Урок- тренінг на тему( Виховна година): « Пожежа. Причини виникнення. Наслідки пожежі для людини.»

Про матеріал
Мета: навчити дітей вести себе правильно в надзвичайних ситуаціях, під час пожежі вдома та школі, привити навички вірного користування приладами, що можуть бути причиною виникнення пожежі, розповісти про необхідність дотримання правил пожежної безпеки, про невідкладні дії під час пожежі, ознайомити дітей з причинами виникнення пожеж, навчити надавати першу допомогу потерпілому під час пожежі.
Перегляд файлу

Виховна година у 5 класі ( урок- тренінг) Учитель: Ю.О.Щербак

 

Тема: « Пожежа. Причини виникнення. Наслідки пожежі для людини.»

 

Мета: навчити дітей вести себе правильно в надзвичайних ситуаціях, під час пожежі вдома та школі, привити навички  вірного користування приладами, що можуть бути причиною виникнення пожежі, розповісти про необхідність дотримання правил пожежної безпеки, про невідкладні дії під час пожежі, ознайомити дітей з причинами виникнення пожеж, навчити надавати першу допомогу потерпілому під час пожежі.

 

Обладнання: вислів на дошці щодо теми виховної години, стін газети та малюнки учнів щодо теми «Причини виникнення пожежі. Наслідки пожежі для людини», схеми на дошці «Основні фактори пожежі та їх вплив на організм людини», «Дії, якщо в квартирі пожежа», «Дії при евакуації з поміщення, де пожежа» тощо, картки із  ситуативними  завданнями для учнів для роботи в групах, пам’ятка  для учнів «Дії під час пожежі», малюнки із завданнями для учнів для роботи в групах.

 

Хід уроку

 

І Привітання. Організаційний момент.

 

ІІ Пред’явлення теми та мети уроку.

Учитель: Сьогодні у нас  в школі проходить день цивільної оборони, але перед тим, як озвучити тему нашої виховної години, яка присвячена до цього дня, давайте разом спробуємо з вами відгадати коротеньку загадку на тему нашої виховної години.

Отец горяч и красен, бывает он опасен.

Накормишь – живет, напоишь – умрет.

Шипит и злится, воды боится.

С языком, а не лает, без зубов – а кусает. Что это? (Огонь)

Учитель: ( озвучення теми виховної години та мети, читання вчителем виловів на дошці щодо даної теми)

« Вогонь - друг і ворог людини.

Вогонь – гарний слуга, але поганий хазяїн».

ІІІ Вступна бесіда за темою уроку

Учитель: Чи може вогонь бути нашим другом?

Учні: Може!

Учитель: Чи може вогонь бути нашим грізним ворогом?

Учні: Ще як може!
( читання учнями віршів щодо того як вогонь може бути і другом і ворогом)
1 учень:
Знають всі – без вогню людині,
Не прожить ні єдиної днини!
При вогні все довкола нам видко,
Гріє він нас і взимку, як влітку.
Подивіться-но, друзі навкруг:
Нам вогонь – найнадійніший друг,
Та коли обережність забудем,
Він стає тоді ворогом людям.

2 учень:
Хоч вогонь нам друг – дивись,
Краще ти побережись!
Коли будеш пустувати –
Недалеко до біди,
Від вогню добра не жди!

3 учень:
Він такий лихий буває,
Що нічого не минає.
Спопелити може школу,
Поле виспіле і дім,
І усе в дворі твоїм.
Дим підніме, як завісу,
І метнеться аж до лісу.

4 учень:
Буйне полум’я пожежі
І людей не пощадить!
Пам’ятайте це завжди!

5 учень:
Правила пожежні бездоганно знайте!
Правила пожежні ніде не нарушайте!

Учитель: Щоб не нарушати правила пожежні, давайте пригадаємо їх.

IV Теоретична викладка матеріалу за темою уроку. ( міні-лекція)

Учитель: Давайте пригадаємо древнє грецького міфологічного героя Прометея, який за легендою вкрав вогонь з неба ті віддав його людям. Але він мабуть і не гадав, що його дар може бути небезпечним. Люди навчились використовувати вогонь для приготування їжі, виготовлення глиняного та скляного посуду, плавки металів та інше. Але й досі людям не завжди вдається перемогти вогонь. Тому  недарма кажуть, що вогонь є гарним слугою, але поганим хазяїном.

Необачне користування вогнем може призвести до страшної біди – пожежі.

Пожежа – це  неконтрольоване  горіння, яке  завдає значних матеріальних збитків, призводить до отруєння, травмування, навіть загибелі живих істот.


