Тема: «Пісня - щастя в кожен дім»(свято колискової пісні)
Мета: ознайомити учнів із родинними українськими традиціями на прикладі колискових пісень; формувати в них моральні цінності, пов’язані з образом матері; виховувати повагу до традицій свого народу.
Обладнання: декорації української світлиці, дитяча колиска, у якій лежить лялька, загорнута в пелюшки, фонограми пісень.
Читець: Ранок. Сонце золоте
Легко тінню листя грає,
Біла яблунька цвіте.
О дитинство, любе, миле!
Знов ти у серці, як колись.
Знову в серці дивовижно
Щастя з мрією сплелись.
Обійму мої дерева,
Обійму мою траву,
О, закуй мені, зозуле,
Чи я довго проживу?
Гей, метелики, куди ви?
І мене туди візьміть…
На степи, квітками вкриті,
Де зелений гай шумить.
Пісня у виконанні Ніни Матвієнко
Вихователь: Ми зібралися сьогодні, щоб влаштувати невеличке свято, приурочене маминій пісні і називається воно «Пісня - щастя в кожен дім». Хай ніхто не забуває таких слів:
Найперша пісня – мамина пісня,
Найкращі ліки – мамина казка, ласка,
Найсвітліші мрії – мамині мрії,
Найсвітліша вірність – мамина вірність.
Читець: Хочемо ми сьогодні ніжною мелодією української пісні торкнутися струн наших сердець, щоб усі пройнялися глибокою повагою до людини, яка подарувала життя – матері. Перші уявлення про щастя, добро, ласку нерозривно пов'язані з рідним домом, із мамою. З усіх доріг, звідусюди, через роки і відстані бачимо матір, матінку, матусю, неньку. Одна у нас мати, єдині рідні місця.
Читець: Любов до рідного краю, мови починається з колиски, з маминої пісні. Жінці на роду написано – бути матір'ю, продовжувати свій рід, родовід. А це – найвище призначення на землі. Заради цього і варто жити на своїй землі, долаючи всі труднощі і незгоди. Під спів материної пісні виросли майбутні поети і композитори, хлібороби і захисники рідної землі, просто люди.
Читець: Пісня – одна з найдавніших і найулюбленіших видів усної народної творчості і, здається, всю щедрість обдарувань, всю красу і благородство душі, всю ніжність і ласку, весь високий політ думки вклали протягом століть у свої пісні легіони безіменних народних поетів і співців.
Читець: Це лише краплина в пісенному морі, що котить свої мелодійні хвилі над українськими просторами. І серед багатоголосся пісенних тем, нам хочеться виділити одну – Мати і дитина.
Нічого кращого немає,
Як тая мати молодая
З своїм дитяточком малим. Т. Шевченко
Мати і дитя – це найпрекрасніший образ із загальнолюдської скарбниці духовності. Їх душі, їх серця зливаються у перших піснях, які чує дитина.
Читець: В Україні здавна існує звичай класти дитину в колиску, яку підвішували в теплому кутку за гачок, що був забитий у стелю або сволок батьківською рукою. Колиска на м’яких вервечках гойдалася, навіваючи дитині сон. Коли дитина виростала, то колиску не викидали, а берегли, доки в цій оселі жили люди. Колиску робили з клену, осики, калини. Дерево вибирали легке, співуче, здорове.
Читець: Коли закінчиться день, коли натруджена земля лягає спати, коли думкам і мріям відкривається небо, а світ стає добрішим, ближчим до серця – тоді в матері народжується пісня, тоді над колискою вона тремтливо і ніжно виспівує свою душу.
Читець: Колискові пісні – виспівана серцем і розумом поезія, коли мати колисала та леліяла. Допоки сонця і світу – житиме колискова, наш першоспів, перша радість і перша болюча сльоза. Колискова – надія на кращу долю. І коли ходить сон по землі, мати обов’язково покличе долю, проспіває пісню про себе і для свого материнського серця. (колискова «Ходить сон по землі»)
Читець: Людина починається з колискової, з голосу материнської душі над колискою. Хіба не колискова дала світові поета-генія Тараса Шевченка? Хіба отой біль Шевченків не народила колискова? Згадаймо його слова:
Мене там мати повивала,
І, повиваючи, співала,
Свою нудьгу переливала
В свою дитину.
Олександр Довженко відзначав: «Яка мати не співала легких, як сон, пісень над колискою дорогих дітей своїх?». Записували і друкували колискові Марко Вовчок, Іван Франко. З особливою любов'ю до колискової пісні ставилася славетна Леся Українка. Вона записала їх на Волині і видала невеличку книжку. Навіть сама писала тексти.
Читець: Леся Українка. «Колискова»
Місяць яснесенький,
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи ж ти, малесенький,
Пізній-бо час.
Любо ти спатимеш,
Поки не знатимеш,
Що то печаль;
Хутко прийматимеш
Лихо та жаль.
Тяжка годинонько!
Гірка хвилинонько!
Лихо не спить...
Леле, дитинонько!
Жить — сльози лить.
Сором хилитися,
Долі коритися!
Час твій прийде
З долею битися, -
Сон пропаде...
Місяць яснесенький,
Промінь тихесенький
Кинув до нас...
Спи ж ти, малесенький,
Поки є час!
Читець: Якщо народжувалась донька – то присипляли її у вербовій чи калиновій колисці, щоб була завжди бадьорою, жвавою. Якщо народжувався син, то батько робив колиску з явора або дуба. Це найкращі чоловічі породи дерев. Вони додають сили, а ще, кажуть, і розуму.
(колискова «Люлі-люлі, мій синочку»)
Читець: Спати дитину клали голівкою до сходу сонця. А щоб була чуйною до людей і до природи, торкалися колиски руками з північного боку.
Тихенько, люлечко, тихесенько,
Вже вечір близенько, близесенько,
На північ люльку колисаю,
А з півдня тепла чекаю.
Читець: Матрацик у колиску клали із соломи. Для дівчинки з пшеничної, а для синочка – із житньої. Подушечку робили з гусячого пуху. Не забували і про квіти. Під подушку клали чебрець, м’яту, безсмертник, материнку, полин. Старші люди говорили, що ці квіти мають чудодійну силу. Вони зле з очей знімають, сон дитини оберігають.
Читець: Ой, колишу колисоньку я тихо-тихо,
Щоб не знала моя дитина ані зла, ні лиха.
То дарма, що не знає мама мелодії, мелодію виспіває з її серця любов. Любов матері до дитини.
Читець: Дитинство починається від дотику неньчиної руки, від ніжного маминого співу. Материнська пісня… Вона приходила до нас кожного вечора, ніжно і лагідно навівала нам поетичні образи. Всю любов і ніжність, бажання бачити своє дитя розумним, щасливим, мати вкладає у невибагливі рядки і простеньку мелодію.
Колискова «Ходить сон по долині»
Читець: Мама закликає сонька приспати її дитину. Мати хоче, щоб дитя росло здоровим, на радість батькам. У колискових піснях є котик, голуби, ластівочки. Сонько і дрімота діють як люди, що цілком відповідає дитячому первинному сприйманню. Колискові пісні є водночас уроками, які, в доступній формі, знайомлять дитину з побутовими речами.
Читець: У багатьох колисанках мотив присипляння пов'язаний з ще однією напівміфічною істотою - котом. Кіт у слов'янських культах займає вагоме місце, він символ оберегу дому (спить на печі, стереже спокій; не відходить далеко від дому, завжди повертається). Крім того, очевидно, здавна була помічена здатність кота швидко засинати, спати більшу частину доби. З цим був пов'язаний звичай класти кота в колиску перед тим, як туди клали дитину. У колискових піснях з'являється мотив закликання кота:
Коте сірий, коте білий,
Дитиноньку колихати,
Коте волохатий,
Дамо тобі папи,
Ходи вже до хати
Да у твої лапи.
Читець: Текстів, де кіт бере участь у заколисуванні дитини, дуже багато у багатьох варіантах і різних поєднаннях. Подекуди чітко простежується віра в те, що кіт є оберегом для дитини:
Коте, котику-вуркоте,
На (ім'я дитини) сон дрімоти,
На котика усе лихо,
А ти (ім'я дитини) спи тихо.
Читець: Часом конкретизується, яка трава має магічну силу присипляти дитину: рута, м'ята, хрещатий барвінок та ін. Зазвичай, дитину перед сном купали в цих травах, щоб сон був міцніший і здоровий. Колискові, в яких зустрічається цей мотив, мають найбільше споріднених рис із замовляннями.
Читець: Центральним у цій групі колисанок є образ матері. Вони сповнені мріями, думками матері про майбутню долю дитини, у них виливаються почуття жінки, її ставлення до дочки чи сина у паралельному зіставленні з її власною долею, роздумами про життя:
Ой люлю, люлю,
Коби-м сі з тебе
Коби-м ті вилюляла
Потіхи дочекала..
Деякі з них оповиті сумом передчуття, що дитина виросте, але не принесе радості матері: не подасть води, вижене з хати. Особливо драматичного звучання набувають колискові, в яких оспівується образ матері-удови.
Читець: Ще трагічнішим є цикл пісень, в яких співається про загибель дитини, яка забилась, коли обірвалась колиска. Подекуди звучать соціальні мотиви, оплакується гірка доля жінки-удови, чоловік якої загинув у рекрутах, з'являється мотив праці на панщині. Мати з жалем говорить, що побачить дитину аж у суботу, а сама буде важко робити весь тиждень.
Читець: Колискові пісні, як жанр народної творчості, здавна привертали увагу дослідників і майстрів художнього слова. Багато колискових дійшло до нашого часу завдяки старанням письменників – Марка Вовчка, Бориса Грінченка, Григорія Квітки-Основ’яненка. Вперше запис колискової «Ой, ходить сон коло вікон» з’явився у 1838 році.
Читець: Захоплювався колисковими і Т. Г. Шевченко. Його колискові пройняті смутком, болем, бо асоціюються із нещасливим дитинством хлопця з бідної сім’ї.
Читець: Ой, люлі, люлі, моя дитино,
Вдень і вночі.
Підем мій сину по Україні
Та плачучи.
Мене не стане, не йди між люди,
А йди у гай.
Гай не спитає й бачить не буде,
Там і гуляй.
Найдеш у гаї тую калину,
Тай пригорнись.
Бо я любила, моя дитино,
Її колись.
Як підеш в села, у тії хати,
То не журись.
А як побачиш з дітками матір,
То не дивись.
Читець: Скільки тепла вклав у неї Шевченко, як правдиво передав материнську тривогу матері-кріпачки, її настрій. Пісня – душа народу. Ось тому народний досвід показав, що до душі дитини, від її народження, насамперед, найближча пісня. Хто любитиме свою матір, її пісню, той по-справжньому любитиме свою Батьківщину. Найсвятіше почуття для нас асоціюється з маминою піснею:
«Заглядає в шибку казка з сивими очима,
Материнська добра ласка в неї за плечима.»
Читець: Дні дитинства, наче плин води…
Проліта дитинство та у спадок
Зостається материна пісня, повна згадок,
Пам'ять зостається назавжди.
Пісня «Стежина»
Читець: Не цурайся пісні, яку чув од мами,
Не згуби – то мова прадідів твоїх.
Бо зректися пісні, що цвіла віками –
Мов забудь народ свій, даль його доріг.
У народу й пісні є святі спільноти – є земля єдина,
Доля віща є. А народ свій втратиш – хто ти є і що ти?
Мов пора смеркальна день тоді стає.
У яких би фарбах небо не світилось,
Збережи кровинку рідного тепла.
Тільки б вічні зорі в криниці дивились,
Тільки б наша пісня нас пережила!
Читець: Колискова пісня, колискова –
То найперша материнська мова.
Пахне вона м’ятою і цвітом,
Чебрецевим і суничним літом,
Пахне молоком і споришами…
Скільки в ній ласкавості і шани,
Скільки в ній тривожності людської,
І надій, і сивини гіркої.
Колискова пісня, колискова –
То солодка материна мова.
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї,
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов'ї .
І я припадаю до неї вустами,
І серцем вбираю, мов спраглий, води,
Без рідної мови, без пісні, без мами –
Змаліє, збідніє земля назавжди!
Читець: За давнім українським звичаєм у кожній хаті в дні свят запалювали свічку. Нехай цей дорогий вогник зігріє всю землю і залишиться в кожному серці, як символ добра, ніжності.
Запалену свічку передають один одному
Читець: Міцна хай буде вся наша родина,
Своє коріння і плекаймо, й бережім.
Молитва українська солов’їна
Підніметься і зазвучить, як гімн.
Тож співайте на здоров’я !
А Мати Божа нехай оберігає вас!
Бажаємо вам сто років жити
Без горя, сліз і без журби,
Хай з вами буде щастя і здоров’я
На многі літа, назавжди!
Пісня В. Крищенка «Родина»
1