Година спілкування "Приліт перелітних пташок"

Про матеріал
Година спілкування "Приліт перелітних птахів" Мета:формувати в учнів поняття «перелітних» птахів, знання про повадки деяких, розширювати знання учнів про спосіб життя птахів; ознайомити з звичаями та обрядами наших предків зустрічі птахів; розвивати логічне мислення в учнів, допитливість; виховувати любов і бережне відношення до оточуючого середовища.
Перегляд файлу

Тема: Приліт перелітних птахів

Мета: формувати в учнів поняття «перелітних» птахів, знання про повадки деяких, розширювати знання учнів про спосіб життя птахів; ознайомити з звичаями та обрядами наших предків зустрічі птахів; розвивати логічне мислення в учнів, допитливість; виховувати любов і бережне відношення до оточуючого середовища.

Обладнання: картки птахів, малюнки дітей «Наші друзі», аудіозапис співу птахів.

Хід години спілкування:

1. Вступ

- Тема нашого уроку – приліт перелітних птахів.

Ви дізнаєтесь про повадки деяких птахів, спосіб їх життя, ознайомитесь з звичаями та обрядами нашого народу зустрічі птахів, їх вірування, дізнаєтесь значення нових слів, поповните свій лексичний запас.

  • То ж давайте почнемо подорож в країну «Орнітологія» обрядів наших пращурів. Що це за країна?
  • А ви відгадайте загадку:

Загадка:

Що двічі родиться? Вперше – гладеньке, а вдруге – пухненьке?

                                                                             (Птах)

2.  Основна частина

Розповідь

  • Особливою радістю наших пращурів – це був приліт птиць навесні. Птиці, їх приліт був оспіваний – і в колядках, щедрівках, купальських піснях, весняних, родинних.
  • Яку пісню ви знаєте, де згадується пташка?

( «Прилетіла ластівочка,

Стала собі щебетати,

Господаря викликати…»)

У глибокій давнині птиць вважали чарівними, тотемами, вони були вісники весни, урожаю, здоров’я.

Знудяться, скучать діти за довгу зиму, за пернатими гістьми з вирію, особливо за тими, хто любить літувати біля житла людини.

Загадка 1

     Відлітають за моря,

     У краї далекі,

     На будинках гнізда в’ють.

     Звуть же їх… (лелеки).

- Хто знає вірш про цих птахів?

Вірш

Облітав журавель,

100 морів, сто земель,

Облітав, обходив,

Крила, ноги натрудив.

Ви б спитали журавля:

  • Де найкращая земля?

Журавель відповідає:

  • Краще рідної немає.

 

Ці птиці є символом добра й народження дітей. Господарі дуже раді, коли лелека завітає до їх двору; вони навіть допомагають чорногузам робити гніздо: кладуть на хаті старе колесо.

Вони безпомилково щороку повертають на свої місця, «ремонтують» гніздо й зникають на 3-4 дні – летять зустрічати свою пару.

Лелеки здебільшого селяться біля води. Їдять жаб, гадів, іноді каченя схоплять, але господарі терпляче приймають таку шкоду, бо існує повір’я, що коли скривдити чорногуза, то хата згорить.

Прикмета:  Якщо дівчина вперше побачить

                     лелеку, що летить,

                     то вийде заміж,

                     сидітиме цей рік в дівках.

Приповідки:   «Стоїть мов лелека, й крила опустить».

                         «Він, мов лелека, облітав усі моря й землі».

- Як ви розумієте ці приповідки?

- Перед відльотом збираються на полі 20-50 штук. Серед них походжає один, ватажок, щось клекочуть. Слабких, або калік вони тут на цьому зібранні закльовують, вбивають, а потім здіймаються і відлітають. Це в народі називають «чорногузячим судом».

Загадка 2

Швидко скрізь цей птах літає,

Всіх комашок поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує.

В нього спереду шильце,

Ззаду вильце,

На грудях біле полотенце.                (Ластівка)

  • Хто знає вірш про ластівку?