Що стає причиною пожеж? За даними статис­тики, чотири з кожних п'яти пожеж починаються в квартирах житлових будинків. На жаль, найчас­тіше це відбувається через безпечне ставлення до вогню самих мешканців.

 

 

 

Основні причини пожеж:

1. Необережне поводження з відкритим вог­нем (залишений не в попільниці недокурок, кинутий запалений сірник, бенгальські вогні на новорічній ялинці, дитячі витівки).

2. Порушення правил безпеки  користування електроприладами (користування самороб­
ними або несправними електроприладами, несправність електропроводки, перевантаження електромережі при одночасному ввімкненні декількох приладів в одну електро­розетку, тривала робота електроприладів без догляду).

Порушення правил безпеки користування пічним опаленням (необережне розпалювання печі (груби), нечищені димо­ходи, експлуатація без догляду, розміщення поблизу печі
горючих речовин та матеріалів). Порушення правил безпеки користування газовими прилада­ми (нещільно закриті газові крани й вентилі, експлуатація без догляду, витік і вибух газу).

Порушення правил зберігання та використання легкозаймис­тих речовин (збереження й використання поблизу вогню або нагрівальних приладів).

 

Яких правил пожежної безпеки слід дотриму­ватися в будинку: Щоб уникнути пожежі, потріб­но виконувати всі правила безпеки користування електроприладами, газовим обладнанням, пічним опаленням; не допускати недбалості в поводженні з вогнем; не дозволяти дитячі ігри з вогнем. Усі горючі речовини, предмети з горючих матеріалів треба розміщати на безпечній відстані від газових плит і колонок, опалювальних печей та камінів.

 

Іноді курці, що живуть у багатоповерхових будинках, викидають недокурок з вікна або з бал­кона. Цього робити не можна. Такий недокурок може стати причиною пожежі в квартирі нижньо­го поверху.

Щоб дати людям Іллях до відступу у випад­ку пожежі, пожежні виходи й пожежні драбини в будинках повинні бути вільні, справні, доступні. З цією ж метою двері або люки запасних виходів у будинку не можна замикати або забивати цвяхами. Сходові клітки і східці в сучасному багатоповерховому будинку залишають бетонними, не обробляючи їх горючими матеріалами.

 

Як користуватися пічним опаленням? До пічно­го опалення висуваються особливі вимоги пожеж­ної безпеки. Меблі розміщують на відстані не менш 70 см від печі. На підлозі перед піччю прибивають металевий передтопковий лист, щоб вуглинка, що випала з груби, не запалила підлогу. Паливо (дрова або вугілля) складають так, щоб на них не могла потрапити іскра. За піччю, яка топиться, необхідно постійно наглядати. Якщо у твоєму будинку пічне опалення, нага­дай батькам, що перед початком опалювального сезону вони повинні прочистити від сажі димохо­ди, щоб уникнути самозаймання сажі. Це необхід­но робити впродовж всього опалювального сезону раз на місяць для печі, що використовується для приготування їжі, і раз на три місяці — для опа­лювальної печі.

 

При використанні пічного опалення не можна:

  1. Залишати печі без нагляду або доручати стежити за ними малолітнім дітям.
  2. Складати паливо на передтопковому листі.
  3. Застосовувати для розпалювання печі бензин, гас та інші легкозаймисті рідини.
  4. Використовувати вентиляційні та газові канали як димоходи.
  5. Перегрівати печі.

 

Як діяти у випадку виникнення пожежі? Кожна людина повинна вміти правильно діяти при виник­ненні пожежі. Від швидкості та рішучості дій може залежати чиєсь життя.

 

 

Якщо почалася пожежа

  1. Якщо вогонь ще невеликий, залий його водою або затопчи, накрий полум'я цупким покривалом або ковдрою. Розма­хувати ковдрою не можна — так ти не загасиш, а роздмеш вогонь. Якщо зайнявся електроприлад — спершу вимкни його з розетки і тільки потім заливай полум'я водою. Перед тим, як висмикнути вилку з розетки, огорни руку цупкою сухою тканиною.
  2. Пожежу на початковій стадії можна загасити за допомогою вогнегасника. На кожному вогнегаснику є інструкція з корис­тування. При гасінні твердих предметів струмінь з вогнегас­ника спрямуй на місце найбільшого вогню. Горючу рідину
    починають гасити з краю, збиваючи вогонь до центру.
  3. Якщо ти розумієш, що з пожежею не справишся, негайно телефонуй 01. Чітко скажи, що і за якою адресою горить, тоді пожежні прибудуть на місце події швидко і зможуть загасити пожежу на початковій стадії.
  4. Приміщення, у якому почалася пожежа, треба негайно залишити. Щоб захистити себе від гарячого, їдкого диму, носа й рота прикрий вологою бавовняною (не синтетичною!) тканиною. Від полум'я захистить цупкий одяг з несинтетич-
    ного матеріалу. Якщо зможеш, перед виходом закрий усі вікна й двері, щоб перекрити шлях пожежі і зменшити при­ плив свіжого повітря в приміщення. Якщо не буде достат­ньо кисню — вогонь згасне, якщо є протяг — розгориться.
    Кожні зачинені двері на 15 хвилин затримують поширення пожежі.
  5. Якщо в квартирі хто-небудь є, забери його із собою — вря­туватися повинні всі. Якщо до нього не можна пробратися, виходь не гаючи часу. На вулиці швидко повідом про те, що хтось залишився в палаючій квартирі, дорослим, най­
    краще — пожежникам.
  6. Перед тим як вийти, швидко уяви свою квартиру і шлях, яким ти будеш з неї виходити. Зроби це двічі і йди на вихід. Не користуйся ліфтом — він може перетворитися у смертельну пастку. Якщо на сходах густий дим — скористайся пожеж­ною драбиною або залишайся в квартирі.
  7. Якщо піти неможливо, повідом усім про те, що ти залишив­ся в квартирі: вийди на балкон або виглянь у вікно й пома­хай світлим (краще білим) шматком тканини. Пожежники в першу чергу шукають і рятують людей, що залишилися в будинку. Але вони повинні знати, де ти знаходишся. Не вистрибуй з вікна!
  8. Якщо пожежа загнала тебе у ванну або на кухню, відкрий холодну воду і спрямуй струмінь на підлогу. Цим ти пере­криєш шлях вогневі. Спробуй заткнути всі щілини навколо дверей. Якщо дим усе ж проходить, закрий рота й носа мокрою бавовняною пов'язкою.

 

Як захистися від гарячого диму? При поже­жі дуже небезпечний відкритий вогонь, але не він найчастіше стає безпосередньою причиною заги­белі людей. Найбільшою небезпекою є вдихання гарячого повітря, що обпалює дихальні шляхи, приводячи до ядухи. Не менш небезпечні чад­ний газ та отрутні продукти горіння полімерних і синтетичних матеріалів. Іноді достатньо зробити кілька вдихів, щоб отруїтися ними й знепритом­ніти.

Цілком убезпечити себе від отрутного диму можна лише за допомогою протигаза. Значно полегшити дихання і захистити дихальні шляхи можна за допомогою вологої бавовняної (не син тетичної!) тканини, закривши нею носа й рота. Пов'язка повинна щільно прилягати до обличчя.

Дим і чадний газ легші за повітря й підні­маються нагору. Тому вибиратися із задимленого приміщення найкраще навкарачки — унизу, біля

самої підлоги, диму набагато менше.

 

 

Що робити, якщо горить сусідня квартира?

Якщо ти помітив це первіим, то повідом дорослим або викликай пожежників за телефоном 101. Пові­дом про пожежу інших сусідів. Перекрий газові крани, вимкни електромережу, щільно закрий усі вікна й двері та. виходь з квартири. Не користуйся ліфтом. Якщо сходи сильно задим­лені, не спускайся ними. Скористай­ся зовнішньою пожежною драбиною або повернися до квартири й дай знати, що ти там знаходишся (помахай з вікна).

Що робити, якщо зайнявся одяг? Щоб загаси­ти палаючий одяг, треба швидко впасти й пере­кочуватися, притискаючи до підлоги або землі палаючі місця. У жодному разі не можна бігти: це тільки підсилить горіння.

Якщо ти побачив, що на людині зайнявся одяг, одразу гукни йому про це. Пам'ятай, що в такій ситу­ації людина часто впадає в паніку і втрачає здатність щось розуміти.

У цьому випадку накидай на неї товсту несинте-тичну тканину (ковдру або одяг) і збивай з ніг, щоб вона впала на землю. Щільно притискай до її тіла тканину — тільки так можна загасити вогонь.

Після того як вогонь загаше­ний, постраждалому необхідно нада­ти першу допомогу. Дуже обережно звільни від одягу обпечену частину тіла. Якщо до шкіри пристали шматки

одягу, не відривай їх, а акуратно обріж. На обпе­чену ділянку тіла наклади стерильну пов'язку або чисту тканину. Після цього достав потерпілого в лікарню.

 

Що допоможе вам уникнути пожеж

Насамперед ви повинні знати, що в будь-якому гро­мадському приміщенні (магазин, поліклініка, школа, лікарня, кінотеатр, стадіон та інші) є план евакуації на випадок виникнення пожежі та інших надзвичайних си­туацій. Відвідуючи ці заклади, намагайтеся обов'язково ознайомитися з ним, особливу увагу приділіть тим при­міщенням, де перебуваєте найдовше.

 

Як запобігти пожежонебезпечним ситуаціям під час користування газовими приладами

 

Перед тим як запалити газ, спочатку запаліть сірник і трохи відкрийте кран пальника. Коли газ загориться і по­лум'я вирівняється, можна відрегулювати подачу газу.

 

Перед тим як запалити газ у печі, відчиніть на 2-3 хви­лини її дверцята, щоб звільнити пальник і димохід від га­зу, який міг там накопичитися.

Якщо раптом припинилася подача газу, негайно закрий­те крани пальника та газопроводу й провітріть примі­щення.

 

Під час користування електричними приладами

 

Не використовуйте для обігрівання приміщень само­робні електричні пристрої.

Не огортайте електричні лампи, торшери займистими матеріалами (папером, тканиною).

Не залишайте без нагляду свічки, гасові лампи, які ви­користовують для освітлення.

Не залишайте без нагляду ввімкнені в електромережу електроприлади (праску, плойку, кип'ятильник, паяль­ник тощо).

 

Під час користування відкритим вогнем

 

Не розпалюйте багаття у лісі без присутності дорослих. Не розпалюйте багаття при сильному вітрі. Не лийте в багаття горючі рідини, вогонь унаслідок спалахування може перекинутися на тіло людини.

 

Правила поведінки під час пожежі в багатоповерховому будинку

 

Насамперед викличте за номером 101 пожежну службу, чітко назвавши свою адресу. Потім виконуйте таке:

відчувши запах диму у приміщенні, не відчиняйте двері в під'їзд, обережно тильним боком долоні доторкніться до них та переконайтеся, що вони не гарячі, і тоді виходьте;

перед виходом накрийтеся мокрою ковдрою, прости­радлом, закриваючи ніс і рот мокрою тканиною;

обов'язково зачиніть за собою всі двері та пересувайте­ся поповзом або пригинаючись;

спускайтеся сходами, не користуйтеся ліфтом;

якщо спуститися сходами вам перешкоджає вогонь, підніміться на дах будинку;

якщо вхідні двері гарячі й ви не можете їх відчинити, завісьте їх мокрим простирадлом, увійдіть усередину приміщення (рухаючись поповзом або пригинаючись);

відкрийте вікно (розбийте шибку, попередньо обмотав­ши руку рушником) та покличте на допомогу, вигукуючи: «Допоможіть, пожежа!».

 

Якщо пожежа трапилась у квартирі

 

У разі загоряння електроприладів не намагайтеся за­гасити їх, не вимкнувши запобіжники на електролічиль­нику, та не заливайте їх водою.

Накрийте джерело пожежі ковдрою, килимом, паль­том (припиніть подачу кисню).

Якщо на вас загорівся одяг, падайте на підлогу і качай­теся по ній, щоб збити полум'я з одягу.

Під час горіння синтетичних матеріалів (зокрема пластмас) виділяється отруйний газ. У цьому разі треба прикривати носа і рота мокрим рушником.

 

Перша допомога потерпілому на пожежі

 

Потерпілого слід негайно винести на свіже повітря, накрити опіки стерильною (чистою) тканиною, зупинити невелику кровотечу за допомогою тугої повязки, викликати лікаря.

 Найчастіше наслідком пожежі є опіки шкіри. Опіки, що охоплюють понад десяту частину тіла людини, небезпечні для життя і потребують негайної медичної допомоги.

Уражену ділянку тіла треба негайно промити під струменем холодної води. Ніколи не обробляйте опіки вершковим маслом, олією, лосьйонами чи кремами. Натомість, варто накласти на місце опіку стерильну повязку, яку слід регулярно міняти. Не можна проколювати пухирів, аби в ранку не потрапила інфекція.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V Релаксаційна хвилинка

 

 

Загадки
(останнє слово куплета діти повинні відгадати і вимовити хором) 

 

Жар з-під заслінки упав,
В хаті – вогонь запалав.
Не дивися, не чекай,
А водою заливай.

