Година спілкування «Природа і ми»
Автор: Нагребецька Олена,
учитель початкових класів
БНВО "Перша Білоцерківська гімназія –
школа І ступеня»
Мета: узагальнити знання учнів про те, що обов’язком кожної людини є турботливе ставлення до природи; викликати інтерес до вивчення і застосування досвіду народу розумного використання природних багатств; показати значення природи в житті людини; виховувати почуття любові до рідної землі, відповідальне ставлення до збереження довкілля.
Оформлення: завдання для груп, фотографії, конверт з листом.
Обладнання: телевізор, комп’ютер.
Хід години спілкування
І. Вступна частина.
1. Привітання.
Сьогодні у нас цікавий урок.
В природу ми з вами зробимо крок
Із нею ми зустрічались не раз
І знову вона завітала до нас.
2. Хвилинка релаксації.
(Звучить мелодія «Звуки лісу»).
3. Робота з ілюстраціями.
- Помилуйтеся красою природи, яка зображена на фотографіях.
|
|
|
- Розгляньте їх. Що між ними спільного?
- Якими б фотографіями ви продовжили цей ряд?
4. Проблемні питання.
- Чи хочеться вам додати в ці пейзажі людину?
- Чому так? Чому ні? (Аргументуйте свої відповіді).
- Чи завжди людина турботливо ставиться до природи?
- Чи завжди замислюється над своїми вчинками?
Учитель.
- Сьогодні на годині спілкування ми поговоримо з вами про вплив людини на природу. Тема звучить так: «Природа і ми».
5. Читання та обговорення оповідання Е.Шима «Березовий сік».
Хтось надрубав біля самого кореня молоду берізку. Тече мутний сік, земля під березою мокра.
Дідусь сердиться:
- Ех, люди! Руки злі, а голова дурна… - Ну, захотілося тобі соку – візьми від старої берези, від позначеної, яку все рівно взимку на дрова зрубаємо!
- Діду, а може, у цієї, молоденької, сік солодший?
- Зараз зрозумієш, де він солодший.
Прихилив кухлик під зарубку. Натекло соку, я попробував – зовсім як вода, тільки не дужа чиста.
- А тепер по-іншому зробимо. Глянь, на верхівці гілочка зламана. Видно снігом її зламало. З обламаної гілочки теж падають краплини плюс котять, розбиваючись об землю.
Підставив дідусь кухлик під ці краплини. Набралося березового соку. Я ковтнув – і навіть прицмокнув. Такий солодкий, такий смачний сік, а він же з тієї самої берези.
Дідусь запитує:
- Ну варто було сокирою махати?
- Не варто, - відповідаю.
- То ж бо й воно. Якщо дятел напитись захоче, він біля верхівки дірочку продовбає. Тому що знає: чим вище, тим солодший сік. Найсолодший – біля вершечка… Ось і виходить, що маленька пташка розумніша за великого дурня з сокирою.
- Чи корисний березовий сік для людини?
- Чи варто засуджувати людей, що вони беруть сік для зміцнення здоров’я?
- Чого не має права людина допускати у ставленні до природи?
- Чого ж навчив дідусь свого онука?
ІІ. Основна частина.
Учитель.
-Людина приходить у світ і отримує все це безкоштовно, всі ці багатства, неоціненні дари: землю, води, багатства надр, гори і ліси, квіти і щедрі плоди землі, що годують нас.
Природа – це життя, яке необхідно берегти. А щоб берегти, необхідно добре пізнати природу, навчитись берегти все, що живе поруч із нами. Навчатись від тата і мами, від усіх добрих людей. Але найбільше знань ви можете отримати від спілкування з природою, власних спостережень.
-Діти, дайте відповіді на запитання.
1. Комаха, яка збирає квiтковий нектар i перетворює його на мед. (Бджола)
2. Низький та колючий, солодкий, не пахучий.
Ягiдку зірвеш - руку обдереш. (Аґрус)
З. Птахiв змушує летiти у вирiй голод чи холод? (Голод)
4. Сам маленький, а шубка дерев’яна. (Горiх)
5. Комаха, яку бояться птахи. (Сонечко)
6. Влiтку — в шубi, а взимку — голе. (Дерево)
7. Сидить кiшка на вiконцi, i хвiст, як у кiшки, а все ж не кiшка. (Кiт)
8. Сам чорний, та не ворон, є роги, та не бик, шiсть нiг без копит. (Жук)
9. Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)
10. Очi — на ногах, а будиночок — на спинi. (Равлик)
11.У чистiм полi вiн росте: на високих нiжках, в зелених панчiшках,
квiточки блакитнi, оченьки привiтнi. (Льон)
12.У водi купалася, та все ж сухою залишилася. (Качка)
13. Пiд одним ковпаком сiмсот козакiв. (Мак)
14. Б’ється, стука молоток, поправляє нам садок. (Дятел)
15. Хто є ворогами пiвгвiнiв у морi? (Тюленi)
2. Театральна хвилинка.
Учитель. Тихо! Тихо! Хтось, здається, завітав до нас у гості! Заходьте, будь ласка! (До класу заходить дівчинка з розкуйовдженим волоссям із мітлою в руках. Під пахвою – велика книга).
-Дівчинко, хто ти? І що це за книга у тебе?
Баба Яга.
Хоч ще молода.
Чаклувати я тільки вчуся,
Вчусь робити я зло.
Отака вже біда,
Бо звуся Ягуся.
Щоб сонечко не світило,
Щоб пташечка не співало,
Я поспішаю, зло викликаю!
А це у мене велика книга зла.
Учитель.
Баба Яга. В книзі зла теж є вірш. Ось послухайте.
Коли де – небудь квітку бачу:
«Зірви», - кричить мені, аж плаче.
Повз деревце іду зелене:
«Зламай», - схиляється до мене
В гніздечку пташку стріне в гаї:
«Зжени», - мерщій мене благає.
«Забий», - з болота жаба просить.
«Замуч», - цвіркун сюркоче в просі.
Учитель.
Цей вірш негарний отакий.
Хай буде ліпше навпаки.
Учениця.
Коли я бачу квітки очі:
«Люби», - мені вона шепоче.
Повз деревце іду зелене:
«Привіт», - схиляється до мене.
В гніздечку пташку стріну в гаї:
Питає пташка: «Як ся маєш?»
«Спочинь!» - з болота жаба просить.
«Всміхнись», - цвіркун сюркоче в просі.
Який же світ кругом чудовий!
Додому йду в добрі й любові.
3.Гра «Можна – не можна».
- На все, що можна, піднімайте зелену картку, на те, що не можна – червону.
• Ламати гілочки дерев, кущів.
• Обдирати кору дерев.
• Виготовляти і розвішувати годівнички.
• Милуватися красою природи.
• Стріляти з рогатки в горобців, синичок.
• Збирати лікарські рослини.
• Голосно кричати в лісі.
• Нищити гнізда пташок.
Учитель.
- Якщо уважно подивитися навколо себе, можна помітити безліч випадків недбайливого і байдужого ставлення людей до природи.
- Діти, сьогодні до нас надійшов незвичайний лист. Прочитайте, що на ньому написано. (Конверт прикрашений різними фігурками тварин і рослин. На конверті великими буквами написано «ДОПОМОЖІТЬ!!!» Учні хором читають це слово. Вчитель відкриває конверт. Один учень читає зміст листа.)
«Любі діти! До вас звертаються мешканці лісу. Ви- майбутні господарі нашої блакитної планети Земля. Людство зробило багато помилок, у результаті яких нам, тваринам і рослинам, стає жити все важче і важче. Допоможіть нам!»
4. Конкурс «Звернення довкілля до людей».
Робота в групах.
(Кожна група учнів отримує певне завдання, яке необхідно обговорити, висловити свої міркування, дійти спільної думки та зробити певні висновки.)
І група - По – господарські вирубуйте посадки та лісові масиви. На вирубані ділянки насаджуйте нові деревця!
ІІ група - Прочищайте частіше джерела та дно річок від каміння та піску. Вода буде чистою та цілющою!
ІІІ група - Підкормлюйте нас в осінній період та взимку, бо ми дуже голодні. Нашу їжу замело снігом!
ІV група – Не ламайте гілля дерев і кущів!
Учитель.
5.Фізкультхвилинка.
6.Поетична хвилинка.
1.Учень. Ми живемо в Україні,
Де навкруг степів розмай,
Де пшениця достигає –
Колосистий небокрай!
2.Учень. Люблю я в рідному краю
Веселі співанки пташині,
І річки бистру течію,
І руту – м’яту при долині.
.
3. Учень. Все, що довкола тебе є,
Поля і гори, й ріки –
Все на святій землі твоє
Від роду і навіки.
4. Учень. Це ліс, що піснею дзвенить,
Коли весна прилине.
Метелик, що на світ летить
До кущика калини.
А в нічку – зорі ясні.
І клен крислатий у дворі,
І квіточки прекрасні.
Моря і океани…
І небо, холод і тепло,
І дощики й тумани.
Спустила довге гілля:
А в небі хмаронька легка –
Все це і є – довкілля!
Жучок заліз на гілля…
Усе прийшло у світ, щоб жить.
Своє Довкілля – бережи!
Самі не вміють захиститься.
І якщо будуть знищені вони,
На планеті ми залишимось одні.
Так хай воно не знає лиха.
Світ неповторний і чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Ми всі – господарі природи,
Тож збережемо її вроду.
11. Учень. Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна,
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься – Україна!
Учитель.
7. Робота в парах.
-Зараз ви отримаєте картку із зображенням. Поміркуйте та напишіть гасло до малюнка. Перевіримо чи здогадається хтось із вас, який запис залишив під зображенням автор.
ІІІ.Заключна частина.
1.Вправа «Мікрофон».
• Бережи природу!
• Не ламай гілок, дерев!
• Не рви квітів!
• Не знищуй пташині гнізда!
• Не залишай сміття після відпочинку!
• Не руйнуй мурашники!
• Не лови метеликів, джмелів, бабок та інших комах!
• Не лови диких тварин і не принось їх додому!
• Сьогодні на годині спілкування я дізнався………….
• Сьогодні на годині спілкування я пригадав…………
• Сьогодні на годині спілкування я зрозумів…………
• Сьогодні на годині спілкування мені запам’яталося………
Учитель.