Дата_______ Клас 5 _ Класний керівник Вдовиченко О.В.
Година спілкування
Рівноправність.
Я рівноправний? Я інший?
Мета: провести інформаційну та просвітницьку роботу з основ культури гендерної рівності; дослідити процес з питань забезпечення рівних прав та можливостей для жінок і чоловіків; ознайомити учнів із державною політикою з утвердження гендерної рівності в Україні; сприяти формуванню гендерної культури та подоланню усталених стереотипів щодо ролі та місця жінок та чоловіків у суспільстві; виховувати соціально - компетентну, толерантну особистість.
Навчальні цілі: Учні можуть пояснювати подібність та відмінність між людьми.
Учні оцінюють як поняття рівності, так і різноманіття.
Завдання для учнів : Учні розкривають розбіжності та подібності між людьми, обговорюють деякі наслідки розбіжностей
Ресурси: листи паперу та ручки для індивідуальної роботи, папір А4, маркери, вислови про рівноправність жінок та чоловіків, епіграфи, макет пісчаного годинника, стікери, конституція України, перелік прав людини.
Методи: Індивідуальна робота та робота в малих группах, метод «Очікування», бесіда, рухливі ігри.
Форма роботи: година спілкування
Очікувані результати:
Після заняття учні зможуть:
ХІД ЗАНЯТТЯ
"Рівноправність жінок і чоловіків є одним із питань
прав людини та однією з умов забезпечення соціальної справедливості,
а також необхідною й основною передумовою досягнення
рівності, розвитку та миру. Перебудова партнерських
відносин на основі рівноправності жінок і чоловіків
— одна з умов стійкого розвитку, стрижнем якого є
інтереси людини."
Платформа дій, прийнята на четвертій
Всесвітній конференції зі становища
жінок у Пекіні 15 вересня 1995 року
1.Організаційний момент.
Добрий день! Сьогодні ми з вами маємо гарну нагоду поспілкуватися у тісному колі та дізнатися щось нове й цікаве.
2.Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми спробуємо доторкнутися до одвічної проблеми, яка на перший погляд здається зовсім простою і водночас дуже складною, але важливою. Проблемою, яка іноді впливала, змінювала, вирішувала долю людини. Тому що дійсно як і в житті є нероз'ємні поняття - добро і зло, тепло і холод, чорне і біле, день і ніч, які здається зовсім не сумісні, але вони не можуть існувати одне без одного. Вони доповнюють, насичують, дають життя одне одному. Так і чоловік і жінка зовсім різні, але разом вони –закономірність нашого земного буття. Життя показує, що якщо між людьми, незалежно від статі, є взаєморозуміння, взаємоповага, немає принижень та зверхності, тоді ми бачимо гармонію суспільства. Правильна взаємодія чоловіка й жінки робить їх рівними у своїх прагненнях, можливостях, уподобаннях. Саме про це ми будемо сьогодні говорити. Отже, пропоную прийняти участь у вирішенні питання «Чи є ти більш рівноправним, ніж я?»
Метод « Очікування»
У вас на столах лежать стікери, які символізують маленькі пісчинки.
Запишіть будь – ласка чого ви очікуєте від заняття, чому вас навчить цей захід та прикріпіть на верхню частину пісочного годинника.
Швидко плине час – секунди, хвилини,години,роки. Мені б дуже хотілося щоб кожна ваша пісчинка сьогодні наповнилась змістом, знаннями, які б ви могли втілювати в майбутньому житті.
Отже, мета нашого заняття:
Основна частина
Ви всі отримали листок паперу та ручку. Зараз я поставлю вам декілька запитань, на які ви маєте відповідати “так”, або “ні”. Спершу напишіть в стовпчик букви від А до H
горизонтально у алфавітному порядку, залишивши вільне місце біля них
Приклад
Питання: A Б В Г Ґ Д ………………………………….
Відповіді: Так Ні Так Ні, ………………………………………
(Я ставлю серію питань (від А до Н) зі списку А, а учні записують свої відповіді індивідуально, відповідаючи “так” або “ні”).
Пропоную декільком учням різної статі написати їх відповіді у списку А на
дошці. Прошу учнів подивитись на відповіді на дошці та порівняти їх із власними.
Пропоную учням відповісти на серію запитань зі списку В. Знов декілька учнів записують свої відповіді на дошці навпроти записаних у алфавітному порядку букв.
Для продовження роботи ділю учнів на групи по 4 особи, пропоную їм великий аркуш паперу та маркер.
Завдання 1 групі:
Знайдіть три приклади із ситуацій, в яких приємно бути схожими з іншими людьми. Поясніть,чому ви вважаєте, що схожість подобається.
Завдання 2 групі:
Знайдіть три приклади з ситуацій, в яких приємно бути не схожими на інших людей. Поясніть, чому ви вважаєте, що бути несхожими подобається.
Завдання 3 групі:
Знайдіть три приклади ситуацій, в яких неприємним є відрізнятись від інших. Поясніть, чому ви вважаєте, що це вдалі приклади. Які відчуття, на вашу думку, переживають люди, що відрізняються від інших?
Бесіда
Одним із проявів принципу рівності є рівність прав чоловіків і жінок, тобто однаковий підхід незалежно від статі, що отримав назву принципу гендерної рівності.
Гендер - соціальна стать, це риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві.
Усі люди поділяються на 2 статі: жінки і чоловіки.
У сучасному світі жінки й чоловіки мають рівні права та можливості для самореалізації, а також рівні права на користування результатами праці.
Чи знаєте ви свої права? А які саме права вам найбільш відомі? Про які ви б ще хотіли дізнатися? (Можна зачитати перелік прав із додатку 1).
Як ви вважаєте, чи можуть дружити дівчата з хлопцями? Звичайно! Дружба між хлопцями і дівчатами природна. Щоб стосунки між ними були рівноправними, варто додержуватися правил трьох «К»:
Щоб бути вірним і надійним другом, слід формувати якості й риси характеру, які сприяють дружнім стосункам.
Справжня дружба зазвичай передбачає упевнений демократичний стиль спілкування і гендерну рівність. Друзі поважають одне одного незалежно від статі. І хлопці, і дівчата вільно висловлюють думки, обговорюють їх і спільно ухвалюють рішення з урахуванням інтересів і бажань одне одного. Рівноправне спілкування сприяє гарному настрою та успішному виконанню соціальних ролей. Саме тому стосунки між людьми різної статі формуються з дитинства. Важливо, щоб стосунки та спілкування між хлопцями і дівчатами були рівноправними.
Підсумок заняття
- Що вам сподобалося на занятті? Чи виправдалися ваші очікування?
- Про що ви дізналися?
- Що ви дізналися про гендерну рівність?
- Чи будете ви тепер ставитися один до одного із повагою та взаєморозумінням?
- Чи згодні ви із твердженням, що не має значення, до якої статі ви належите, у житті відкриваються рівні можливості для ваших професійних якостей, для талантів, для вашого гармонійного розвитку.
- Чи важливо завжди плекати в собі такі риси, як: милосердя, людяність, порядність, сердечність, доброту?
Учитель. А на завершення я хотіла б запитати: чи переконалися ви у необхідності будувати між жінками та чоловіками ґендерно чуйні взаємини? Чи гадаєте ви, що права і можливості чоловіків та жінок повинні бути рівними? Якщо ваша відповідь «ТАК», я хочу почути гучні, бурхливі оплески! Ви всі , безумовно, різні. Але водночас, безумовно, рівні. Ви рівні в правах бути такими, якими ви є. Ви рівні в праві мати те, що ви хочете, до чого прагнете. Ви рівні в праві мріяти і здійснювати СВОЇ мрії. Пам’ятайте, що люди з’являються на світ, щоб бути щасливими.
Всі ми живемо майбутнім: завжди мріємо, поспішаємо уперед, будуємо грандіозні плани і проекти. Кожен з нас має свої уподобання, здібності, прагнення, але і кожен із нас має рівні права і можливості для лікування, навчання, здобуття професії та отримування цікавої високооплачуваної роботи. Все має залежати від нашої наполегливості у прагненні до успіху.
Додаток 1
Ключові елементи прав людини
1. Право на життя.
2. Свобода від тортур.
3. Свобода від рабства.
4. Право на свободу та безпеку.
5. Право на справедливе ставлення.
6. Право на вжиття заходів у разі насильства.
7. Свобода від дискримінації; право на рівноправність.
8. Право бути визнаним як особа; право на національність.
9. Право на конфіденційність та сімейне життя.
10. Право на шлюб.
11. Право власності.
12. Свобода пересування.
13. Свобода притулку.
14. Право думки, свідомості та релігії.
15. Свобода слова.
16. Свобода зборів та асоціацій.
17. Право на продовольство, воду та житло.
18. Право на лікування.
19. Право на освіту.
20. Право на роботу.
21. Право на відпочинок та дозвілля.
22. Право на соціальний захист.
23. Право на участь у культурному житті.
24. Заборона на порушення прав людини.
25. Право на соціальний запит, який визнаний правами людей.
26. Обов’язки індивідуума.
Додаток 2
Додаток 3