          Пригріва весняне сонце,

          В рівчаках біжать струмки,

          Метушаться за віконцем

          Клопітливі ластівки.

         Вже останній сніг розтав.

         Тепло! Весело! Весна!

          Навесні, коли бузок

          Хоче розцвітати,

          Виглядає ластівок

         Наша біла хата.

Розповідь

- Другою улюбленою птицею була ластівочка. Весну уявляли в образі ластівки. Коли оселиться ластівка в господі, то вірили, що тут пожежі не буде. Коли ж зруйнувати гніздо – то пожежа неминуча.

Є декілька оповідань, як діти скинули гніздо, і як ластівки принесли вогонь і підпалили цю хату. Коли хата горіла, то ластівки літали, цвірінькали і промовляли: «Ви нашу хату зруйнували, а Бог вашу…»

      Великими ворогами їм були горобці.

Вони висліджували ластів’яче гніздо, залазили в нього і не пускали ластівок. Тоді вони з’влялись частенько, приносили з річки болото і замуровували їх.

Загадка 3

          Що це ще за чудеса?

          Подивись, яка краса!

          Птахи дивляться у воду

          На свою чудову вроду,

          Легко змахують крильми,

          Ніби перший сніг зими.

          Ще й довгі і гнучкі

          Що за красені такі?             ( Лебеді)

  • Хто знає вірш?

Так мене тому назвали,

Що віддавна дивувались

Моїй сніжній білизні

У далекій стороні.

Я не голуб сизокрилий

Лебідь, значить, білий-білий.

- Де ви могли бачити лебедів?

(У дендропарку «Олександрія») Дуже довірливі. Легко йдуть до рук.

Загадка 4

          Богдан взяв татів молоток

          І каже: «Знаєш, тату,

          Тепер я іду в садок

          Хатинку будувати» (Шпаківня)

Вірш

Запросили раз хлоп’яток

На весняне гучне свято

Всі пташки

Серед саду, за столами

Пригощались пирогами хлопчаки

І очима все косили:

«Ну чого нас запросили?»

«Як же так, ви не знаєте причини

За що вам хвала шпачина? –

Мовив шпак. –

Бо для нас хатинки гарні

Ви будуєте в столярні щозими

Та й чудові годівниці

Оцінили, як годиться, оцінили ми».

- Що цікавого ви знаєте про шпаків?

(Прилітають одні з перших, копіюють різні звуки, в роки війни співали, як кулемети (тра-та-та).

Розповідь

У Русі-Україні надзвичайно шанували птиць, й ніхто їх не тільки не вбивав, але й не торкались гніздечка, не заглядали, де птиця вивела пташеняток. Недоторканими вважалися такі: соловейко, зозуля, ластівка, голуб, лелека, жайворонок, перепілка…

Дозволялось вбити шуліку, як шкідника, деяких гусей восени. А навіть недобрих віщунів, як сову, сича, сороку, ворону – їх не щадили. Якщо пугач співав: «Поховав-поховав» сидячи на хаті, то хтось помре, а ворона тричі каркне.

     Соловейко, як віщун добра й співець весни й кохання. Цілі родини виходили вечорами до саду, щоб послухати його.

      Шанували й ворожку-зозулю, яка віщувала добре чи недобре, скільки років житиме.

  • Чи розуміли мову птахів?

Мова птахів:

Сойка: «Вій, вій, покинь сани, бери віз».

Жайворонок: Брав соломинку в дзьоб,

                        Летів до Бога і співав:

                        «Урожай, урожай,

                         Теплий дощ на врожай».

Ластівка: приносила весну, кохання.

Журавлі: сумне «кру-кру», бо несли грішні душі до вирію,

                  А навесні їх «кру-кру» було веселе,

                  Бо вони несли душі нові,

                  Що будуть народжуватись.

                  В 17 ст. були свійські, як кури.

З прильотом  птиць пов’язане свято 40 святих (9 березня) -  22 (н.с.)