Як побачиш – малюки
Узялись за сірники,
Як ти маєш їх спиняти?
Сірники у них забрати.

Розігрівсь утюг твій дуже,
Що робити будеш, друже?
За гаряче не хапай,
Із розетки вимикай.

Як побачиш – десь горить,
Мусиш ти в ту саму мить
До пожежників дзвонити,
Про пожежу сповістити.

Вивчіть правила пожежні,
Будьте завжди обережні.
Знає хай дитина кожна:
Жартувать з вогнем не можна.

VI Систематизація та активізація знань учнів щодо даної теми. Проведення дискусії.

Питання:

  1. Які основні причини виникнення пожеж?
  2. Яких заходів протипожежної безпеки потрібно вживати, якщо в будинку пічне опалення?
  3. Чому не можна довго знаходитися в задимленому приміщенні?
  4. Як захиститися від диму?
  5. Як допомогти людині, на якій зайнявся одяг?
  6. Як потрібно діяти при сильній пожежі?
  7. Як здійснити першу допомогу потерпілому на пожежі?

Тести : ( вибери правильну відповідь)

  1. Для безпечного користування пічним опаленням необхідно:

А) тримати запас дров на перед топковому листі

Б) топити піч, коли в будинку немає людей

В) регулярно чистити димохід від сажі

2.   Якщо загорівся електроприлад необхідно:

А) залити його водою або накрити ковдрою

Б) залишити приміщення та викликати пожежників

В) вимкнути з мережі і потім загасити вогонь

3. Щоб полегшити дихання в задимленому приміщенні  при пожежі, необхідно:

А) робити спокійні вдихи й уповільнені видихи

Б) закрити носа й рота мокрою несинтетичною тканиною

В) відчинити вікна й провітрити приміщення

4. Якщо при пожежі задимлена сходова кліка, необхідно:

А) скористатися ліфтом

Б) спускатися пішки

В) скористатися пожежною дробиною

VII Закріплення матеріалу уроку. Практична частина.

1. Розв’язання  учнями запропонованих ситуацій за картками (робота в групах)

Картка №1. Вмикаючи електрообігрівач, ти помітив, що розетка іскрить. Після цього з’явився  запах горілої ізоляції. Як потрібно вчинити?

Картка №2.  Дванадцятирічна дівчинка та її трирічна сестричка дивилися телевізор (дорослих дома не було). Раптом із телевізора повалив дим. Діти мешкають на другому поверсі п’ятиповерхового будинку. Що треба робити?
 

Картка №3. Завіска, що роздувається вітром, заділа газову плиту і зайнялася. Що треба робити? 

  1. Робота в групах із зображенням ситуацій. Учням треба сказати у чому помилка людей, зображених н малюнку.
  2.   Вправа «Поміркуйте» :

      - Діти грались із сірниками та підпалили килим. Він почав    тліти і задимив кімнату. Потай від дорослих діти відкрили вікна, зробивши протяг, але килим спалахнув, і почалася пожежа. Оцініть дії дітей.

- Під час пожежі в квартирі хлопчик, набравши номер 101 , перелякано кричить у трубку телефону : «Рятуйте пожежа! Я живу тут, у великому будинку, на третьому поверсі!» У чому помилка хлопчика?

 

 VIII  Заключна частина. Підведення підсумків уроку.    

 

Учень:

Сірники – добро і зло,
Знає місто і село.
Слід порадитись з батьками,
Що робити з сірниками.
Можна пічку розтопити,
Можна дім вогнем спалити.
Можна чай зігріть на лузі,
Можна ліс спалить на смузі.
Ти ж, подумай, все-таки,
А навіщо сірники?
Якщо загорівся дім
Подзвони ти ,,101”.
І з вогнем ти не шуткуй,
Потерпілих всіх рятуй.
Їхні опіки не три,
Краще викличи ,,103”.
І не треба гріти чай –
Телевізор виключай.
Відключи ти всю мережу
І тоді гаси пожежу!

 

 

Учитель: Запам’ятайте, діти, ці правила. (Вчитель роздає кожному учневі пам’ятки з правилами).
-Наша виховна година закінчується. Мої вам побажання.
Лиха діти стережіться, та при цьому – не губіться.
Бо життя у нас одне, іншого не буде,
Хай же сонечко ясне ніжно вас голубить.
Хай всміхаються до вас і трава, і квіти,
А тепер у добрий час, любі друзі, діти!

 

doc
Додано
13 грудня 2019
Переглядів
3474
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку