ознайомити з правилами дружби; показати важливість справжніх друзів у житті людини; вчити доброзичливості, прагнення розуміти один одного, вчити розділяти радість і смуток друзів.
Мета: ознайомити з правилами дружби; показати важливість справжніх друзів у житті людини; вчити доброзичливості, прагнення розуміти один одного, вчити розділяти радість і смуток друзів.
Обладнання: плакат «Дружба - яке чудове слово», грамзапис пісні «Посмішка», картки зі словами-якостями одного, картки з буквами слова «дружба», прислів'я про дружбу написати на дошці.
Хід години спілкування
Вчитель. Хлопці, спробуйте з даних букв скласти слово. (На дошці - букви, хлопці складають з літер слово «дружба».)
Вчитель. Яке слово вийшло?
Учні. Вийшло слово «дружба».
Вчитель. Наш класний годину називається: «Дружба - яке чудове слово».
(Назва вивішується на дошку.)
- Як ви розумієте слово «дружба»? (Вислуховуються відповіді дітей.)
Вчитель. Послухайте вірш про дружбу.
Учень.
Дружба - головне чудо завжди,
Сто відкриттів для всіх даний,
І будь-яка біда - не біда,
Якщо поряд друзі справжні.
Вчитель. Дружба потрібна дорослим і дітям в будь-якій життєвій ситуації. А як ви думаєте, з чого починається дружба?
Учні. Напевно, з посмішки.
Вчитель. Точно так само вважають поет М. Пляцковській і композитор Ст. Шаїнський, які написали пісню «Усмішка». Послухайте її, а хто знає - підспівуйте. (Звучить пісня «Усмішка».)
- Про що ця пісня?
- У кого в класі є друзі?
- Які почуття переживаєте, коли зустрічаєтеся з одним?
Вчитель. Хлопці, давайте прочитаємо прислів'я. (Діти читають з дошки: «Друг пізнається в біді».)
- Як розумієте? (Вислуховуються висловлювання дітей.)
- Які прислів'я про дружбу ви ще знаєте? («Нема друга - шукай, а знайшов - бережи». «Нових друзів наживай, а старих не втрачай».)
Учень.
Якщо дружбою дорожити,
Можна сперечатися і дружити,
І не спалахне сварка
З будь-якого спору.
Учень.
Є у мене товариш Федя,
Він дуже жадібний і впертий.
Ми стали з ним ділити ведмедя -
І розділили навпіл.
З тих пір ніхто на світі знову
Обох ведмедиків зшити не зміг:
У Феді ведмедик безголовий,
А у мене - без задніх ніг.
С. Маршак
Вчитель. Чи можна цих хлопців назвати справжніми друзями? Чому?
Послухайте ще один вірш.
Учень.
Всі живуть не тужать,
А зі мною не дружать!
Бант у Каті розписний,
Червоні колготки
І лагідний характер.
Я шепочу: «Дружи зі мною,
Ми ж однолітки,
Як сестрички ми майже,
Ми як дві голубки
З однієї шкарлупки».
Я шепочу: «Але ти врахуй -
Ти у всьому повинна йти
Одному на поступки».
Пропоную Ільїної:
«Ти дружи зі мною!»
Є розряд у Ільїної
І спортивний светр,
І дівчат свита.
Потоваришую я з Ільїної,
Буду знайома.
Всі п'ятірки до однієї
У Світловій Наді.
Я прошу: «А ти зі мною
Подружися хоч на день!
Ми з тобою порозуміємося:
Будеш ти мене рятувати -
Даси контрольну списати».
А дівчата на диби!
Кажуть: «Мовчала б!»
Не вставати на коліна,
Умовляти подруг...
Напишу я объявленье:
«Терміново потрібен друг».
А. Барто
Вчитель. Хлопці, а чому ніхто не захотів дружити з дівчинкою? (Відповіді дітей.)
Вчитель. А буває так, що друзі помиляються? Чи треба їм прощати помилки? (Висловлювання дітей.)
Виконується під пісню «Усмішка». Діти, підспівуючи, показують і виконують рухи під музику.
Вчитель. Яким же повинен бути друг? Вам пропоную картки зі словами. Виберіть і підкресліть ті якості, якими повинен володіти один.
(Діти працюють у групах. На картках записані слова: скромність, доброзичливість, наполегливість, товариськість, чуйність, заздрість, егоїзм, байдужість, хвастощі, злість, готовність прийти на допомогу в будь-яку хвилину.)
Вчитель. Які якості ви вибрали? Чому?
- Чому залишили картки зі словами «злоба, хвастощі, байдужість, егоїзм»?
- Чому розпадається дружба?
- Що потрібно зробити, щоб дружба не розпалася?
(Діти самі виводять правила, які записуються на дошці.)
Правила дружби
• Поступатися.
• Не боятися просити вибачення, якщо образив одного.
• Не грубити. Не злитися.
• Не скупитися.
• Допомагати одному.
• Бути чесним.
Дотримуючись цих правил дружби, я думаю, ви ніколи не втратите один одного.
Практичні вправи
Учитель просить дітей за бажанням утворити пари, придумати і показати місток (за допомогою рук, ніг, тулуба). Потім побудувати місток утрьох, учотирьох і т. д. вправа Закінчується тим, що всі беруться за руки, роблять коло і піднімають руки вгору, зображуючи «Місток дружби».
Вчитель пропонує ситуацію: один узяв книгу в тебе на один день, а не віддає її вже давно. Книга тобі дуже потрібна. Ти дзвониш і кажеш: «Якщо ти не принесеш мені завтра книгу, я з тобою більше не дружу». Як би вчинив ти?
Чому «дружба» таке чудове слово?