В цей день виглядали птахів. Хлопці і дівчата ворожили та пекли «жайворонків». Діти бігали увесь день з ними. «Жайворонки» - жертви польовим духам.

Приказки

  1. Які 40 мучеників,  та й далі 40 днів
  2. 40 святих – ще 40 морозів.
  3. Сорока будує гніздо з 40 прутиків.
  4. Господині пекли по 40 «жайворонків».
  • Яка пташка найчастіше згадується в прислів’ях?

Прислів’я:        

  -     Як розумієте?

  1. Вертишся, як сорока на плоті.
  2. Гляди, бо сороки вкрадуть.
  3. Заглядає, як сорока в кістку.
  4. Ці новини сорока на хвості принесла.
  5. Тріщить, мов сорока.
  6. Не роззявляй рота, бо сорока влетить.

3.  Закріплення нового матеріалу

1. Гра «Знайди  птаха»

ра

 

со

 

го

 

во

 

жай

 

сой

 

лас

 

гу

 

ка

 

бець

 

на

 

вей

 

вель

 

ло

 

нок

 

жу

 

тів

 

си

 

ро

 

луб

 

- Який з цих птахів не є перелітним? (Ворона), (сорока), (горобець).

(Ластівка, журавель, голуб, сойка, сова, жайворонок, гуси, ворона, сорока, горобець).

2. Тест.

1. Який птах, ремонтує гніздо, потім летить на 3 – 4 дні зустрічати свою пару?

             а) лелека;

             б) сова;

             в) горобець.

 2. Уявляли весну в образі якої птиці?

             а) зозуля;

             б) ластівка;

             в) журавель.

3. Яка пташка віщувала, добре чи недобре, та придрікала роки життя?

             а) сойка;

             б) сорока;

             в) зозуля.

4. Які птахи несли у вирій душі померлих, а назад – нові душі, що мають народитися?

             а) журавлі;

             б) півні;

             в) гусі.

5. Слово «тотем» означає:

             а) щасливий;

             б) священний;

             в) родючий.

6. Коли святкують свято 40 святих?

             а) восени;

             б) 1 січня;

             в) 22 березня.

7. Як називається печиво на свято 40 святих?

             а) «жайворонки»;

             б) «галки»;

             в) «кури».

3. Гра «Озвуч пташку»

                                                             Дія:

Журавель (кру)                                                                            Курличе

Півень (кукуріку)                                                                         Кукурікає

Горобець (цвірінь)                                                                       Цвіріньчить

Зозуля (ку-ку)                                                                               Кує

Пугач (сова) – (пугу-пугу)                                                          Пугає

Ворона – (кар-кар)                                                                       Каркає

Сорока – (скреке-ке)                                                                    Скрекоче

Соловейко – (тьох-тьох)                                                              Тьохкає

Голуб (вор-вор)                                                                              Воркує

  • А тепер давайте переглянемо презентацію і послухаємо спів пташок.
  1. Конкурс на кращого розповідача

(Окремі учні підготували розповідь про улюблену пташку)

5.Цікавинка

Найбільший птах – страус.

Найменший птах – колібрі.

Святий птах у Франції – півень.

Святий птах у Сирії – голуб.

6. Хоровод «Кривий танець»

- Протанцюймо найстарішу веснянку:

А ми кривого танцю йдемо,

Кінця ми не знайдемо

То в гору, то в долину

То в ружу, то в калину

А ми кривому танцю

Не виведемо кінця

Бо його треба вести

Як віночок плести.

(то підняти, то опустити руки з паперовими птахами)

 

4. Підсумок

  • Найцікавішим було….
  • Я запам'тав –ла…..

Пропоную: закон наших предків

Зберегти в силі:

Правила:        

  • не вбивати пташок;         
  • не заглядати в гнізда;
  • не брати до рук яєць;
  • захищати;
  • взимку підгодовувати.
  • Хто «за» - підніміть руки.

 

1

 

doc
Додано
5 січня 2022
Переглядів
559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку