Година спілкування
Тема. Подорож до країни пташок
Мета: формувати уявлення про світ птахів; вчити дітей вдумливо дбайливо ставитися до навколишнього середовища, замислюватися над наслідками своїх дій; розвивати спостережливість, інтерес до пізнання тваринного світу, допитливість; виховувати кращі людські якості, любов до природи.
Обладнання: картки зі словами для ігор, загадки, відео.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
1. Привітальне слово вчителя.
Встаньте, діти, усміхніться
І до сонця потягніться,
До сусіда поверніться,
Один одному всміхніться.
Гостей наших привітаймо
(Добрий день!)
Та у подорож рушаймо!
2. Виступ дітей.
1. Гуляють білі сніговиці,
Тріщить мороз. Гудуть вітри.
Сидять зажурені синиці,
І повзики, і снігурі…
2. Зима… зима. Не те, що влітку –
Біліє далеч снігова,
І на малесеньку чечітку
Колючий острах навіва.
Дзьобатий дятел працьовито
У кору стука – не дарма.
Але тепер йому не літо –
Кругом зима, кругом зима!
3. А сніг лежить, а вітер злиться.
І навіть щиглик на біду,
Хоч звичка в нього – бадьориться,
Притих під кущиком в саду.
3. Вступне слово вчителя.
– Дорогі друзі! Сьогоднішній свято присвячене природі. Адже природа – це багатство народу. Її необхідно берегти, як ми бережемо життя людини.
Запис голосів пташок. https://www.youtube.com/watch?v=Qd3dM41x29I
– Птахи – дивовижні створіння природи. Чи можемо ми уявити собі життя лісів, полів, луків без пташок? А скільки користі приносять птахи людині!
– Люди здавна спостерігали за польотом пташок і мріяли піднятися в повітря. Тепер ця мрія здійснилася. Стрімкі стальні птахи-літаки підкорили небесний простір.
– Сильних і сміливих людей прийнято називати соколами, орлами, коханих людей ласкаво називають «журавкою», «лебідкою», дітей ніжно називають чижиками, горобчиками, а задирикуватих і дратівливих – півниками.
– Давайте ж і ми сьогодні віддамо птахам дань пошани і любові.
– Здійснемо з вами подорож у казковий світ птахів. Подорожувати будемо по зупинках.
Орнітологів Загадкова
(цікавинки)
Скоромовна Ігрова
Ерудитів Народознавча
ІІ. Основна частина.
1. Зупинка «Загадкова».
- Перша наша зупинка «Загадкова».
На зупинці «Загадковій»
Загадки пташок чудових.
(Діти тримають в руках малюнки птахів і читають загадки.)
1. Не стулить і на мить очей -
Вночі полює на мишей,
Зате удень відпочива.
Ні, це не кішка, а … (Сова)
2. Що воно за птиця?
Все життя співати
В півня вчиться,
Але й досі зна вона всього
Лише половину пісеньки його
(Зозуля)
3. Відгадайте, друзі, хто
Має носик-долото?
Ним комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає. (Дятел)
4. Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів – обід приніс:
Малих жабеняток
Для своїх дитяток. (Журавель)
5. Гриць дивується, питає,
Що за пташка так співає:
Як горобчик цвірінчить,
Мов сорока стрекотить,
А ще інколи бува,
Що кричить немов сова!
Хто ж виспівує отак? (Шпак)
2. Зупинка «Ігрова».
– У пташині ігри радо
Ми пограємо, малята.
1. Гра «Знайди зайве слово»
РОНАВО КИГРА КАШП ШИНАМА ЦЯСИНИ
(Ворона, граки, шпак, машина, синиця).
- Яке слово зайве? Чому?
2. Гра «Анаграма». (Робота в групі)
У К Р А В О С Ш П
1 2 3 4 5 6 7 8 9
2 3 1 2 (крук)
7 6 5 4 (сова)
8 9 4 2 (шпак)
3. Зупинка «Народознавча».
– З покоління в покоління передавалися спостереження за птахами та їх зв’язок із різними явищами природи. На низку пам’яті добиралися народні прикмети, допомагали завбачувати погоду.
– Які народні прикмети ви дібрали?
(Складання квітки. Дитина читає прикмету, прикріплює пелюстку.)
4. Зупинка «Ерудитів».
– Щось відоме і нове
Зустрічає скрізь тебе.
Все уважно розглядай,
Точну відповідь шукай.
Щоб помилок уникати,
Треба розум розвивати,
Гостре око, слух, терпіння.
І тоді прийде уміння.
– Ось і на нашій зупинці вам потрібно відгадати цікаві загадки і задачки.
– Зимовий вітерець попустував:
Геометричні фігури він змішав.
А ти, ерудите, не барися,
І до фігур ти вмить берися.
Скоріше птаха ти складеш
І перемогу здобудеш.
(Діти складають танграм.)
5. Зупинка «Скоромовна».
– Діти, вам необхідно, якомога швидше промовити скоромовку.
Жатку жайвір дожене.
Торохтіла слова:
– Чи сон це, чи слон це,
А може і сонце!
6. Зупинка «Орнітологів».
– Орнітологія – наука, що вивчає птахів. Орнітолог – це та людина, яка вивчає життя пташок.
– Наші початківці-орнітологи підготували цікаві відомості про пташок. Давайте вислухаємо їх. (Виступ дітей)
лебідь – символ вірності і любові;
ворона і сова – символ мудрості;
голуб – символ миру.
ІІІ. Заключна частина.
- Діти, заплющіть очі і уявіть себе пташками. Про що ви б попросили людей, щоб зберегти природу?
(Діти висловлюють думки)
2. Виступ дітей.
1. Ми друзі і вірні, і щирі,
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій,
І тих, що зимують у нас.
2. Зустрінуться в рідному краї
З ключем журавлиним вгорі
Синичок та щигликів зграї,
І сонце всміхнеться мені.
3. Ніколи не зробимо шкоди
Ми пташці у ріднім краю.
Нехай звеселяють природу –
Співають для нас у гаю.
3. Слово вчителя.
- Ну ось, діти, і завершилася наша подорож до країни пташок. Але не слід забувати про наших пернатих друзів. Любіть і бережіть природу, будьте природі другом!