкування
2.2. Вступне слово ведучого
IІІ. Формування знань та уявлень з теми
3.1 Інформаційне повідомлення «Сучасне рабство»
3.2 Мозковий штурм «Торгівля людьми – це ….»
3.3 Робота в групах «Причини торгівлі людьми»
3.4 Студентський проект «Поняття та засоби вербування»
3.5 Метод «відеоефект»
ІV. Підведення підсумків виховної години
V. Рефлексія. Відкритий мікрофон
СЦЕНАРІЙ ГОДИНИ СПІЛКУВАННЯ
І. Організаційна частина.
Привітання практичного психолога. Перевірка наявності здобувачів освіти на годині спілкування.
ІІ. Мотивація пізнавальної активності.
Слайд 1
Наш захід ми назвали «Молодь проти торгівлі людьми». Темою сьогоднішньої зустрічі обрано проблему торгівлі людьми. Здається досить дивним, що сьогодні, в ХХІ столітті, ми змушені говорити про це явище не в історичному контексті, а в реальному часі. На превеликий жаль, і зараз, мільйони людей у світі перебувають у рабстві. Звичайно, «нові раби» не носять кайданів, їх не пропонують відкрито на ринках, як то було у прадавні часи, на них ніхто не має легальних прав, тому що у всіх країнах рабство заборонено. Тим не менш, люди перетворюються на «товар», який можна продавати і купувати, використовувати як завгодно, а потім викидати як непотріб. Тому торгівля людьми вважається сучасною формою рабства, і розглядається на міжнародному рівні як злочин, що карається законом.
Світова спільнота намагається боротися з цим явищем, але не зважаючи на увагу міжнародних організацій до зазначеної проблеми, торгівля людьми останніми роками набула надзвичайного поширення.
ІІІ. Формування знань та уявлень з теми
3.1 Інформаційне повідомлення практичного психолога «Сучасне рабство», що супроводжується демонстрацією комп’ютерної презентації.
Офіційна статистика не дає чіткого уявлення про масштаби цього явища і точну кількість жертв, оскільки торгівля людьми є злочином, який досить складно від слідкувати тому, що злочинці використовують безліч форм і методів; крім того, більшість постраждалих не звертається по допомогу через страх покарання, осуд або просто не мають можливості це зробити. Тому до офіційних зведень потрапляє лише один з сотень таких випадків.
Так, наприклад, за даними Організації об’єднаних націй, щороку через міжнародні кордони продають 600-800 тис. осіб, а в ситуацію торгівлі людьми потрапляють 4 млн. Згідно з дослідженнями Міжнародної Організації Праці, близько 12,3 млн. людей у світі займаються примусовою працею.
Торгують і жінками, і чоловіками, і дітьми, але в переважній більшості випадків в якості «товару» виступають жінки. Приблизно в одному випадку з п’яти жертвами работоргівців стають діти. За даними ООН, жертвами торгівців людьми щороку стають 1,2 млн. дітей. Їх вивозять в інші країни або регіони з метою всиновлення, випрошування милостині, використання у важкій нелегальній праці або для роботи у сфері секс-послуг, порнобізнесі тощо. Спектр роботи стає все більшим. Людей експлуатують у домашньому господарстві і виробництві, торгівці переходять до вербування у сільську місцевість, поширюється внутрішня торгівля та змінюються шляхи вивезення.
Торгівля людьми розвивається надзвичайно стрімкими темпами. Прибутки від неї сягають астрономічних розмірів і щорічно приносять кримінальним угрупуванням мільярди доларів. Це третій за розмахом кримінальний бізнес у світи після торгівлі зброєю і наркотиками.
Торгівля людьми не визнає держаних кордонів, не робить різниці між багатими і бідними державами. За даними ООН, людей продають у рабство в 127 країнах світу. В 11 держав відмічених «дуже високий» рівень активності викрадачів людей, серед них – Росія, Україна, Білорусь, Молдова і Литва.
Щороку в Україні, Білорусії, Болгарії, Молдові, Румунії до тенет работоргівців потрапляє близько 225 тис. людей. При цьому Україна є лідером Східної Європи за кількістю постраждалих.
Україна виступає одночасно і як країна призначення (в основному, з країн СНД і Азії), і як країна походження і транзиту (до Західної Європи, Японії, США, Австралії, Ізраїлю й ін.).
3.2 Мозковий штурм «Торгівля людьми – це ….»
Здобувачам освіти пропонується висловити свою думку щодо визначення поняття «торгівля людьми». Свої судження вони записують на окремих листах паперу та віддають викладачу, який з отриманих ключових слів та додаючи решту слів, формує на магнітній дошці результат спільної роботи: «Торгівля людьми означає здійснення з метою експлуатації вербування, перевезення, передачу, приховування або одержання людей шляхом загрози силою або уразливістю положення, або шляхом підкупу особи, що контролює іншу особу».
Питання для дискусії: «Торгівля людьми – це злочин чи комерція?»
Здобувачі освіти висловлюють свою думку стосовно цієї проблеми, голосуючі сигнальними картками, а по закінченні голосування викладач підсумовує результат дискусії: «Торгівля людьми або здійснення іншої незаконної угоди, об'єктом якої є людина, а також вербування, переміщення, приховування, передача або одержання людини, вчинені з метою експлуатації, з використанням обману, шантажу чи уразливого стану, - це кримінальний злочин, що карається позбавленням волі від 3 до 8 років».
3.3 Робота в групах.
Практичний психолог пропонує учасникам заходу об’єднатись у 3 групи. Кожна група отримує аркуш паперу з заголовками «Інформаційні причини торгівлі людьми», «Правові та економічні причини торгівлі людьми», «Особистісні причини торгівлі людьми» та набір карток, на яких надруковані всі причини торгівлі людьми. Через 5-7 хвилин учасники груп презентують результати своєї роботи: класифікація причин торгівлі людьми.
Практичний психолог узагальнює виступи учасників:
Інформаційні:
Правові:
Економічні:
Особистісні:
3.4 Учнівський проект «Поняття та засоби вербування»
За два тижні до проведення заходу група здобувачів освіти отримала випереджальне завдання пошукового творчого характеру. Їм потрібно було знайти визначення поняття «вербування», дослідити різні засоби, що застосовують вербувальники та визначити найбільш поширені з них. Під час проведення заходу один учасник творчої групи представляє результат їх спільної роботи – схематичне представлення поняття та засобів вербування, оформлене у вигляді одного слайду комп’ютерної презентації. Цей слайд надається викладачу заздалегідь та включається до комп’ютерної презентації викладача.
Вербування - це залучення людини будь-яким способом і під будь-яким приводом в експлуатацію.
Крім того учасники студентського проекту мають бути готові довести решті учасникам доречність включення кожного елементу до схеми.
3.5 Метод «відеоефект»
Здобувачам освіти демонструється відеоролик «Не продавайся!». Після перегляду учасники обговорюють побачене з метою визначення форм торгівлі людьми та категорії громадян, що потрапляють до групи ризику.
Практичний психолог підсумовує результати дискусії:
ФОРМИ ТОРГІВЛІ ЛЮДЬМИ:
ГРУПА РИЗИКУ:
ІV. Підведення підсумків години спілкування
Ми отримали певну інформацію з проблеми, над якою розмірковують і журналісти, і юристи, і правозахисники. Прикро, що нині доводиться говорити про рабство і торгівлю людьми в Україні і в світі. Але знати про це треба. І нам вибирати: ризикувати чи ні, ставати жертвами работоргівлі чи ні. У кожного з вас своя стежка, свій шлях до мети. І щоб із вами не трапилася біда, яка ставить людину в залежність від обставин, ви повинні добре знати – рабство в третьому тисячолітті існує і сучасний прояв його – це торгівля людьми.
V. Рефлексія. Відкритий мікрофон
Учасникам заходу пропонується висловити свою думку стосовно проблеми, що щойно обговорювалась. Для цього необхідно закінчити речення: «Сьогодні я дізнався багато нового та важливого, а саме…».
ПЕРЕЛІК ДЖЕРЕЛ ПОСИЛАННЯ